hansen2
Aktiv medlem
Jag tror du har missuppfattat mig i grunden, se nedan....
Jag kan aldrig vara säker på om jag själv platsar. Min egen vilja med mitt fotograferande säger mig dock att jag gör det. Om jag har rätt varken kan eller skall jag avgöra själv. Jag är kvar tills jag blir upplyst om motsatsen.
Jag klev in genom dörren 2003. Då kunde man fortfarande få tämligen matnyttig kritik vilket gjorde (upplevde jag själv i alla fall) att jag utvecklades under första året. Sedan dess tycker jag det har stått still. Men jag vill ingalunda stänga dörren, däremot höja nivån på hur vi kritisera våra bilder.
Nja, jag tror det är du som gör en elitistisk tolkning och gör blåstället mindre värt än kostymen. Min liknelse var tänkt om hur klädesbärarna själva skulle uppleva det.
Här var jag nog otydlig. De är jätteviktiga, om inte annat för dokumentationen av vår samtid. Vad jag menade är sådana utan någon som helst tanke och avsikt bakom. Jag har massor av dem själv men kommer aldrig utsätta er andra för dem.
/Johan
EvaJ skrev:
Men vad är det som gör att du tycker att t.ex. du själv platsar på Fotosidan? Är det att du inte har någon bild på en katt? Är du säker på att du platsar förresten, kanske är det så att bara ingen har vågat "vara ärlig" mot dig genom att be dig lägga dina bilder på en sida för amatörfoto istället?
Jag kan aldrig vara säker på om jag själv platsar. Min egen vilja med mitt fotograferande säger mig dock att jag gör det. Om jag har rätt varken kan eller skall jag avgöra själv. Jag är kvar tills jag blir upplyst om motsatsen.
Eller har du klivit in genom dörren på Fotosidan för att du här kan hitta _likasinnade_ i en miljö skapad just för oss? Med andra ord precis vad vi andra också har gjort? Men nu när du har kommit in vill du visst låsa dörren efter dig, varför?
Jag klev in genom dörren 2003. Då kunde man fortfarande få tämligen matnyttig kritik vilket gjorde (upplevde jag själv i alla fall) att jag utvecklades under första året. Sedan dess tycker jag det har stått still. Men jag vill ingalunda stänga dörren, däremot höja nivån på hur vi kritisera våra bilder.
Elitismen i ditt tänkande ligger i att du faktiskt delar in fotografer här i kostymer och blåställ och automatiskt ser det ena som bättre än det andra. I själva verket är båda lika betydelsefulla. Av någon anledning har du glömt att t.o.m. VD själv en gång började jobba som blåskjorta nere på golvet.
Nja, jag tror det är du som gör en elitistisk tolkning och gör blåstället mindre värt än kostymen. Min liknelse var tänkt om hur klädesbärarna själva skulle uppleva det.
Vad gäller snapshots och vardagsbilder är det en oerhört viktig del av fotografin som inte ska föraktas. Det kan väl inte komma som en chockerande nyhet?
Här var jag nog otydlig. De är jätteviktiga, om inte annat för dokumentationen av vår samtid. Vad jag menade är sådana utan någon som helst tanke och avsikt bakom. Jag har massor av dem själv men kommer aldrig utsätta er andra för dem.
/Johan