Annons

6D - hur är den att hantera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var på Media Markt och klämde lite till i dag. Jag måste säga att 70D känns riktigt trevlig och rapp, men jag tror nog att jag kommer tycka bildkvalitén år sisådär nu när man fått smak på fullformat.

Så jag försöker komma överens med 6D och den här gången kändes det bättre, fick lite bättre koll på att styra fokuspunkterna med inner ringen. Fortfarande irriterande att flytta ner tummen så lång jämfört med 5Dmk3 joystick men jag tror jag kan lära mig.

Upplever fortfarande att punkterna är lite väl mycket samlade i mitten men även det tror jag nog att jag kommer att vänja mig med.

Så nu återstår bara att ta beslut om det skall bli julklapp eller om det kommer vara billigare efter nyår...
 
Eftersom fokuspunkterna kan spridas ut ungefär lika mycket, oavsett sensorformatet, men kameror med större sensor får med mer bild utanför fokuspunkterna, kommer punkterna att hamna relativt nära mitten på kameror med större sensor.
 
Så jag försöker komma överens med 6D och den här gången kändes det bättre, fick lite bättre koll på att styra fokuspunkterna med inner ringen. Fortfarande irriterande att flytta ner tummen så lång jämfört med 5Dmk3 joystick men jag tror jag kan lära mig. ..

Ska du byta fokuspunkt till någon av dom 5 punkterna på den horisontella linjen i mitten vrider du på hjulet vid avtryckaren.
 
Eftersom fokuspunkterna kan spridas ut ungefär lika mycket, oavsett sensorformatet, men kameror med större sensor får med mer bild utanför fokuspunkterna, kommer punkterna att hamna relativt nära mitten på kameror med större sensor.


Jo, men jag upplever dock att det skiljer mellan 5Dmk3 och 6D men jag kanske inbillar mig?
 
OM AF-punkternas spridning: AF-sensorn i 1DX sträcker sig en bit längre ut än vad den gjorde i exempelvis 1Ds Mark III eller i 5D Mark II. Såvitt jag vet är sensorn i 5D Mark III likadan som i 1DX, så ja, du ser nog rätt. De dyraste kamerorna har en mer påkostad konstruktion, som klarar punkter lite längre ut från mitten.

Om att välja AF-punkt: Antagligen fungerar 6D också så, att om du trycker på AF-punktvalsknappen först, så kan du välja punkter horisontellt med främre hjulet. Det har varit så på Canonkameror sedan Hedenhös (läs sen innan de kom på det där med joysticken), och den funktionen brukar finnas kvar för die-hards.
 
ja, men om du trcker med tummen på "välj af-punkt" eller vad knappen heter först så väljer du punkt med hjulet sen

OK, då är jag med.

På min 5Dmk3 så bläddrar jag i så fall igenom de olika fokusmetoderna, Spot, Punkt, Utökad punkt, Zon osv.

På min gamla 400D bläddrar jag igen alla fokuspunkterna.

Är det verkligen så att man på 6D bara bläddrar igenom de horisontella, inte ytterpunkterna?

Minns inte hur det var på 7D och 40D.
 
Din 5D Mark III bläddrar igenom fokusmetoderna bara om du särskilt ställt den till att göra det. Normalt är det med M-Fn du gör bläddrandet och väljer horisontellt med övre hjulet. Bakre hjulet väljer vertikalt, om det inte är programmerat till nåt annat speciellt.

Kameror som hade de vanliga nio punkterna i diamantform bläddrade genom alla punkterna, en och en, och passerade sedan alla punkterna i automatval. Så fungerar exempelvis 400D och 40D.

Kameror med "area AF", som exempelvis 1D Mark III eller 7D, har det alternativet där man bläddrar vertikalt med ett hjul och horisontellt med det andra. Detta är en kvarleva från modeller som 1D Mark II, där ingen joystick fanns, men det tog för lång tid att tugga genom alla 45 punkterna med ett enda hjul.

6D har jag inte provat, men det kan tänkas att Canon anammat systemet med hjulen, nu när de har fått ihop elva punkter och kanske tycker att niopunktersmetoden att bläddra genom samtliga blir för långrandigt.
 
Är det verkligen så att man på 6D bara bläddrar igenom de horisontella, inte ytterpunkterna?
.

Tryck till på "välja AF-punkt" med tummen,och sen:
vrid på hjulet vid avtryckaren för att välja AF-punkt på den horisontella linjen
vrid på hjulet vid tummen för att välja AF-punkt vertikalt
tryck på inner-ringen för att komma till vilken AF-punkt du vill

Du kan även välja att den inre ringen har direktval av AF-punkt när du vill. Alltså du behöver inte trycka på knappen för att välja AF-punkt först, du trycker direkt på ringen för att välja AF-punkt. (men det är en funktion man kan välja i egna inställningar att ha av eller på)
 
Du kan även välja att den inre ringen har direktval av AF-punkt när du vill. Alltså du behöver inte trycka på knappen för att välja AF-punkt först, du trycker direkt på ringen för att välja AF-punkt. (men det är en funktion man kan välja i egna inställningar att ha av eller på)

Tack för svar.

Det var denna inställning jag gjorde när jag testade på Media Markt. Då tycker jag det fungerar tillfredsställande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.