apersson850
Aktiv medlem
Exakt så. Alltid, oavsett var du är. Skyddar mot regn, snö, fingeravtryck och lite av varje, förutom att vara stötfångare.Motljusskydd är vad jag skulle rekommendera istället.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Exakt så. Alltid, oavsett var du är. Skyddar mot regn, snö, fingeravtryck och lite av varje, förutom att vara stötfångare.Motljusskydd är vad jag skulle rekommendera istället.
Kontrasten minskar pga att ljus reflekteras mot ytterligare en glasyta. Många klagar på sämre AF, denna fungerar i princip genom att leta efter största möjliga kontrast i motivet. Minskad kontrast (lokalt) upplevs som minskad skärpa, på det sättet rätt. Skylight filtren tog bort ljus på gränsen till det synlig området som diafilm var känslig för så där gav det en effekt.Förstår inte riktigt hur ett helt oslipat glas skulle kunna förbättra objektivets prestanda (bortsett från att minimera de störningar som UV-ljus kan innebära) ?
På mitt (Nikkor 300/2.8 ais ED) blev i alla fall skärpan bättre utan. Inte dramatiskt men synbar.
Då jag köper en del begagnat i lägre prisklass, så har jag sett det fenomenet, sen ska filterringen bort, den kan ha suttit i 20 -30 år inkompatibla metaller eller gänga som är deformerad i seg plast. Filteravtagare, Njet; gummiduk; Njet; poligrip, Njet; Dremel och kapskiva brukar gå och har räddat ett par av mina favoritobjektiv.Utan att kommentera bildkvalitén så kan jag berätta en annan erfarenhet jag har. Jag använder UV-filter på alla objektiv just för att ha ett extra skydd. För några år sedan tappade jag mitt 24-70/2.8. Det landade på filterringen med följd att filtrets glas sprack. Så långt var allt gott och väl, men splittret lade sig mellan det glas som satt kvar i ringen och gick inte att få bort på något sätt. Resultatet var att jag fick ett inte försumligt antal prickar i objektivets coating. Utan filter hade objektivet troligen klarat sig oskadat.
Så jag är numera inte övertygad om att filter som skydd är enbra idé.
Jag har ett UV-filter på mitt Canon 100-400 (f5.6) som jag fågel-fotar med och har inte tänkt så mycket på om det möjligen försämrar bildkvaliten.
Hur gör ni?
Har ni filter på?
Ja, fast mitt problem var att splitter från filtret repade frontlinsen. Mitt objektiv var köpt nytt med ett bra B+W-filter. Inga problem med filtergängan.Då jag köper en del begagnat i lägre prisklass, så har jag sett det fenomenet, sen ska filterringen bort, den kan ha suttit i 20 -30 år inkompatibla metaller eller gänga som är deformerad i seg plast. Filteravtagare, Njet; gummiduk; Njet; poligrip, Njet; Dremel och kapskiva brukar gå och har räddat ett par av mina favoritobjektiv.
Även ett neutralt filter påverkar bildens kvalitet. Filter med 100 % effektiva antireflexskikt finns inte i handeln, t.ex.Men alla glasbitar man sätter framför objektivet (utom möjligen ett neutralt filter) påverkar bilden, det är ju det de är till för.
Glas stoppar inte all UV-strålning, men filtret framför bildsensorn brukar vara rätt bra på att hejda UV-ljus.Hur ett UV-filter tar bort UV-ljus bakom en drös andra glas, som vart och ett stoppar UV-ljus till så gott som 100%, övergår dock min föreställningsvärld.
Det gjorde däremot jag, så en del hade förstått det redan då.Jag hörde aldrig någon på "filmtiden" tala om att filtret var till för att skydda frontlins eller annat.
Eller kanske möjligen "gått på det redan då"Det gjorde däremot jag, så en del hade förstått det redan då.
Sett splitterproblemet också. BW brukar inte fastna.Ja, fast mitt problem var att splitter från filtret repade frontlinsen. Mitt objektiv var köpt nytt med ett bra B+W-filter. Inga problem med filtergängan.
Jag har ett UV-filter på mitt Canon 100-400 (f5.6) som jag fågel-fotar med och har inte tänkt så mycket på om det möjligen försämrar bildkvaliten.
Hur gör ni?
Har ni filter på?