ANNONS
Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Var det den här du ville ha svar på?
Det är lite svårt att svara på det tycker jag eftersom du å ena sidan skriver att det är motivet som är viktigt och å andra sidan bilden. Fotosidan handlar ju om intresset för bilden. Men är det som du skriver att det bara är själva motivet som är intresset, då tror jag det är bättre att lägga in bilderna någon annanstans.

För mig är det inte självklart att motivet och bilden är olika saker (och än mindre för nybörjaren kan jag tänka) annat än att motivet är den del av verkligheten man ser avbildat i bilden. Att göra bilden är i stor utsträckning att välja motivet (vad man ska och vad man inte ska inkludera) i min mening.

Bra de va de jag ville få fram..

Då är jag inne på nästa spår. klara-bella lägger ut sitt första kort på katten gustaf. Hon tycker bilden är kanon men den suger..

<I>Hon har inget här att göra </I>

En proffsfotograf tar ett kanon kort den ska inte heller upp här utan på en egen hemsida.. för då är tekniken fulländad och har inget här att göra..

Urdålig gå till msn.. skit bra köp en egen server !

bjorkman skrev:

Då är jag inne på nästa spår. klara-bella lägger ut sitt första kort på katten gustaf. Hon tycker bilden är kanon men den suger..
Vad är hennes syfte med att ladda upp bilden? Att visa vad hon tycker är en kanonbild på katten eller att utvecklas som fotograf?

bjorkman skrev:

En proffsfotograf tar ett kanon kort den ska inte heller upp här utan på en egen hemsida.. för då är tekniken fulländad och har inget här att göra..

Percy - Varför skulle klara-bella inte få lägga ut sitt försa kort på sin katt om hon är beredd på och intresserad av att få positiv/negativ kritik (givetvis bra framförd) på den och vill utvecklas som fotograf (så att hon i framtiden kan ta sina kattbilder än bättre)?

Om hon däremot bara vill ladda upp 1000 bilder på sin egen katt/hund/objektiv- eller myntsamling/bil/tv eller dylikt och inte alls är intresserad av att få fotografiet i sig diskuterat (utan bara vill visa upp vilken fin myntsamling/katt/hund/o.s.v. hon har) är det en annan sak.

Detsamma gäller ju proffsfotografen. Är han inte intresserad av att hans bilder diskuteras hör hans egna bilder kanske bättre hemma på msn/egen server, precis som "klara-bellas". Den tekniska kompetensen har fortfarande inget med det hela att göra. Eller?

Bästa,
F.

bjorkman skrev:

Visst som du vet håller jag med skott; ös på grabben! Dom e lite tröga här men det hade nog varit likadant för vem som helst som hade frågat en sån fråga - alltså inget personligt mot dig, Percy!
Det gäller att ta en viss plats för ingen annan gör det åt dig! Kör såre ryker! JANNE

Hej skott

>>Den tekniska kompetensen har fortfarande inget med det hela att göra. Eller?

Jag tror att de tyvärr i grund och botten är det denna diskution handlar om !!

bjorkman skrev:

Jag tror du är inne på ett spår som jag också funderat över. Inte för att jag är proffsfotograf, eller ens att mina bilder är fulländade, men eftersom de få kommentarer jag får mest innehåller superlativer så funderar jag på varför jag ska hålla på att lägga tid på att ladda upp bilder. Även om jag själv tycker att jag numera kan ganska så mycket om fotografering så behöver också jag utvecklas i mitt fotografernade. Superlativerna ger mig ingen utveckling (även om det kan vara bra för självförtoendet att höra sådant ibland).

Skott skrev:
onödig fråga?
Det tycker jag inte. För att visa att katten är söt krävs nämligen inte någon som helst insats som fotograf. Det är bara att knäppa. Katten gör ju jobbet!

bjorkman skrev:
Den tekniska kompetensen har fortfarande inget med det hela att göra. Eller?

Jag tror att de tyvärr i grund och botten är det denna diskution handlar om !!
Det tror inte jag. Visst är många teknikfixerade nåt alldeles förskräckligt, men det krävs verkligen inte nån vidare teknik för att ta en bra bild. Däremot krävs lite estetisk känsla, bildseende och uppfinningsrikedom. Det är DET som jag också tycker att man ska rikta kritik mot när det gäller bilder. Jag bryr mig inte ett skvatt om kameran är en mobiltelefon eller en Hasselbladare.

Edit: Fast du menade teknisk kompetens som i "fotografiskt kunnande" kanske? Det är väl lite relaterat, men jag tror att man kan vara helt oteknisk och bara "trycka på knappen" och ändå ta bra bilder. Att komponera en bild har inget med teknik att göra, det är ren konstnärlighet:)
Detta kan givetvis övas upp, precis som tekniskt kunnande.

Senast ändrad:
Den hypotetiska bilden du nämner platsar, och förslagsvis i "Nybörjare" för du sa hon var alldeles grön. Klara-Bella är också öppen för kritik och redo att göra ett nytt försök med kattbilden när hon får feedback.

Jag tror faktiskt få medlemmar laddar upp bilder *bara* för att det är ett gulligt motiv tex. Däremot jag tror en nybörjare oftare gör misstaget att tycka bilden är så (extra) bra för att man hyser känslor och har "extrainformation" om motivet. Man kan inte riktigt se bilden med en annans ögon. "Kill your darlings" är ju ett känt begrepp, och svårt att tillämpa.

Det är också ett nybörjarmisstag att tro att teknik och dyrare kameror ger bättre bilder (annat än just "tekniskt bättre" bilder).

Makten skrev:
Det tycker jag inte. För att visa att katten är söt krävs nämligen inte någon som helst insats som fotograf. Det är bara att knäppa. Katten gör ju jobbet!
Vem ska då vara psykolog och vaska fram ur hennes undermedvetna hur det egentligen ligger till ;-)

Edit: Samma argument kan man tillämpa på de flesta landskapsbilder etc också. Det är svårt att skilja en bild från dess motiv.

Senast ändrad:
Vad som gäller för de som vill vara med, står som sagt i dokumentet (se länk nedan).

Vi har alltid haft grundtanken att hellre kvalitet än kvantitet. Med kvalitet menar vi de som skriver under http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm Detta innebär också att inte alla kvalar in.

Ibland har vi pratat om att man måste skriva under att man läst det där dokumentet innan man bli/fortsätta vara medlem, men vi har aldrig orkat koda in det regelverket (eftersom såna saker alltid är tråkigare än kreativa saker).

lottawe skrev:
Se Maxells inlägg ovan. Jag är tydligen inte ensam.
Vi är definitivt inte ensamma Lotta - det finns fler. Men ingen av oss vill nog vara en sådan taskmört att vi beklagar sig över de vänliga ord ens bilder får. Men vänlighet är inte detsamma som ärlighet – eller?

Jag förespråkar inte ett hårdare klimat här på fotosidan – jag har genom åren fått mångt fler vänner än ovänner här. Men samtidigt vill jag utvecklas, och kanske någon gång få ett påpekande på en bild som kan göra att jag växer en smula. Måste jag lägga ut de bilder jag själv dömer ut för att få det? Eller måste även jag hitta ett annat forum för det?

lottawe skrev:
Se Maxells inlägg ovan. Jag är tydligen inte ensam.

Nej, nu är ni två men det låter ju litet avslaget o negativt när ni berättar? Som ni sålt pengarna o tappat smöret ungefär. Upp med hakan nu grabbar!

Ja jäklar, jag gjorde nog rätt som höll det hela på en balanserat amatörmässig nivå. Men en annan grej när jag ändå har er rutinerade rävar på tråden; Det snackas om att bilderna ska hålla god klass här och att folk lägger upp sina bästa bilder här - skulle ni kunna göra så?

Jag är livrädd för att exponera mina bästa bilder på nätet utifall nån skulle sno bilden eller rättare sagt ide´n. Jag vet flera fotografer som lider av samma noja, är vi fel ute? Man har ju samtidigt en viss längtan att få visa upp dom menar jag. JANNE

Galaxens President skrev:
Edit: Samma argument kan man tillämpa på de flesta landskapsbilder etc också. Det är svårt att skilja en bild från dess motiv.
Precis, samma sak där med svårigheten att kunna separera sig från minnen av motivet och/eller fototillfället.

Jag kommer ihåg när jag var i Grand Canyon första gången och vart hänförd. Ljuset, dimensionerna, allt var enormt. Jag plåtade och plåtade och ville visa bilderna för alla (jag tyckte dom var bra!) - men ingen jag visade dem för verkade imponerad, eller verkade känna något överhuvudtaget. Det såg mer ut som en grusgrop för dem... En nyttig erfarenhet.

cw-op skrev:
Jag är livrädd för att exponera mina bästa bilder på nätet utifall nån skulle sno bilden eller rättare sagt ide´n.
Ingen kan "sno" din bild, möjligtvis kopiera den och bildidéen. Man får ju fråga sig själv då vad man har att förlora på att något sådant möjligen sker. Drabbas man hårt ekonomiskt, man lever på sina bilder - ja då skall man nog inte lägga ut. Men annars ... tja jag har då inga betänkligheter, jag har ingen ambition att tjäna slantar på bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar