Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
ulricahdesign skrev:

Jag måste efter mycket eftertanke faktiskt säga att jag är lite avundsjuk på Ulf som sticker ut näsan i ett forum som detta och säger vad han tycker, i klartext.. även om det är något burdust, men det är dock rakt och ärligt!

Det här har jag så himla svårt att förstå. Hur kommer det sig att det ses som mer rakt och ärligt att vara oförskämd än att uttrycka sig på ett vänligt och respektfullt sätt?

Jag tycker att det snart vimlar av människor (och då talar jag om samhället i stort) som med ursäkten "Jag är bara rak och ärlig!" säger de hemskaste saker till andra människor.

Det är ju lätt att ta för någon som är stark i sig själv för man vet att det har mer med personen som uttalade sig att göra än den han/hon uttalade sig om, men för någon som inte är så stark i sig själv är det synsättet ibland rent förödande.

Det går alltid att säga sanningar på ett respektfullt sätt om man bara anstränger sig lite och inte tar den lättaste vägen.

Lite OT, ursäkta.
 
Hela den här diskussion är så sjuk.

Vi som är medlemmar har accepterat vad FS sagt, passar inte det så varför bli med???

Jag kanske är trög, men varför tjafsa? FS har intentioner, affärsidé - varför bråka om sånt???

Varför komma med i en grupp vars idéer inte stämmer med dina egna???
Jag har jättesvår att fatta sånt...

Har ngn en förklaring till att ngn superamatör är med?
 
FILM) (ulltand skrev:
Har ngn en förklaring till att ngn superamatör är med?

Att superamatören är intresserad av att lära sig fotografera bättre är en trolig förklaring. På FS finns några som vill hjälpa honom/henne.
Om du inte vill hjälpa så är det ok, men låt då superamatören vara ifred
 
EvaJ skrev:
Det här har jag så himla svårt att förstå. Hur kommer det sig att det ses som mer rakt och ärligt att vara oförskämd än att uttrycka sig på ett vänligt och respektfullt sätt?

Jag tycker att det snart vimlar av människor (och då talar jag om samhället i stort) som med ursäkten "Jag är bara rak och ärlig!" säger de hemskaste saker till andra människor.

Det är ju lätt att ta för någon som är stark i sig själv för man vet att det har mer med personen som uttalade sig att göra än den han/hon uttalade sig om, men för någon som inte är så stark i sig själv är det synsättet ibland rent förödande.

Det går alltid att säga sanningar på ett respektfullt sätt om man bara anstränger sig lite och inte tar den lättaste vägen.

Lite OT, ursäkta.

Jag håller med dig, Eva... jag tycker precis som jag även skrev i det du citerade, att Uffe var lite burdus, men rak.

Jag tycker inte heller att man ska vara oförskämd och säga elaka saker och sen skylla på att man är ärlig. Men det är en himlans tunn linje mellan att vara ärlig på rätt sätt och fel sätt. Det är nog upp till den som får orden till sig som tolkar det hela på olika sätt. Vissa människor tar till sig saker på ett mycket mer personligt plan och blir jätteledsna medans andra tycker att "OK.. så tyckte du"..

Jag kan själv säga att jag är en sån person som förmodligen skulle tänka över att försvinna härifrån direkt om jag blev sågad.. så tro inte att jag är någon hårdhudad typ..;)..
 
FILM) (ulltand skrev:
Hela den här diskussion är så sjuk.

Vi som är medlemmar har accepterat vad FS sagt, passar inte det så varför bli med???

Jag kanske är trög, men varför tjafsa? FS har intentioner, affärsidé - varför bråka om sånt???

Varför komma med i en grupp vars idéer inte stämmer med dina egna???
Jag har jättesvår att fatta sånt...

Har ngn en förklaring till att ngn superamatör är med?

problemet Ulf är att du och nogra till inte vill ha alla med-inte dem som inte "är kommit långt nog"
Även om det står i Fs regler att de är välkomna.
Vad skall jag anvenda ett fint regelsätt till-när medlemarna pekar med fingrarna och säger försvinn, din mindre värdiga figur!
 
ulricahdesign skrev:



"Fotosidan är vårt största och i många fall det bästa forumet för fotointresserade, MEN det har också, genom den förhållandevis låga kostnaden, blivit ett privat fotoalbum där du för en hundring får ett ganska stort utrymme att visa dina bilder på. Fotosidan syns också och många pratar om det när det gäller att visa sina bilder, men många nämner inte att det finns utrymmen på spray, msn och annat som passar bättre för detta ändamål."

Är det verkligen så att folk lägger upp sina familjealbum härinne? Hemsideutrymme finns som regel hos varje internetleverantör lagra kan man göra på skivor hårddiskar m.m. Om det är 70000 pers här så händer det kanske i enstaka fall men jag är skeptisk ... Å så tidsgränsen mellan uppladdningarna komprimeringen å det blygsamma antal bilder man ändå kan ladda upp här? Näe jag tror du har fel Ulrica!

"Jag måste efter mycket eftertanke faktiskt säga att jag är lite avundsjuk på Ulf som sticker ut näsan i ett forum som detta och säger vad han tycker, i klartext.. även om det är något burdust, men det är dock rakt och ärligt!"

Det tycker inte jag att du ska vara, Ulrica.
Avundsjuk alltså. Att sticka ut näsan är väl en sak man inte behöver vara främmande för men det här var ju nåt annat.

Jag sitter här och väntar på avbön och en FET ursäkt till Lena från kollegan Ulf men jag ser ingen - So far? JANNE.
 
ulricahdesign skrev:
Jag håller med dig, Eva... jag tycker precis som jag även skrev i det du citerade, att Uffe var lite burdus, men rak.

Jag tycker inte heller att man ska vara oförskämd och säga elaka saker och sen skylla på att man är ärlig. Men det är en himlans tunn linje mellan att vara ärlig på rätt sätt och fel sätt. Det är nog upp till den som får orden till sig som tolkar det hela på olika sätt. Vissa människor tar till sig saker på ett mycket mer personligt plan och blir jätteledsna medans andra tycker att "OK.. så tyckte du"..

Jag kan själv säga att jag är en sån person som förmodligen skulle tänka över att försvinna härifrån direkt om jag blev sågad.. så tro inte att jag är någon hårdhudad typ..;)..


blev fel sorry
 
ulricahdesign skrev:
Eva.. menar du "familjebilder" nu? För Fotosidan ska väl inte vara ditt personliga fotoalbum? Jag tror att även du, precis som alla andra, kan se skillnad mellan en "fotoalbumsbild" och en "kritik-jag-vill-utvecklas-bild".. eller hur?

Nej, jag menar alla bilder.

Endast Fotosidans grundare har rätten att tala för Fotosidan och be medlemmar lägga upp sina bilder på en annan sida än denna. För mig är det självklart, men inte för alla.

Det du frågar om sedan, om jag kan se skillnaden på fotoalbumsbilder och andra får mig att fundera på om det kanske helt enkelt är så att vissa har mer begåvning för bildseende än andra. För nej, jag kan inte självklart se skillnad. Jag sitter själv länge med en bild innan jag vågar lägga upp den här och då är jag långt ifrån säker på ens om jag själv är nöjd och ofta har jag inte en aning om vad jag ska fråga om för specifika förbättringar. Men någonstans måste man ju börja, någon gång måste man ju våga visa bilderna, inte bara fotografera för sig själv, för det är ju kul med feed-back - om den är konstruktiv och kanske rent av positiv. Hur ska jag annars komma vidare?
 
För att återknyta till vad den här tråden handlade om från början, ett antal frågor från Lena, så är här Davids svar som sedan tolkats på lite konstiga sätt:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=58825#post701526

Nåväl. Vad har vi kommit fram till? Nu vet Uffe med säkerhet att han bör tipsa om Nybörjare, istället för att be någon packa och dra tex. Och Lena vet om att det är Nybörjare som gäller, om man nu känner sig som en sådan.

Och alla är väl rörande ense om att en konstruktiv kommentar är bättre än både "dålig", "kass", "ta bort", "söt", och "vad fin".

Om nu alla som lägger ner tid på denna tråd tar och kommenterar lite fler nybörjarbilder *ärligt men konstruktivt* så får vi snart fler duktiga fotografer och intressanta bilder bland oss.
 
EvaJ skrev:
Nej, jag menar alla bilder.

Endast Fotosidans grundare har rätten att tala för Fotosidan och be medlemmar lägga upp sina bilder på en annan sida än denna. För mig är det självklart, men inte för alla.

Det du frågar om sedan, om jag kan se skillnaden på fotoalbumsbilder och andra får mig att fundera på om det kanske helt enkelt är så att vissa har mer begåvning för bildseende än andra. För nej, jag kan inte självklart se skillnad. Jag sitter själv länge med en bild innan jag vågar lägga upp den här och då är jag långt ifrån säker på ens om jag själv är nöjd och ofta har jag inte en aning om vad jag ska fråga om för specifika förbättringar. Men någonstans måste man ju börja, någon gång måste man ju våga visa bilderna, inte bara fotografera för sig själv, för det är ju kul med feed-back - om den är konstruktiv och kanske rent av positiv. Hur ska jag annars komma vidare?

Jag förstår ditt tankesätt.. väldigt väl!
Det här kanske är fel diskussion att ge tips, men jag gör det ändå.. jag fick en gång ett tips av en mycket erfaren fotograf när det gäller bildseende och just skillnad mellan familjebild eller inte familjebild.. han sade att "om din bild skulle passa på väggen i fikarummet på ditt jobb, då är det ingen familjebild". Det kanske är en rent usel tanke enligt många, men jag har den kvar i mitt bakhuvud någonstans.. en bild jag tog häromdagen när min kissekatt fångade en mygga och landade på rygg tycker jag jättemycket om och har framkallat på papper och har i mitt kattalbum hemma, MEN ingen på mitt jobb skulle nog tycka att den var så intressant.. och då skulle nog ingen på FS förstå innebörden i bilden heller.. så brukar jag tänka.

nu blev detta lite off-topic ;)
 
Problemet är inte Ulf. jag snackade inte om honom från början. der var nogon som fick hans namn på bordet i starten av tråden- problemet är att det fanns för många Ulf'er som tillåtits härja fritt på FS och det är tämligen tröttande.

Ulf som komit i centum för disskutionen är nog den som backat mäst- han har i vart fall till sisdt insätt att folk kan bli sura om man gör som han gjorde.
 
clindh skrev:
Som jag nyligen sa så är det här dock inget nytt. Det här med familjebilder, nybörjardiskussioner etc har förekommit under hela din tid och före det, Eva. Jag tycker faktiskt det har blivit mindre av den här typen av hårda kommentarer sedan vi införde "Nybörjare", iallafall får vi in färre rapporter.

Man har olika intressen. Vissa av medlemmarna är mindre toleranta och intresserade av att hjälpa rena nybörjare och det är helt OK - det är inget tvång. Det är dock bättre om de riktar sin energi mot andras bilder då, och rapporterar till oss istället om man tycker något eller någon inte platsar.

Sen kunde man ju önska att fler var intresserade av att kommentera nybörjares bilder på ett mer konstruktivt sätt, men det kan vi ju inte tvinga fram. Mängden nybörjare har också ökat rejält på senare år vilket ger en utmattningseffekt på de som ändå har intentionen.

OK Christer, tack för info! Och visst är det så att det finns, och ska finnas tycker jag, alla möjliga sorter på sidan (både människor och fotografer ;) det är ju så det blir dynamik!
 
clindh skrev:
---Nu vet Uffe med säkerhet att han bör tipsa om Nybörjare, istället för att be någon packa och dra...

