Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Väderskydd
- Trådstartare anettan
- Start datum
ironman71
Aktiv medlem
Ja man kan fundera lite över denna fråga... De flesta objektiv är inte vädertätade, oftast är det bara nya objektiv över 10000 kr. Samma med blixtarna där bara de nyaste dyraste har bra tätning.
Visst är det väl bra med någon tätning i huset, men om hela systemet ska vara skyddat då får man krossa spargrisen rejält.
Visst är det väl bra med någon tätning i huset, men om hela systemet ska vara skyddat då får man krossa spargrisen rejält.
AeS
Aktiv medlem
Det beror nog på hur du kommer att använda din kamera. Vet du med dej att du kommer vistas i 'blöt' miljö så är det ju ingen nackdel. Tänk dock på att alla objektiv är inte vädertätade.
Själv använder jag mej av vädertätad utrustning, men regnar det ordentligt drar jag på ett skydd för att vara säker.
Personligen tycker jag det känns bra med vädertätad eftersom man bor i Göteborg, det har varit blött här länge nu.....
/Arne
Själv använder jag mej av vädertätad utrustning, men regnar det ordentligt drar jag på ett skydd för att vara säker.
Personligen tycker jag det känns bra med vädertätad eftersom man bor i Göteborg, det har varit blött här länge nu.....
/Arne
Anders Östberg
Guest
Om busväder är undantag för dig så är det nog inte så viktigt, kameran är inte helt oskyddad och några droppar en mulen dag klarar dom flesta. Om du vill ha en billig lösning "bara-utifall-att" det är mer regn så finns t.ex. en två-pack skydd för 150 kronor.
http://www.atphototech.se/ShowProduct.aspx?prodid=277&cat=108
Ännu billigare om du tar idén ovan, några vanliga fryspåsar och ett par gummisnoddar.
http://www.atphototech.se/ShowProduct.aspx?prodid=277&cat=108
Ännu billigare om du tar idén ovan, några vanliga fryspåsar och ett par gummisnoddar.
jido
Aktiv medlem
I de flesta fall är det kanske inte är så viktigt, men med en vädertätad kamera slipper du undvika miljöer som tär lite extra på kameran.
Det handlar också inte bara om busväder utan minst lika ofta om damm, sand och annat som kan besudla det inre.
Med det sagt: då du är ute efter din första kamera tycker jag det finns andra aspekter du borde prioritera före väderskyddet. Se det som det där lilla extra som kan avgöra ett val mellan liknande kameror.
Det handlar också inte bara om busväder utan minst lika ofta om damm, sand och annat som kan besudla det inre.
Med det sagt: då du är ute efter din första kamera tycker jag det finns andra aspekter du borde prioritera före väderskyddet. Se det som det där lilla extra som kan avgöra ett val mellan liknande kameror.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Jag har aldrig ägt någon vädertätad kamera förutom min Nikonos som verkligen var vattentät.
Å andra sidan har jag inte haft några problem med någon kamera trots att de både fått utstå regn och annat ruskväder.
Undrar om inte detta är som med klockor. Om det står waterproof på skall man aldrig ta in den i duschen, En med waterproof 30ATM skall man inte bada med.
Skall man dyka skall det stå waterproof 200atm. Det vill säga 200 meter. Då skall den klara 30-40 meter.
Så hur waterproof är en vädersäkrad kamera.
Läs t.ex. följande:
http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml
Lägger Canon 1Ds MKII av i duggregn så kan man fråga sig om inte plastpåsar är bättre.
Å andra sidan har jag inte haft några problem med någon kamera trots att de både fått utstå regn och annat ruskväder.
Undrar om inte detta är som med klockor. Om det står waterproof på skall man aldrig ta in den i duschen, En med waterproof 30ATM skall man inte bada med.
Skall man dyka skall det stå waterproof 200atm. Det vill säga 200 meter. Då skall den klara 30-40 meter.
Så hur waterproof är en vädersäkrad kamera.
Läs t.ex. följande:
http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml
Lägger Canon 1Ds MKII av i duggregn så kan man fråga sig om inte plastpåsar är bättre.
Zotamedu
Aktiv medlem
Precis så resonerar jag också. Nu äger jag ju iof en så kallad vädertätad kamera men inget av mina objektiv är direkt tätat så det har man kanske inte jätte mycket nytta av.laan skrev:
jag brukar se den största begränsningen som att kunna hålla linsen relativt ren från vatten.. regnar eller kommer det mer vatten än så kan man ändå inte fota.. och allt annat klarar även en otät 20d