Annons

6D - hur är den att hantera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast TS nämnde specifikt knapparna vid topdisplayen, dom går inte att programmera om (men så gott som alla andra kan man välja funktion på)

Ah, det var mer än vad jag visste. Jag har inte testat programmera om dom knapparna. Bra att några kom in och rättade till det! :)

4: Är mer nöjd med 6Dn är någon av Canon kamerorna jag använt tidigare. Bildkvalitén är fantastisk, fokusen har jag inga problem med och byggkvalitén var över förväntan (när jag läste att huset var byggt av plast först så blev jag lite besviken så 5D har magnesiumhus men det är faktiskt precis lika kraftigt och väger samtidigt mindre så det var inga problem där).

Hör av dig ifall du har fler frågor!

Byggkvalitén på huset håller jag med om. Det håller mycket hög klass anser jag :) Jag vet nu direkt inte om några dåliga saker med huset. Är väl enda att det är plastskärm på displayen. Tycker att en så dyr kamera borde ha glas men det är ju bara en liten bagatell.

4: Är mer nöjd med 6Dn är någon av Canon kamerorna jag använt tidigare. Bildkvalitén är fantastisk, fokusen har jag inga problem med och byggkvalitén var över förväntan (när jag läste att huset var byggt av plast först så blev jag lite besviken så 5D har magnesiumhus men det är faktiskt precis lika kraftigt och väger samtidigt mindre så det var inga problem där).

Huset är byggt av en kombination av magnesium och plast.
Vad jag förstår är enda anledningen till att vissa delar är plast att wifi-signalen ska komma ut.
Bild.

/P

Huset är byggt av en kombination av magnesium och plast.
Vad jag förstår är enda anledningen till att vissa delar är plast att wifi-signalen ska komma ut.

Japp, så är det, och för GPS-signalen som Robert skriver ovan. Toppkåpan av polykarbonatplast, medans front-, bak- och bottenkåpor är av magnesium. Trevligt också med ett hus som det står "Made in Japan" på tycker jag...säkert betydelselöst i dessa dagar men som sagt...trevligt :)

1: Knapparna tycker jag bättre om nu än på både 5D och 7D. Hade inga problem alls med ändringarna som skedde.

Nej, det är säkerit inga problem att vänja sig med det nya.

"Problemet" för mig är detta skall bli min andra kamera, 5Dmk3 kommer även i fortsättningnen vara den jag använder mest och om ordningen på dessa små knappar är olika på de två modellerna kommer jag garanterat att trycka på fel då och då!

Tänk dig att Volvo hade bromsen till höger på V70 men till vänster på V40! :)

Tack för synpunkterna!

Billiknelsen med just bromsen är väl kanske lite väl drastisk. Däremot kanske applicerbart på det som skiljer på min privatbil (Volvo V70) och min jobbil (VW Passat)...duttfunktionen för vindrutetorkarna...uppåt på volvon men nedåt på Passaten...irriterande, ja...men inte livsavgörande...precis som knapparna på kameran som kastats om lite granna ;-)

(hur man lägger i/ur den elektroniska handbromsen är också 'tvärtom' mellan V70'n och Passaten kom jag just på... :p )

Du får se det som 'hjärngymnastik'... ;-)

OT.
Skulle man kunna få samma funktion på en 5D III?

Intressant, jag testade på 6d och 5d Mark II dom öppnar alltid Min Meny när du trycker på MENY.
Men så tog jag fram en 40d, den gjorde inte så... MEN om du (på 40d i alla fall) går till Min Meny-inställningar, och väljer Visa i Min Meny - Möjlig, så beter sig 40d också så (startar Min Meny när man trycker Meny oavsett var man var innan)

Intressant, jag testade på 6d och 5d Mark II dom öppnar alltid Min Meny när du trycker på MENY.
Men så tog jag fram en 40d, den gjorde inte så... MEN om du (på 40d i alla fall) går till Min Meny-inställningar, och väljer Visa i Min Meny - Möjlig, så beter sig 40d också så (startar Min Meny när man trycker Meny oavsett var man var innan)

Jippi! Vad skulle man göra utan er här på Fotosidan.se? #tackarochbockar

EOS 6D är väldigt lik EOS 60D i hantering. Jag har haft en EOS 60D i flera år och första gången jag kände på en EOS 6D (det var nog på förra årets fotomässa, tror jag) så kändes det mycket hemtamt och välbekant. Allting fanns där jag var van. Så för den som har en 60D (eller en 70D) så är en 6D en alldeles utmärkt parhäst.

Canon tycks ju lite subtilt(?) ha två linjer när det gäller användargränssnitt i sina lite mer "avancerade" kameror (dvs ovanför de tre- och fyrsiffriga modellerna). Den ena är den mer lite färre funktioner på knapparna (60D, 70D och 6D) och den andra med lite fler funktioner på knapparna (7D och 5D (och de tvåsiffriga före 60D)).

(Med 1-serien envisas Canon att ha ungefär samma gränssnitt som i första EOS-1 från 1989 i tron att RIktiga Fotografer<TM> är ordentligt konservativa och oförmögna att lära sig något nytt ...)

Gick från 60d till 6d. En otrolig förbättring i bildkvalitet! Och en 6d med lilla 40mm 2.8 på går ner i en ficka nästan. Sjukt bra kamera.

Alla kameramodeller som har Min Meny, och den infördes 2007, har möjligheten att ställas in så att den gröna menyn är den första som dyker upp när man trycker på MENU. Men man måste inte ha det så.

Canon justerar lite hit och dit i sina användargränssnitt, och det är riktigt att på 1D justerar de med större försiktighet. Fast inte är det likadant som det var på första EOS-1, inte. En rätt stor omändring kom exempelvis med 1D Mark III, och nu har de flyttat runt igen på 1DX.

Bland nuvarande kameror så går det en gräns runt 2011 för toppmodellerna, där de fick lite nya påhitt.

Är det inte fortfarande så på en EOS-1 att man måste hålla en knapp intryckt medan man snurrar på ett hjul för att ändra en inställning?

EOS-1:eek:rna har, såvitt jag kan se, dessutom ännu inte fått någon ratt för att ställa in exponeringsläge.

Är det inte fortfarande så på en EOS-1 att man måste hålla en knapp intryckt medan man snurrar på ett hjul för att ändra en inställning?

EOS-1:eek:rna har, såvitt jag kan se, dessutom ännu inte fått någon ratt för att ställa in exponeringsläge.

På en nyare EOS etta räcker det att man tryckt in en knapp för vald parameter och sedan är den parametern öppen för justering i några sekunder även om man släppt knappen. Exp komp kan med vissa inställningar, göras direkt med bakre hjulet utan att trycka in +/- först.

Det där med programratt är en smaksak. Själv föredrar jag att trycka på "modeknappen" och snurra på ett hjul för då kan man göra allt med kameran till ögat. Med en programvalsratt måste man ta kameran från ögat. Utan lås snurrar den ibland fritt då man inte vill (t ex i väskan) och då har den bytt läge då man tar upp den. Med lås blir det ett knepigt grepp att låsa upp och snurra samtidigt. Det är en smaksak.

Det var just det som var den största ändringen på 1D Mark III, som jag refererade till ovan. En EOS 1D kan inte ha någon ratt för att välja exponeringsmetod. Det går ju att lagra hela inställningen på minneskort, och när man läser tillbaka den måste kameran kunna ställa in exponeringsmetoden också. Det hade inte gått om det var en fysisk ratt som bara användaren kunde snurra runt.

Så det är en av anledningarna till att man kör med samma användarinterface här som man uppfann till T90. En annan är att den här metoden är mycket mindre känslig för oavsiktliga ändringar, som det skrevs ovan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar