Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Leif, jag har inte fått för mig något utan hänvisade endast till vad som står skrivet i dokument om fotosidan (bl.a dokument som heter bildregler) men kolla även in det här dokumentet. Jag konstaterde att jag tycker att tankarna om fotosidan och reglerna är bra, och tidigare i tråden har jag medgett att jag tycker det blivit tråkigare att titta på bild nu än det var förr just för att en viss typ bilder stigit väldigt markant. Jag är inte intresserad av att se hur andras katter uppför sig (på fotosidan iaf, kanske på kattsidor,) hur roliga andras barn är om det är endast motivet och inte bilden som är viktig att visa etc. (Sånt ser jag gärna hos vänner där jag känner barnen eller kanske på en barnsida, men inte här alltså.)

Jag har också skrivit att det visst går att göra bra bild med älskade individer som motiv, men att endast motivet inte är tillräckligt för bra bild. Alltså är jag inte på något sätt för att utesluta motiv utan det jag efterlyser är tänk om bilden snarare än motivet. Både av fotografer och kommenterare..

I dokumentet som länkas högre upp finns detta skrivet, "Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer." Tycker det är en jättebra tanke och hoppas finna just såna bilder och sån information.
 
Senast ändrad:
Tack Ulf för länken.
Jo sant, men den som nu lägger ut ett uselt kort kanske tycker att de är de finaste den tagit.
Det vet ju inte vi som tittar på kortet. Eller har jag fel.

Jag är ingen bra fotograf och visst kan även jag tycka att vissa kort inte hör hemma här.

Men vem ska bestämma om ett kort är bra nog. Därför håller jag med dig att visst måste man våga säga att ett kort inte är bra. Annars har fotosidan mist sitt syfte.

Men efter att läst allt nu i två dagar kommer ni åtminstånde slippa kort från mig ;o)

Nu lämnar jag över till er kunniga.

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala
 
Oj vilken diskussion...

Vill bara säga min åsikt ang. om fotografer utveckas eller inte på fs,
Jo de gör dom, dom som fotograferar + laddar upp sina bilder på fs
OCH de som också kommenterar flitigast,
de är dom som jag upplever utvecklas absolut mest och snabbast för den delen.
Dom som brinner för själva bilden! :eek:)

Och inte heller är de dom som sågar bilder vid fotknölarna,
de ser jag som ett destruktivt beteende som faktiskt hämmar utvecklingen.

Detta va min åsikt och allt från mej.

mvh. Eva
 
Visst finns det en del bilder som man undrar varför nån laddat upp men att kommentera bilder på det sätt som Ulf gör blir ingenting bättre av anser jag, snarare bidrar det till en tråkig stämning. Att sedan ladda upp en egen dålig bild på sätt som Ulf gjort måste väl ändå vara helt fel? Den borde tas bort eftersom den laddats upp enbart som ett dåligt skämt.

Att ge negativ kritik är svårt och det kräver tycker jag att man verkligen tänker sej för och att kritiken är konstruktiv - hur gör man bilden bättre eller lyckas bättre nästa gång.

Lite mer ödmjukhet och självkritik kanske, för många av oss ;)

Jag tror inte man löser "problemet" med ogenomtänkta bilder med att kommentera dom på Ulfs sätt. Tror du verkligen det själv Ulf? Även om vissa håller med dej så finns det också kritik mot ditt sätt att uttrycka dej. Hoppas du själv tar till dej av kritik och inte bara vill ge själv.

Synd att vissa tycker det är för mycket dåliga bilder här, jag hittar massor av bra bilder och dom jag inte gillar struntar jag i. Ingen kan gilla allt.
 
Vad gäller utveckling skulle jag vilja mena att den absoluta nybörjaren och/eller den som är ny här utvecklas ganska raskt i början. Men sedan planar kurvan ut. Utvecklingen är alltså inte kontinuerlig oavsett uppladdnings- eller kommentarsfrekvens. Förmodligen p.g.a att det är ett för snällt och hänsynsfullt kommentarsklimat här.
Jag menar inte att man för den skull skall vara elak och burdus i sitt kommenterande. Däremot behöver vi alla bli omskakade med jämna mellanrum för att tänka i nya banor och gå vidare.

/Johan
 
Tror också som Johan..

