ANNONS
Annons

Världens bästa resemål för naturfoto??

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannyboy97

Aktiv medlem
Vad är egentligen det bästa resemålet för djur och natur foto. Jag har varit i sydafrika och vill gärna slå ett slag för dess vildmark. Har hört att botswana ska vara helt magiskt. Någon annan som vet någon fantastisk plats??

Daniel
www.shootingwildlife.com

Världens bästa resa för naturfoto, kan faktiskt vara så enkel, som en tur i närområdet där du bor. Packa ner kaffet i ryggsäcken och styra bilen någonstans i närheten.. Slå sig ner och njuta av vår fantastiska svenska natur...

Vi glömmer ofta att vi lever i ett otroligt vackert land.. Tänk bara en tidig morgon bland Bohusläns klippor, när solen går upp och sprider vackert ljus över graniten..

Jag skulle vilja påstå att det bästa stället för naturfoto är den plats du kan tillbringa mest tid på. Oftast betyder det den plats du har närmast hemma.

Anledningen är enkel: om du kan tillbringa mycket tid på platsen vet du vad du har att vänta dig oavsett väder och ljus, och kan få till bra bilder när som helst. Och fotograferar du djur kan du komma att vänja djuren vid din närvaro, och de kan komma att inse att du är ofarlig.

Och på temat "ofarlig" läste jag en artikel skriven av en engelsk naturfotograf, i vilken han berättar att han hade tillbringat mycket tid i ett litet område, där det bode grävling. Till slut var grävlingarna så vana med honom att de klättrade upp i hans knä, och han kunde ta makrobilder på deras päls!

Om man nu skall åka längre än runt husknuten så kan jag varmt rekommendera Island. Inte så många exotiska djur men naturen saknar motstycke! Jag kom just hem efter att ha åkt runt på sydkusten med några fotoklubbskompisar och det var vansinnigt mycket att se och fotografera. Vi var där i 10 dagar och hade lätt kunnat sysselsätta oss lika länge till. Det lilla vi såg av höglandet gav stor mersmak!

Sedan var Antarktis väldigt speciellt på sitt ödsliga, kalla sätt även under högsommaren. Jag vågar inte tänka på hur det är under vintern!

Min nästa fotodröm är nog ändå bergsgorillor, det lär vara fantastiskt att möta dem i djungeln. Åker man ändå ner dit är man väl dum om man inte kombinerar med några dagars "vanlig" safari så får man förhoppningsvis sett även lejon och noshörningar.

Eller varför inte Azorerna.

Eller som tidigare nämnts bara runt husknuten.
Vart man måste beror ju lite på vad man vill fotografera i naturen.

Men naturfoto kan man ordna nästan var som hellst och hur bra bilderna blir hänger nog mer på fotografen.

Vad är egentligen det bästa resemålet för djur och natur foto. Jag har varit i sydafrika och vill gärna slå ett slag för dess vildmark. Har hört att botswana ska vara helt magiskt. Någon annan som vet någon fantastisk plats??

Daniel
www.shootingwildlife.com

Det beror väl på vad du söker i form av naturbilder. Vill du ha riktigt häftiga fåglar i gälla färger så är inte Sverige en hit. Men som med allt foto så är det ju det närligande som är riktigt svårt att göra intressant. Ett rådjur är inte så lätt att göra unikt på en utställning i Sverige men det finns de som kan. www.ireklint.se Där har du rådjur på ett sätt jag inte sett förut.

Jag själv vill slå ett slag för jämtlandsfjällen mot norska gränsen, men jag är mer intresserad av landskap än djur. Där finns dock en hel del djur.

Förra hösten var jag på en resa till Credosbergen nordväst om Madrid och fotade stenbock. Det var en riktigt häftig upplevelse. Men det kommer från en snubbe som bara hade turen att få bära Staffan Widstrands utrustning en vecka utan att själv vara naturfotograf egentligen. Fast det blev en hel del riktigt fina plåtar för min del också!

Har just kommit hem från en resa till Lofoten. Där hade man lätt kunnat tillbringa en livstid med naturfoto. I mitt tycker är det en svårslagen natur där. Bodde dessutom på en folkhögskola med fotoinriktning som visade bilder från sin naturfotokurs. Grymt inspirerande.
/Mattias

Vad är egentligen det bästa resemålet för djur och natur foto. Jag har varit i sydafrika och vill gärna slå ett slag för dess vildmark. Har hört att botswana ska vara helt magiskt.
En safari genom Moremi och Chobe i Botswana är helt magisk -- som naturupplevelse. Om det primära är att komma hem med bra bilder skulle jag dock satsa på Kruger i Sydafrika istället, speciellt den södra delen. Lättlillgängligt (vilket innebär att man kan tillbringa mer tid där för samma pengar) och mycket djurtätt, inte minst vad gäller katter.

En safari genom Moremi och Chobe i Botswana är helt magisk -- som naturupplevelse. Om det primära är att komma hem med bra bilder skulle jag dock satsa på Kruger i Sydafrika istället, speciellt den södra delen. Lättlillgängligt (vilket innebär att man kan tillbringa mer tid där för samma pengar) och mycket djurtätt, inte minst vad gäller katter.

Jag har jobbat i sydafrika så målet är egentligen inte att massproducer kort...då hade jag åkt till kolmården;) Vill ha en fantastisk upplevelse och finna fotomöjligheter. Min kompis är förälskad i botswana så det har gjort mig väldigt nyfiken. Jag har alvarliga funderingar på att åka till uganda, rwanda och kenya inom snar framtid.

Jag har jobbat i sydafrika så målet är egentligen inte att massproducer kort...då hade jag åkt till kolmården;) Vill ha en fantastisk upplevelse och finna fotomöjligheter. Min kompis är förälskad i botswana...
Nja, Kruger är en nationalpark som inte går att jämföra med djurparker som Kolmården (eller Krugersdorp GR) på något sätt. Men jag håller helt med om att viltreservaten i Botswana är enastående. Problemet är att det, som sagt, inte är speciellt lättillgängligt.

OT: Vad jobbade du med i SA?

Nja, Kruger är en nationalpark som inte går att jämföra med djurparker som Kolmården (eller Krugersdorp GR) på något sätt. Men jag håller helt med om att viltreservaten i Botswana är enastående. Problemet är att det, som sagt, inte är speciellt lättillgängligt.

OT: Vad jobbade du med i SA?

Jag assisterade en viltvårdare på ett naturreservat under en sommar. Var ett gammalt hedligt volontärarbete. Fick ingen lön, men mat och husrum. Oftast måste man ju betala för att vara där också... Det var där som jag totalt fastnade för naturfotografering.
Är väldigt sugen på att återvända till afrika igen inom kort.

Om vi sträcker oss utanför Svea Rike finns det en hel platser som får mig att gå igång som fågelplåtare.

Räknar nedan upp några:

Jamaica Bay, New York City, USA (för vadare i augusti/sept)

Kaikoura, Nya Zeeland (båttur med allehanda stora albatrosser och andra pelagiska fåglar)

Keoladeo National Park, Baratphur, Indien (övervintrande sjöfåglar och allehanda häckande storkar, hägrar och ibisar osv osv)

Barrow Point, Alaska, USA (fyra sorters ejdrar och andra tundrahäckande fåglar)

I Europa skulle jag välja:

Varanger, Norge (både senvinter och senvår/sommar)

Extremadura och Andalucien, Spanien

Hortobágy National Park, Ungern

Donaudeltat, Rumänien

Bass Rock, Skottland

Farne Islands, UK alternativt Saltee Islands, Irland

För annat naturplåtande än fåglar (övriga djur och landskap)skulle jag nog välja:

Serengeti/Ngorongoro, Tanzania alternativt Masai Mara, Kenya

Okavangodeltat, Botswana

Yellowstone NP, USA

Pantanal, Brasilien

// Daniel

Om vi sträcker oss utanför Svea Rike finns det en hel platser som får mig att gå igång som fågelplåtare.

Räknar nedan upp några:

Jamaica Bay, New York City, USA (för vadare i augusti/sept)

Kaikoura, Nya Zeeland (båttur med allehanda stora albatrosser och andra pelagiska fåglar)

Keoladeo National Park, Baratphur, Indien (övervintrande sjöfåglar och allehanda häckande storkar, hägrar och ibisar osv osv)

Barrow Point, Alaska, USA (fyra sorters ejdrar och andra tundrahäckande fåglar)

I Europa skulle jag välja:

Varanger, Norge (både senvinter och senvår/sommar)

Extremadura och Andalucien, Spanien

Hortobágy National Park, Ungern

Donaudeltat, Rumänien

Bass Rock, Skottland

Farne Islands, UK alternativt Saltee Islands, Irland

För annat naturplåtande än fåglar (övriga djur och landskap)skulle jag nog välja:

Serengeti/Ngorongoro, Tanzania alternativt Masai Mara, Kenya

Okavangodeltat, Botswana

Yellowstone NP, USA

Pantanal, Brasilien

// Daniel

Du verkar vara en kille emd stenkoll:D Har du besökt många av platserna själv?? Typ yellowstone eller botswana...

Du verkar vara en kille emd stenkoll:D Har du besökt många av platserna själv?? Typ yellowstone eller botswana...

Hehe...stenkoll vet jag inte riktigt, men en del har man väl snappat upp under åren som fågelskådare och natur/fotointresserad. Av de jag räknar upp så har jag inte varit på många, men har planer på några av ställena inom de närmsta åren.

Under en vecka i aug nästa år kommer jag att åka till NYC och Jamaica Bay och efter nyår 2010/2011 är jag i planeringsstadiet på en månadslång resa till Indien. Då främst för fåglar, men Indien kommer ju självmant att ge mkt mer...tid ska definitivt läggas på tiger.

Läser man lite amerikanska forum verkar det som de åker till Yellowstone för att plåta däggdjur och häftiga landskap (även Yosemite). Väljer de afrika så är det oftast Masai Mara eller Serengeti. Men vad jag förståt det som så verkar Botswana vara något speciellt, iaf vad man kan läsa sig till...

// Daniel

Hehe...stenkoll vet jag inte riktigt, men en del har man väl snappat upp under åren som fågelskådare och natur/fotointresserad. Av de jag räknar upp så har jag inte varit på många, men har planer på några av ställena inom de närmsta åren.

Under en vecka i aug nästa år kommer jag att åka till NYC och Jamaica Bay och efter nyår 2010/2011 är jag i planeringsstadiet på en månadslång resa till Indien. Då främst för fåglar, men Indien kommer ju självmant att ge mkt mer...tid ska definitivt läggas på tiger.

Läser man lite amerikanska forum verkar det som de åker till Yellowstone för att plåta däggdjur och häftiga landskap (även Yosemite). Väljer de afrika så är det oftast Masai Mara eller Serengeti. Men vad jag förståt det som så verkar Botswana vara något speciellt, iaf vad man kan läsa sig till...

// Daniel

Vart i indien har du tänkt dig då? Jag funderade också på indien...men det kommer bli i framtiden. Just nu lutar det åt afrika i vinter...jaga bort en av de kalla svenska månaderna;)

Jag har varit och fotat bergsgorillor och det är nog ett av mina bästa fotominnen. Och då har jag ändå varit på flera safaris i både Kenya, Uganda och Tanzania. Jag funderar faktiskt på att åka ner igen till gorillorna.

Jag har varit och fotat bergsgorillor och det är nog ett av mina bästa fotominnen. Och då har jag ändå varit på flera safaris i både Kenya, Uganda och Tanzania. Jag funderar faktiskt på att åka ner igen till gorillorna.

Vart bokade du dessa resor? Är inne på en gorillaresa och har kikat lite på Kenzan Tours.

Vart bokade du dessa resor? Är inne på en gorillaresa och har kikat lite på Kenzan Tours.

När jag var i Tanzania i februari så åkte vi med Kenzan Tours. De var otroligt bra. Deras reseledare var grymt kunniga så de kan jag rekommendera. Jag hade kontakt med Ella. Hon fixade allt åt oss.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar