Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad är önskvärt på FS?
- Trådstartare Grantun
- Start datum
lottawe
Aktiv medlem
Ulfs kommentar var en vädjan som ordagrant löd: "Låt denna bild vara kvar i ditt familjealbum, please..." (På tiden att den återgavs korrekt kanske?)
Jag anser som sagt att han gott kunde ha utvecklat med några ytterligare rader, men trots det tycker jag nog att de kommentarer han gav är betydligt bättre än vissa av dina inlägg här Lena. Att du driver vidare med insinuationer om allmän psykologi gör inte saken bättre och du som själv klagat kanske borde tänka lite till på hur du uttrycker dig själv?
Jag anser som sagt att han gott kunde ha utvecklat med några ytterligare rader, men trots det tycker jag nog att de kommentarer han gav är betydligt bättre än vissa av dina inlägg här Lena. Att du driver vidare med insinuationer om allmän psykologi gör inte saken bättre och du som själv klagat kanske borde tänka lite till på hur du uttrycker dig själv?
Grantun
Aktiv medlem
evalisen skrev:
Men stackars Lena...
räcker de inte med att en frågar vad hon menar med "idioter"
Måste flera stycken vara på henne som hökar?
det är ok-det var väl dumt skrivet.
Trodde inte nogon ville vedkänna sig själv som idiot......
Det vara bara en dumhet-tänkte väl han kände sådan....
det var inte särskillt igenomtänkt-insåg inte konsekvensen
Grantun
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Ulfs kommentar var en vädjan som ordagrant löd: "Låt denna bild vara kvar i ditt familjealbum, please..." (På tiden att den återgavs korrekt kanske?)
jag har bett dig om ursäkt 3-4 gånger nu ikk'?
Jag mente inte än gång dig-eller nogon speciell person.
Jag borde vetat konsekvencen-men jag tänkte inte på att nogon ville ta åt sig........
Jag såg det bara som om han måtte känna det så...omtrent
Grantun
Aktiv medlem
De värsta orden finns nog inte mer- jag har raderat nogra bilder,hadde inte lust att se på komentarena. men en löd:
Men snälla. Ngn nivå måste det ju finnas. Snälla, du kan väl börja på en amatörsajt för foto eller så?!
Märker du inte själv att ingen säger något om dina bilder?
Vad ska jag säga? Ge dig allt om fotografering på en liten ruta?
Jag kan inte ens en bråkdel själv, men...
Varför inte kolla fotosajter, läsa inlägg i FS forum, försöka själv?
efter att jag "tvingat " han att pröva vara konstuktiv.
Ulf har som sakt bett om ursäkt. Jag är inte sur på Ulf, han har ju insett att det var dumt....
Men snälla. Ngn nivå måste det ju finnas. Snälla, du kan väl börja på en amatörsajt för foto eller så?!
Märker du inte själv att ingen säger något om dina bilder?
Vad ska jag säga? Ge dig allt om fotografering på en liten ruta?
Jag kan inte ens en bråkdel själv, men...
Varför inte kolla fotosajter, läsa inlägg i FS forum, försöka själv?
efter att jag "tvingat " han att pröva vara konstuktiv.
Ulf har som sakt bett om ursäkt. Jag är inte sur på Ulf, han har ju insett att det var dumt....
Grantun
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Det är ok.
..och Ulf hade bett dig om ursäkt så då borde väl det med vara ok?
Vidare tror jag vissa behöver jobba en aning till på att ta till sig vad som faktiskt skrivits och framkommit.
Det är fint-det tror jag vi lite till mans borde.
Grantun
Aktiv medlem
Grantun skrev:
Det är fint-det tror jag vi lite till mans borde.
Vad som gjorde mig riktigt sur var inte Ulf-som några tycks tro.
Det var snarare David jag blev sur på.
Han tyckte komentarer som dem ovan var lite barska men ok.
Envidare gav David-om jag förstod honom rätt- uttryck för att jag faktiskt tagit familjealbums bilder-och så kunde jag ju skylla mig själv.
Och så ville jag ha svar på: var det den gängse mening-att om man tar tillräckligt dårliga bilder, kan man svina folk till hur som hälst då-och det är ok-även om fotografen prövat det bästa han/hon förmodde ?
Och kan man göra krav på lite mer konstuktiv ton?
Senast ändrad:
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
Hej Lena Grantun,
Jag skulle ha reagerat som du har gjort om jag befann mig i din situation.
Hoppas att du inte har blivit allt för tilltufsad av den uppkomna situationen utan frimodigt kan gå vidare och fortsätta att utvecklas som fotograf här på fotosidan.
Jag vet att det är fler än mig som känner stor sympati med dig.
Varma hälsningar,
Fredrik
Hoppas att du inte har blivit allt för tilltufsad av den uppkomna situationen utan frimodigt kan gå vidare och fortsätta att utvecklas som fotograf här på fotosidan.
Varma hälsningar,
Fredrik
lottawe
Aktiv medlem
amatörsajt kanske skulle kunna innebära nybörjarpoolen bara? (fast jag har inte varken sett bilden eller kommentaren och vet ju inte heller vilken ambition du hade med den bilden förstås.)Grantun skrev:
De värsta orden finns nog inte mer- jag har raderat nogra bilder,hadde inte lust att se på komentarena. men en löd:
Grantun
Aktiv medlem
lottawe skrev:
amatörsajt kanske skulle kunna innebära nybörjarpoolen bara? (fast jag har inte varken sett bilden eller kommentaren och vet ju inte heller vilken ambition du hade med den bilden förstås.)
varsego att se:http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/269727.htm?set=lp
och nej han mente inte nybörjarpoolen
Grantun
Aktiv medlem
FredrikArvidsson skrev:
Hej Lena Grantun,
Varma hälsningar,
Fredrik
tack Fredrik, tursamt nog är jag pedagog (ha vem kunde trot!) och arbetat med barn som reagerar t.ex med att slå istället för att tala-så jag är tämligen hårdhudad
Maverick
Aktiv medlem
Efter att ha följt tråden lite på avstånd så kan jag ju bara konstatera att många av mina tidigare antagande stämmer.
Det upprepas hela tiden att vissa bilder inte är intressanta för andra. Alltså utgår man från vad man som betraktare vill se istället för vad fotografen vill visa. Lite grann som en jury i fotoklubbssammanhang.
Om fotografen vill ta bilder med typiska familjemotiv så ska det naturligtvis vara helt ok. Man kan ju undra om en sådan här sajt skulle kunna fostra en ny Sally Mann eller Nan Goldin. Det är dessutom slående hur vissa hänvisar bilden till ett familjealbum istället för att tala om hur bilden skulle kunna bli bättre. Det är då från folk som säger sig tycka att bilden är det vesäntliga och inte motivet. Det är ju inte heller så svårt att tala om ett en bild lutar, eller att den borde ha beskurits mer eller nått annat. Poängen är ju inte att upplysa om att en bild är kass utan hur den skulle kunna bli bättre. Det blir kanske inte någon mästarbild ens efter förslagen, men det blir bättre och man triggar någon att leka vidare.
Sedan när det kommer till nybörjare så är det klart att första bilderna måste få vara hur kassa som helst, men laddar man upp 10 lika kassa bilder så undrar ju övriga om vederbörande försöker lära sig nått eller inte. De vill se en utveckling.
Har man som nybörjare, eller för all del erfaren, stora problem med "den är kass"-kommentarer så finns det kanske i grunden ett problem som vilar hos en själv i sitt eget bildskapande. Antingen får man via dialoger här försöka lära sig mera eller läsa böcker och kanske gå med i en förening.
Jag upprepar:
Den bilden är dålig för att...
Den bilden är bra för att...
Därefter vet fotografen mera exakt vad som gör bilden dålig och bra och kan därför utveckla det som uppfattas som bra och jobba bort sådant som uppfattas som dåligt.
/Maverick
Ärlighet är ingen ursäkt för att vara dum.
Det upprepas hela tiden att vissa bilder inte är intressanta för andra. Alltså utgår man från vad man som betraktare vill se istället för vad fotografen vill visa. Lite grann som en jury i fotoklubbssammanhang.
Om fotografen vill ta bilder med typiska familjemotiv så ska det naturligtvis vara helt ok. Man kan ju undra om en sådan här sajt skulle kunna fostra en ny Sally Mann eller Nan Goldin. Det är dessutom slående hur vissa hänvisar bilden till ett familjealbum istället för att tala om hur bilden skulle kunna bli bättre. Det är då från folk som säger sig tycka att bilden är det vesäntliga och inte motivet. Det är ju inte heller så svårt att tala om ett en bild lutar, eller att den borde ha beskurits mer eller nått annat. Poängen är ju inte att upplysa om att en bild är kass utan hur den skulle kunna bli bättre. Det blir kanske inte någon mästarbild ens efter förslagen, men det blir bättre och man triggar någon att leka vidare.
Sedan när det kommer till nybörjare så är det klart att första bilderna måste få vara hur kassa som helst, men laddar man upp 10 lika kassa bilder så undrar ju övriga om vederbörande försöker lära sig nått eller inte. De vill se en utveckling.
Har man som nybörjare, eller för all del erfaren, stora problem med "den är kass"-kommentarer så finns det kanske i grunden ett problem som vilar hos en själv i sitt eget bildskapande. Antingen får man via dialoger här försöka lära sig mera eller läsa böcker och kanske gå med i en förening.
Jag upprepar:
Den bilden är dålig för att...
Den bilden är bra för att...
Därefter vet fotografen mera exakt vad som gör bilden dålig och bra och kan därför utveckla det som uppfattas som bra och jobba bort sådant som uppfattas som dåligt.
/Maverick
Ärlighet är ingen ursäkt för att vara dum.
lottawe
Aktiv medlem
Lena, en kommentar i all välmening som inte berör en bild utan mer överlag. Testa att höja iso-talet på inomhusbilder för att slopa blixten på dem och kör blixt som upplättning utomhus i stället.
Grantun
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Vassego, det är inlagt som kommentar nu. Det skulle nog göra väsentlig skillnad.
Fint tack!