Och vidare så krävs krävs också viljan från fotografen om att utvecklas för att kunna göra just det. Den som laddar upp bilder med den ambitionen utvecklas säkert om den vill, men den som laddar upp bilder för att visa motiven utan att vara mottaglig för bildkritik som kan vara utvecklande för bildskapande har nog inte mycket att hämta. Och det är faktiskt många som svarar att "men jag ville visa tatueringen bara eller "Tack, visst är katten söt:)" osv. Det hade väl passat bättre på en tatueringssida eller kattsida ändå eller?
 
bjorkman skrev:
(...) den som nu lägger ut ett uselt kort kanske tycker att de är de finaste den tagit.
Det vet ju inte vi som tittar på kortet. Eller har jag fel.
(...)
Men efter att läst allt nu i två dagar kommer ni åtminstånde slippa kort från mig ;o)
(...)
Mvh/Familjen Björkman
Uppsala

Du har alldeles rätt Percy! Problemet ligger hos besserwissrarna, det är de som inte begriper värdet hos en bild som de inte är intresserade av själva. Skönheten ligger i betraktarens öga - likadant är det med det fula och ointressanta.

Det enda som den här diskussionen och andra liknande diskussioner leder till är att ett antal oerfarna fotografer tappar lusten att utvecklas. Det motverkar alltså Fotosidans målsättning mer påtagligt än något annat. Därför menar jag - precis tvärtemot Ulf J - att Fotosidans största problem är de som ägnar sig åt att racka ner på andra.

Jag hoppas att Ulf, Lotta och redaktionen är nöjda nu. Där blev vi ju av med en oönskad person!?

/ Leif
 
lusidor skrev:
Jag hoppas att Ulf, Lotta och redaktionen är nöjda nu. Där blev vi ju av med en oönskad person!?

/ Leif
Det är fritt att ta åt sig och att tolka in saker i inlägg som inte står skrivet, men lite synd när meningen inte framgår. Kanske är jag otydlig, men kort sagt så har jag skrivit om syftet, bild vs motiv. Inte om dåliga bilder som laddas upp med viljan att utvecklas till en bättre fotograf.
 
evalisen skrev:
Oj vilken diskussion...

Vill bara säga min åsikt ang. om fotografer utveckas eller inte på fs,
Jo de gör dom, dom som fotograferar + laddar upp sina bilder på fs
OCH de som också kommenterar flitigast,
de är dom som jag upplever utvecklas absolut mest och snabbast för den delen.
Dom som brinner för själva bilden! :eek:)

Och inte heller är de dom som sågar bilder vid fotknölarna,
de ser jag som ett destruktivt beteende som faktiskt hämmar utvecklingen.

Detta va min åsikt och allt från mej.

mvh. Eva

Destruktiva och negativa kommentarer måste väl ändå också ha sin plats? Jag tror nämligen att vi är allt för benägna till ryggdunkande och artighetskommentera i dagsläget. Det vore önskvärt att ett öppet kritiserande vore accepterbart och att inte individer tar illa upp av negativ kritik (om den är konstruktiv så klar - rena påhopp är inte konstruktiva). Jag anser att det finns en rädsla att skriva vad man tycker eftersom risken att bli Flame:ad då är överhängande.

FS är ett stort community, med de problem det genererar. Där är ett problem normalfördelningen av medlemmar - allt från små timida ting till vargar som ryter... så är det ju i världen. Alla kan inte vara vänner jämt, det är omöjligt.

Så fram för en konstruktiv dialog utan pekpinnar och förmaningar! Även negativ kritik är uppbyggande!

Mvh
Bengt
 
Bengus skrev:
Destruktiva och negativa kommentarer måste väl ändå också ha sin plats? Jag tror nämligen att vi är allt för benägna till ryggdunkande och artighetskommentera i dagsläget. Det vore önskvärt att ett öppet kritiserande vore accepterbart och att inte individer tar illa upp av negativ kritik (om den är konstruktiv så klar - rena påhopp är inte konstruktiva). Jag anser att det finns en rädsla att skriva vad man tycker eftersom risken att bli Flame:ad då är överhängande.

FS är ett stort community, med de problem det genererar. Där är ett problem normalfördelningen av medlemmar - allt från små timida ting till vargar som ryter... så är det ju i världen. Alla kan inte vara vänner jämt, det är omöjligt.

Så fram för en konstruktiv dialog utan pekpinnar och förmaningar! Även negativ kritik är uppbyggande!

Mvh
Bengt

Jag har väldigt svårt att se vad destruktiva kommentarer har på fs att göra. Alltså förstörande kommentarer. De lär sej nog ingen mycke på.
Däremot konstruktiva kommentarer, där det ger fotografen något att bygga vidare på.
Men de va ju inte de tråden från början handlade om... utan att bara skriva att en bild är "kass". Ger ju faktiskt inte så mycke att jobba vidare på.
Om bilden är kass och någon vill säga de, så får man ju utveckla sej lite mer tycker jag.

Nu kommer jag inte svara något mer i denna tråd,
så jag Tackar för mej.

mvh. Eva
 
Bengus skrev:
Destruktiva och negativa kommentarer måste väl ändå också ha sin plats? Jag tror nämligen att vi är allt för benägna till ryggdunkande och artighetskommentera i dagsläget. Det vore önskvärt att ett öppet kritiserande vore accepterbart och att inte individer tar illa upp av negativ kritik (om den är konstruktiv så klar - rena påhopp är inte konstruktiva). Jag anser att det finns en rädsla att skriva vad man tycker eftersom risken att bli Flame:ad då är överhängande.
+++++

Jag tror jag genomgående är väldigt negativ i mina komentarer-det är nämligen mycket enklare att påpeka felen-en det som blev "riktigt".
Men skillnaden är att jag försöker ge konstuktiv kritik-efter de amatörögon jag nu betraktar bilder med.
 
lottawe skrev:

(...) Jag är inte intresserad av att se hur andras katter uppför sig
Men titta då inte på de bilderna!


(...) I dokumentet som länkas högre upp finns detta skrivet, "Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer." Tycker det är en jättebra tanke och hoppas finna just såna bilder och sån information.

...en samlingsplats för fotografer av alla sorter är vad det står. Så fort du betraktar dig som fotograf och har bilder du vill visa är du välkommen alltså. Var och en börjar där han/hon står, det går helt enkelt inte att ha det på något annat sätt om det ska vara en öppen community. Alternativet är censur eller inval, dvs inavel. Problemet och lösningen ligger hos dig själv Lotta. Om du saknar förmåga eller ork att förhålla dig konstruktiv till en bild - oavsett "kvalitet" hos bilden - så är det en begränsning hos dig, och ditt eget ansvar att gå till en annan bild.

Fotosidan växer i storlek, och det är ju positivt att fler vill utvecklas som fotografer. Om du har svårt att hitta bilder och information som intresserar just dig, så är det en kritik du ska rikta till Fotosidans redaktion. Det har att göra med strukturen och funktionerna på sajten, och delta gärna den diskussionen med ideer som skulle få dig att hitta bättre och välja det du är intresserad av.

/ Leif
 
Leif. Varför går du på mig? Jag saknar nog inte alltid ork och föreslår att du läser kommentarer jag skrivit och sedan återkommer med vart begränsningen och den dåliga förmågan ligger inna du klankar ner.

Vidare kan man faktiskt inte undgå att se bilder om man bara öppnar "alla nya poolbilder." Där kommer alla tumnaglar (bilder) som laddats upp i pooler senaste tiden upp ju och då ser man vilket man vill eller ej.

Jag tror du misstolkar en hel del.
 
Mitt inlägg i debatten...

Som nybörjare som vill utvecklas som fotograf så vill jag naturligtvis ha kritik på mina bilder. Kan jag få konstuktiv sådan så är ju det naturligtvis ännu bättre.

Men; min uppfattning är att de kommentarer jag får antingen är rena ryggdunkningar (bra bild, snyggt motiv etc) eller konstruktiv positiv kritik. Iofs trevligt för egot, och det visar i alla fall vad jag gör rätt - dock inte vad jag gör fel.

Jag hade hellre fått en "Behåll bilden i familjealbumet" än ingen kommentar alls på bilder som tydligen inte går hem. Då har jag ju i alla fall en möjlighet att lättare själv fundera över hur intetsägande eller kass bilden är som bild betraktad eller försöka få till en dialog med den som gett kommentaren och be denne utveckla sig. Att inte få kommentarer alls kan ju lika gärna betyda att ingen finner motivet intressant och därför inte kommenterar som att bilden - som bild betraktat - är dålig. Det vet jag ju inte.

Det är för lite negativ kritik på fotosidan och för mycket ryggdunk. Om man ska behöva linda in vad man tycker i silkespapper riskerar ju den trenden att bli ännu värre.

Alltså; fram för mer negativ kritik. Naturligtvis helst konstruktiv och framförd på ett taktfullt sätt, men hellre en sågning längs fotknölarna utan motivering än ingen kommentar alls.

En vild idé: Kanske en egen pool för "familjealbumsbilder" och andra bilder där fotografen inte har mer ambitioner än att dokumentera motivet på Snuttan hade varit en möjlig lösning. Då hade bildkritikpoolerna kanske renodlats mer till det som de har som syfte; att hjälpa fotografer utvecklas samtidigt som det skapas utrymme för de som främst är intresserade av att ta familjealbumsbilder och inte har ambitioner till något annat att få visa upp sina bilder. För det är ju faktiskt inget ont i att inte ha högre ambitioner än att "bara" vilja ta familjealbumsbilder.
 
Mycket klarsynt, Oscar! Tänk om fler hade en sådan avspänd och opretentiös syn på sågningar som du?

Ang. den vilda idén; FS själva hänvisar till MSN Foto för detta ;)

/Johan
 
Leif igen. Citatet du besvarade är fö klippt rakt av och exakt vad som faktiskt står (se själv i länken.) Jag är rejält nyfiken på varför du förvränger det som finns skrivet svart på vitt och hävdar något annat. Det gör diskussionen onödigt svår.
 
hansen2 skrev:
Ang. den vilda idén; FS själva hänvisar till MSN Foto för detta ;)

Jo, jag vet. Men samtidigt verkar det ju finnas ett behov av att få ladda upp lite familjebilder här då och då (även bland fotografer som vid sidan om har ambitioner att utvecklas).

Om det kan ske under former som gör att alla blir nöjda (färre "familjealbumbilder" i kritikpoolerna, högre i tak för negativ kritik och en frizon för de som vill ladda upp familjealbumbilder och/eller slippa negativ "okonstruktuv" kritik) så är det väl en win-win för alla?
 
Lotta. Jag vänder mig mot din attityd i den här diskussionen ("jag vill inte se..") Det behöver inte vara avsikten, men konsekvensen är just den reaktion vi såg från Percy Björkman. Andra drar i tysthet slutsatsen att de inte är välkomna här.

Om du klickar på "alla poolbilder" så får du upp tumnaglar på alla bilder som alla andra 67000 medlemmar vill visa. I det fallet är det väl rimligt att du får sålla lite för att hitta det just du är intresserad av. Alternativet är att söka mer specifikt.

Jag har bl a lett en studiecirkel i foto för nybörjare. Intresset börjar för det mesta med viljan att visa motivet. Intresset för det bildmässiga kommer i takt med förståelsen för hur betraktaren uppfattar bilden av motivet. Man kan alltså inte utgå från en motsättning mellan bild och motiv när man diskuterar att utvecklas som fotograf.

/ Leif
 
Inte för att lottawe behöver nåt försvar, men läs genom hennes kritik av andras bilder, jag tycker att i de flesta fallen så är hon suverän. Hon delar inte alltid (understatement :) ) mina åsikter, men i de flesta fallen så skriver hon föredömliga förklaringar. Jag försöker lära mig av henne vad det gäller det.

Uffes kritik (bedömmer jag) är av lite mer varierande i kvalite, men han är faktiskt aktiv i kritikergivandet, vilket är mer än vad som kan sägas av många.(Ingen känga till någon speciell)
Uffe deltar och diskuterar sin kritik i denna tråd vilket är föredömligt, han har även hållit med om att vissa bedömningar han gjort skulle kunna förbättras lite.
Så heja Uffe med!
 
jag fick en liten idee... troligtvis tycker nog många att jag har fel... kanske jag har också, men inte desto mindre så är det en idee...

Säg att fotosidan väljer ut ca: 50 personer från sidan, personer som har fotograferat endel, hyfsat aktiva osv osv. Dessa 50 personer får ett lösenord och med det lösenordet kan dom logga in till en speciell pool där ALLA nya bilder hamnar automatiskt, som en sluss. Där så klickar dom på en godkänd eller ej godkänd knapp... dom godkända går vidare till vanliga poolerna, precis som vanligt, dom icke godkända tvingas man skriva en motivering och ge konstuktiv kritik till. På så sätt får dessa fotografer bra feedback på bilder som annars bara skulle bli utan kommentarer eller så får dom bara elaka inlägg.

Tröskeln för dessa 50 personer att jobba ifrån skulle vara mkt låg, allt för att minimera inblandningen av en "jury" men man sållar bort det allra allra sämsta.

Anledningen till just 50 personer är att då ökar chansen att någon av dessa är online och det behöver inte ta lång tid innan bilden går vidare. Det räcker med att en av dessa har godkänt en bild så skickas den automatiskt till fotosidan. Går den inte vidare såp kan den inte nekas utan en kommentar.

vad tror ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.