Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar man handla även fast KM är sålt?

Produkter
(logga in för att koppla)

iamwrek

Medlem
Så min inspiration börjar sakta komma tillbaka och då väcks tankarna på att köpa ny kamera igen. Det jag är sugen på är en Dynax 5D eller 7D. men det jag hackar upp mig lite på är faktumet att KM sålt kameratillverkningen till Sony.

Vad jag vill höra lite åsikter om är dom försäljningen till Sony bör påverka ett eventuellt köp? Kommer det att på något sätt att påverka utbudet av tillbehör till kamerorna?
Jag blir instinktivt lite nojjig över ett köp av en produkt var tillverkare sålt sig s.a.s.
 
Men köp nâgot annat dâ.
Nojigt folk vill vi inte ha springandes lösa.

Nikon, Pentax, Canon, Olympus mfl har utmärkta alternativ.

Prova att söka lite i forumet.
 
Gissar att om något så blir det bättre, tror inte sony är så dumma att dom köper KM's Kameraavdelning för en massa pengar utan att göra nåt med den.
 
Anddje skrev:
Gissar att om något så blir det bättre, tror inte sony är så dumma att dom köper KM's Kameraavdelning för en massa pengar utan att göra nåt med den.

... som att hacka upp den och sälja gobitarna med vinst.

Nej, tror också att de helt enkelt vill köpa in sig i D-SLR segmentet, men vad vet jag vad som diskuteras i styrelserummen i Tokyo.
 
iamwrek skrev:
Så min inspiration börjar sakta komma tillbaka och då väcks tankarna på att köpa ny kamera igen. Det jag är sugen på är en Dynax 5D eller 7D. men det jag hackar upp mig lite på är faktumet att KM sålt kameratillverkningen till Sony.

Vad jag vill höra lite åsikter om är dom försäljningen till Sony bör påverka ett eventuellt köp? Kommer det att på något sätt att påverka utbudet av tillbehör till kamerorna?
Jag blir instinktivt lite nojjig över ett köp av en produkt var tillverkare sålt sig s.a.s.

Tja, som sagt sök i forum och på internet och bilda dig en egen uppfattning. Sony har ju inte sagt något särskilt konkret, så ingen vet nog vad som kommer. Och tro mig, folk är *nyfikna*. Om någon visste något så skulle det spridas snabbt.

Kanske får man veta mer 1 april när Sony officiellt tar över. Kanske dröjer det till efter sommaren, eller ännu längre när Sony plötsligt chocklanserar.

Mitt råd är: leta rätt på så många begagnade Minoltaobjektiv du kan, köp dem och sälj sedan billigt till mig :)

För min egen del (jag har en D5D) så skulle inte nytt kamerahus ha blivit aktuellt på kanske två år, så jag kör på med det jag har. Om man inte har kamera alls så kan det vara jobbigare att behöva vänta. Jag tror Sony tappar dessa potentiella kunder genom att inte informera.
 
Själv köpte jag en Dynax 7D när Expert kom med sitt fina erbjudande - ett bra tag efter KM's trista besked.

Jag oroar mig inte för framtiden. Även om det - mot förmodan - inte skulle komma nya prylar till KM, så finns det massor på begagnatmarknaden.

Att KM lägger ner tillverkningen av kameror var förstås en väldigt tråkig nyhet även för mig, men det avskräckte mig inte från att köpa Dynax'en - snarare tvärtom; om många får för sig att byta system, så kommer det att finnas massor med objektiv och grejer på Blocket som vi andra kan fynda :)
 
Jag har precis fått hen en D5D....trots att flera i min bekantskapskrets tycker att jag kanske borde köpt något annat märke.
Kan bara säga att jag aldrig ens tvekat över att köpa en KM trots att de inte "finns" längre....problemet är dock att de börjar bli lite svåra att få tag i på nätet.
 
Jag pratade med en säljare på Scandinavian Photo i dag. Han var tveksam till ett köp om jag tänkte bygga upp en utrstning på lite längre sikt. Han menade att det är OK om jag köper allt på en gång, men det är osäkert vad Sony tänker göra i framtiden. Det ryktas om att Sony tänker presentera något till sommaren.
För mig är det nödvändigt att nästa kamera har bildstabilisering pga av Parkinson (kraftiga darrningar i bl a händerna).Det finns förstås andra alternativ (Nikon & Canon) med bildstabilisering, men då sitter den i objektiven med följd att allt blir mycket dyrare.
Jag hoppas verkligen på att Sony eller någon annan tillverkare fortsätter det som KM börjat med.
 
Strix-Nikon skrev:
Jag pratade med en säljare på Scandinavian Photo i dag. Han var tveksam till ett köp om jag tänkte bygga upp en utrstning på lite längre sikt. Han menade att det är OK om jag köper allt på en gång, men det är osäkert vad Sony tänker göra i framtiden. Det ryktas om att Sony tänker presentera något till sommaren.
För mig är det nödvändigt att nästa kamera har bildstabilisering pga av Parkinson (kraftiga darrningar i bl a händerna).Det finns förstås andra alternativ (Nikon & Canon) med bildstabilisering, men då sitter den i objektiven med följd att allt blir mycket dyrare.
Jag hoppas verkligen på att Sony eller någon annan tillverkare fortsätter det som KM börjat med.
Allt som sägs är spekulationer, även av säljarna. Tycker att resonemanget av säljaren var lite dumt? Om man är osäker på framtiden så kan det väl inte vara så ekonomiskt lyckat att köpa allt på en gång, av honom då antar jag:) Bättre då att köpa hus med en fin originalzoom nytt & kika efter begagnad optik att bygga på med.

Ang. det optiska utbudet & hur mycket man ska bygga i framtiden så är det som jag ser det inget problem så länge man inte tänkt sig en mastodontutrustning med dyra specialobjektiv. Har man däremot pretantioner att ha foto som yrke i framtiden så var det en annan sak, men hur många av oss har det?

Jag har själv byggt MYCKET billigt & haft is i magen & sökt begagnat, fortsätter på den linjen & är nu på väg att handla optik igen. Man kan få mycket fina optiska prestanda för lite pengar, i dagsläget mycket billigare än till C & N. Man får dock söka en del men söker man utomlands så finns det mer. Piratoptik passar mig alldeles utmärkt så länge de är mycket billigare & håller bra prestanda, inte alltför sällan bättre optiska prestanda än dyr originaloptik.

En arbetskamrat visade mig igår sin 20D med många fina L-objektiv, tror att det skulle vara svårt att idag bygga en KM-utrustning med så fina objektiv kvalitetskänslemässigt & breddmässigt. Jag drömde en stund men insåg snart att vad gör det mig, optikpaketet han har kostar mer än vad min 5 år gamla Toyota är värd så det är ändå inget jag någonsin skulle ha råd med. Sen tittade jag in i sökaren på hans 20D & längtade genast tillbaks till min 7D:)

Vad Sony gör kan vi bara spekulera i. Jag är en dag i framtiden tvingad att byta ut mitt kamerahus & då hoppas jag att Sony tillhandahåller ett kamerahus som tilltalar mig, optik bekymrar mig inte ett dugg då det finns & blir över. Har även oerhört svårt för att tänka mig att Sony slarvar bort det stora triumfkortet AS, det vore ju osedvanligt korkat:)

//Larsa
 
Senast ändrad:
Det märkliga är ju bara att Sony inte fått tummen ur och åtminstone redovisat några ambitioner för framtiden? För varje dag av ovisshet som går så förlorar man ju användare och potentiella sådana kring sin bajonett.

/Per
 
Per skrev:
Det märkliga är ju bara att Sony inte fått tummen ur och åtminstone redovisat några ambitioner för framtiden? För varje dag av ovisshet som går så förlorar man ju användare och potentiella sådana kring sin bajonett.

/Per
Jodå. men samtidigt så vet vi ju hur föränderlig kameravärlden är & hur snabbt en modell kan svänga upp i försäljning & hur det kan påverka en tillverkare, gäller dock mest integsmodeller. D5D gjorde total succe & sålde ju under en period sedan den släpptes mycket bra, enligt KM-sverige så hade dom då 20% av försäljningen på DSLR-marknaden.

Håller med dig om att det är tråkigt att Sony inte presenterar sina planer men det är ju inte alla här på jordklotet som är såna nördar som oss & håller järnkoll på sådant här:) vi tycker några månader är mycket i ovisshet medan många inte har den blekaste om vad som händer så jag ser det inte som någon omöjlighet att Sony kan få rull på DSLR-försäljningen när dom drar igång.

Men men, nog vore det kul med info & det skulle inte skada. Man får dock inse att vi här på FS som följer sådant här nog har en oerhörd övertro på att några månader hit & dit har så stor betydelse, man får ju lätt den uppfattningen när man följer DSLR-släppens hysteri...

//Larsa
 
Om man inte redan har grejjer som man kan använda så skulle jag vänta (eller köpa annat) tills dessa att Sony visat hur de tänker gå vidare.
 
KM D 5D/7D blir väl inte sämre för att Sony tar över den 1 april och introducerar 9D i aug/sep.

Själv hade jag turen att köpa en "Expertkamera" och har lyckats få tag i beggade objektiv. Sitter nu med Tokina 28-70/2.8, Sigma 75-300/4-5.6, Sigma 400/5.6, Minolta 50/1.4, Minolta 35-70/4 Macro och 70-210/4 "BeerCan". Har lagt ut 4.500:- på glasbitarna.

Hade jag köpt C eller N hade vi kunnat sätta en nolla till bakom priset. Köp KM D 5D/7D och ut och fotografera.

Skriver en gamal Nikonist / Jan-Olof
 
JOLidman skrev:
Hade jag köpt C eller N hade vi kunnat sätta en nolla till bakom priset. Köp KM D 5D/7D och ut och fotografera.
Var lite av det jag ville få fram i mina tidigare inlägg, vågar inte berätta vad jag betalt för mina objektiv, snarast kaffepengar för riktigt bra grejor...
 
Vissa objektiv är stört omöjliga att hitta, oavsett om man letar i Sverige, Europa eller i USA. I en del fall är priserna på ebay skrattretande, men i andra fall rena hittegodset.

Jag har inga problem med att vänta ut Sony. Jag sitter still i båten och ruskar så lite som möjligt. 7D räcker än så länge för mig, men en fullframe ( 9D? ) skulle sitta fint så att de riktigt korta glasen kom till sin rätt igen. 5/7D ger mig en vinst i den övre änden, men jag saknar riktig vidvinkel.

Minolta hade tre guldägg; AS, trådslös blixt och sökaren. Inte katten lägger Sony bort dem i fortsättningen. Vila tryggt - köp KM ( och beg. glas ).
 
JOLidman skrev:
Själv hade jag turen att köpa en "Expertkamera" och har lyckats få tag i beggade objektiv. Sitter nu med Tokina 28-70/2.8, Sigma 75-300/4-5.6, Sigma 400/5.6, Minolta 50/1.4, Minolta 35-70/4 Macro och 70-210/4 "BeerCan". Har lagt ut 4.500:- på glasbitarna.

Bra illustrerat. Jag har också enbart begagnade objektiv (utöver kitobjektiven), och har väl lagt kanske 3000:- totalt. Det är ju faktiskt löjligt lite pengar och jag känner inte att jag saknar något speciellt, utom möjligen ett riktigt långt tele.

Ett vanligt tips till alla som funderar på Minolta är att man kanske inte ska lägga ner för mycket pengar på tillbehör etc innan man vet vad Sony gör, men å andra sidan kan man - som framgår här - få ihop en riktigt duglig samling objektiv för typ 4000:-, och såna pengar kan man ofta riskera (speciellt som 7D var/är riktigt prissänkt på nu slutet).

Så är det nåt märke man gärna spenderar begränsat med pengar på är det väl Minolta. :)

För min egen del är det CSN som begränsar mina optikinköp, inte Sonys framtidsplaner.
 
Varför inte?
Verkligen nojjigt, om man tror att en kameraverksamhet med flera inovationer, under 50 år, bara plötsligt skulle dö ut.

En av de första system kamerorna, med inbyggd exponeringsmätare, Minolta SR-7, den första systemkameran med ständigt ljus sökare (största bländare, även vid mätning av ljuset), Minolta SRT-101, den första systemkameran med autofocus, Minolta 7000 (Contax var först med idén, men trodde inte att det skulle sälja, ha-ha), de första systemkamerorna med antiskak i kamera husen, Konica-Minolta 7D och 5D.
Canon, Nikon, Pentax och Olympus kan se sig slagna på den punkten, flest inovationer, där har Minolta en plats i historien!

Säkert hade Konica-Minolta flera användbara idéer på gång, men företaget har inte gått i konkurs eller sålts, som kanske några tror, utan har i tid, låtit sin samarbetspartner Sony ta över ansvaret ekonomiskt.

Minolta sålde flest systemkameror under 80-talet, i hela världen, med sina fina inovationer, skulle de då ha tagit ut saftiga överpriser, men tyvärr lade de sig en aning för fekt lågt!
Den saftiga vinsten hade varit bra att kunna gräva i idag!

Nu idag, när elektroniken är betydande i varje kamera modell, bildsensor och CPU, vinner de företag som har lång erfarenhet av den verksamheten.

Vi kommer att få se "upp och ner vända världen" inom kamera industrin, inom de närmaste tio åren, de typiska kamera tillverkarna lägger av eller går ett steg bakom elektronik tillverkarna!
Optiktillverkningen kräver en lång tradition och kunskap, där kommer några av de tidigare tillverkarna vara kvar.
Det är precis vad som är fallet med Konica-Minolta-Sony, kamerahusen blir Sonys avdelning och optiken blir Konica-Minoltas avdelning.
Man gör det man är bäst på, helt enkelt!
Allt saluförs som Sony produkter, den tidigare optikbajonett fattningen, för Dynax/Maxxum, användes naturligtvis, det finns ju miljoner användare, runt hela världen.

Den första någonsin D-SLR från Sony, bör bli en Konica-Minolta 5D, i grunden, men med en bildsensor på 10-12 Mp, tänkt lansering under augusti 2006!

Varför Sony ligger lågt med info?
Hektiskt utvecklingsarbete, produkten måste slå rejält, de nojjiga blir helt galna ...
 
Jag ber att få korrigera mig själv;
tannler skrev:
...
Minolta hade tre guldägg; AS, trådslös blixt och sökaren. Inte katten lägger Sony bort dem i fortsättningen. Vila tryggt - köp KM ( och beg. glas ).
De hade fyra; Jag missade autofokus.

"D5D II"? Ja varför inte - tätt följt av en "D9D" med fullframe-sensor.
 
Ok, jag känner att min oro lagt sig av alla kloka argument (från dom som jag känner har mer kunskap än mig själv i ämnet). Nu är i en D5D beställd, nu är det bara att hoppas att den verkligen fanns var (i lager) så man får den också. Ska bli riktigt spännande! ;)
 
Hejsan det kanske är lite sent att skriva det här, och det kanske har besvarats av någon annan här inne.

Jag har kollat runt lite och det visade sig att SLR kamerorna som finns ute idag, alltså 5D och 7D kommer det att finnas objektiv och blixtar till i framtiden. Så Även fast det kanske är svårt att gå tag på något idag så kommer det att bli bättre så fort Sony sätter igång tillverkningen.

Men även objektiv och blixtar som konica minolta tillverkar kommer troligtvis att passa på de nya Sony D-SLR kammeror som kommer att komma ut :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.