Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Grantun skrev:
Altså richard- det var en ironisk bemärkning...som jag tyckte jag gjort begriplig inte var ordrätt ment.
Ironin bestod i det faktum att hennes klagande över den dårliga bild har fått en 50 tal människor att se en "kass" bild-altså kanske inte sådan som det var ment-och så ironiserar jag vidare med att tycka synd om de stackars personen som varit tvungna att se efter....ok alvarligt-jag tycker inte ett dugg synd om dem-och Lottas komentar var relativt konstuktiv-med tanke på att hon inte vill se sådana bilder på FS
Ja naturligtvis, det förstod jag. Det jag åsyftade var att Lotta verkade vara den som i sitt svar verkade vara lite överkänslig då din ironi föreföll mig uppenbar med alla smileys. Jag menade inte att vara elak mot Lotta utan hoppas hon ser det lite lustiga i det och ler åt det tillsammans med mig.

Hoppas Lotta inte tar illa upp, då ber jag om ursäkt.

Kanske man ska dela in fotograferna i pooler istället.

Vi får kryssa i rutor helt enkelt:

1. Jag vill ha negativa kommentarer även om de är icke-konstruktiva och mest bara förolämpande

2. Jag vill ha positiva kommentarer även om de är icke-konstruktiva och mest bara gulliga

3. Jag vill ha konstruktiv kritik som uttrycks på ett respektfullt sätt

Då kan den som vill kryssa i alla tre rutor och såna som jag bara två. Klagar sedan någon på en given kommentar så är det lätt kollat om det är befogat eller inte, och enkelt att plocka bort kommentarer som faller utanför.
;)

Jag tar inte illa upp alls Richard.
I efterhand försår jag ju hur det var menat, men det går att läsa smilesarnas placering så innebörden blev annorlunda också. Jag gjorde det.

Ang. pool eller icke så visst. Dock fanns ju inte poolerna för två år sedan så då var allt kritikbilder och idag tycker jag att en del likvärdigt placeras och hyllas i poolerna. I det ser jag inte humorn eftersom jag hellre umgås med roliga typer, besöker andra sidor eller forumtrådar här när jag vill skratta och kritikbilder när jag vill lära/kommentera eller inspireras. Jag ser inget roligt i såna bilder. Har nog en anan humor..

Tillägg.
Förresten så gör alla katter och alla barn och massor av individer roliga saker ofta. Tänk om alla skulle ladda upp snapshotsen på det här? Då skulle knappast fotosidan vara värd sitt namn längre..

Senast ändrad:
Sen har jag en fundering: Kan inte en bild ha berättigande på Fotosidan även om den är en ögonblicksbild där ex.vis skärpan inte är den bästa?

Jag tycker t.ex. att Lenas kattbild är ett exempel på ett ögonblick som kanske bara existerar i ett par sekunder och inte går att återskapa.

För min del tycker jag att bilder kan diskuteras ur fler synpunkter än bara teknisk kvalitet, men det verkar som om det finns en uppfattning att det alltid är fel att lägga upp sådana bilder här?

Jag tycker att man kan kräva en del av de som ger kommentarer, t.ex att framföra negativ kritik på ett konstruktivt sätt, som fotografen verkligen kan ta till sig, istället för att vara ironisk eller nedlåtande. Detta är otroligt viktigt om vi ska kunna föra ett konstruktivt samtal och få en bra stämning här på fotosidan. Men att det finns dåliga kommentatörer och dåliga fotografer får vi nog leva med. Rekommenderad läsning: Konsten att ge bildkommentarer.

Personligen tycker jag att de flesta kommentarer är alldeles för korta och inte så analyserande. Dessutom saknar kommentatörena många gånger förmågan att se bortom motivet. Men att försöka klä känslan i bilden i ord är ju inte så lätt. En del ger massor av kommentarer, som om det vore en tävling att kommentera flest bilder. Men som jag ser det är det viktigare att ge en bra och genomtänkt kommentar än att ge 100 medelbra eller dåliga. Bilder vi inte gillar av olika anledningar tycker jag vi ska låta vara, såvida vi inte har något konstruktivt att tillföra och om vi framför det på ett värdig och icke nedlåtande sätt.

elmfeldt skrev:
Det är absolut inte fel att lägga upp tekniskt icke perfekta bilder (vad nu det kan vara).

Det är också mer än lämpligt att ange varför man laddat upp bilden (precis som det står i vårt dokument http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm), och detta gäller alla bilder.

Jag har angivit varför-kort och gott jag tyckte den var rolig-det står ochså jag är medveten om att den tekniskt är vidrig

elmfeldt skrev:
Det är absolut inte fel att lägga upp tekniskt icke perfekta bilder (vad nu det kan vara).

