Annons

Världens bästa resemål för naturfoto??

Produkter
(logga in för att koppla)
Var på en två veckors resa till KapVerde för ett par år sedan.. tyvärr hade jag då ännu inte inhandlat någon digital systemkamera än (utan fotade bara med en analog).. Men i vilket fall så är det en ögrupp utanför Akrikas västkust, med fantastisk skiftande natur. Själv besökte jag flera olika öar och vandrade, och alla öar hade sin speciella natur, och än så länge så är det en hyffsat "oupptäckt och oförstod" ögrupp. Det enda negativa för en hundrädd person som mig att det fanns mycket vildhundar.. men den härliga naturen och mycket annat, gjorde att det var värt med lite "vovvar"!!

Sri Lanka

Jag vill slå ett jätteslag för Sri Lanka. Här finns allt man kan önska sig. Stora däggdjur (elefanter, läppbjörn, hjortar och så klart en av världens tätaste leopardpopulationer), fåglar (450 arter var av många endast finns på Sri lanka), en i prinncip orörd regnskog i sinharaja som finns med på världsarvslistan (varning för blodiglar i massor). Finns även delfiner, valar, och havssköldpaddor längskusten. Det är också stormöjlighet att se ormar, ödlor och skorpioner bl.a saltvattenkrokodil, varaner, kobra, vipers, m.m Sen så är landskapet fantastiskt och väldigt skiftande. Allt från berg, gräsland, djungel, strand och teodlingar.
Rekomenderas helt klart, håll dock hårt i pengarna det finns många som gärna vill ha en bit av kakan;)

Om ni undrar nått så får ni gärna fråga:D

mvh Daniel

Det låter riktigt intressant med Sri Lanka. Speciellt med leoparderna. Det skulle vara grymt att se. Just nu planerar jag för en resa till Indien i februari eller så för att se tigrar och lejon. Jag hittade en resa men ett bolag som skulle ta mig till olika parker för att se tigrar, lejon och leoparder under två veckor. Det var mycket dyrt så jag tror att jag kommer att se om jag inte kan åka runt till samma parker men privat så att det inte kostar så mycket.

//Jens

Inte så mycket djur kanske men fantastiska landskap: Arizona och Utah.
Grand Canyon, Antelope Canyon, Bryce Cayon, Monument Walley, Zion nat park, Meteor cratern, The wave mm mm mm.
Dessutom blommande kaktusar (blommande öken).
Var där på rundresa i våras och åker igen i mars.
Har en kompis som bor där sedan 1,5 år. Dom åker ut nästan varje helg och har ännu inte sett allt.

Som flera tidigare skrivit så den bästa platsen för naturfoto kan vara bakom husknuten. Allt beror på det vad man vill fota och hur man kan "ta hand om motivet". Jag har varit på många platser runt om i Sverige men även på andra håll i världen. Flera här har nämnt Sydafrika och jag håller också med de. Ett välfungerande land med storslagen och lättillgänglig natur och djur i mängder. Jag har varit där ganska lång tid sammanlagt och sett hela landet och alla naturreservat och parker av vikt. Kruger är fantastisk, men måste dock säga att det finns ett NP som slår den, och det är Pilanesberg!

Bilagor

• DSC_1397GiraffWeb.jpg
    DSC_1397GiraffWeb.jpg
    22.1 KB · Visningar: 267
Senast ändrad:
Viktigast är att ta sig tiden att plåta, många (även en hel del som jobbar yrkesmässigt med det) tar sig bara några dagar eller några veckor.
Jag vet många som jobbar nått år med att förbereda en resa men den verkliga tiden i fält är bara en eller två månader, noggranna förberedelser menar vissa man jag är lutar snarare åt att man bara är för otålig eller för bekväm för att ligga under en buske för länge.

Allt som du kan ta dig till på ett förhållandevis miljövänligt sätt och samtidigt erbjuder en intresant natur är väl bra ställen. Om det sen är att ta cykeln (eller skidorna) ut i närområdet ett par timmar eller hoppa på en buss eller ett tåg nån stans så kvittar det väl egentligen.

Det är trist när folk föreslår resmål som i praktiken innebär att man behöver flyga runt halva jorden med den påfrestning som det innebär för naturen för att plåta naturbilder, det typen av resor ger ordet "hänsynslöst" en renässans i mina ögon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar