Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
ok det var bara två som heenvisa till Timberlake, och så undrar man-jag har visst fångat poängen nu
 
Grantun skrev:
Haha David du var elakare än jag genomskådade :)

Timberlake i min balkonglåda, haha ja den kunde jag givetvis få lite pengar för hahaha

men varför just Timberlake???

Det var nog bara jag som gjorde kopplingen att han skulle ligga i lådan.

/Johan
 
lottawe skrev:
Men Eva, jag skrev inte "Eva tycker attt hon...." heller. Vidare kanske du kan hålla med om att dina två översta rader knappast är väsentlig bildkritik om du läser dem igen?

Nåja, farligt var det väl inte, men nödvändigt?

Om du nu tycker mina rader var så onödiga,
varför gör du då samma dumma misstag?


Ett citat från dej Lotta:
"kommentatorerna nog anser sig bättre än alla"

Jag undrade vart kommentarerna tog vägen.
Eftersom den här diskussionen vart rätt "het" om man säger så. Och tyckte de va lite konstigt att bilden låg där i flera timmar (3 om jag minns rätt) och ingen hade något att säga på den tiden.
Så visst du får tycka mina rader var onödiga, men jag tycker inte så. Och redaktionen får väl radera dom om de inte passar. Spelar mej ingen roll alls. Jag skrev vad jag kände!

Men allvarligt Lotta, du skrev ju att du menade de två första kommentarerna, varför prata bort de nu?
Tala i klarspråk!

P.S. har inte tid mer för denna tråd, måste ut på ett fotouppdrag nu. Byebye
 
Nästa gång du citerar mig får du gärna hänvisa källa eller ta med hela sammanhanget.

I övrigt så har jag inget mer om saken att säga. Tycker inte det är något att älta om.
 
hansen2 skrev:
Det var nog bara jag som gjorde kopplingen att han skulle ligga i lådan.
Nope, det var inte bara du
Jag såg för mig J.T ligga naken i hennes blomlåda mumsandes uppblött bröd ur tallriken.
Det hade blivit kulor det.:)
 
Nåt riktigt radikalt - Tycker tråden har "bedarrat" utan nåt konkret resultat?

Fattas bara nu att tant Friggebod kommer in och uppmanar oss att stämma in i "We shall overcome" ungefär. Den kan jag visserligen kompa på gitarr & texten kan jag oxo men *host* ... Dags att blåsa liv i tråden igen ...

Obs! Mina högst personliga tankar om läget ...

Varför inte fimpa kritiken helt och (på sin höjd) ersätta den med "goda råd" till fotografen istället för att hålla på o jönsa runt så här! Fotografer har kunnat ta foton i alla tider (ja sen kameran uppfanns då)

Tycker man bilden är bra som den är så räcker det gott med ett "gillas" eller nåt i den stilen. Känner man för ytterligare komplimanger så är det givetvis ok.

Fördelen med "korta stilen" är att man hinner med fler kommentarer samtidigt som fotografen känner sig "sedd". Två flugor på en smäll mao.

Förresten, en bra grej till är att dom som inte känner sig bekväma med att kommentera men ändå vill visa sin uppskattnng av en bild kan göra det. Bra va - Tre (3) flugor på jäsning!

Vissa bilder förr var bra, andra mindre lyckade men likväl många fina bilder skapades. Detta utan att foto-kreti & pleti på nån fotosida tyckte till.

"Gör si gör så" tror jag kan skapa en närmast schizofren känsla särskilt för unga människor mitt uppe i sökandeprocessen.

Jag lägger upp en bild och får inte en enda kommentar. Om jag gillar bilden blir bilden -per definition- sämre då för att jag inte får en endaste comment på den? Det tycker inte jag.

Inge bra, det här likrikta(n)de tänkandet som går ut på att om få tittar på fotot och ingen kommenterar så måste bilden vara dålig.

"Jag som fotograf måste få mig en tankeställare".
Jaha? Tycker jag om min bild så gäller det att stå för den och inte jamsa med i nåt slags Följa John-tänkande. Är det MIN bild eller ska vi på fotosidan kollektivt och tillsammans "mejka" bilden i bästa stil typ Gullan Bornemark typ? Eller a la Hajk?
"-Hajj hajj, idag ska vi tillverka ett foto och inte vilket foto som helst utan ett riktigt FOTOGRAFI!?"

Om man vill va på den säkra sidan; kan man ju hyra en alldeles riktig fotograf typ Herr Nilsson (inte Pippis apa då utan hovfotografen Lelle) så får han "hedersuppdraget" att plåta ALLA bilderna på fotosidan ...

Precis som dom flesta härinne är amatörfotografer - är det övervägande antalet medlemmar på fotosidan även
A M A T Ö R K R I T I K E R!

Ett helvetes väsen dyker upp med jämna mellanrum över "alla taskiga kassa värdelösa skitbilder" som väller in här. Man kan nästan ställa klockan efter kverulansen. Samtidigt som det är väldigt väldigt tyst om att vissa av kommentarerna understundom är fullständigt värdo, saknar substans och i värsta fall är rent taskigt hånfullt kränkande. Förutom i den här tråden då förstås för den är ju så hälsosamt undergörande, eller hur? (C;.

Många av oss härinne kan inte ge en givande kommentar. Varför kan vi inte det då? Jo, för att det är så svårt! Det är mycket sällan som folk (gäller även dom som tjänar skorpan på att skriva om foto eller annan bildkonst) kan ge vederhäftig och konstruktiv kritik på bilder! Det är klart att vissa fotografier (särskilt dom som är väldigt vackra och lite mer lättköpta) är lättare att uttala sig om medan bilder av sämre mainstream-kaliber kan vara rätt knepiga. Här ska kritikern helst först försöka förstå alstret eller meningen med det innan han kan börja kritisera.
"-Gud va jobbigt här måste man ju tänka oxo, näe den går bort! Fan va trött ja e på alla skitbilder här på fotosidan!"

Bildkonsten är så komplex nutidsmänniskan likaså och bildkritiken så komplicerad/känslig att konstruktiv kritik ofta bara inte funkar. Jag har länge funderat på det men efter de senaste dagarnas debacle här är jag övertygad. Jag ser det (i vissa fall) som direkt skadligt för en "grön" men fotointresserad rookie att utsätta sig för somligas godtyckliga omdömen här.

Särskilt illa då förstås om det inte ens rör sig om omdömen utan bara rena trakasserier. En tanke; Varför riktar en del in sig på foton dom absolut inte gillar? Jag fattar inte det! Konflikten och polemiken kommer ju som ett brev på posten särskilt om man som kritiker inte har riktigt torrt på fötterna. Sen komma och snacka om ärlighet, rakhet och en vilja att hjälpa till för att fotografen ska bli bättre och utvecklas är bara bs. Att kunna uttrycka sig på ett hyfsat och trevligt sätt är tydligen utrotningshotat bara för att man skriver på en sida för fotointresserade.


IBLAND DESSUTOM FRÅN FOLK SOM TYCKS HA NOLLPEJL PÅ DET MESTA FÖRUTOM JUST HUR MAN KRANAR IN SKÄRPAN PÅ EN DIGITALKAMERA!

Inge j-a knowhow om någe´verkar det som? Trist! För att inte tala om hur en känslig konstnärssjäl skulle kunna gå i megastå efter en sejour på fotosidan - i fel sällskap då vill säga!

Tänk er tanken; En ung oprövad Andy Warhol (rookie, glad i hågen och från scratch sas) skulle lulla in här på FS och ställa ut sina egenhändigt plåtade versioner av Campbells soppburkar. Gärna med lite befriande oskärpa oxo så att även skärpeb*garna får sitt. (C;
(Nu är kanske inte AW nåt bra exempel för om man verkat i NYC och konstsvängen där så har man väl stake så man överlever "kritikbilder" på FS men kom inte på nån bättre)

Sicket liv det skulle bli härinne! Här där man t.ex enligt somliga inte ens bör lägga upp en vacker bilfälg eller en katt utan att samma "somligas" ansikten börjar skrynkla sig. Ut frustar fotosidans egen "Sheriffen i Dodge City" på sin löddriga vita springare redo att se till att fotosidans "affärside"´efterlevs på ett adekvat sätt - morsning!

Tur för många avantgarde plåtisar & pionjärer att dom slapp internet den saken är klar. Man läser här med vånda om betygssystem, pooler, kommentarer, konstruktiv kritik, påhopp och översittarfasoner.
Om viktigpettriga puckon som tar ut sina yviga egosvängar så det både räcker å´ blir över. Sånt gör en snudd på illamående! Snacka om hämmande element för skapande verksamhet.

Slutligen; Ett gott råd till er som har förutfattade meningar om vilka bilder som har ett existensberättigande här och annorstädes;

Ni som strör negativism och förklenande omdömen kring er; Öppna ögonen, studera livet. Bilda er gärna inom foto och titta in på utställningar. Ja, kolla in bildkonst o konst över huvud taget. Höj även blicken en aning över fotosidan och era egna bildskärmar och fundera! Jag håller med nån här som nämnde ordet pinsamt - Pinsamt va ordet, sa Bull! JANNE

Ps Till er primadonnor som tycker standarden på bilderna här suger och som gör stort nummer av er sorti från FS; Fridens & Lycka till! Ds
 
cw-op skrev:

"-Hajj hajj, idag ska vi tillverka ett foto och inte vilket foto som helst utan ett riktigt FOTOGRAFI!?"
TJIP (alltså hajj hajj ä ju bara sååå fel;))

fast Alsterlind är rätt ensam värmlänning om tjip också även om han hävdade annat. Kanskje du har mer rätt ändå vid närmare eftertanke..
 
cw-op skrev:


Ni som strör negativism och förklenande omdömen kring er; Öppna ögonen, studera livet. Bilda er gärna inom foto och titta in på utställningar. Ja, kolla in bildkonst o konst över huvud taget. Höj även blicken en aning över fotosidan och era egna bildskärmar och fundera! Jag håller med nån här som nämnde ordet pinsamt - Pinsamt va ordet, sa Bull! JANNE

Ps Till er primadonnor som tycker standarden på bilderna här suger och som gör stort nummer av er sorti från FS; Fridens & Lycka till! Ds

Kortade ner ditt inlägg lite... :eek:)

Pris borde du få Janne!
Bästa inlägget jag läst på länge. Tack för dom orden.

mvh. Eva
 
En liten undran bara. Alla ni som läst den här tråden och som har varit inne och kollat på min profil och mina bilder efter mitt förra inlägg - varför har ni inte kommenterat. Är det inte det vi (ni) propagerar för och hela denna tråden, till syvende och sist, går ut på?

Om jag går ut ur FS som betalande medlem innebär inte att jag försvinner härifrån (forumet är ju OK). Det jag demonstrerar med urträdet är enbart det faktum att jag inte vill stödja ekonomiskt en förening som jag tycker inte längre överensstämmer med mina värderingar vad gäller kvalité och ambition. Dessutom tycker jag att herrar redaktörer inte är speciellt lyhörda för medlemmars åsikter och önskemål. Det framgår tydligt i denna tråd och andra liknande.
 
Jag tycker "herrar redaktörer" imponerar med sin hållning i denna tråden. Dock har jag en känsla av att innebörden kanske inte når fram fullt ut (liksom mycket annat uppfattas lite hur som helst i många trådar,) men du Carsten önskar en kvalitetshöjning och en sida för fotografer (amatörer, yrkes och alla i en salig blandning alltså) att utvecklas på om jag förstått dig rätt. Eller?

Jag kanske kollar på dina bilder en annan dag, men idag har jag redan kommenterat det lilla en dag räcker till.
 
Och ärligt, handen på hjärtat nu allihop som är för alla bilder. Skulle ni verkligen tycka fotosidan var kul om alla började samla semesterbilder och rena familjebilder* här? Typ exemplet jag bifogar.

*ej lika med alla barn, djur, fest och semesterbilder, men en del av dem beroende på fotografens syfte.



Titel: Sonen träffar snusmumriken
 

Bilagor

  • mumin.jpg
    mumin.jpg
    44.1 KB · Visningar: 182
Eller den här?

Bildbeskrivning: Pontus sover med gitarren, bok och katt.


Titel: Sonen sover
 

Bilagor

  • 400.jpg
    400.jpg
    45.4 KB · Visningar: 181
Jag skulle nog inte vilja ha massa bilder på ammande barn och Berlins zoo och grejor, jag vet inte, några kanske, men då tycker jag det skall vara svett och blod bakom det, inte en bild som fotografen tyckte var trevlig enbart för hans son/dotter/djur var på den.

Vet massor med fina bilder här på folks barn (särskilt svartvita sådana :) men de som bara är rent dokumentära bilder på familjen kanske kan utelämnas. Man kan ändå inte förvänta sig någon rejäl kritik på dem då de inte egentligen säger betraktaren något mer än möjligen "Jahapp, han hade fina barn". Och barnen är ju inte det som skall kommenteras, utan bilden/bilderna.
 
Ah, just det..
Jag glömde ju visa hur söta individer som finns från andra vinklar hemma också;)

Fast denna bilden har jag haft uppe för kritik förr (och skäms inte ett dugg, syftet tycker jag befogade.) Då döpte jag den till "Jag älskar dig med" och så tror jag att jag ställde en fråga om den också om jag minns rätt. (det är alltså inte motiven i sig jag anser gör en "familjebild")

Jag skriver fö under helt på ditt inlägg Simon.
 

Bilagor

  • attachment-1.jpeg
    attachment-1.jpeg
    43.5 KB · Visningar: 161
Senast ändrad:
Åh vilken jättefin bild på katten och sonen på golvet, blir alldeles varm i hjärtat av att se dem!

(Javisst ja, så får man inte skriva. Förlåt så mycket men jag kan faktiskt inte hålla mig. ;)
 
Jag säger samma sak som tidigare.

Den person som nu sätter ut sitt kort på semestern eller på sin snoriga unge kanske tycker att de är hans/hennes bästa kort..
Hur i hela friden ska man kunna veta de.

Och så länge man inte kan veta de så kan man inte heller tycka eller klaga på dåliga kort på fs

Så jag tror att ni som är så tokduktiga och vill styra in fs på annan linje kan få de väldigt svårt !
 
Eller ni kan ju styra fs..

Ni som klagar på dåligt genomtänkta kort..

Bilda en pak och spy galla över alla nya medelmåttiga medlemmar så lovar jag att dom försvinner ganska fort..

Så har ni eliten här sedan.. Kanon ju !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.