Det är också mer än lämpligt att ange varför man laddat upp bilden (precis som det står i vårt dokument http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm), och detta gäller alla bilder.

ps. jag har sakt det förut-jag hadde slängt ut bilden om det inte var för att folk uppenbart-tämligen många-faktiskt den dag idag fortsatt ser på den.........

Graal skrev:
Jag tycker att man kan kräva en del av de som ger kommentarer, t.ex att framföra negativ kritik på ett konstruktivt sätt, som fotografen verkligen kan ta till sig, istället för att vara ironisk eller nedlåtande.

Jag tycker absolut att det finns ett ansvar hos den som skriver bildkritik att efter förmåga uttrycka sig konstruktivt.

Men det finns också ett ansvar hos den som laddar upp bilder för bildkritik att försöka lyssna på den kritik som ges – oavsett vilken form den ges i.
Självklart är det lättare att lyssna på nån som först stryker en lite snällt medhårs och sen ger en ett väl avvägt antal punkter på vilka man behöver förbättras som fotograf.
Men även kritik som inte framförs som jag skulle önska den innehåller saker att lära sig av. Ibland erbjuder den fler och mer oväntade lärdomar än den välpolerade och välformulerade diton. Som mottagare av bildkritik gäller det att se förbi formen och leta efter alla lärdomar.

Jag tror de flesta av oss kan bli bättre på att skriva bildkritik men jag tror också att vi kan bli bättre på att ta emot kritiken som faktiskt ges.

/Maria

Jag tror att alla medlemmar på Fs i någon mening vill utvecklas som fotografer. Annars lägger man inte in några bilder på en sajt där alla är intresserade av foto. Så länge som sajtens funktioner huvudsakligen är inriktade på utvecklande texter, bilder och kommentarer kommer det att fungera.

Det som kan behövas när Fs växer är nya funktioner och en struktur som är anpassad för en större volym av bilder. Iden med avdelningar som diskuterats i en annan tråd tror jag kan göra sajten mer överskådlig och bildflödet lättare att hantera.

Vi kan förvänta oss att alla personer vi möter här vill ta bättre bilder, men vi kan inte förvänta oss att alla bilder ska upplevas som intressanta och utvecklande för alla andra. Det som verkar meningslöst att visa och kommentera för mig, kan vara en del av utvecklingsprocessen för någon annan.

/ Leif

emtre skrev:
Jag tycker absolut att det finns ett ansvar hos den som skriver bildkritik att efter förmåga uttrycka sig konstruktivt.

Men det finns också ett ansvar hos den som laddar upp bilder för bildkritik att försöka lyssna på den kritik som ges – oavsett vilken form den ges i.
Självklart är det lättare att lyssna på nån som först stryker en lite snällt medhårs och sen ger en ett väl avvägt antal punkter på vilka man behöver förbättras som fotograf.
Men även kritik som inte framförs som jag skulle önska den innehåller saker att lära sig av. Ibland erbjuder den fler och mer oväntade lärdomar än den välpolerade och välformulerade diton. Som mottagare av bildkritik gäller det att se förbi formen och leta efter alla lärdomar.

Jag tror de flesta av oss kan bli bättre på att skriva bildkritik men jag tror också att vi kan bli bättre på att ta emot kritiken som faktiskt ges.

/Maria

Jag håller helt med dig!

För att återknyta till trådens begynnelse så är kommentaren "Lägg den till familjealbumet" svårt att läsa något ur eftersom familjealbum kan innehålla både bra och dåliga bilder.

Jag tycker vi skrotar begreppet "familjealbumet" som epitet för dåliga bilder. Det epitetet är skapat av folk som inte fotar i det området.

Vidare anser jag att det i trådar typ denna kommer fram så mycket elakheter och prettomentalitet från medlemmar som anser sig duktigare än andra att jag blir ledsen.

(Enbart första raden var riktad till emtre)

Jag tycker snarare att folk stämplas som pretton och förmer än andra så fort diskussionerna handlar om det lite väl snälla och tillrättalagda klimatet här. De flesta är väl överens om att det behövs mer av ärlig och uppriktig kritik?

/Johan

hansen2 skrev:
Jag tycker snarare att folk stämplas som pretton och förmer än andra så fort diskussionerna handlar om det lite väl snälla och tillrättalagda klimatet här. De flesta är väl överens om att det behövs mer av ärlig och uppriktig kritik?

/Johan

öh jag tycker både jag får och ger massor av ärlig kritik.

När nogra kommer med komentaren "söt katt", så är det därför att det är där de är som fotografer/ eller där dom är när det gäller bildanalys-det är faktiskt inte alla som är så slängda i-även om de tog friheten att ta ett par bilder de var stolta över, Jag tror de flesta kan leva med det i alla fall, det är ju trots alt en uppmuntring idet "jag fastnade för din bild-den tilltalade mig".

kass och misshandlad i kopieringsmaskinen och andra elakheter, kunde vi nog klara oss utan-dels för att det sårar onödigt och dels för att tonen blir hård och rå, man får ju en jävla lust att platta till den jäveln som skriver så ikk'? och så rullar lavinen.

Man kan faktiskt "såga" konstuktivare än så.

Senast ändrad:
Det har nämnts andra sidor liknande FS i denna tråd. Kan någon adresserna.

Jag tycker liksom många andra att bildflödet är för stort med för många, i mitt tycke, familjealbumsbilder. Det är helt enkelt inte tillräckligt hög klass på bilderna på FS. Därför vill jag ha alternativ till FS där de konstnärliga ambitionerna är högre.

Det blir nog inte fler år som betalande guldmedlem.

Sveder skrev:
Det har nämnts andra sidor liknande FS i denna tråd. Kan någon adresserna.

Jag tycker liksom många andra att bildflödet är för stort med för många, i mitt tycke, familjealbumsbilder. Det är helt enkelt inte tillräckligt hög klass på bilderna på FS. Därför vill jag ha alternativ till FS där de konstnärliga ambitionerna är högre.

Det blir nog inte fler år som betalande guldmedlem.

Ett annat sätt, du som guldmedlem kunde öka kvaliteten på-vore kanske att du utnyttjade dina 400 möjliga bilduppläggningar (eller är det 200, nåja), så ville det ju fylla fint, och kvaliteten vara i top väl...?

edion skrev:
nu e jag inte med på hur du menar. anser du att det är rätt att ge komentarer som "din bild är kass" etc

Rent generellt kan man tycka att uttrycket "din bild är kass" är lika berättigad som kommentaren "din bild är fin". Båda är lika kortfattade.

Men ger man negativ kritik, tycker jag att åtminstone då bör man ge en lite mer utförligare förklaring. Just för att negativ kritik är inte lika lätt att ta till sig som positiv kritik. Säger någon att "din bild är fin", är det oftast lätt att hålla med, eftersom man själv också tyckte det när man laddade upp bilden och det är roligt att få det bekräftat. Men kommentaren "din bild är kass" är inte alls lika lätt att ta till sig, om förklaring uteblir, eftersom man plötsligt får sin bild ifrågasatt.

lusidor skrev:
Du har alldeles rätt Percy! Problemet ligger hos besserwissrarna, det är de som inte begriper värdet hos en bild som de inte är intresserade av själva. Skönheten ligger i betraktarens öga - likadant är det med det fula och ointressanta.

Det enda som den här diskussionen och andra liknande diskussioner leder till är att ett antal oerfarna fotografer tappar lusten att utvecklas. Det motverkar alltså Fotosidans målsättning mer påtagligt än något annat. Därför menar jag - precis tvärtemot Ulf J - att Fotosidans största problem är de som ägnar sig åt att racka ner på andra.

Jag hoppas att Ulf, Lotta och redaktionen är nöjda nu. Där blev vi ju av med en oönskad person!?

/ Leif

Kunde inte sagts bättre - Tack Leif! JANNE

lottawe skrev:
Det är fritt att ta åt sig och att tolka in saker i inlägg som inte står skrivet, men lite synd när meningen inte framgår. Kanske är jag otydlig, men kort sagt så har jag skrivit om syftet, bild vs motiv. Inte om dåliga bilder som laddas upp med viljan att utvecklas till en bättre fotograf.

Du som jobbat som lärare och du som är rätt framträdande här på FS både som flitig skribent och pool-leader har du inget bra att säga till Percy nu? Något som kan återge honom intresset för att lägga upp bilder här på sidan?

Verkligen synd om han blir ett offer i den här huggsexan!
Koppla på pedagogiken psykologin och gör en insats, färdigsnackat nu tycker jag! JANNE

bjorkman skrev:
Tack Ulf för länken.
Jo sant, men den som nu lägger ut ett uselt kort kanske tycker att de är de finaste den tagit.
Det vet ju inte vi som tittar på kortet. Eller har jag fel.

Jag är ingen bra fotograf och visst kan även jag tycka att vissa kort inte hör hemma här.

Men vem ska bestämma om ett kort är bra nog. Därför håller jag med dig att visst måste man våga säga att ett kort inte är bra. Annars har fotosidan mist sitt syfte.

Men efter att läst allt nu i två dagar kommer ni åtminstånde slippa kort från mig ;o)

Nu lämnar jag över till er kunniga.

Mvh/Familjen Björkman
Uppsala

Dra inte nu, Percy för du har hamnat helt rätt med dina bilder här! JANNE

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar