Annons

Vågar man handla även fast KM är sålt?

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:
Jag ber att få korrigera mig själv;

De hade fyra; Jag missade autofokus.

"D5D II"? Ja varför inte - tätt följt av en "D9D" med fullframe-sensor.

Undrar verkligen om "full frame censor" kommer att vara nån vidare prio för Sony. Nu har vi ju faktiskt fått en reell uppdelning på objektivmarknaden i nya objektiv gjorda för APS-C stora processorer och de gamla objektiven som ursprungligen gjorts för 35 mm systemkameror. De senare finns ibland i "digitalt uppiffade varianter" med lite ny coating på bakre linselementet för att minska reflexerna från blanka sensorer (men är i sak samma gamla grejor som förut).

Ett företag som Sony som säkert vill se snabba resultat när det gäller att förverkliga sina affärsplaner (20% marknadsandel av DSLR-marknaden enligt en del tidigare uppgifter) har allt att vinna på att fortsätta med de mindre procesorerna. Annars kommer nog många som sitter med de nya objektiven uppleva att de målat in sig i ett hörn och inte kan byta hus utan att samtidigt byta objektiv. Värt att notera är ju att KM sålt en del Tamron-objektiv med KM-logga till sina DSLR:er. Dessa får ju Sony också "på halsen" och har att ta hänsyn till.

Att köpa äldre objektiv och/eller nya som fungerar även för 35mm sensorer och/eller film har ju annars just den fördelen att de bevarar ägarens frihet att välja, då dessa objeltiv fungerar "lika bra - om än lite annorlunda" med både gammal film och APS-C-processorteknik och nya full frame kamerahus. Det är skälet till att åtminstone jag bara har objektiv som stöder både 35mm, APS-C och ev. fullframe i en framtid. Jag undrar starkt om inte APS-C anpassade objektiv kommer att visa sig vara ett tekniskt stickspår historiskt. Den som lever får se.

Men man ska ha i minnet att man som jag kan gå på nitar med en sån objektivstrategi som jag valt också. Tamron har ju exv. vägrat att garantijustera mitt 24-135mm objektiv för back focus med just argumentet att just det objektivet är ett av de objektiv i Tamron-sortimentet de inte anser ska användas med digitalkameror (vilket f.ö. är kvalificerat "bull", då det i övrigt fungerar alldeles utmärkt med min D7D). De vill istället att man ska köpa något av deras Di objektiv (vanliga gamla objektiv med coating) eller Di II som är av den nya sorten avpassade för APS-C-sensorer. Jag undrar dock hur man hanterar och kommer hantera de som nu lyssnat på Tamron m.fl. och köpt de nya objektiven bara för att finna att de hamnat i en teknisk återvändsgränd när de vill uppgradera kamerahus.

Jag skulle faktiskt bli uppriktigt förvånad om Sony skulle släppa en full frame kamera direkt i sommar av de skäl som angetts ovan. Det låter inte som en bra ide´ ur ett rent marknadsmässigt perspektiv för Sony med de ambitioner de säjer sig ha.
 
zazall skrev:
Hejsan det kanske är lite sent att skriva det här, och det kanske har besvarats av någon annan här inne.

Jag har kollat runt lite och det visade sig att SLR kamerorna som finns ute idag, alltså 5D och 7D kommer det att finnas objektiv och blixtar till i framtiden. Så Även fast det kanske är svårt att gå tag på något idag så kommer det att bli bättre så fort Sony sätter igång tillverkningen.

Men även objektiv och blixtar som konica minolta tillverkar kommer troligtvis att passa på de nya Sony D-SLR kammeror som kommer att komma ut :p

(saxat från dpreview) Ta det för vad det är värt:

Stopped in at Ritz today to see if my grip was in (it wasn't) and they told me that they hadn't heard anything from Sony yet, but that the new Tamron lenses were marked Sony/Minolta. It's not really new news, but it makes me feel a little better about the future of the mount.
 
millimeter skrev:
Bra illustrerat. Jag har också enbart begagnade objektiv (utöver kitobjektiven), och har väl lagt kanske 3000:- totalt. Det är ju faktiskt löjligt lite pengar och jag känner inte att jag saknar något speciellt, utom möjligen ett riktigt långt tele.

Ett vanligt tips till alla som funderar på Minolta är att man kanske inte ska lägga ner för mycket pengar på tillbehör etc innan man vet vad Sony gör, men å andra sidan kan man - som framgår här - få ihop en riktigt duglig samling objektiv för typ 4000:-, och såna pengar kan man ofta riskera (speciellt som 7D var/är riktigt prissänkt på nu slutet).

Så är det nåt märke man gärna spenderar begränsat med pengar på är det väl Minolta. :)

För min egen del är det CSN som begränsar mina optikinköp, inte Sonys framtidsplaner.

Precis som du resonerat har jag också gjort. Det har varit väldigt billigt att köpa mkt bra objektiv till Minolta efter "kraschen och paniken". Men marknaden har nog mer beskrivit ett U (rättvänt eller upp och ner beroende på vad man studerar). Totalt dropp, mycket Minolta-grejor kom ut på marknaden på en gång (tillsammans med allt annat analogt) och priserna anpassade sig till otroligt låga nivåer vid tillfället . Sen tror jag det planat ut efter att många gamla Minolta-ägare passat på att suga upp detta tillfälliga billiga överskott som dumpats till vrakpris. Nu verkar det som om de som köpt framförallt de restlager av D5D som funnits, fått allt svårare att hitta Minolta objektiv på begagnat marknaden (i alla fall till riktigt bra priser).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.