Annons

Värt det ?

Produkter
(logga in för att koppla)

fabbemannen

Medlem
Tja, jag tänkte köpa en blixt ( sb-600 ) med omnibounce och batterier, sen tänkte jag även köpa ett batterigrepp till min d80. Men frågan är om det är värt att köpa batterigreppet eller bara köpa blixten? får momsen avdragen så tänkte det kunde vara smart att passa på att köpa båda, men frågan är om man har nytta av ett batterigrepp och att det är värt pengarna ?

Mvh Fabian jinnevik
 
Batterigrepp är väldigt personligt om man gillar eller inte, det gör kameran större och tyngre, samtidigt får man bättre grepp, särskilt för vertikalbilder.

Personligen har jag gått ifrån batterigrepp, jag såg mer nackdelar än fördelar. Det är smidigare utan.
 
Batterigrepp är väldigt personligt om man gillar eller inte, det gör kameran större och tyngre, samtidigt får man bättre grepp, särskilt för vertikalbilder.

Personligen har jag gått ifrån batterigrepp, jag såg mer nackdelar än fördelar. Det är smidigare utan.

Okej, men vad är det fler för nackdelar med den mer än att den blir osmidig ? Många jag hört säger att det är sjukt skönt med batterigrepp :) men jag gillar när det ser maffigt ut, och det kan iof vara bra med lite extra batteritid till usa resan där det lär bli ganska mkt fotografering.
 
Det finns väl inga andra nackdelar vad jag kan komma på. Som jag sa, det är väldigt personligt om man gillar det eller ej.
 
Det är som nämnts, väldigt personligt om man gillar batterigrepp eller inte. Själv tycker jag att kameran blir mer stabil, ger kameran bättre ergonomi och ett plus för 'längre' batteritid. Visst blir kameran otymplig i vissa lägen, vilket gör att det mer och mer får stanna 'hemma' i stora kameraväskan när jag är iväg och fotar. Men en smaksak, men stabiliteten var avgörande för mig.
 
Det är som nämnts, väldigt personligt om man gillar batterigrepp eller inte. Själv tycker jag att kameran blir mer stabil, ger kameran bättre ergonomi och ett plus för 'längre' batteritid. Visst blir kameran otymplig i vissa lägen, vilket gör att det mer och mer får stanna 'hemma' i stora kameraväskan när jag är iväg och fotar. Men en smaksak, men stabiliteten var avgörande för mig.

Okej, men iom blixten så kanske det är bra med ett batterigrepp så den blir stabilare ? i vilka situationer är det otympligt med batterigreppet ?
 
Bättre ergonomi, bättre balans med stora gluggar, möjligthet till extra batteri och även möjlighet till AA-batterier.

Störst nytta tycker jag att jag har när jag fotar från stativ-stöd. Att hålla handen på rätt sätt vid vertikalbilder ger otroligt mycket mer stabilitet.

När det är otympligt?
Ja du. Aldrig säger jag =)
 
Bättre ergonomi, bättre balans med stora gluggar, möjligthet till extra batteri och även möjlighet till AA-batterier.

Störst nytta tycker jag att jag har när jag fotar från stativ-stöd. Att hålla handen på rätt sätt vid vertikalbilder ger otroligt mycket mer stabilitet.

När det är otympligt?
Ja du. Aldrig säger jag =)


Okej låter bra :) nästa fråga är : ska man köpa en Sigma EF-530 DG Super utan omnibounce och utan batterier för 2700kr eller en Nikon SB-600 med omnibounce och 4 aa batterier inkl laddare för 2795kr ?
 
Det är uppenbarligen väldigt personligt om man gillar batterigrepp/vertikalgrepp.

Själv tillhör jag de som inte står ut med vertikalgrepp då det inte gör det möjligt att hålla kameran som jag vill. Hur håller de som gillar batterigrepp/vertikalgrepp sina kameror?

Jag håller min kamera med huset vilande i bakre delen av vänster handflata (muskeln innanför tummen), tumme och pekfinger greppande fokus eller zoom, och lillfingret på nerbländningsknappen. Höger hand greppar runt huset. Med batterigrepp/vertikalgrepp kan jag inte stödja kameran mot handflatan och samtidigt justera fokus.
 
Okej låter bra :) nästa fråga är : ska man köpa en Sigma EF-530 DG Super utan omnibounce och utan batterier för 2700kr eller en Nikon SB-600 med omnibounce och 4 aa batterier inkl laddare för 2795kr ?

Det får du fråga någon annan om.

Tredjeparts-delar brukar ha mycket mer funktioner vid ett givet pris, men kanske inte samma kvalitet osv.

Soligors fina billiga blixt (minns inte vad den heter) för 1495kr har tex nästan alla funktioner som canons finaste modell (530EX tror jag den heter) men då är den inte tätad och är långsammare än canons billigaste modell.
 
Spontant, köp Nikon SB-600. En otroligt bra och lättanvänd blixt. Kärlek vid första ögonkastet blev det för mig. Gör mig aldrig besviken, och ryktet säger ju att Nikons blixtsystem är det bästa..

När ett batterigrepp är otympligt? Ja, det är mest när jag ska iväg och har min lilla kameraväska. Den får inte plats där i när den är monterat på kameran och det är frusterande. Men när de väl sitter på så är ju kameran bra mycket goare att jobba med, än utan. Så ja, men det är en smaksak. Gå in i en fotobutik och be att få prova ett batterigrepp på, det gjorde jag och ja, jag gick därifrån med ett =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.