Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
EvaJ skrev:
...Om man _verkligen_ menar allvar med att vilja hjälpa någon...

Jo, jag tar gärna hjälp, och hjälper gärna andra (se alla mina inlägg).
Men... Innan man lägger ut en bild på en sajt där fotointresserade finns så ska man banne mig ta lite eget ansvar.
Man kan inte tro att alla ska komma och ge saker i händerna på en!
Om alla som gick med på FS tog sig lite egen tid till att studera foto så skulle inte dessa skitbilder dyka upp, jo, i undantagsfall...
Men då skulle alla andra ha tid o möjlighet att hjälpa den personen.

Som det är nu köper folk en digitalkamera, skickar upp en bild och hoppas hela världen ska kunna hjälpa dem till en bättre fotograf...
Så fungerar det inte.

Men vill ni ha FS dit, så okej. Då lämnar iaf jag skeppet.
 
Re: Re: Re: Tankar om familjealbumsbilder

Paragrafryttaren skrev:
Men en sån där kommentar skiljer sig trots allt på två avgörande punkter från de vi diskuterar här.

För det första talar du bara om att bilden är oönskad (ful) men inte varför. Om man talar om att en bild hör hemma i familjealbumet så ger ju kommentaren faktiskt lite information om varför man dissar bilden. Nämligen därför att den både fotografiskt och motivvalsmässigt saknar allmänt intresse.

För det andra så ger kommentaren, genom ordvalet och den direkta uppmaningen, uttryck för en bra mycket mer aggressiv och nedlåtande attityd.

Kom också ihåg att omdömet "familjealbumsbild" inte enbart är ett kvalitativt omdöme. På sätt och vis är det ju fristående från omdömet "bra eller dåligt". Även om de flesta bra bilder genom deras estetiska och tekniska kvaliteter, automatiskt kvalificerar sig som typiskt sett "intressanta" så innebär ju inte det faktum att en bild är väl genomförd nödvändigtvis att den är intressant för andra fotografer att titta på, eller om den är dålig, att bilden hör hemma i familjealbumet.

"Familjealbumsbild" är inte heller det värsta omdöme en bild kan få. Det finns gott om (misslyckade) bilder med kreativa ambitioner som är långt värre än all världens familjebilder. Det är ju en smula tragiskt när man faktiskt anstränger sig och resultatet blir långt mer intetsägande för betraktaren, än en kompaktdigitalblixtbild på någons unge med chokladsmet runt munnen och mormors underexponerade blommor i bakgrunden.

Jag kan inte se att min kommentar är värre än att be en medlem lägga upp sina bilder på en amatörsajt för foto istället för på FS. Meningen är exakt densamma: Jag personligen gillar inte dina bilder så ta bort dem.

Det är ju faktiskt inte så som man kan tro att bl.a. du tror, att somliga sitter inne med Sanningen om vad som är en godkänd bild, medan alla vi andra harvar på här nere i okunskapens mörker. Det handlar om personligt tyckande alltihop.

Jag förstår inte att man kan ta sin egen smak "Detta tycker jag är en familjebild" som riktmärke för vad någon annan ska få visa på sidan. Är det inte lite förmätet? Tror man sig inte om lite för mycket då?

För min del är det inte omdömet "familjebild" i första hand som är så stötande (det skulle ju faktiskt kunna gå att utveckla till konstruktiv kritik om viljan hade funnits), det är att man framför sitt tyckande (vill inte kalla det kritik, det är inte rätt ord) på ett sätt som är verkligt respektlöst och helt enkelt jäkligt otrevligt och fullkomligt onödigt.
 
Makten skrev:
Antar att det är mitt inlägg du syftar på?

Det handlar inte om Fotosidan, utan om att folk är så extremt känsliga. Tål man inte lite skit (från dumskallar som inte kan uttrycka sig) så blir allt väldigt jobbigt, överallt. Varför ta åt sig av en kommentar som inte säger nåt vettigt? Ska det sitta nån nisse och censurera ovidkommande kommentarer eller? Det går ju inte begriper du väl. En del är sådana att de skriver och säger otrevliga saker, och det kan man inte göra nånting åt, bara lära sig att inte springa hem och gömma sig så fort nån är lite elak. Tyvärr, men sån är verkligheten.

Ja, jag syftade på ditt inlägg.

Om man nu vet att folk kan vara känsliga, varför trycker man då till extra mycket med klacken när man trampar till? Är det verkligen den känsliga som ska ta på sig all "skuld" i ditt resonemang?

För min del tycker jag att det är rätt att reagera på elakhet, inte bara låta den härja fritt och rycka på axlarna, eller ännu värre, hänga på och kasta lite skit själv.

Verkligheten skapar jag, den är inte statisk och det är inte fel att försöka påverka den. Inte farligt heller, testa nån gång får du se. ;)
 
FILM) (ulltand skrev:
Jo, det är ju dit vi nått. Man ser så mycket riktigt dåliga bilder som inte ens är värda att kritisera...
Så ännu värre, någon ger kritiken att katten är jättesöt, cool, gullig eller vad som...

Jag tror det är viktigt att få nya medlemmar förstå att det finns en viss nivå man ska uppnå innan man lägger ut en bild. Det är inte superfotografen som ska skicka bilder hit, men...
Man kan faktiskt studera lite foto innan man skickar första bilden!

Enligt FS så är inte FS något album dit man ska skicka rubbet av sina foton, man ska ha tänkt till, valt, funderat... Därefter skickar man EN bild!

I det läget är det väl bättre att få en taskig kommentar om att bilden inte passar, än ingen alls?! Vid ingenkommentar skickar man fler bilder, köper medlemskap och matar på med riktigt dåliga foton...
Vem är det bra för?

Jag tror inte det (bättre med taskig kommentar än ingen), åtminstone fungerar inte jag så. När jag skulle lägga upp min första bild här så var jag ordentligt nervös (och är fortfarande, lite). Alla här är ju så duktiga och jag kan ingenting! Hade jag fått en kommentar som din då, garanterar jag att jag hade tagit bort min bild och aldrig mer gått in på Fotosidan igen. Jag hade också varnat alla jag känner för att lägga upp bilder här.

Det hade du naturligtvis tyckt är bara bra, men tänk vilken förlust för Konsten! ;)

Jag tycker alltså: Hellre att en spirande mästerfotograf (ja inte jag, då) åtminstone skickar in foton för kritik än att de inte vågar visa sina bilder alls.

Och ja, somliga är känsligare än andra, därför bör man behärska sig emellanåt och t.ex. avstå från att kommentera när man känner sig elak.
 
EvaJ skrev:
Ja, jag syftade på ditt inlägg.

Om man nu vet att folk kan vara känsliga, varför trycker man då till extra mycket med klacken när man trampar till? Är det verkligen den känsliga som ska ta på sig all "skuld" i ditt resonemang?

För min del tycker jag att det är rätt att reagera på elakhet, inte bara låta den härja fritt och rycka på axlarna, eller ännu värre, hänga på och kasta lite skit själv.

Verkligheten skapar jag, den är inte statisk och det är inte fel att försöka påverka den. Inte farligt heller, testa nån gång får du se. ;)
Du missförstår mig. Jag tycker självklart att kommentarer såsom "denna bild suger" eller liknande är helt förkastliga, men jag tycker inte att man för den sakens skull ska ta bort dem. En åsikt är en åsikt, även om den kommer från en pappskalle, och det är bättre att fotografen försöker ignorera idiotiskt formulerade kommentarer. Man ska INTE ta på sig nån skuld, och det är precis det jag menar. Den elake kommentatorn kommer inte att ändra åsikt om bilden även om hans kommentar blir borttagen, så då kan den lika gärna få vara tycker jag.

Edit: Alltså, JA man bör låta bli att kommentera på ett elakt vis, men det går inte att förhindra att vissa gör det, så varför bry sig?
 
FILM) (ulltand skrev:
Jo, jag tar gärna hjälp, och hjälper gärna andra (se alla mina inlägg).
Men... Innan man lägger ut en bild på en sajt där fotointresserade finns så ska man banne mig ta lite eget ansvar.
Man kan inte tro att alla ska komma och ge saker i händerna på en!
Om alla som gick med på FS tog sig lite egen tid till att studera foto så skulle inte dessa skitbilder dyka upp, jo, i undantagsfall...
Men då skulle alla andra ha tid o möjlighet att hjälpa den personen.

Som det är nu köper folk en digitalkamera, skickar upp en bild och hoppas hela världen ska kunna hjälpa dem till en bättre fotograf...
Så fungerar det inte.

Men vill ni ha FS dit, så okej. Då lämnar iaf jag skeppet.

Det tycker jag är berömvärt, att du vill hjälpa till. Själv har jag inte kompetensen.

För min del har tyvärr alla diskussioner om hur usla bilderna är, hur folk blir förbannade om de får en kommentar som "Åh, vad jag gillar den här!", fokuseringen på att kritik ska vara negativ om den ska räknas osv. medfört att jag känner lite motstånd mot att både lägga upp bilder och kommentera andra. Bildflödet i sig stör mig inte hälften så mycket, även om det naturligtvis är en orsak till att man får så få kommentarer vilket är lite retsamt.

Jag vill ha FS till en sida där man inte är rädd vare sig för att lägga upp bilder, kommentera eller ställa frågor. Ska det inte gå att kombinera med kompetens, skicklighet och konstnärlighet, det har ju gått förut?
 
Notera att det David svarade på var frågan om man fick skriva "den är kass" eller ej, inte något om tonen i kommentaren etc.

Notera också att Ulf är inte "polis" eller dylikt på Fotosidan - hans åsikt att de skall bort från sajten är helt hans egen uppfattning. Detta borde kanske uttryckas tydligare av Ulf.

Jag tycker Ulf har uttrycks sig onödigt burdust och onyanserat i sin kommentar, jag är säker på att han kan uttrycka precis samma sak på ett annat sätt.

Hade bilden legat i "Nybörjare" hade jag smällt Uffe på fingrarna direkt för en sådan kommentar och tagit bort den.

Nu har Lena valt att "höja ribban" och lagt alla sina bilder i "Bildkritik", där både kraven på bilden och kraven på tålighet ang kommentarer får anses snäppet högre. Kommentaren är mer av karaktären "något ohyfsad och onödigt provocerande", det kändes inte som en av de kommentarer vi kastar oss på och raderar direkt då de rapporteras.
 
clindh skrev:
Notera också att Ulf är inte "polis" eller dylikt på Fotosidan - hans åsikt att de skall bort från sajten är helt hans egen uppfattning. Detta borde kanske uttryckas tydligare av Ulf.
Detta borde väl rimligen inses av alla med normalbegåvning? Man kan ju inte tro att ALLA tycker att ens bild är skit bara för att EN skriver en elak kommentar, och det är därför man i mina ögon inte behöver bry sig så förbaskat.
Hur bra en bild än är så finns det alltid nån som tycker att den är ful, och kanske skriver det. Är bilden "dålig" så ökar förstås risken att få en sådan kommentar, men det betyder fortfarande inte att det är nån slags allmän åsikt om bilden.
 
Erik Dahlbäck;
"Det är ju en smula tragiskt när man faktiskt anstränger sig och resultatet blir långt mer intetsägande för betraktaren, än en kompaktdigitalblixtbild på någons unge med chokladsmet runt munnen och mormors underexponerade blommor i bakgrunden."


Inte bara en smula tragiskt men väl tragikomiskt väl? Du får ursäkta Erik men som du målar upp bilden på "någons unge" så LÅTER den bilden riktigt riktigt bra! Har inga problem med den.
Fördomar är iaf ingen bra ballast vettu. Det är ju du jag och våra polare här på FS som ska visa vägen eller hur? Mot ett friare samhälle, eller hur? Javisst!

Chokladsmet som är så fotogeniskt runt en liten barnamun dessutom och med underexponerade blommor i bakgrunden som grädde på moset! Låter som en prisvinnare! En toppenfin bildide´ som jag tror de flesta skulle "köpa" även om den var fotad med kompaktdigital.

Som du vet så jobbar även många "riktiga fotografer" gärna med såna. Ja, tänk så tokigt det kan bli ibland ...(C; JANNE
 
Ingen mer ny eller oerfaren fotograf skall behöva ta elakheter!

När man kommenterar en bild bör man kolla upp vem som gjort bilden. Känner man inte till namnet är det bra att kolla ålder samt övriga bilder och anpassa sin kommentar till det. När vi kommenterar vill vi ju att fotografen skall kunna ta till sig vad vi säger.

Vidare är ämnet i denna tråd inte nytt. Trådar av typen att oerfarna fotografer reagerar mot hur de behandlas återkommer. Det är slående mot bakgrund att de flesta oerfarna och nya sannolikt inte vågar öppna trådar.

Fotosidan tenderar som jag ser det att bli en prettosite i och med att denna typ av diskussion ständigt återkommer.

Mitt förlag är att fotosidan omgående inför fler moderatorer i forum, och även moderatorer på bildkommentarssidan. Ingen mer ny eller oerfaren fotograf skall behöva ta elakheter!
 
Senast ändrad:
Men Janne, hur ofta är det egentligen som nybörjarna får ta skit i praktiken? Är det inte ganska sällan? Jag håller helt med dig om att man inte ska behöva ta skit, men jag tror inte att moderering är nån bra lösning. Däremot bör man kanske försöka informera nybörjarna (och alla andra för den delen) om att man inte ska ta illasinnade kommentarer så hårt.

Min erfarenhet är faktiskt att hårt modererade forum är mindre levande. Det man får betala med är att det förekommer "troll" som bara skitar ner och ställer till besvär överallt, men jag undrar om det inte är värt det ändå. De är trots allt väldigt få jämfört med alla vettiga människor.

Hur som helst så är nog problemet i grunden det alltför stora bildinflödet, som ju också diskuteras i många andra trådar. Och som någon skrev, att man kanske inte vill lägga sin nybörjarbild i nybörjarpoolen eftersom ingen orkar kommentera där. Det är ju tråkigt. Jag är själv nybörjare, och jag slutade ganska raskt att lägga bilder där eftersom jag ville ha hård kritik. Fast det tycker jag inte att jag får i kritikpoolen heller faktiskt.

Jag tror nog att det finns rätt så enkla lösningar på de här problemen. En idé jag kom på just nu är att man inte skulle kunna lägga bilder i kritikpoolen förrän efter en viss tid, utan är hänvisad till nybörjarpoolen. Det känns spontant lite dumt, men nåt åt det hållet kanske?
 
Makten skrev:
Däremot bör man kanske försöka informera nybörjarna (och alla andra för den delen) om att man inte ska ta illasinnade kommentarer så hårt.

Illasinnade kommentarer är som jag ser det inte lämpliga. Sådana bör städas bort. Ingen nybörjare, och ingen annan heller, har anledning att acceptera sådana kommentarer.
 
Senast ändrad:
Det är ju så att riktigt duktiga och erfarna fotografer aldrig skulle kommentera en bild nedsättande.
efter att ha kollat upp ngr som jag sett gett riktigt elaka kommentarer och sen tittat på deras egna bilder så ser jag att det är väldigt genomsnittliga fotografer som egentligen borde lägga sin tid och energi på att ta egna bilder som är bättre och lära sig själva mer om fotografi innan ens den dumma tanken i deras huvuden dyker upp att ens säga minsta lilla kritik till ngn annan....DAMN vad jag blir arg.
Små halvmediokra "fotografer" som ger sig på andra utan att ens själva vara ngt annat rätt dåliga i mina ögon.
MEN jag skulle aldrig få för mig att kritisera ngn annan för deras bilder.Inte innan jag själv skulle anse mig själv fullärd fotograf vilket jag aldrig kommer att bli och kommer heller aldrig att kritisera ngn annans bild OM det inte är så att denne personligen har bett mig om det.
Nä skäms på er ni som gör så.
Vad hemskt om små halvkassa fotografer ska sitta på ett forum och ge små spydiga kommentarer till andra.Det är ju pinsamt!!

Suzy
 
Grantun skrev:
Då jag uppenbart är oenig med ledningen för FS, vill jag höra vad medlemmarna tycker.

1) ledningen menar att man inte får ha flera liknande bilder i t.ex en utställning (av t.ex fåglar), är det rimligt?
Varför är det eller inte?
2)ledningen menar att det är ett krav om en minimum-kunskap från medlemarnas sida, annars är man inte välkommen är det rimligt, eller ej?
3) Ledningen tycker det är ok med bildkomentarer som"denna bild är kass", denna bild hör inte hemma på en fotosida" och liknande.
Är det ok-eller borde det vara mer krav på konstuktiv kritik?Exempelvis att förklara varför man tycker bilden är kass?

Har inte läst alla inlägg då det verkar lite infekterat men jag förstår inte var du sett att dessa regler finns?

1. Flera liknande bilder i en utställning är så vitt jag kan se fullt tillåtet och ingen kan ta bort dom annat än om den bryter mot fotosidans regler i övrigt.
2. Något minimikunskapskrav finns inte i fotosidans regelverk vad jag kunnat se?
3. Tycker inte de kommentarer du exemplifierar uppfyller de krav/rekommendationer fotosidan har vad gäller bildkommentarer? Sådant ska vi inte ha på fotosidan tycker jag. Tycker däremot att man tydligt kan utläsa i regelverket att mera konstruktivitét krävs i bildkommentarer, eller? Visst är det fullt tillåtet att skriva att en bild är mindre bra men då får man försöka uttrycka sig mera smidigt så att kritiken går hem och den man ger kommentaren lär sig något.
 
Helskotta, ta åt er av det ni är intresserade och ignorera resten. Gäller både kommentarer och bilder.

Ganska simpelt.


(Annars dyker det kanske upp en kass censurmotor.)
 
Arleklint skrev:
Illasinnade kommentarer är som jag ser det inte lämpliga. Sådana bör städas bort. Ingen nybörjare, och ingen annan heller, har anledning att acceptera sådana kommentarer.
Ja, men betänk att "acceptera" innebär att man tar åt sig. Gör man inte det så har man inte accepterat den, om du förstår vad jag menar. En elak kommentar har ju gjort sitt så fort den är skriven. Har man tagit illa vid sig så hjälper det väl inte att den inte syns längre? Åsikten är fortfarande yppad, och det går inte att få ogjort.

suzy n skrev:
Det är ju så att riktigt duktiga och erfarna fotografer aldrig skulle kommentera en bild nedsättande.
efter att ha kollat upp ngr som jag sett gett riktigt elaka kommentarer och sen tittat på deras egna bilder så ser jag att det är väldigt genomsnittliga fotografer som egentligen borde lägga sin tid och energi på att ta egna bilder som är bättre och lära sig själva mer om fotografi innan ens den dumma tanken i deras huvuden dyker upp att ens säga minsta lilla kritik till ngn annan....DAMN vad jag blir arg.
Små halvmediokra "fotografer" som ger sig på andra utan att ens själva vara ngt annat rätt dåliga i mina ögon.
MEN jag skulle aldrig få för mig att kritisera ngn annan för deras bilder.Inte innan jag själv skulle anse mig själv fullärd fotograf vilket jag aldrig kommer att bli och kommer heller aldrig att kritisera ngn annans bild OM det inte är så att denne personligen har bett mig om det.
Nä skäms på er ni som gör så.
Vad hemskt om små halvkassa fotografer ska sitta på ett forum och ge små spydiga kommentarer till andra.Det är ju pinsamt!!
Ja, det är pinsamt, men det finns också en hel del riktigt duktiga fotografer som trycker ner nybörjare.
Men, jag tycker fortfarande också att man som total amatör ska kunna kritisera en proffsig bild hårt. Det har ju hänt att den man kritiserar svarar med att man är en amatör som inte ska uttala sig. Men bara för att man inte kan ta bra bilder själv så betyder det inte att man inte kan se vad som är bra och dåligt i andras bilder.

En grundregel tycker jag är att man ska ge kritik på erforderlig nivå. Är fotografen jätteduktig så kan man ge hårdare kritik. Kritiken ska vara i proportion till kvalitén kan man väl säga.
 
Makten skrev:
Ja, men betänk att "acceptera" innebär att man tar åt sig. Gör man inte det så har man inte accepterat den, om du förstår vad jag menar. En elak kommentar har ju gjort sitt så fort den är skriven. Har man tagit illa vid sig så hjälper det väl inte att den inte syns längre? Åsikten är fortfarande yppad, och det går inte att få ogjort.

Med hårdare moderering och radering av olämpliga kommentarer lär sig sannolikt folk att utrycka sig hövligt. Om inte så kan man stänga av folk.

Det finns ingen ursäkt för att uttrycka sig otrevligt kring någon bild. Det är inte ens en ursäkt att folk inte tar åt sig.

Ansvaret ligger på den som skriver.
 
Arleklint skrev:
Med hårdare moderering och radering av olämpliga kommentarer lär sig sannolikt folk att utrycka sig hövligt. Om inte så kan man stänga av folk.

Det finns ingen ursäkt för att uttrycka sig otrevligt kring någon bild. Det är inte ens en ursäkt att folk inte tar åt sig.

Ansvaret ligger på den som skriver.
Ansvaret ligger förstås alltid hos den som skriver, men den "drabbade" bör också kunna sålla lite (rent mentalt alltså). Annars vore det bättre att man själv kan plocka bort kommentarer tycker jag, men det lär tyvärr leda till att många tar bort allt negativt.
Att stänga av tjockskallar som bara slänger skit omkring sig är däremot en självklarhet.
 
Makten skrev:

"Ja, det är pinsamt, men det finns också en hel del riktigt duktiga fotografer som trycker ner nybörjare."


Ok...Jaha det tror jag inte händer så ofta.Alltså ödmjukhet är ju ngt som man kanske borde ta sig en funderare på.Är jag själv så himla lysande fotograf att jag kan sitta och tala nedvärderande om ngn annans bild?Jag kan säga att jag ALDRIG har gjort det vare sig här eller ngn annanstans även om det finns bilder som...ska vi säga inte borde blivit uppladdade.
Det är inte det som det handlar om, utan att ngn/ngr som själva är allt annat än lysande tar sig tid att säga nedsättande kritik till andra människor.Detta fenomen förekommer överallt.De som är varesig halvbra eller halvdåliga utser sig själva till domare över andra som kanske är sämre.Dom riktigt duktiga bryr sig oftast inte.




"Men bara för att man inte kan ta bra bilder själv så betyder det inte att man inte kan se vad som är bra och dåligt i andras bilder."




Nej det är möjligt, men hur fasen kan man, (när man inte är duktig själv på det som man kritiserar)tycka att det är ok?? Jag skulle tycka att det var så otroligt pinsamt att bete mig så.Förresten jag tror inte på det där...jag tror nog att det där hör väldigt mycket ihop...hur man själv är som fotograf och hur man ser på bilder...det låter som en ursäkt för att säga det som sägs tycker jag.



"En grundregel tycker jag är att man ska ge kritik på erforderlig nivå. Är fotografen jätteduktig så kan man ge hårdare kritik. Kritiken ska vara i proportion till kvalitén kan man väl säga."




Jag tycker att det här handlar mycket om självinsikt.Att kritisera andras bilder tycker jag betyder att man har en god kunskap,erfarenhet osv av foto och att man verkligen VET vad ett fotografi handlar om.Jag tycker INTE att det finns ngn ursäkt för att ge dålig kritik till andra om man inte själv förstår fullt ut vad fotografi är...herregud det är ju att sätta sig över ngt som är så stort och så mycket...



Dessutom så pratas det om att fotosidan utvattnas.Men har dom som säger så inte tänkt på att andra fotografer tycker JUST så om deras bilder???

 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.