Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja mellan Canon och Minlta - tips tack

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus L

Aktiv medlem
Det är dags att köpa in en ny digitalkamera och jag kan inte bestämma mig. Först var jag inne på en Minolta Z3, men när jag tänker efter så vill jag ha mer vidvinkel - så den "gick bort"(och den är lite väl plastig).
Nu står mina tankar mellan Canon och Minolta (jag vet att dom heter KonicaMinolta, men jag tycker att det är för långt att skriva).
De kameror jag kikar på från Canon är Pro 1 och 300D. Motståndet från Mionlta är den kommande A200 (alternativt Dynax7D).
Det som talar till fördel för Minolta är dels att jag har en systemkamera från dom och att jag då kan använda en blixt till båda kamerorna. Och skulle jag välja Dynax 7D, så har jag lite nytta utav objektiven. Men det är inte det jag gillar mest med dom - utan att dom är så snabba. A200 fyller mina krav perfekt, men det som får mig att tveka/vela är att det finns större utbud av tillbehör till Canon.

Så Canon har en fördel på andelen tillbehör, men jag blir lite nervös när jag läser om folk som inte kommer överens med fokuseringen, och så var det dé där med seriebildstagning... Men mina tankar ligger kvar hos Canon - det finns ju mer att välja på bland tillbehören.

Vad är det som är viktigt för mig da?
1. Manuella inställningar
2. Snabb kamera(fokus och trycka av, men även mellan bilderna)
3. Bra vidvinkel(motsvarande 28mm räcker)
4. Möjlighet till extra blixt är kul

Fördel kompaktklumparna: zoomen, priset, den är ganska komplett
Fördel SLR: möjligheterna med tillbehören
Nackdel klumpen: kommer den begränsa mig? är den sämre än SLR?
Nackdel SLR: priset, begränsning i zoom(prisstyrt)

Om jag ska vara ärlig så fyller en klump mina behov, och den begränsar även möjligheten till utbyggnad - vilket kan ses som bra då jag slipper liga vaken och tänka på tillbehören. Till min 35mm systemkamera har jag inte köpt ett enda tillbehör och jag är jätte-nöjd med den, så jag kommer säkerligen nöja mig med det enklaste om jag väljer en SLR.

Med denna info, vad ger ni mig för tips? Ska jag vänta in A200 från Minolta, eller ska jag i stället välja en Pro 1 (som jag nästan ser som lite svagare), och vad vinner jag på att lägga till så det blir en 300D(då med enklaste objektivet 18-55mm - eftersom priset är en viktig faktor)?

/Magnus

Magnus L skrev:
Det är dags att köpa in en ny digitalkamera och jag kan inte bestämma mig. Först var jag inne på en Minolta Z3, men när jag tänker efter så vill jag ha mer vidvinkel - så den "gick bort"(och den är lite väl plastig).
Nu står mina tankar mellan Canon och Minolta (jag vet att dom heter KonicaMinolta, men jag tycker att det är för långt att skriva).
De kameror jag kikar på från Canon är Pro 1 och 300D. Motståndet från Mionlta är den kommande A200 (alternativt Dynax7D).
Det som talar till fördel för Minolta är dels att jag har en systemkamera från dom och att jag då kan använda en blixt till båda kamerorna. Och skulle jag välja Dynax 7D, så har jag lite nytta utav objektiven. Men det är inte det jag gillar mest med dom - utan att dom är så snabba. A200 fyller mina krav perfekt, men det som får mig att tveka/vela är att det finns större utbud av tillbehör till Canon.

Så Canon har en fördel på andelen tillbehör, men jag blir lite nervös när jag läser om folk som inte kommer överens med fokuseringen, och så var det dé där med seriebildstagning... Men mina tankar ligger kvar hos Canon - det finns ju mer att välja på bland tillbehören.

Vad är det som är viktigt för mig da?
1. Manuella inställningar
2. Snabb kamera(fokus och trycka av, men även mellan bilderna)
3. Bra vidvinkel(motsvarande 28mm räcker)
4. Möjlighet till extra blixt är kul

Fördel kompaktklumparna: zoomen, priset, den är ganska komplett
Fördel SLR: möjligheterna med tillbehören
Nackdel klumpen: kommer den begränsa mig? är den sämre än SLR?
Nackdel SLR: priset, begränsning i zoom(prisstyrt)

Om jag ska vara ärlig så fyller en klump mina behov, och den begränsar även möjligheten till utbyggnad - vilket kan ses som bra då jag slipper liga vaken och tänka på tillbehören. Till min 35mm systemkamera har jag inte köpt ett enda tillbehör och jag är jätte-nöjd med den, så jag kommer säkerligen nöja mig med det enklaste om jag väljer en SLR.

Med denna info, vad ger ni mig för tips? Ska jag vänta in A200 från Minolta, eller ska jag i stället välja en Pro 1 (som jag nästan ser som lite svagare), och vad vinner jag på att lägga till så det blir en 300D(då med enklaste objektivet 18-55mm - eftersom priset är en viktig faktor)?

/Magnus

Hej!

Sök i forumet så hittar du mycket info. Finns inte så mkt info om minolta 7d ännu men ska du köpa en DSLR köp Canon eller Nikon. Därför att marknaden för objektiv är större och de har funnits på dslr marknaden mkt längre.

Hur mycket pengar har du tänkt lägga ner?

Jag håller med ovan, kolla runt i forumen och försök bilda dig en egen uppfattning.
Min uppfattning är väl att om man har råd ska man köpa en DSLR. De allra flesta är mycket nöjda med dem ganska länge efter inköp.

Ekonomi

Eknomin är en svår fråga, och egentligen har jag redan passerat gränsen, men eftersom man måste upp i denna slant för att få de egenskaper jag vill ha, så har jag fått tänja en del.
Jag hade tänkt att jag skulle lägga ca 7, kanske upp till 8. Men om jag ändå ska lägga 8 så undrar jag vad jag vinner på att lägga till 2 och få en 300D?

Som sagt så uppfyller den kommande A200 mina behov, men jag undrar vad/om jag vinner på att lägga till lite och få Pro 1 alt. 300D?

Eller jag kankse utrycker mig bättre om jag frågar såhär: Jag ska köpa en A200, är det dumt att inte lägga till ett par tusen och köpa en Canon?

/Magnus

Re: Ekonomi

Magnus L skrev:
Eknomin är en svår fråga, och egentligen har jag redan passerat gränsen, men eftersom man måste upp i denna slant för att få de egenskaper jag vill ha, så har jag fått tänja en del.
Jag hade tänkt att jag skulle lägga ca 7, kanske upp till 8. Men om jag ändå ska lägga 8 så undrar jag vad jag vinner på att lägga till 2 och få en 300D?

Som sagt så uppfyller den kommande A200 mina behov, men jag undrar vad/om jag vinner på att lägga till lite och få Pro 1 alt. 300D?

Eller jag kankse utrycker mig bättre om jag frågar såhär: Jag ska köpa en A200, är det dumt att inte lägga till ett par tusen och köpa en Canon?

/Magnus

Ja och Nej!

Du har bra mkt bättre möjligheter att utvecklas med 300d då den är kompatibel med alla EOS linser.

Köper du a200 kmomer du i slutändan får byta hela kameran. Med 300d har du kvar objektiven.

Sen är det en stor skillnad på en systemkamera och en vanlig digitalkamera även om den har manuella inställningsmöjligheter.

Bäst bilder 300D eller D7D o har du bra optik är valet rätt lätt. Optiken är det dyra i längden. Men D7D är mycket dyrare än nåt av alternativen.

Bäst av digitalkamerorna du väljer mellan är A200, men kika på A2 också, den har en del fördelar (men jag vet inte priset på A200, det kanske skiljer mycket).

Att Canon (Pro1) går bort beror förstås på avsaknaden av stabilisering och till råga på allt är den en tusenlapp dyrare (jämfört med A2, A200 lär vara ytterligare tusenlappar billigare)!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar