Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar Janne
Och jag tycker det är synd o skam.
När jag blev medlem för några år sedan och ser tillbaka på dom korten jag ställde ut då
Kan jag undra hur kunde jag lägga ut dom korten! (alla får högre krav med åren)
En fast inte många sågade mina bilder tycker jag i dag att de va förfärliga

Jag måste säga att nu när jag tittar på andras bilder i samma klass som när jag började tycker jag synd att dom inte läst på detta forum.

Jag lider med dom för vetskapen att många inte ens vill ha dom på Fotosidan plus att jag en i dag ser mej som en kille som tar kort till familjealbumet men får till något bättre kort ibland.
(Så vem bestämmer när man ligger över knapptryckar ligan?)

Så då har jag ju inget här att göra!

Men jag la ut vitsippan igen för att en kille ville se att jag beskar den på ett annat vis.
Så ett kort har jag här i alla fall!

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala
 
En viktig sak att tänka på är att den som lägger ut kortet tycker givetvis att kortet är jätte bra och snyggt på alla viss och kanske undrar vad de kunde ha gjort bättre.
Eller bara få beröm!
Mycket viktigt att tänka på.
 
Jag inser att jag nog tillhör de som klassas pretto i denna diskussionen. Trist term och klassning för att man vill kunna inspireras av aningen mer tänk och högre kvalitè både vad gäller bilder och kommentarer.

Vad gäller termen familjealbum (igen) så handlar det kanske om syfte? Syftet att sätta bilder i familjealbumet och vem/varför man visar det skiljer väl från syftet med fotosidan? Jag gör mer bilder till familjealbum än någon av mina vänner/bekanta/släktingar och ser familjealbumet jätteviktigt. Det kan också vara viktigt att få kritik på såna bilder ibland, men då bör det väl vara feedbacken i form av bildkritik som är önskan och inte att visa upp sitt vackra barn, roliga katt (sexiga flickvän eller annat.) Tycker jag.

Är det bildkritiken vi är ute efter och om vi lär oss kommentera bilderna i stället för motiven så är det väl jättebra om även familjära bilder kan läggas upp för kritik då och då. Jag har ju själv haft flera barn och kattbilder på fotosidan med önskan om kritik, men även om de kommenterats har jag inte fått uppleva den kritik jag efterfrågat. Att de är söta vet jag redan och det har jag iof fått påpekat massor av gånger igen här också, men det är ändå inte vad jag hoppas syftet med fotosidan är. Nu är det längesedan det frestade mig att ladda upp en bild här men jag hoppas återfinna lusten.
 
Ta ett steg bakåt och betrakta det hela.....

Denna diskussion fick mig att plocka bort alla mina bilder.

Stahl
 
bjorkman skrev:
Tackar Janne
"Och jag tycker det är synd o skam.
När jag blev medlem för några år sedan och ser tillbaka på dom korten jag ställde ut då
Kan jag undra hur kunde jag lägga ut dom korten! (alla får högre krav med åren)
En fast inte många sågade mina bilder tycker jag i dag att de va förfärliga"

Tjena Percy!
Jovisst, men det är ju precis så det är! Alla barn i början vet du och du är ju ett bra bevis på att fotosidan funkar som tänkt. Just det där med att kraven ökar med åren är ju oxo typiskt.

Jag tror att så gott som alla som joinar in här på sidan är seriösa och verkligen vill lära sig att fota. Just att titta på bilder tror jag är mycket lärorikt och det finns ju en hel del bra bilder att kolla in här.

"Jag måste säga att nu när jag tittar på andras bilder i samma klass som när jag började tycker jag synd att dom inte läst på detta forum."

Jag tycker tvärtom för risken att många av dom skulle känna som du gör är uppenbar. Det är trista åsikter som kommer fram här tycker jag och många med mig som du märker. Hoppas inte nykomlingarna hittar hit faktiskt!

"Jag lider med dom för vetskapen att många inte ens vill ha dom på Fotosidan plus att jag en i dag ser mej som en kille som tar kort till familjealbumet men får till något bättre kort ibland."

Inte skall man behöva lida i samband med en sån trevlig hobby som foto. Varken du eller någon annan då har nåt gått helt fel eller ...
.
Fast bara för att en del skriver mycket här på forumen så betyder det inte att det är särskilt många som har just dom åsikterna. Är det inte just de tomma tunnorna som skramlar mest? (C;

Du är nog som genomsnittsfotografen här på sidan då skulle jag tro? Ett o annat vi är nöjda med o resten av skörden är lite medelmåttiga och kanske sämre om man säger så. Snitsarna har nog lite bättre procent?

