Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är rejält nyfiken på varför du förvränger det som finns skrivet svart på vitt och hävdar något annat.

Avsikten var inte att påstå att texten är en annan än den du citerade. Jag skriver vad texten innebär med andra ord. Det är som jag ser det väldigt långsökt att tolka citatet som en bestämmelse att man inte får ladda upp "familjealbum"-bilder till sina egna album på Fs.

Man måste få börja där man står.

/ Leif
 
lusidor skrev:

Jag har bl a lett en studiecirkel i foto för nybörjare. Intresset börjar för det mesta med viljan att visa motivet. Intresset för det bildmässiga kommer i takt med förståelsen för hur betraktaren uppfattar bilden av motivet. Man kan alltså inte utgå från en motsättning mellan bild och motiv när man diskuterar att utvecklas som fotograf.

/ Leif
Ok. Jag har varit lärare i film och foto en termin (gymnasieelever med foto endast som tillval) och kanske är det skillnad.. Men det handlade inte om att visa coola tatueringar, söta katter och charmiga barn utan om att framställa bild där motiven används. Att använda/se motiven för att göra bra bild av dem alltså.

Det jag vänder mig mot här som jag redan upprepat tokmånga gånger är de som bara vill visa motivet. De som inte är speciellt intresserade av att utveckla bildseendet och sin fotografiska teknik. Dessa hänvisar faktiskt fotosidan till MSN i dokument som tidigare länkats. Alltså är uppenbart inte fotosidan till för riktigt vem som helst.
 
lottawe skrev:

Det jag vänder mig mot här som jag redan upprepat tokmånga gånger är de som bara vill visa motivet. De som inte är speciellt intresserade av att utveckla bildseendet och sin fotografiska teknik.

Det finns för mycket usla bilder här i världen, det tycker jag med. Foton där man verkligen måste ha en stark relation till motivet för att uppskatta bilden. Och ibland är det svårt ändå! Men vill man att världen ska bli bättre och de usla bilderna bli färre, då är det jättebra med en öppen foto-community.

Att bara vilja visa motivet är som jag ser saken en början så god som någon. Det är när man får möjlighet att visa sina bilder och höra reaktioner som intresset kan vakna för hur man kan visa motivet på ett bättre sätt.

Att visa en bild som man inte får några kommentarer på kan vara en konstruktiv erfarenhet.
-Vad ska jag göra för att någon ska bli intresserad?

Att visa en bild som man får konkret negativ kritik på kan också vara en konstruktiv erfarenhet: "Katten ser ju hemsk ut i det där blixtljuset"
-Jag gör annorlunda nästa gång.

Att visa en bild och få irriterade reaktioner på att man överhuvudtaget visar den kan aldrig vara konstruktivt.

/ Leif
 
Du Leif. Jag har både barn och katter och jag plåtar dem också. Ibland har jag laddat upp bilderna på fotosidan för att jag vill utvecklas, men oftast får man kommentarer om hur fin katten är eller "så gör min katt också" och liknande. Allt om motivet men lite om bilden.. Visst, det kan vara kul att höra att barnet är vackert eller att katten är cool, men vore det katter eller barn jag ville prata om så hade jag faktiskt laddat upp bilden på en katt eller barnsajt i stället. Att tänka bild på en fotosida är inte mycket begärt och därför tycker jag nog att intresset för bilden bör ha väckts innan man laddar upp här (precis som intresset för bild väckts innan man söker en kurs om bild.)

Alltså håller jag fortfarande inte med dig om att endast motiv skulle kunna tillföra något på fotosidan eller att den som bara vill visa motiv ska ha mycket att hämta här (förrän bildintresset väl fötts.) Motiven finns massor av andra sidor till. Jag lovar..
 
Senast ändrad:
Jag tycker att de som lägger ut bilder har ett ansvar att meddela vad de vill ha för kommentarer eller ge information om varför de lägger ut bilden.

Många har tyvärr inställningen att bildbedömningen förstörs om de berättar varför de tagit bilden eller vad de själva har för syn på sina bilder.

Fotografer är usla på att diskutera bilder men det gäller inte bara "de andra" utan också de som skapat bilderna...

Lägger man ut en bild skall man berätta vad man är osäker på eller vad man själv tycker är bra. Har man ett budskap bör man tala om vilket.

Bilderna skall inte läggas ut för att "skryta", det uttalade målet är att bilderna skall visas för att fotografen skall utvecklas. Och då måste man meddela vad man önskar.

Tyvärr följer jag själv inte detta, av 22 bilder är bara 8 "frågebilder" där jag ber om kritik, 4 är bilder där jag vill undervisa och resten är bara skrytbilder...
 
Face it

Skulle man inte tillåta skrytbilder (Hypotetiskt iom att det inte går att hålla efter) så skulle nog de flesta som varit med ett tag försvinna från fotosidan och en stor del av inpirationskällan i fotosidans bildbank vara borta.

/Richard (som bara har skrytbilder och har tagit ur dem ur kritikpolerna)
 
lottawe skrev:
Ok. Jag har varit lärare i film och foto en termin (gymnasieelever med foto endast som tillval) och kanske är det skillnad.. Men det handlade inte om att visa coola tatueringar, söta katter och charmiga barn utan om att framställa bild där motiven används. Att använda/se motiven för att göra bra bild av dem alltså.

Det jag vänder mig mot här som jag redan upprepat tokmånga gånger är de som bara vill visa motivet. De som inte är speciellt intresserade av att utveckla bildseendet och sin fotografiska teknik. Dessa hänvisar faktiskt fotosidan till MSN i dokument som tidigare länkats. Alltså är uppenbart inte fotosidan till för riktigt vem som helst.

Du får ursäkta Lotta, men kan du peka ut en endaste medlem på FS som inte kommit med begrundelsen att bli bättre att fotografera?
 
mipert skrev:
Jag tycker att de som lägger ut bilder har ett ansvar att meddela vad de vill ha för kommentarer eller ge information om varför de lägger ut bilden.

Många har tyvärr inställningen att bildbedömningen förstörs om de berättar varför de tagit bilden eller vad de själva har för syn på sina bilder.

Precis den kategorin tillhör jag. Jag förstår fördelen med att berätta, förklara och efterfråga en viss form av kritik. Men det känns som att jag då skulle styra betraktaren för mycket och gå miste om de spontana reaktionerna.

/Johan
 
Grantun skrev:
Du får ursäkta Lotta, men kan du peka ut en endaste medlem på FS som inte kommit med begrundelsen att bli bättre att fotografera?
Jo, det är inte svårt men däremot tycker jag det är fult att peka ut i en forumtråd och avstår därför. Kolla bildsvar i stället på speciellt husdjur och barn så finner du nog en del svar som visar att intresset låg i att visa motivet och inte i att få bildkritik.

Fast det är bilder och inte personer jag syftat på iof. Har nog uttryckt mig klantigt i något inlägg tidigare. Det var inte meningen.
 
lottawe skrev:
Jo, det är inte svårt men däremot tycker jag det är fult att peka ut i en forumtråd och avstår därför. Kolla bildsvar i stället på speciellt husdjur och barn så finner du nog en del svar som visar att intresset låg i att visa motivet och inte i att få bildkritik.

Fast det är bilder och inte personer jag syftat på iof. Har nog uttryckt mig klantigt i något inlägg tidigare. Det var inte meningen.

Det är för att du menar de hör hemma på fotosider typ Msn(blev det riktigt), var man inte har möjlighet att få kritik på sina bilder.
Och så är det ju inte bilder men personer du langar ut efter.

Nej,givetvis skall du inte hänga ut dem-men har du set en-vars hela produktion på FS är så urdårlig att du menar det tillhör familjealbumet, och som inte har intresse för att få bilderna värderade.....

Antingen uttrycker du dig så jag missförstår dig-eller annars langar du ut efter "medelmåliga" fotografer-när du bara är i mot enskilda bilder-som du utgår är tagen av en "familjealbumsfotograf-som inte har lust att utvecklas inom fotografi konsten.
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma Lena. Det där med att jag anser att vissa bilder borde placeras på msn i stället för på fotosidan står jag för. Jag har varit medlem drygt tre år totalt (fyra med ett uppehåll) och under de åren har jag kommenterat tusentals bilder som jag följt svar och diskussioner på och frågat fotograferna. Många av dem visar/svarar tydligt att bilderna endast var uppladdade för att visa motivet. Precis som din kattbild i dockskåpet väl också var?

Det är inte medelmåttiga fotografer (vilka som nu är det? Kanske jag själv?) jag talar om alltså utan uppladdning av bilder som lämpligen hade placerats bättre på andra ställen.
 
Senast ändrad:
på tal om katt i dockskåp-på grund av ditt "påhop" :) på bilden, så har du lockat ca 40 personen att se på den :)))))))

Stackars arma FS medlemar-som måste se på'et...
 
lottawe skrev:
Ursäkta mig, men jag tycker det där med påhopp iom min kommentar är en ful anklagelse. Ett tecken på att du nog är överkänslig ändå?

Läs den igen vetja: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/218359.htm?set=lp

Ok sorry, det var inom citatteckan och med smiley, för att tala om att det var sakt med glimt i ögat-för visst komentaren var faktiskt relativt konstuktiv-men handen på hjärtat-du har väl flitigt påpekta och använt den bilden för att illustrera en felplaserad bild, som du inte tycker skall få upptaga plats väl?

Nå, men min ursäkt-jag menade inte allvarligt att du påhoppade mig....
 
Jag anser att du inte borde ha laddat upp den bilden på fotosidan. Är det det förtydligandet du var ute efter? Likaså anser jag att andra som också laddar upp bilder för att endast visa motiven så borde satsa på en annan sajt i stället.

Var jag tydlig nog nu?
 
Jag vill åter igen pusha för en ide som sagt i andra trådar med liknande innehåll. Kan vi inte testa en pool för negativ kritik?
Jag kan tänka mig att vara poolvärd för den. Den får gärna vara helt anonym också.

Jag håller nämligen med flera av dom som sagt att man får alldeles för lite negativ kritik här på fotosidan, folk vågar inte säga nått negativt för då får man bara skit tillbaka, det är inte utvecklande. Jag får helre negativ kritik om vad jag eventuellt skulle kunna göra bättre, eller annorlunda, än vad som jag gjorde bra. Men ingen har vågat skriva nått sånt på mina senaste bilder trots att jag skrivit detta uttryckligen i mina kommentarer,

/ Ola
 
Grantun skrev:
på tal om katt i dockskåp-på grund av ditt "påhop" :) på bilden, så har du lockat ca 40 personen att se på den :)))))))

Stackars arma FS medlemar-som måste se på'et...
lottawe skrev:
Ursäkta mig, men jag tycker det där med påhopp iom min kommentar är en ful anklagelse. Ett tecken på att du nog är överkänslig ändå?
...

Lotta, läs ditt inlägg ovan och se humorn i det.

Kan vi inte försöka ha trevligt på fotosidan istället för att hålla på så här.

Sådana här trådar leder ingen vart. Ifall en kommentar är smaklös, så försök strunta i den och låt bli att ödsla energi på den. Tar du riktigt illa vid dig så du inte kan göra det så använda rapportera funktionen istället för att starta trådar som denna.

Försök också låta bli att leka polis när du ser en bild som du inte tycker passar in (såvida det inte är riktigt vidriga bilder som bör rapporteras för omedelbar borttagning förståss), eller att provocera för att visa en ståndpunkt.

Hoppas ingen tar illa vid sig av detta för det är inte avsikten.

Bra bildkommentarer kommer inte av regler och uppmaningar utan av ett glatt klimat och lite tollerans.

Mvh
Richard :)
 
jag vill gärna va med-som sakt jag är expert-tycker det är svårt att ge posstiv-konstuktiv kritik, men negativ-barnemat..........
 
Galaxens President skrev:
Lotta, läs ditt inlägg ovan och se humorn i det.

Kan vi inte försöka ha trevligt på fotosidan istället för att hålla på så här.

Sådana här trådar leder ingen vart. Ifall en kommentar är smaklös, så försök strunta i den och låt bli att ödsla energi på den. Tar du riktigt illa vid dig så du inte kan göra det så använda rapportera funktionen istället för att starta trådar som denna.

Försök också låta bli att leka polis när du ser en bild som du inte tycker passar in (såvida det inte är riktigt vidriga bilder som bör rapporteras för omedelbar borttagning förståss), eller att provocera för att visa en ståndpunkt.

Hoppas ingen tar illa vid sig av detta för det är inte avsikten.

Bra bildkommentarer kommer inte av regler och uppmaningar utan av ett glatt klimat och lite tollerans.

Mvh
Richard :)

Altså richard- det var en ironisk bemärkning...som jag tyckte jag gjort begriplig inte var ordrätt ment.
Ironin bestod i det faktum att hennes klagande över den dårliga bild har fått en 50 tal människor att se en "kass" bild-altså kanske inte sådan som det var ment-och så ironiserar jag vidare med att tycka synd om de stackars personen som varit tvungna att se efter....ok alvarligt-jag tycker inte ett dugg synd om dem-och Lottas komentar var relativt konstuktiv-med tanke på att hon inte vill se sådana bilder på FS
 
Den senast berörda bilden är i mina ögon hemsk, men eftersom den inte ligger i nån pool så finns det väl inget att bråka om? Hade den legat i bildkritik så hade jag däremot grillat den, hehe;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.