Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror du har missuppfattat mig i grunden, se nedan....

EvaJ skrev:
Men vad är det som gör att du tycker att t.ex. du själv platsar på Fotosidan? Är det att du inte har någon bild på en katt? Är du säker på att du platsar förresten, kanske är det så att bara ingen har vågat "vara ärlig" mot dig genom att be dig lägga dina bilder på en sida för amatörfoto istället?

Jag kan aldrig vara säker på om jag själv platsar. Min egen vilja med mitt fotograferande säger mig dock att jag gör det. Om jag har rätt varken kan eller skall jag avgöra själv. Jag är kvar tills jag blir upplyst om motsatsen.

Eller har du klivit in genom dörren på Fotosidan för att du här kan hitta _likasinnade_ i en miljö skapad just för oss? Med andra ord precis vad vi andra också har gjort? Men nu när du har kommit in vill du visst låsa dörren efter dig, varför?

Jag klev in genom dörren 2003. Då kunde man fortfarande få tämligen matnyttig kritik vilket gjorde (upplevde jag själv i alla fall) att jag utvecklades under första året. Sedan dess tycker jag det har stått still. Men jag vill ingalunda stänga dörren, däremot höja nivån på hur vi kritisera våra bilder.

Elitismen i ditt tänkande ligger i att du faktiskt delar in fotografer här i kostymer och blåställ och automatiskt ser det ena som bättre än det andra. I själva verket är båda lika betydelsefulla. Av någon anledning har du glömt att t.o.m. VD själv en gång började jobba som blåskjorta nere på golvet.

Nja, jag tror det är du som gör en elitistisk tolkning och gör blåstället mindre värt än kostymen. Min liknelse var tänkt om hur klädesbärarna själva skulle uppleva det.

Vad gäller snapshots och vardagsbilder är det en oerhört viktig del av fotografin som inte ska föraktas. Det kan väl inte komma som en chockerande nyhet?

Här var jag nog otydlig. De är jätteviktiga, om inte annat för dokumentationen av vår samtid. Vad jag menade är sådana utan någon som helst tanke och avsikt bakom. Jag har massor av dem själv men kommer aldrig utsätta er andra för dem.

/Johan
 
FILM) (ulltand skrev:
?! Jag står ju på FS:sida, det är ju så jag vill ha FS.
Vad är fel i det jag gör?

Det jag anser är fel är att du i bildkommentarer anser dig kunna tala om vilka bilder som inte skall vara på fs. Med vilket mandat och vilket kunnande gör du det?

Om vi alla börjar skriva bildkommentarer på det sättet kommer vi få en ohållbar situation. Vi skall överlåta på redaktionen och moderatorerna att avgöra vilka bilder som eventuellt skall tas bort. Du kan rapportera dem.
 
EvaJ skrev:
...jag gnäller på dig och några till och er tolkning av reglerna som jag tycker är tokig och leder Fotosidan i fördärvet...

Kan jag be att få något konkret som "vi" sagt som inte stämmer med FS intentioner med sidan?
Du anklagar mig för att mer eller mindre förstöra FS, så antingen ger du mig ett exempel eller så gäller avbön.
 
FILM) (ulltand skrev:
?! "Jag står ju på FS:sida, det är ju så jag vill ha FS.
Vad är fel i det jag gör?"

Uffe allvarligt talat låt gubbarna som regerar på FS sköta ruljangsen nu. En inte alltför djärv gissning är att Christer & Co vill ha både dig mig och alla familjefotografer kvar på siten! Du vill ha fs si o så men inse att det är 66000 andra gubbs ´n´ tants som oxo har en vilja med fs och många av dom har betalat för det oxo.

Vad är det som gör just din vilja så speciell i sammanhanget? Du gör inte fel som säger dig stå på fs sida men det gör vi ju allihopa för tusan annars skulle vi inte bränna så mycket lyse härinne juh! Jag tycker vi lägger ner och ägnar oss åt foto istället, kan de´va nåt? JANNE
 
FILM) (ulltand skrev:
Men Eva, det är väl aldrig någon som kritiserat snapshots eller vardagsbilder?
Är det så? Ge exempel!
Ingen här har ens sagt att en bild är "kass"

Det jag och en del andra kritiserar är dels ogenomtänkta bilder, foton som skulle passa bättre i familjealbumet (se min kattbild) och att mycken kritik handlar om motivet, typ söt katt.
Anser du att den typen av bilder ska vara på just din fotosajt, ja då passar kanske inte FS för dig.
Det är väl inte så konstigt? Allt kan inte passa alla.

Man ska läsa sajtägarens affärsidé innan man kommer in, det är väl inget konstigt???

Får citera Johan Hansén så här eftersom jag inte har kommit på hur man får in citat från olika medlemmar i ett enda inlägg: "FS är inte ett vilorum för dina snapshots och "vardagsbilder".

Om man har ett snapshot som man anser inte är tillräckligt "bra" för att ligga i en kritikpool men ändå har någonting, ibland odefinierbart, ibland uppenbart för en själv om inte annat, och lägger den på sin sida så är det väl helt OK? Det blir ju inte automatiskt en dålig bild för att det är ett snapshot. Som sagt, ibland får man välja mellan bild överhuvudtaget och bild som inte blir perfekt.

Att ingen uttalar själva ordet "kass" innebär inte att man inte förstår precis vad som menas. Underskatta inte folk, är du snäll.

Det jag och en del andra kritiserar är att några är förmätna nog att anse sig _veta_ att bilder som andra lägger upp är både fotograferade och upplagda på Fotosidan helt utan eftertanke.

Fotosidan är just min fotosajt. Det är den jag har valt att stödja, det är här jag trivs, det är här jag vill lära mig, det är här jag vill utvecklas. Och jag inser att jag inte är den enda som tänker så, jag är övertygad om att alla som lägger upp bilder här tänker likadant. Att det finns många som är mycket bättre än jag här, vet jag. Kanske finns det också någon som är sämre, men det är inte jag som har rätt att avgöra den saken och tala om för någon att han/hon inte platsar här överhuvudtaget!

Därför tycker jag att det är extremt viktigt att behandla _alla_ medlemmar med respekt. Vi är ju alla fotografer, eller hur?

Betr. att läsa reglerna så kan jag dem snart utantill men tolkar dem ändå annorlunda än vad du gör.
 
EvaJ skrev:

Jag gnäller inte på FS, jag gnäller på dig och några till och er tolkning av reglerna som jag tycker är tokig och leder Fotosidan i fördärvet i form av hybris.
Skulle du kunna definiera vilka "några till" som driver fotosidan i fördärvet är?
 
Arleklint skrev:
...Om vi alla börjar skriva bildkommentarer på det sättet kommer vi få en ohållbar situation. Vi skall överlåta på redaktionen och moderatorerna att avgöra vilka bilder som eventuellt skall tas bort. Du kan rapportera dem...

Jag anser att jag som kritiker har rätt att bedömma om en bild passar här eller inte.
Alla vet att jag var taskig i kommentarerna till trådskaparen, och dessa har jag bett om ursäkt för.
Men, jag anser att jag som kritiker fortfarande kan berätta för en person att dess bild är sååå fel att den inte platsar här på FS. Att personen borde lära sig LITE mer om foto innan han/hon tankar upp nästa bild.

Du säger att vi ska överlåta på moderatorerna att avgöra vilka bilder som ska ses eller inte...
Tycker du verkligen att det är bättre?

Jag tror inte att ens du vill ha riktiga riktiga skitbilder här, men vem ska säga ifrån?

Diskussionen handlar inte så mkt om mina kommentarer som om vilken typ av bilder vi vill ha.
Vill vi ha svenssonsfotografens fyllebilder? Hans bilder vid husvagnen?

Men, nog hoppades även du på att sidan skulle vara vara för fotointresserade?!
Vårför då - jo, för jag vill se o visa bilder som jag tänkt igenom.

Passar inte den tanken så finns ju massor andra sajter med foto som inriktning.


//ej korrläst - skrivet lite i ilska//
 
FILM) (ulltand skrev:
Det är nog bara så att en del har läst FS:s intentioner med sajten, och vill ha det så.
Det är därför jag och en del med mig blivit medlemmar.
Det är ingen rättighet att lägga bilder på Fotosidan - man måste som i alla föreningar och klubbar följa de regler och rekommendationer som skaparna satt upp, det är ju deras affärsidé.
Det finns platser för alla, men FS är inte till för alla, och ska inte så vara.

För personer som bara vill visa bilder finns massor andra sajter som passar betydligt bättre.
Nu vet jag att du lite ändrat hållning till ditt eget förfaringsätt-jag har sett spåren efter dig på FS, Ok, om Fs menar att alla är välkomna-bara man vill vara seriös.
Ok jag vill vara med -jag är seriös-men jag har inte nått längre i min utveckling än det du kalla Familjealbumsbilder-och så säger du att de inte är värdiga sidan-hur fan skall jag så utvecklas?
Det frågar jag dig-och dem som för/fört samma linje som dig
 
Om att tycka att någon lagt upp en bild med fel intentioner skulle leda till Fotosidans fördärv skulle vi redan vara stendöda, för det den här debatten har ju förekommit sedan sommaren 2001 då vi öppnade dörrarna. Det är inget nytt under solen, och vi kommer till lika konsensus som i tidigare diskussioner.

Som jag sa tidigare tycker jag Ulf har uttryckt sig okonstruktivt och onödigt provokativt i några kommentarer han skrivit. Man kan få tycka att en bild är för dålig för "Bildkritik", och finns det inget specifikt att säga om den (man tycker allt är dåligt) kan man ändå vara mer hjälpsam och hänvisa till "Nybörjare" samt att det finns nybörjarartiklar om foto etc. Även om man inte kan säga något specifikt konstruktivt om en bild kan man uttrycka sig på ett sätt som inte riskerar att uppfattas som ett slag i ansiktet.

Ingen har dock rätt att be någon annan medlem att försvinna från Fotosidan. Kommentarer skall ju handla om bilden, inte fotografen.

Om någon platsar eller inte är det vi som driver FS som bestämmer. Vi har dock aldrig kickat ut någon pga "för dåliga bilder", utom då man uppenbart bara lagt upp bilder för att provocera och tramsa (oftast med fejkat konto).

Lena har själv sagt att hon gjort fel som lagt bilderna i Bildkritik istället för Nybörjare, så då var väl den saken utredd.
 
Denna diskussion har jag följt med stort intresse, då jag, när jag först läste några av Ulf's kommentarer blev något förskräckt och tyckte att de var hårda och okänsliga.. men efter lite diskussioner och tankar och efter att ha följt denna diskussion så måste jag säga att jag vänder min kappa lite grann..

Visst kanske man kan slänga sig med orden på ett mer "snällt" sätt, det må vara hänt.. men faktum är att det är många bilder som ramlar in som kanske inte hör hemma någon annanstans än i sitt egna fotoalbum.. OCH med det vill jag inte säga att de är dåliga men de kanske inte hör till den kategorin att man vill förbättra något på bilden eller visa att man lyckats med någon man försökt en tid.

Jag tar mängder med bilder på familjen, på mina älskade små barn och katter, på mormor och morfar och såna saker.. som faktiskt inte intresserar andra än just min familj. Vill man utvecklas som familjefotograf så tycker jag absolut att man kan få använda FS som det, men i dessa fall kanske man mer markant, än i andra bilder man lägger ut, påtalar vad man vill ha hjälp med. För hur det än är, så anses dessa bilder i mångas ögon som just "skräp".

Fotosidan är vårt största och i många fall det bästa forumet för fotointresserade, MEN det har också, genom den förhållandevis låga kostnaden, blivit ett privat fotoalbum där du för en hundring får ett ganska stort utrymme att visa dina bilder på. Fotosidan syns också och många pratar om det när det gäller att visa sina bilder, men många nämner inte att det finns utrymmen på spray, msn och annat som passar bättre för detta ändamål.

Att försöka lägga en ribba för vad som är bilder som passar här eller inte är omöjligt när över 70000 personer har olika åsikt om det. Alla är vi nybörjare någon gång, men jag tycker som några redan sagt att man måste ha en viss självkritik för vad som är "familjebilder" och "kritikbilder". Familjebilderna är således inte mindre värda, snarare tvärtom, men de kanske ska finnas någon annanstans..

Många här på FS har ju egna hemsidor.. varför inte ha ett medlemsskap här där man lägger upp sina "något mer avancerade" bilder, och sen länkar till sin hemsida där man kan spara precis vad som helst utan att någon behöver reagera.
Så tänker jag i alla fall.

Nu finns det säkert en stor del av er som kikar eller redan tidigare kikat på mina bilder och jag har säkerligen skräpbilder i era ögon, och så tror jag det är för oss alla.. det kommer vi aldrig ifrån. Men jag håller med en del, att någonstans måste vi börja.

Jag erkänner skamset att jag till 99.9% endast tittar på bilder jag fastnar för och ger dessa positiv feedback och sällan konstruktiv kritik. Jag har ställt mig i en position där jag inte tycker att jag har något att "komma med".. men det har vi nog alla.

Jag måste efter mycket eftertanke faktiskt säga att jag är lite avundsjuk på Ulf som sticker ut näsan i ett forum som detta och säger vad han tycker, i klartext.. även om det är något burdust, men det är dock rakt och ärligt!
 
FILM) (ulltand skrev:
Kan jag be att få något konkret som "vi" sagt som inte stämmer med FS intentioner med sidan?
Du anklagar mig för att mer eller mindre förstöra FS, så antingen ger du mig ett exempel eller så gäller avbön.

När jag upptäckte Fotosidan (vilket jag gjorde långt innan jag vågade ta steget och bli medlem) så var det framförallt medlemmarnas stora generositet jag uppskattade. Generositet med kunskaper, generositet med uppskattning, generositet och stor förståelse för nybörjare med både dumma frågor och emellanåt dumma foton också. Fotografer som hjälpte fotografer (fast de nästan inte kunde sägas vara fotografer än ibland, kanske snarare kameraanvändare ;)

Det är den här andan jag försvarar och vill ha kvar.

Och det är den andan jag tycker att bl.a. du vill ha bort, till förmån för ett hårdare klimat där det är helt OK att be andra medlemmar lägga upp sina fotografier på någon annan sida istället för att ta upp värdefull plats här.

Det kan väl gå på ett ut att vi båda anser att den andres synsätt förstör Fotosidan, så vi kan ju göra avbön tillsammans. Eller inte alls.
 
lottawe skrev:
Skulle du kunna definiera vilka "några till" som driver fotosidan i fördärvet är?

De som tycker att det är rätt, riktigt och konstruktivt att be andra medlemmar lägga upp sina bilder på en sida för amatörfoto istället för här på FS.
 
Grantun skrev:
...jag har sett spåren efter dig på FS...

Men då kan du ju se att jag normalt ger konstruktiv kritik, eller hur!

I fortsättningen ska jag _inte_ ge kritik till riktig dåliga bilder, eftersom jag inte tycker jag har tid till sånt.

Mer "söt katt", "söt tjej" o så, det blir massor sånt. Det finns liksom inte ngn anleding till att såga bilder som är riktigt kassa - då får man ju bara skäll...
 
EvaJ skrev:
De som tycker att det är rätt, riktigt och konstruktivt att be andra medlemmar lägga upp sina bilder på en sida för amatörfoto istället för här på FS.

Eva.. menar du "familjebilder" nu? För Fotosidan ska väl inte vara ditt personliga fotoalbum? Jag tror att även du, precis som alla andra, kan se skillnad mellan en "fotoalbumsbild" och en "kritik-jag-vill-utvecklas-bild".. eller hur?
 
lottawe skrev:
Janne, du borde kanske läsa just det du citerar en gång till? Där finns ju en jättetydlig nedkortad sammanfattning av vad jag hela tiden i tråden talat om. Om några väljer att ta bort sina bilder utifrån det kan jag inte påverka. Det är deras eget val. Det enda jag kan rekommendera är att läsa diskussionen ordentligt så den upfattas rätt.

(obehörig lärare 40h/termin gör mig inte till pedagog.)

Men Lotta, jag har hängt med sen tidernas begynnelse i den här diskussionen. Du lider av slow response i det här fallet. Eoner har passerat sen Percy hade behövt några uppmuntrande ord från dig. Ursäkta men en del av er är så bra på att snacka regler intentioner kritik whatever så att hjärta och hjärna inte verkar synka när ni kommer upp i varv?

Det är ju ni som har ställt till det här med allt luddigt snack hit o dit. Det är ni som skall ställa allt till rätta om ni vill det förstås? Man är ju fri att tycka vad man vill men jag tror att du Lotta av många uppfattas som något av en talesman för fotosidan?
JANNE
 
EvaJ skrev:
De som tycker att det är rätt, riktigt och konstruktivt att be andra medlemmar lägga upp sina bilder på en sida för amatörfoto istället för här på FS.
Hmm, finns ens "några till" alls då? Som tycker att den bildkommentaren till andra medlemmar är den ultimata? Jag har iof varit rak här i tråden om att jag anser att vissa bilder passar bättre på andra ställen, men vad gäller bildkommentarer verkar väl alla överens om att kommentaren bör innehålla mer ändå? (Och likaså om det är det motsatta som "Snygg bild" som skrivs.)
 
FILM) (ulltand skrev:
Men då kan du ju se att jag normalt ger konstruktiv kritik, eller hur!

I fortsättningen ska jag _inte_ ge kritik till riktig dåliga bilder, eftersom jag inte tycker jag har tid till sånt.

Mer "söt katt", "söt tjej" o så, det blir massor sånt. Det finns liksom inte ngn anleding till att såga bilder som är riktigt kassa - då får man ju bara skäll...

Ulf- förstår du begrepper "konstuktivt"?
Det är inte ironiskt men- men varför så ini h-v's
motstånd till att vara konstuktiv.

Jag sa till dig då i början och nu.
Kom för helvete fram med sågen-men gör det konstuktivt.

Till det svarade du (jaja jag ironiserar lite), att du inte ville spilla dina krafter på sådan skit.

Ja, så tycker jag du skall ge fan i att komentera bilder du inte tycker om-intil du har lust att vara konstuktiv.


Ja jag vet att du har en seriösare sida ochså.....och att du insett att alt du gör inte är perfekt, det var inte dej jag langade ut efter när jag öppnade tråden-du var bara droppen-av en tendens som blivit mer och mer utbredd-och som nogon skrev- vi är nogra som saknar den tolerantare och konstuktivare stämning som en gång var på FS-låt oss bara bli kallade bakåtstävare :)
 
cw-op skrev:
......men jag tror att du Lotta av många uppfattas som något av en talesman för fotosidan?
JANNE
Nu fattar jag ingenting. Jag brukar försöka vara jättetydlig om att prata med framhävande av personlig åsikt och inget annat. (tillägg som "tycker jag" och liknande) Att jag är aktiv liksom många andra borde väl ändå inte bidra till såna grova missuppfattningar. Jag hoppas iaf att jag är tydlig med att framföra åsikterna just som den enskilda medlem, fotograf och person jag är.
 
EvaJ skrev:
När jag upptäckte Fotosidan (vilket jag gjorde långt innan jag vågade ta steget och bli medlem) så var det framförallt medlemmarnas stora generositet jag uppskattade.
Som jag nyligen sa så är det här dock inget nytt. Det här med familjebilder, nybörjardiskussioner etc har förekommit under hela din tid och före det, Eva. Jag tycker faktiskt det har blivit mindre av den här typen av hårda kommentarer sedan vi införde "Nybörjare", iallafall får vi in färre rapporter.

Man har olika intressen. Vissa av medlemmarna är mindre toleranta och intresserade av att hjälpa rena nybörjare och det är helt OK - det är inget tvång. Det är dock bättre om de riktar sin energi mot andras bilder då, och rapporterar till oss istället om man tycker något eller någon inte platsar.

Sen kunde man ju önska att fler var intresserade av att kommentera nybörjares bilder på ett mer konstruktivt sätt, men det kan vi ju inte tvinga fram. Mängden nybörjare har också ökat rejält på senare år vilket ger en utmattningseffekt på de som ändå har intentionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.