(Så vem bestämmer när man ligger över knapptryckar ligan?)

Det bestämmer jag! Här och nu, Percy! Du ligger över knapptryckarligan - vad nu det är för nåt egentligen för avtryckaren måste ju alla fotografer aktivera? (C; JANNE


Mvh/Familjen Björkman
Uppsala
 
Man måste skilja på kritik och kritik.

Positiv kritik är "Den här bilden var bra för att...".

Negativ kritik är "Den här bilden var dålig för att..."

och så har vi den _BÄSTA_ kategorin; Konstruktiv kritik.

Konstruktiv kritik är "Den här bilden kunde kanske ha blivit bättre om..."

De flesta bedömningar är sedan väldigt subjektiva, och det är det som är det fina med det hela. Två personer behöver inte vara överens för då skulle det inte bli en diskussion. Tänk om alla i hela världen skulle säga "Ja, det håller jag med om. Va bra!" - vad skulle då hända med utveckling och kämparglöden för att komma på något bättre än det som nyss lades fram? (Oj, blev jag politisk nu?)
 
Det blir lite fel när medlemmar hoppar av FS, det är ju inte meningen. FS har en affärsidé som visat sig hålla, den har inget att göra med vilka medlemmar som ska vara med, bara om hur sidan ska fungera, och där ingår vissa idéer om vilka bilder som ska hamna här.

Jag som amatörfotograf har tusentals bilder som INTE platsar på FS, några enstaka bilder blir bra, dessa vill jag ha kritik på, och dessa tankar jag upp - De andra bilderna sparar jag för andra ändamål, tex för familjealbumet.

Alla vet ju, eller borde veta, att man här ska ladda upp bilder man är stolt över, de bästa man har - för att sedan få kritik på dessa (positiv eller negativ), och att man inte ska ge kommentarer om själva motivet, att man inte ska skriva endast "söt katt".

Det är iaf min tolkning av FS affärsidé, och det var därför jag blev medlem här. Just FS affärsidé är det vi ska tolka, och acceptera eller förkasta.
Naturligtvis finns olika tolkningar, men hur som är inte FS var mans egendom, FS är till för oss som är intresserade av att fotografera och som vill ha kritik på bilder som höjer sig över "familjefoton".
Känner man att man inte har bilder som passar här, men är intresserad av foto, så torde ju sidan vara utmärkt för att lära - för att sedan småningom ha bilder som man kan lägga upp.

Jag vill inte att FS ska vara en elitsida, då skulle inte jag platsa här, men jag vill ha en lägsta nivå, en liten självkritik, en liten kunskap innan man tankar upp sin första bild.
Det kanske räcker med att man studerar bilderna här o dess kritik en vecka, innan man väljer ut det bästa man har och sedan ser vad andra tycker.
 
Jag tycker den här knattelagsdiskussionen är charmig men också obegriplig.
När det gäller knattelag är det oftast "Alla ska få spela" som gäller. Något annat brukar betraktas som konstigt och överambitiöst in absurdum.
Men här är vi oftast vuxna och inte alla miljöer är till för oss. Kostymen känner sig inte särskilt bekväm i den kultur som råder i fikarummet på fabriken och blåstället har förmodligen samma känsla i styrelserummet.
Som vuxna inser vi detta och vi har också förmågan att välja den miljö som är bäst för oss själva.

I FS:s dokument om dess intention och regler kan man inte någonstans läsa att sajten är till för all form av fotografi. En form av alla-ska-med råder men du ska banne mig ha ansträngt dig innan du lägger upp bilder för kritik. FS är inte ett vilorum för dina snapshots och "vardagsbilder". Detta har inget med elitism att göra och säger inget om vilken nivå du ska ha uppnått. Däremot säger det precis allt om din intention och inställning till fotografi.

V a r f ö r ska detta vara så erbarmligt svårt att inse??

/Johan
 
Hehe janne du får en att le i alla fall ;)

Jodu knapptryckare va en annan diskution för något år sedan. om typ samma sak.. att knapptryckarna dvs dom som ar kameran i auto läge o bara trycker på knappen skulle bort här ifrån.. Och givet kom jag i den kategorin.

Så nu har jag varit medlem i ca 2 1/2 år och fått reda på att vissa inget har här att göra!


Nu har jag inget mer att säga!

Ha en underbar dag

Mvh/Percy Med Familj
 
Fotosidan har knappt 70 00 medlemmar så det är väl fullständigt naturligt att det fins vitt skilda åsikter om hur saker och ting skall vara, vem sajten är till för, vilka regler som skall gälla, vad man "får" ladda upp eller ej. Blir man nu stött i kanten av att det faktiskt finns andra som har andra åsikter, ja då får man ju hantera det på det sätt som passar en bäst.

Vi som driver Fotosidan tycker iallafall:

- alla seriöst fotointresserade är välkomna, ny som erfaren, ung som gammal. Med seriöst menar vi att man vill lära sig ta bilder som intresserar andra människor och att man är villig att lägga ner lite energi, svet och möda på denna process. Man är villig att lära sig av sina misstag, plåta, pröva igen, ta kritik och även lära sig självkritik, göra självstudier via artiklar och böcker, experimentera etc.

- det är alltså helt OK att vara nybörjare (förutsatt att man håller med om ovanstående). Man måste kunna börja från scratch, och "kritikerna" man har hemma är ju oftast för snälla och ser mer på motivet än bilden. Så där har FS en roll. Men precis som tex när man lär sig cykla så kan det ju göra lite ont ibland. Skrubbsår och hård kritik svider.

- tycker man sig vara nybörjare eller inte har lärt sig ta kritik så börjar man lämpligen i Nybörjarpoolen

Ang den där bilden ni diskuterar nu, på katten i dockskåpet: inget att tjafsa om. Hade den dock lagts i "Bildkritik", ja då hade jag velat se ett förtydligande om vad runt den bilden man velat ha kritik på, något som hade fått betraktaren att förstå vad fotografen vill ha feedback på egentligen.
 
clindh skrev:
Fotosidan har knappt 70 00 medlemmar så det är väl fullständigt naturligt att det fins vitt skilda åsikter om hur saker och ting skall vara, vem sajten är till för, vilka regler som skall gälla, vad man "får" ladda upp eller ej. Blir man nu stött i kanten av att det faktiskt finns andra som har andra åsikter, ja då får man ju hantera det på det sätt som passar en bäst.

Vi som driver Fotosidan tycker iallafall:

- alla seriöst fotointresserade är välkomna, ny som erfaren, ung som gammal. Med seriöst menar vi att man vill lära sig ta bilder som intresserar andra människor och att man är villig att lägga ner lite energi, svet och möda på denna process. Man är villig att lära sig av sina misstag, plåta, pröva igen, ta kritik och även lära sig självkritik, göra självstudier via artiklar och böcker, experimentera etc.

- det är alltså helt OK att vara nybörjare (förutsatt att man håller med om ovanstående). Man måste kunna börja från scratch, och "kritikerna" man har hemma är ju oftast för snälla och ser mer på motivet än bilden. Så där har FS en roll. Men precis som tex när man lär sig cykla så kan det ju göra lite ont ibland. Skrubbsår och hård kritik svider.

- tycker man sig vara nybörjare eller inte har lärt sig ta kritik så börjar man lämpligen i Nybörjarpoolen

Ang den där bilden ni diskuterar nu, på katten i dockskåpet: inget att tjafsa om. Hade den dock lagts i "Bildkritik", ja då hade jag velat se ett förtydligande om vad runt den bilden man velat ha kritik på, något som hade fått betraktaren att förstå vad fotografen vill ha feedback på egentligen.



- alla seriöst fotointresserade är välkomna, ny som erfaren, ung som gammal. Med seriöst menar vi att man vill lära sig ta bilder som intresserar andra människor och att man är villig att lägga ner lite energi, svet och möda på denna process. Man är villig att lära sig av sina misstag, plåta, pröva igen, ta kritik och även lära sig självkritik, göra självstudier via artiklar och böcker, experimentera etc.


Hej

Jo men jag tror att alla som är medlem på fotosidan har för avsigt att läsa sig mera, MEN diskutionen går ut på att dåliga bilder EJ hör hemma här.

Och jag påstår att den som nu tagit den dåliga bilden tycker den är bra och jag har INGET imot kretik, Måste bara finnas.

Ha en bra dag du me ;)
 
hansen2 skrev:
Jag tycker snarare att folk stämplas som pretton och förmer än andra så fort diskussionerna handlar om det lite väl snälla och tillrättalagda klimatet här. De flesta är väl överens om att det behövs mer av ärlig och uppriktig kritik?