Jag har aldrig bett ngn "packa o dra", jag har aldrig sagt "kass bild"
Varför tolkar ni själva in saker? Hur ska man kunna ha en bra diskussion när vissa personer "tror" att jag sagt saker?
Läs igenom hela diskussion innan...
 
ulricahdesign skrev:
Jag förstår ditt tankesätt.. väldigt väl!
Det här kanske är fel diskussion att ge tips, men jag gör det ändå.. jag fick en gång ett tips av en mycket erfaren fotograf när det gäller bildseende och just skillnad mellan familjebild eller inte familjebild.. han sade att "om din bild skulle passa på väggen i fikarummet på ditt jobb, då är det ingen familjebild". Det kanske är en rent usel tanke enligt många, men jag har den kvar i mitt bakhuvud någonstans.. en bild jag tog häromdagen när min kissekatt fångade en mygga och landade på rygg tycker jag jättemycket om och har framkallat på papper och har i mitt kattalbum hemma, MEN ingen på mitt jobb skulle nog tycka att den var så intressant.. och då skulle nog ingen på FS förstå innebörden i bilden heller.. så brukar jag tänka.

nu blev detta lite off-topic ;)

Näe, det tipset funkar inte för mig för vi har inget fikarum på mitt jobb... ;) Allvarligt, det var faktiskt ett bra tips, tack! Ska tänka på det jag också!
 
hansen2 skrev:
Jag tycker den här knattelagsdiskussionen är charmig men också obegriplig.
När det gäller knattelag är det oftast "Alla ska få spela" som gäller. Något annat brukar betraktas som konstigt och överambitiöst in absurdum.

Intressant Johan! Ett ämne som jag för en gångs skull behärskar. Vad du möjligen inte känner till är att elitklubbarna drillar sina lovande knattespelare till max redan från start. Är det hockey så får dom så mycket istid som det bara går. Många talangfulla grabbar får för mycket träning och kroknar redan innan puberteten och junioråldern.

I den brytningspunkten så händer något intressant för då blommar grabbarna som fått mer medium träningsdos upp rejält. Alltså dom som kommer från lag som anammar "alla lirar"-metoden. Varför skriver jag det här då? Det finns säkert nån sens moral i det oxo - det brukar det göra?

"Men här är vi oftast vuxna och inte alla miljöer är till för oss. Kostymen känner sig inte särskilt bekväm i den kultur som råder i fikarummet på fabriken och blåstället har förmodligen samma känsla i styrelserummet.
Som vuxna inser vi detta och vi har också förmågan att välja den miljö som är bäst för oss själva."

Jag förstår men problemet här är väl att det bara finns en fotosida till dignitet och upplägg i vårt avlånga fosterland? Lite av finessen här är väl oxo diversiteten på populationen härinne. Blåställ & Kostymer i glatt samspråk i gladaste samförstånd dessutom. Härligt och stilbildande. Som en enda stor lycklig familj - jag är själv rätt besatt av den tanken faktiskt.

"I FS:s dokument om dess intention och regler kan man inte någonstans läsa att sajten är till för all form av fotografi. En form av alla-ska-med råder men du ska banne mig ha ansträngt dig innan du lägger upp bilder för kritik. FS är inte ett vilorum för dina snapshots och "vardagsbilder". Detta har inget med elitism att göra och säger inget om vilken nivå du ska ha uppnått. Däremot säger det precis allt om din intention och inställning till fotografi."

V a r f ö r ska detta vara så erbarmligt svårt att inse??

Vi får göra som skattemyndigheten dvs. jämka (C;
Jag är övertygad att folk är seriösa när dom lägger upp bilder här. Det ligger liksom i människans natur att göra sitt bästa. Problemet när man är färsk med kamera och bb-prgm är att man inte vet hur man ska göra riktigt men det kommer ju ganska snabbt. Vad gäller snapshots och vardagsbilder så har dom ju stor betydelse för fotokonsten. Snapshot är en väl etablerad nisch inom foto och vardagsbilderna blir riktigt intressanta på sikt om inte annat. JANNE
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.