Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det som är fel här?

Produkter
(logga in för att koppla)

ankarback

Aktiv medlem
Har alltid problem med att ljus bakgrund blir utfrätt. Ett exempel är himlen och träden i bakgrunden på den här bilden jag knäppte i helgen på en offroadbilsträff i rimbo. Det blir liksom taggigt runt träden. Fotar alltid i RAW och det mesta går att fixa med photoshop i Camera Raw. Undrar mest vad det kommer sig av, är det kameran eller objektivet? Bilden är väl ingen höjdare men visar felet tydligt.
Gör en länk till bilden då det inte går att lägga in så stora bilder här.
http://www.jasplace.se/utfratt.jpg

/Johan
 
Du menar att det helt enkelt är överexponerat? Hur löser jag det i så fall utan att allt det andra i bilden blir för mörkt?
Fotar ofta i liknande miljö. Springer runt i skogen med handhållen kamera och det är ju inte direkt läge att rigga upp en blixt :)
Himlen är ju alltid ljusare och syns oftast mellan träden...

/Johan
 
Scenen har för stort omfång för kameran, så då får du välja om du vill att det ljusa eller det mörka ska bli rätt.

En teknik för att hantera stort omfång är att kombinera två eller fler bilder (sök på HDR) och ta ljusa respektive mörka delar från olika exponeringar. Att ta flera bilder är förstås inte så enkelt för bilder där saker rör sig mellan exponeringarna. Med RAW kan man ibland "framkalla" samma bild till olika exponeringar och kombinera dom till en sorts HDR.

Ett alternativ är ibland att "fuska" och t.ex. klippa in en himmel från en annan bild efteråt. Det är inte så enkelt i ditt fall med grenar och annat men kan gå om bakgrunden är enklare.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tackar för svaren. Det är alltså kameran som kommer till korta, misstänkte nästan det. Som sagt rörliga motiv är lite svårt att förbereda/arrangera på något sätt. Det blir ju ögonblicksbilder eller vad man skall säga. Får väl stå ut med det hela tills det blir en bättre kamera. Det mesta går ju som sagt att fixa till i photoshop.
Tjusig himmel du fixade till Magnus.

/Johan
 
Jag tycker inte det är så himla galet. Vad är det som är viktigt i bilden egentligen? Himlen eller det dramatiska som händer runt bilen?
Himlen är helt enkelt bra mycket ljusare än det som är på marken så jag tycker inte det gör så mycket om himlen blir utfrätt.

Förutom tidigare goda råd kanske man skulle kunna sikta så det blir mindre himmel på bilden. Ungefär som när det är dåligt väder, mindre himmel så syns det inte.
 
Hej!

Ja, det är nog helt enkelt så att dina "krav" på din kamera är för höga! Den där bilden klarar ingen kamera att exponera så att både himmel och terräng blir rätt exponerat! Det kontrastomfång (skillnaden mellan det ljusa och mörka) som dina ögon klarar av när du vill ta den där "perfekta bilden", det är tyvärr oftast inte din kamera ens i närheten av att klara.. Man får välja vad i bilden som ska bli rätt exponerat, så som de andra skriver. Ett gråfilter som dämpar ljuset i övre delen av bilden, där himlen finns, skulle säkert också förbättra förutsättningarna + en hel del efterbehandling i t.ex Photoshop..

Mvh!
 
Övertoningsfiltret i Lightroom kan vara användbart just för att tona ned en för ljus himmel. Jag tog mig friheten att applicera det på din bild.
 

Bilagor

  • utfratt 1.jpg
    utfratt 1.jpg
    87.5 KB · Visningar: 837
I såna här tillfällen kan det vara en fördel att underesxponera bilden rätt rejält, för det finns mer utrymme att efterjustera lågdagrarna än högdagrarna.

Dock finns då en risk att lågdagrarna blir rätt brusiga.
 
Ett annat sätt är att du en stund före letar efter lite fina vinklar där du slipper allt för stor skillnad mellan ljust och mörkt. Ta några exponeringar innan allt har kommit igång och se var du kommer få bra bilder och var skillnaden blir allt för stor mellan de ljusa och mörka partierna. När du har sett bilderna på skärmen (se om den varnar för utbrända partier), så kan du kasta bilderna direkt. Testa tele för att få mer närbilder, vilket gör att risken för att himmelen kommer med kanske minskar.

/Gunnar
 
Fast ni ska inte underskatta raw-formatet! Så länge man inte bränner ut när man tar bilden så finns det grymt mycket att plocka fram i bilden. Som Johans bild så skulle det har varit möjligt att både ha en fin himmel OCH att man även skulle kunna urskilja dom mörka detaljerna i hjulhuset. :)
 
Förmodligen höll han aningen för låg fart....

Näe, skoja bara. Får har ofta samma problem. Intressant läsning.
Är proffsakeror bättre på sånthär? Exempevis 1D-serien kontra min 40D? Skulle resultate med en vrålvurstingkamera blivit betydligt bättre?
 
Bryr mig inte så mycket om att himlen blir ljus utan det är det "taggiga" runt grenarna som stör mig.
Tycker ofta att kameran överexponerar litegrann så man kanske skulle ställa in exponeringkompensation till lite mörkare.
Är också lite nyfiken på hur mycket bättre en "proffskamera" är på sånt här? Inte för att jag har råd med en sån men det kan ju vara kul att veta.

/Johan
 
En "proffskamera" gör ingen större skillnad här, det är fortfarande för stort omfång i scenen för att sensorn ska klara det. En viss skillnad i hur grenverket ser ut kan du nog få med bättre objektiv som hanterar motljussituationer bättre, men i stort så behövsr man ta bilden på något av dom alternativa sätt som nämnts tidigare eller acceptera att vissa delar blir för ljusa eller mörka.
 
Fungerar det inte med en blixt på high fp sync så att man kan ha kortare slutartid så himelen blir fin och blixten ljussätter objekten man fotar?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.