hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Vi får se om du/vi lyckas få något vettigt svar på just detta.Det finns ju faktiskt anledningar till att Vista inte anses vara ett fullgott os för färgkritiskt professionellt arbete. Flera av dem tas upp av John Upton i den tidigare länkade artikeln (finns här också) http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showtopic=14792
Den första av invändningarna (scrolla ner en bit under "shortcomings"); svartpunktskompensationen, har direkt relevans för mig som ofta gör softproofing av filer som ska skickas för offsettryck. Endast den saken i sig gör att jag väljer bort Vista.
Det är väl möjligt att en del av problemen har åtgärdats, men har alla gjort det? Om inte så råder det nog fortfarande inga tvivel om att systemet är omoget ur en färghanteringssynvinkel.
Jag har påpekat just samma sak som du uttrycker, genom den länk jag postat.
Svaren har varit att länken är "urgammal", att jag inte har någon "faktagrund" utan är för "generell" och att jag inte diskuterar sakfrågor.
Att jag påpekat att flera av problemen som finns beskrivna i länken kvarstår, har dessvärre inte lett till några seriösa svar.
Finner detta faktum nog så "fascinerande", intressant och talande.
Just detta med profil/färghantering anser jag vara de i särklass viktigaste frågorna för den som ska välja dator/operativsystem för bildredigering.
(En helt annan femma att Vista har sina fördelar i andra sammanhang).