Annons

Vad är det som är fel här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte på en sak; Både Magnus och Curt gjorde försök att redigera bilden. Jag vet inte om jag tyckte någon av försöken gjorde bilden bättre, även om jag misstänker att det var mest för att illustrera vad man kan hitta på. Frågan är vad man har för tycke och smak för en bra bild?

Jag tycker Magnus moln gör att bilden ser artificiell ut. Jag kan inte sätta tummen på det, men molnen har inte samma karaktär som resten av bilden. Överstrålingen är kvar, och motljusskuggorna i träden är kvar. Skulle kanske se mycket bättre ut om man dragit i spakarna så molnen och himlen blivit mycket mycket ljusare, på gränsen till utfrätt. Men pricipen är inte så dum, men det gäller att integrera det man klipper in.

Curt tonade ner himlen istället. Visseligen blev inte himlen bländvit, men bilden lider av samma problem som Magnus moln tycker jag. Visseligen fick överstrålningen i träden en släng av skopan. Jag tycker himlen ser slöjad ut, nästan som gamla tiders papperskopior som fått lite ljus på sig under kopieringsprocessen. Denna slöjning ser jag även på HDR-bilder på forumet och det tycker jag skämmer. Undrar om det hade sett lite bättre ut om man skapat lite microvariationer i tonerna med tex cloudfiltret? Så man fått några toner i helvitt?

Personligen gillar jag nog mest den ursprungliga bilden även om himlen blev utfrätt och träden fick överstrålning. Bilden ser äkta ut. Det var så det såg ut på platsen. Själva huvudmotivet, det som är i fokus blev ju bra. Om man visat mig bilden och varmt berättat om vilket äventyr det var, skulle jag inte ens märka himlen.
 
Nu tog jag bara bilden med bilen som ett exempel. Får samma problem om jag ska ta en landskapsbild eller fota ett djur mellan träden i skogen.
Ska testa med annan exponering i fortsättningen och sen ljusa upp lite i Camera Raw. Tackar för alla tips och idéer.
För den som undrar så kom faktiskt landrovern upp för berget till slut :)

/Johan
 
Har alltid problem med att ljus bakgrund blir utfrätt. Ett exempel är himlen och träden i bakgrunden på den här bilden jag knäppte i helgen på en offroadbilsträff i rimbo. Det blir liksom taggigt runt träden. Fotar alltid i RAW och det mesta går att fixa med photoshop i Camera Raw. Undrar mest vad det kommer sig av, är det kameran eller objektivet? Bilden är väl ingen höjdare men visar felet tydligt.
Gör en länk till bilden då det inte går att lägga in så stora bilder här.
http://www.jasplace.se/utfratt.jpg

/Johan

hej
beroende på vilket program du använder så kan du säkert få ner de partier som du önskar något och det visuella resultatet blir bättre, exv camera raw har ju ett antal finesser, har du provat dom? Förutom att du kan styra kurvor i högdager,övre mellantoner, mellantoner , skugga, djup skugga och påverka delar i bilden så kan du påverka luminans etc.Bestäm vad du vill påverka med markören och dra den sedan neråt eller uppåt. Ta en titt hur du kan påverka din bild redan här. Sedan så har du exv graduated filter att lägga på bilden.
 

Bilagor

  • kurva.jpg
    kurva.jpg
    35.2 KB · Visningar: 168
  • toning.jpg
    toning.jpg
    34.5 KB · Visningar: 168
Senast ändrad:
Det kan också nämnas att trädgrensproblematiken även påverkas av diffraktion (och linsfel) så för att minimera det så mycket som möjligt redan från början är det en bra grundregel att inte blända ner längre än till objektivets skarpaste bländare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.