ANNONS
Annons

Världens bästa foton visas på Aftonbladet

Produkter
(logga in för att koppla)
Också intresserad av vad du menar med "rena skiten" och vilka bilder du syftar på? Tycker de höll hög klass överlag med ett par undantag kanske. Dock kanske inte Aftonbladet hade de bästa med i sitt bildspel.

Som vanligt har aftonbladet en något missvisande rubrik. Världens bästa foton skulle jag inte vilja kalla det, utan kanske världens bästa PRESS foton..

Och jag håller med Kalle, Jag är måttligt impad. Att gotta sig i andras missöde har tyvärr blivit allt för vanligt när det gäller "bra bilder" ..

Starka bilder, ja visst. Bra bilder, Tveksamt

/Adam

Förstår heller inte vilka bilder av dessa som är skit? Vad är definitionen på en bra bild? Tekniskt/exponeringsmässigt rätt eller en bild som berör även om den kanske är lite sned/oskarp/kornig?

Adam, tycker du verkligen någon enda av dessa bilder "gottar" sig i andras missöden? Jag tycker snarare att de förmedlar till omvärlden om vad som verkligen händer i andra delar av världen, du vet världen utanför trygga Sverige. Tyvärr träffar jag på alltför många dagligen som inte har den blekaste.

I mina ögon är det just "press-bilder" som är de starkaste bilderna, jag får inte riktigt samma känsla när jag tittar på 2 miljarder närbilder av blommor...

Hmmmm...smaken verkar tydligen, som vanligt, vara delad. Själv tycker jag det är riktigt bra, fängslande samt starka bilder. Om de sedan ska kallas press- eller "annat"bilder skiter jag i.
Ni som ej gillar bilderna, vad år det som inte tilltalar er. Tekniken, kompositionen, ljussättningen, eller kanske lidandet hos personerna? Kan vara utvecklande att höra var bristerna finns.

/Mattias

Jag hittar ingen "skit" bland de 20 bilderna, tvärtom, de var riktigt bra. Starka bilder är oftast (alltid?) bra bilder, Det är väl huvudsyftet med bilder att skapa eller förmedla en känsla. Men, uppfattningen om bildens betydelse är tydligen olika.

- Fredric -

En del riktigt bra bilder, men följade tyckte inte jag var något speciella*

"Evakuering av en judisk bosättning i Israel."
"Den amerikanske marinsoldaten James Catheys kista anländer till flygplatsen i Reno."
"Aaron Peirsol under Santa Clara Grand Prix."
"Han överlevde terrorbombningarna mot London."

* Med speciell menar jag en bild som uppenbarligen tagits med omsorg och vid ett noga valt ögonblick, inte bara en bild som vem som helst med en avtryckare hade kunnat prestera.

Världens bästa vet jag inte om bilderna är, men nog är det bra och starka bilder.

Det jag stör mig på är att flertalet av bilderna under bildspelet blir omskalade till fel proportioner. Veteranen från andra världskriget är väl det värsta exemplet. Tumnageln ser bra ut, men i själva bildspelet ser det värre ut än 4:3 format visat i widescreen...

Jag tycker också att det är rikgit fängslande bilder, och en bild som fängslar och fångar blickar och skapar tankar m.m. tycker jag är en bra bild. Dessa bilder förmedlar ju verkligheten. Fast å andra sidan är ju verkligheten i många fall skit? så på så sätt stämmer ju det påståendet.

Jag tyckte bilderna var bra. Många var mycket makabra vilket i sig är tråkigt men avspeglar nog väldigt väl vår världssituation.

Jag är oxå nyfiken på vilka bilder du tycker är kassa. Tristast tycker jag det svenska bidraget var, för att de sa mig inte så mycket. Kände helt enkelt inget när jag såg bilden.

tomasandersson skrev:
Världens bästa vet jag inte om bilderna är, men nog är det bra och starka bilder.

Det jag stör mig på är att flertalet av bilderna under bildspelet blir omskalade till fel proportioner. Veteranen från andra världskriget är väl det värsta exemplet. Tumnageln ser bra ut, men i själva bildspelet ser det värre ut än 4:3 format visat i widescreen...

kolla in bilderna här istället: http://www.worldpressphoto.nl/index...k=blogsection&id=16&Itemid=137&bandwidth=high

Då blir det rätt proportioner, och man ser vilken bild som vunnit vad.

/Daniel

WaterMelonMan skrev:
En del riktigt bra bilder, men följade tyckte inte jag var något speciella*

"Evakuering av en judisk bosättning i Israel."
"Den amerikanske marinsoldaten James Catheys kista anländer till flygplatsen i Reno."
"Aaron Peirsol under Santa Clara Grand Prix."
"Han överlevde terrorbombningarna mot London."

* Med speciell menar jag en bild som uppenbarligen tagits med omsorg och vid ett noga valt ögonblick, inte bara en bild som vem som helst med en avtryckare hade kunnat prestera.

Fast om en bild bara kunde bli speciell om den är noga genomtänkt så faller väl hela pressbilds-genren bort. Och gatufografi. Och sport...tjaa, det blir väl studio och stilleben kvar då? :)

Mette B skrev:
Jag tyckte bilderna var bra. Många var mycket makabra vilket i sig är tråkigt men avspeglar nog väldigt väl vår världssituation.

Jag är oxå nyfiken på vilka bilder du tycker är kassa. Tristast tycker jag det svenska bidraget var, för att de sa mig inte så mycket. Kände helt enkelt inget när jag såg bilden.

Jag gillar svenska bidraget! Förhållanden i balettskolan är vidriga! Det tycker jag fotografen har framfört på ett unikt perfekt sätt!

Kalle, när man tittar på en fotomodell-tävling kan man genast säga att en viss tjej inte är snygg. Om man möter samma tjej bland övrigt folk, i allmänheten dvs, så tycker man att alla runt henne inte alls ser bra ut. Där lyser hon som en polarstjärna... Hoppas du förstår vad jag menar!

PS: Kalle, tror du att vissa bilder (som du tycker var skit) skulle bli bättre med L optik ;-)

Ursäkta mig...
...men att kalla de i Aftonbladet publicerade bilderna för "rena skiten" tyder ju inte bara på ett osedvanligt dåligt öga för en bra pressbild utan också på en mycket nedlåtande attityd gentemot de fotografer som faktiskt har tagit bilderna.

Personligen tycker jag att ALLA de publicerade bilderna håller mycket hög klass.

Trevlig helg!

Den enda som jag tyckte stod ut som ett kasst semesterfoto från en Turkietresa var väl "en immigrants resa"....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar