Ulf här.
Är glad att du tog upp diskussionen Lena, för jag tycker det här är viktigt. Det började med att jag startade en tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=58740
Därefter kritiserade jag ett antal bilder som jag enligt min tolkning av vad FS är, ansåg inte passade.
Håller med om att jag kunde varit lite mer diplomatisk och kanske mer utförlig i mina kommentarer på dina bilder - dessutom var det klumpigt av mig att mest välja dina foton.
Men, min andemening är densamma. När jag gick med i FS så läste jag dess mål o mening, och den tror jag fortfarande på.
"Det bilder som jag själv laddar upp, är väl utvalda bilder som jag är stolt över, men som jag samtidigt är intresserad av att höra vad andra medlemmar tycker och känner när de ser dem. Gör likadant själv!"
Klippet kommer från FS. Det här också:
"Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar."
Det står även:
"Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer."
Med andra ord, FS är ingenting för den som är totalamatör, iaf inte för att ladda upp bilder till. Inte heller för den som bara vill visa massor bilder på sina husdjur, från julafton etc.
Jag anser att totalamatören bör lära sig de grundläggande fotokunskaperna på egen hand, kanske genom FS - Innan han/hon laddar upp sin första bild.
För övrigt tar jag också massor riktigt kassa foton, men det jag lägger upp här är bilder jag anser är bra, som jag vill ha kommentarer på - för att lära mig mer.
(se min katt på
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/671881.htm?set=lp )