Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift av bilder - billigt papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Tips om bra och billigt fotopapper för utskrift med bläckstråleskrivare.

Gärna i storpack (> 100 ex)

10x15 och A4

Hej Thomas, jag har i flera omgångar köpt ett papper på Claes Ohlson som duger till det mesta. Sitter bl.a. nu och gör julklapps almanackor av detta.

Fullmark Premium Inkjet Glossy Paper 150 grams. 50 A4 kostar 198 kr. /Göran

Min erfarenhet är att man måste testa papperet mot skrivaren. Långt ifrån alla papper fungerar med bläcket. Min Epson nästan kräver Epsonpapper och inget annat. TDK har visat sig vara OK med.
Annars är väl Kodak och TDK billiga o bra om de nu funkar med din skrivare.

Jag har en Epson 1290 och har utan problem använt papper från Canon, Ilford, Fullmark, DECAdry och HP utan problem. Däremot har jag faktiskt inte provat något Epson-papper. /Göran

Hej Göran!

Jag köpte en bunt i förra veckan och svor åt dem under helgen. Dom funkar inte alls i Epson samt att dom var 16,5 cm långa!! Det är väl så att någon variant av HP-skrivare klipper automatisk? Jag har även en HP-skrivare och där funkade de men jag får sitta och klippa!!

/Göran

FouFoto skrev:
Tips om bra och billigt fotopapper för utskrift med bläckstråleskrivare.

Gärna i storpack (> 100 ex)

10x15 och A4

Hos Cyberphoto tex finns storpack av Konica Minoltas papper:

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6951

Fullmarks papper från Clas ger lite låg kontrast i min Canon s820.

Jag skriver ibland ut bilder på matt, bestruket papper, det här är väldigt bra:
Optiimage Art nr 317343 Utskrift på en sida A4 15 ark 180 gr/m2 kostar ca 60 kr

Det här är tunnare men man kan skriva ut på båda sidor:
Avery Zweckform Art nr 2588 A4 50 st ark 100 g/m2 kostar ca 140 kr

Båda sorterna köpta på kontorsvaruhus.

Färgåtergivning, kontrast och framför allt skärpa blir mycket bra. Ev kan du för att få ännu bättre återgivning göra en profil efter dina önskemål.

16.5 cm långa? Det lät märkligt eftersom dom skriver 15cm på Scandinavian.

Själv har jag en Canon iP4000 och är ute efter billiga 10x15 papper. Känns som rätt pris för HPs, men har dom de brister du nämner så är det tveksamt. Är du nöjd med utskriftsresultatet på dessa ark?

Hmmm...har inte SIBA fortfarande kvar sina Canon glossy photopaper 10x15, 2x20 st för 49:- och A4, 2x20 st för 89:-? Det borde väl duga? Har själv en ip5000 och kör med dem.

Mvh

Bosse

hp everyday photo paper semi-glossy i A4 har jag provat på Canon s820 och det fungerar inte alls, utskrifterna blir fläckiga. Jag har provat lite olika inställningar men ingen ger bra resultat. S820 använder Canons bläckpatroner av typen BCI-6

HP-papper

Har nyligen provat HP everyday photo paper
semi-glossy i min skrivare Canon Pixma 5000
Resultatet blev väldigt dåligt. Hittar ingen inställning som funkar. Pappret köpt på Clas Ohlsson Tacka vet jag Canon photo paper pro

Roland J

Cyberphotos Konica 10x15 papper blir Canon(sorry) i Pixma 5000 iallafall. Skall man printa massvolym, så skall man inte köra inkjet hemma...då skall man labba eller CIS:a :)

// Lazze

10x15 Fotopapper för 48 öre styck

Har testat papper från www.papyrus.se som heter

OptiPhoto Gloss 254 gr 10x15 som endast kostar 48 öre/st (inkl moms).

OptiPhoto Gloss 254 gr A4. 3.58kr/styck (inkl moms)

Funkar kanon i min Epson Stylus R300.

Bra att veta: De säljer endast direkt till företag och offentlig sektor.

Fler som använder R300 och som har tips på papper? Hör gärna av er.

I Vårgårda hittade jag Ilfords papper som vid jämförelse verkar vara lika bra som Epson:s eget Semiglossy. Det finns profiler på Ilford:s hemsida att ladda ner.
Detta papper är avsevärt mycket billigare än Epson:s eget papper.
Scandinavian har båda:
Epson Semiglossy kostar 9,75/st (20 förpackning)
Ilford kostar 7,96/st (25 förpackning)
Ilford kostar 6,95/st (100 förpackning)
Samtliga avser A4 och mycket fint fotopapper.

RUSTA har, till och från och inte i alla butiker, ett papper som heter LEAD DATA Glossy Photo Paper - A4 - 20p - 49:- = 2,45/st.

Fungerar UA i min Canon i550.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar