Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

uv filter , fråga ang beteckning

Produkter
(logga in för att koppla)
Googlade

fann:

UV(0) filters are basic UV filters. UV Filters are also available in UV(A), UV(B) and UV(C). UV-A is the closest to visible light, and since filters aren't perfect, a UV(A) filter will also block some visible violet light as well as UV-A light. A UV(B) filter will block less violet light, and a UV(C) filter will block UV-C light but no violet light; it will, however, pass some UV-A and UV-B light as well.

här:
http://photo.net/filters-bags-tripods-accessories-forum/00V7IN

Petter ...

Pratar vi Hoyafilter är det UV(0) som gäller, tillverkade i Japan. HMC skall det också vara.

Hoya UV(C) är billigare tillverkning från Philippinerna, bra glaskvalitet men inte lika bra antireflexbehandling.
Hoya UV(N) har jag för mig är typ returglas med kass eller obefintlig reflexbehandling. Undvik!

Men hoppa över alla UV-filter och köp ett motljusskydd istället så får du både bättre bilder och ett rejälare skydd av objektivets frontlins.

Ja jag var mest nyfiken , kan tänka mig ett uvfilter som skydd i närheten av tex havsvatten , men det kanske inte är nödvändigt det heller ?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto