clindh skrev:
En ej betalande kan ju bara ladda upp en ny bild var fjärde dag, så det inflödet är inte så stort som ni tror; runt 215 bilder på fem dagar, ca 15%.
För den som vill jämföra hur kvalitet/kvantitet etc hänger ihop med betalningsförmåga, och hur många bilder de olika medlemsnivåerna lägger in så kan ni testa via dessa länkar:
Bilder i Bildkritik senaste 5 dygnen av:
- ej betalande medlemmar
- betalande medlemmar, varav:
-- Brons-medlemmar
-- Silver-medlemmar
-- Guld-medlemmar
Gud så skönt att få det bekräftat eftersom jag länge har hävdat att det inte är rostmedlemmarnas "enorma"(ironi) uppladdningskvoter som är problemet.
Så här tycker jag i ämnet och jag har nog skrivit det förr. Om det ska ställas krav på kommentarerna, mer än att det inte får vara personangrepp, så tycker jag att det ska gälla oavsett om det är positiv eller negativ kritik.
Sedan vill jag påstå att uttrycka en åsikt är inte kritik oavsett hur långsökta metaforiska förklaringar man har. Det är en åsikt och inget annat och är i mitt tycke diskvalificerad.
Det är dessutom jättelätt att skilja ut åsikterna från kritiken. Det är faktiskt jättelätt att bidra med kritik oavsett vilken kunskap man har i foto. All kritik är motiverad och därmed blir den i regel konstruktiv.
Jag tycker bilden är dålig därför att...
Jag tycker bilden är bra därför att...
Svårare än så behöver det inte vara och fick jag bestämma så skulle alla åsikter raderas. De kan man använda gästboken till istället.
Sedan det där med familjealbum är bland de mesta lama ursäkter jag känner till på den här sidan. Det finns inget som talar för att en ny medlem inte önskar ta bättre bilder till just familjealbumet. Dessutom så brukar det mest vara kopplat till motivet snarare än bilden, vilken alla säger är det viktiga.
Den hårda attityd som finns hos vissa här känner jag igen hos vissa antika medlemmar i olika fotoklubbar. För det mesta gubbar som fått för sig att enda sättet att lära sig fotografera är att dels tävla och dels såga varandra längs med fotknölarna.
När jag satt på klubben senast så kom jag på vad det är som jag tycker är största felet med kommenterandet på FS, åtminstone för tillfället. Vi ger kommentarer utefter vad vi vill se snarare än utifrån vad vi tror att fotografen vill visa. Det blir en stor skillnad i angreppssätt på bilden.
Nybörjare skall naturligtvis ladda upp bilder och det är upp till oss andra att guida dem rätt i vår community. På ett respektfullt och ödjumkt sätt enligt min uppfattning. Nybörjarpoolen kan vara den pool där omotiverade positiva åsikter kan få vara tillåtna och så kan de övriga ha motiveringskrav på sig.
/Maverick