/Johan

Du har följt tråden och vet mycket väl vad den egentligen handlar om. Ämnet är viktigt för andra men tydligen inte för dig. Att bluddra om pretton i det här sammanhanget är som att sila mygg och svälja blåval.

Din dragning om behovet av "ärlig och uppriktig kritik" känns oxo lite väl transparent just nu tycker du inte det?

Passagen "det snälla och tillrättalagda klimatet här" bjuder på en kul infallsvinkel. Det finns en liten klick på fs som är rätt tongivande vad gäller tyckandet. Det är du och dina proselyter jag tänker på, Johan.

Ni håller mer än gärna i taktpinnen när den här typen av diskussioner dyker upp och ni gör ert allra bästa för att "lägga klimatet rätt" har jag förstått. "It´s the same old song" som Four Tops en gång uttryckte saken! Är det ingen lämplig diskussion på G så startar ni gärna en själva.

Det finns egenskaper som man inte kan ha för mycket av som jag tycker. Att vara t.ex snäll, ärlig, pålitlig, schysst omtänksam och trovärdig klingar positivt i mina öron. Bra egenskaper! Man kan inte vara för snäll för omtänksam etc. - Du hajar principipen ...

Ok, tala gärna om för mig varför inte klimatet bör vara snällt på fotosidan? Var tror du att du befinner dig egentligen?

Hallå ... Vi är nu på fotosidan en site för fotointresserade. Vi befinner oss inte i ett omklädningsrum för nån tuff lagsport där man "hatar vi ska ta dom hatar hatar" sina motståndare vi är på fs min vän! Vill du ha med fotograferna i RF (Riksidrottsförbundet) får du klara dig utan min medverkan! JANNE
 
Janne, läs gärna Christers långa inlägg (ett par inlägg upp) om vad vi som driver Fotosidan tycker. Christer förklarar väldigt bra vilket klimat vi önskar.
 
cw-op skrev:
...när den här typen av diskussioner dyker upp och ni gör ert allra bästa för att "lägga klimatet rätt"...

Det är nog bara så att en del har läst FS:s intentioner med sajten, och vill ha det så.
Det är därför jag och en del med mig blivit medlemmar.
Det är ingen rättighet att lägga bilder på Fotosidan - man måste som i alla föreningar och klubbar följa de regler och rekommendationer som skaparna satt upp, det är ju deras affärsidé.
Det finns platser för alla, men FS är inte till för alla, och ska inte så vara.

För personer som bara vill visa bilder finns massor andra sajter som passar betydligt bättre.
 
Kul och fyndigt inlägg, Janne :)

Men som jag ser det har du bevisbördan att något annat skulle gälla än det som står i FS-dokumenten.
Det finns två läger här. De som hellre odlar den sociala biten och de som hellre verkar för vad FS utger sig för att vara.

Ser du någon motsättning i att vara "snäll, ärlig, pålitlig, schysst omtänksam och trovärdig" kontra "ärlig och uppriktig kritik"?

Och jag håller med dig om Same old song, det ropas alltid "elitism" och liknande tillmälen när bättre kritik, färre familjebilder mm efterfrågas.

/Johan
 
Vi kan ju diskutera fram- och tillbaka hur mycket vi vill, men skaparna av FS bestämmer, och jag har otroligt svårt för att förstå varför någon ger sig in här för att kritisera deras affärsidé.

Det står alla fritt att skapa en egen sajt där skaparen väljer nivå på bilder och kritik. Det är ju det som är bra med webben. Alla behöver inte tycka samma, och ogillar man en grupp, skapar man en egen.

FS har över 50.000 medlemmar, vem kan då säga att affärsidén är fel?

Gör en egen sajt istället för att gnälla på FS idé.
 
hansen2 skrev:
Jag tycker den här knattelagsdiskussionen är charmig men också obegriplig.
När det gäller knattelag är det oftast "Alla ska få spela" som gäller. Något annat brukar betraktas som konstigt och överambitiöst in absurdum.
Men här är vi oftast vuxna och inte alla miljöer är till för oss. Kostymen känner sig inte särskilt bekväm i den kultur som råder i fikarummet på fabriken och blåstället har förmodligen samma känsla i styrelserummet.
Som vuxna inser vi detta och vi har också förmågan att välja den miljö som är bäst för oss själva.

I FS:s dokument om dess intention och regler kan man inte någonstans läsa att sajten är till för all form av fotografi. En form av alla-ska-med råder men du ska banne mig ha ansträngt dig innan du lägger upp bilder för kritik. FS är inte ett vilorum för dina snapshots och "vardagsbilder". Detta har inget med elitism att göra och säger inget om vilken nivå du ska ha uppnått. Däremot säger det precis allt om din intention och inställning till fotografi.

V a r f ö r ska detta vara så erbarmligt svårt att inse??

/Johan

Men vad är det som gör att du tycker att t.ex. du själv platsar på Fotosidan? Är det att du inte har någon bild på en katt? Är du säker på att du platsar förresten, kanske är det så att bara ingen har vågat "vara ärlig" mot dig genom att be dig lägga dina bilder på en sida för amatörfoto istället?

Eller har du klivit in genom dörren på Fotosidan för att du här kan hitta _likasinnade_ i en miljö skapad just för oss? Med andra ord precis vad vi andra också har gjort? Men nu när du har kommit in vill du visst låsa dörren efter dig, varför?

Elitismen i ditt tänkande ligger i att du faktiskt delar in fotografer här i kostymer och blåställ och automatiskt ser det ena som bättre än det andra. I själva verket är båda lika betydelsefulla. Av någon anledning har du glömt att t.o.m. VD själv en gång började jobba som blåskjorta nere på golvet.

Vad gäller snapshots och vardagsbilder är det en oerhört viktig del av fotografin som inte ska föraktas. Det kan väl inte komma som en chockerande nyhet?
 
cw-op skrev:
Du som jobbat som lärare och du som är rätt..........

....Koppla på pedagogiken psykologin och gör en insats, färdigsnackat nu tycker jag! JANNE
Janne, du borde kanske läsa just det du citerar en gång till? Där finns ju en jättetydlig nedkortad sammanfattning av vad jag hela tiden i tråden talat om. Om några väljer att ta bort sina bilder utifrån det kan jag inte påverka. Det är deras eget val. Det enda jag kan rekommendera är att läsa diskussionen ordentligt så den upfattas rätt.

(obehörig lärare 40h/termin gör mig inte till pedagog.)
 
EvaJ skrev:
...Vad gäller snapshots och vardagsbilder är det en oerhört viktig del av fotografin som inte ska föraktas. Det kan väl inte komma som en chockerande nyhet?...

Men Eva, det är väl aldrig någon som kritiserat snapshots eller vardagsbilder?
Är det så? Ge exempel!
Ingen här har ens sagt att en bild är "kass"

Det jag och en del andra kritiserar är dels ogenomtänkta bilder, foton som skulle passa bättre i familjealbumet (se min kattbild) och att mycken kritik handlar om motivet, typ söt katt.
Anser du att den typen av bilder ska vara på just din fotosajt, ja då passar kanske inte FS för dig.
Det är väl inte så konstigt? Allt kan inte passa alla.

Man ska läsa sajtägarens affärsidé innan man kommer in, det är väl inget konstigt???
 
FILM) (ulltand skrev:
Vi kan ju diskutera fram- och tillbaka hur mycket vi vill, men skaparna av FS bestämmer, och jag har otroligt svårt för att förstå varför någon ger sig in här för att kritisera deras affärsidé.

Det står alla fritt att skapa en egen sajt där skaparen väljer nivå på bilder och kritik. Det är ju det som är bra med webben. Alla behöver inte tycka samma, och ogillar man en grupp, skapar man en egen.

FS har över 50.000 medlemmar, vem kan då säga att affärsidén är fel?

Gör en egen sajt istället för att gnälla på FS idé.

Nänä, försök inte göra det här till att du på något sätt skulle stå på Fotosidans sida (!) medan andra med åsikter som inte är som dina är emot Fotosidan!

Jag gnäller inte på FS, jag gnäller på dig och några till och er tolkning av reglerna som jag tycker är tokig och leder Fotosidan i fördärvet i form av hybris.

Du tolkar Fotosidans regler som att det är fritt fram att säga till andra fotografer att de inte platsar på Fotosidan. Det tycker inte jag är OK, jag tycker tvärtom att sådana uttalanden faktiskt är i direkt motsats till Fotosidans intentioner som sägs vara att vi fotografer ska hjälpa varandra.

Jag anser att de enda som har rätten att be medlemmar försvinna från Fotosidan är Fotosidans grundare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.