Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket papper till Epson Ecotank ET 8550?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr är det långtifrån alla som tar det ansvaret som du gjort.

Nä men bor man som jag och många andra i glesbyggd och är beroende av näthandeln så måste den funka och det gör den långtifrån alltid. Transportskador är egentligen det lilla problemet. Det stora problemet är att moderna näthandelsbolag nästan utan undantag är bra på att sälja men de flesta utom de verkliga proffsen, som IKEA och de 100 år gamla podtorderföretagen kan inte ens ghantera returer vilket borde vara basic och gör istället ofta allt de kan för att man inte ska kunna kontakta dem. Blir det strul så blir det utan undantag ett rent helvete och ibland fixar exv. PostNord inte ens att leverera utan problem. Därför gör jag vad jag kan för att säkra att mina papper inte blir transportskadade.

IKEA är väl ett exempel på ett företag som vaknade väldigt sent när det gäller e-handel. deras emballage på varorna är småländskt sparsamt, riskerar ju att varan skadas även om man köper och hämtar i varuhus och bär försiktigt ut till bilen. Deras fraktpriser är nästan högre än vad varorna kostar. IKEA är ett av få företag där jag inte skulle våga handla via e-handel.
 
Vi har nog haft olika erfarenheter. Kul för dig att du haft tur.

Returpacksedlar? Det är inte var gång det. Senaste som det sket sig var en tvåkanalsdimmer där ena kanalen inte funkade alls. Beställdes på svensk site och kostade 500 spänn men den kom från Holland efter en knapp vecka. Följde den på PostNord. Den orkar jag inte ens returnera. Hade enorma problem med PostNord förra sommaren med trasiga grejor och grejor de tappade bort och skickade i retur till säljaren istället för till oss. Ringde en av cheferna på Veddesta- terminalen och bråkade och de bad om ursäkt och skickade fyra biobiljetter - Halleluja! Vid ett annat tillfälle beställde jag en duskmaskin och ett droppskydd i samma order - fick droppskyddet. Inte imponerad! Det känns som om de som jobbar på PostNord var de som fick en "Etta" i ordning i plugget. Fascinerande dåligt!

det problem du tar upp skall väl säljaren lösa med transportbolaget? Kontaktade du säljaren om problemen och i så fall vad gjorde de för att lösa dina problem?

Att en sida har domän.se är ingen garanti för att det är ett företag i Sverige som skickar från Sverige.
 
det problem du tar upp skall väl säljaren lösa med transportbolaget? Kontaktade du säljaren om problemen och i så fall vad gjorde de för att lösa dina problem?

Att en sida har domän.se är ingen garanti för att det är ett företag i Sverige som skickar från Sverige.

Jag vet. Nä jag skiter i det för 500 spänn är för lite pengar för att jag ska ta det strulet. I somras med PostNord gällde det bl.a. en diskmaskin för 6000 spänn så då tog jag den fajten med dem och Mediamarkt men det höll på att göra mig mental. Jag vet inte hur mycket tid jag lade ner på att reda ut alla problem kring den affären.

IKEA är väl ett exempel på ett företag som vaknade väldigt sent när det gäller e-handel. deras emballage på varorna är småländskt sparsamt, riskerar ju att varan skadas även om man köper och hämtar i varuhus och bär försiktigt ut till bilen. Deras fraktpriser är nästan högre än vad varorna kostar. IKEA är ett av få företag där jag inte skulle våga handla via e-handel.

Jag köpte badrumsgrejor av dem för några månader sedan och de använder också PostNord numera, vilket jag sörjer för Bring som de använde tidigare är ju det verkligt enastående undantaget. De var enastående i en jämförelse med PostNord. Där kunde man följa transporten i realtid och man visste exakt när de kom. Med PostNord är det enda alternative om man vill ha leverans till dörren att avsätta hela dagen mellan 9-17 eller så. Transportpriserna var lägre nu och det är väl skälet till bytet av transportör. Frågan är väl om det blir billigare i längden trots allt med PostNord för kunderna.

Det är annars sant det du säger. Har fått flera tidigare leveranser med smått mosade hörn på skåpgavlar e.t.c. från IKEA tidigare.

Enda undantaget var när vi fick ut grejor till Skärgården förr för då kom allt i fantastiskt bra stålburar som de dessutom inte brydde sig om att kräva tillbaka. Bara en sådan kostade säkert 500 spänn eller mer. De staplade vi ved i sedan. Då var det aldrig några transportskador.
 
Tja..... Hade det mattsvarta funkat fullt ut för foto, då hade man marknadsfört det! Ett bra säljargument isf. Kolla på testet på LuLa, dom tar upp alla aspekter på skrivaren. PCmag och liknande siter saknar det riktiga fotoperspektivet.

Åter till ämnet:

Kollade specarna och skrivaren har sex färger och de är:

Cyan, magenta, gul, svart, foto svart, grå (CMYK alltså och grå samt dedikerad Photo Black och den andra bör väl vara Matt då?)
 
Kanske en ”idiotfråga” men när jag tittar på Epsonpapper så ser jag att det ibland står att de är speciellt lämpliga för pigment-bläck.
Vad jag kan läsa mig till så är det svarta bläcket till ET-8550 ett pigmentbläck men inte de övriga. Hur ska man tänka då? Eller spelar det kanske ingen roll?
Och en liten fråga till:
Kommer såklart använda skrivaren även för att skriva ut dokument. Förutsatt svartvita utskrifter, är det då bara svart bläck som kommer att gå åt eller även foto-svart och grått? (Bra att veta för att kunna ha lite bläck i lager)

Skrivaren ska enligt det jag läst tydligen ha cyan, magenta, gul, svart, foto svart, grå (så den har alltså två typer av svart)

Det är en bra fråga för förr skapades svart i en del skrivare genom att blanda de färger man hade i skrivaren och ibland kunde det ge färgskiftningar/stick men varför ska man behöva göra det i en skrivare som dessutom har två typer av svart. I min P600 tror jag de använde Photo Black till vanliga dokumentutskrifter på vanligt kopieringspapper.
 
Tack för svar Sten-Åke!
Jag tänker att ditt initiala tips om att köra Epson-papper och därmed kunna använda de ICC-profiler som Epson tillhandahåller verkar som det smartaste. Utgår från att dessa tar hänsyn till mixen av pigmentbläck och vanligt bläck. Köpte ett paket Epson Premium Glossy Photo Paper A4 255gr.
Vad beträffar rena textutskrifter så får jag helt enkelt kolla vad som verkar förbrukas mest. Köpte en extra full uppsättning bläck på Scandinavian Photo samtidigt som jag beställde skrivaren. 1119:- för 6 flaskor, klart bästa pris vad jag kunnat se (om man inte vill köra ”pirat-bläck”)
Väntar nu med spänning på att Budbee ska komma hem med grejorna…..
 
Lite off topic men jag har problem med att mina svartvita bilder får ett grönstick, framförallt i mörka skuggorna, kör med Epson Premium Semigloss papper och har testat de flesta apparna för att printa med.. några spontana tips?
Använd Advance B/W läget istället för då hanteras inga icc profiler och skrivaren använder i princip bara svart och grått för att printa.
Du ska då låta skrivaren hantera färgerna istället för att PS gör detta och sedan i inställningar hittar du advance b/w som du ska ha inställt.
 
Använd Advance B/W läget istället för då hanteras inga icc profiler och skrivaren använder i princip bara svart och grått för att printa.
Du ska då låta skrivaren hantera färgerna istället för att PS gör detta och sedan i inställningar hittar du advance b/w som du ska ha inställt.

ABW är en bra funktion och tillgång men är det ett grönstick i bilderna är det något som inte stämmer med skrivaren och nog bättre att komma tillrätta med problemet än att försöka kringgå med ABW.
Nackdelen med ABW är att man inte kan softproofa på skärmen för att se hur bilden kommer att se ut på papper eller på olika sorters papper.
 
Fotoskrivargurun Keith Cooper har gjort en rad Youtube-filmer om bl a Epson ET 8550. Har själv inte just den skrivaren men följer honom eftersom han vet vad han talar om när det gäller skrivare, papper, profiler och utskrifter. Med andra ord - inte en traditionell youtube-gaphals sponsrad av S..... Hans ET8550-filmer kan du hitta här.
 
Senast ändrad:
ABW är en bra funktion och tillgång men är det ett grönstick i bilderna är det något som inte stämmer med skrivaren och nog bättre att komma tillrätta med problemet än att försöka kringgå med ABW.
Nackdelen med ABW är att man inte kan softproofa på skärmen för att se hur bilden kommer att se ut på papper eller på olika sorters papper.

Marco och Oscar Larsson
Jag vet inte, men om jag nu skulle skiva ut svartvitt och inte vill ha dessa problem så är väl ändå ABW en väldigt bra väg att gå. Har man köpt en ny skrivare vill man kanske inte ha en massa problem initialt om man kan slippa dessa och kanske är ny skrivaranvändare. Så pröva ABW Oscaroch ta det sedan därifrån.

Om Advanced B&W
Jag såg videon ATW rekommenderade och ska man tro honom så är ju inte den här skrivaren lika bra för svartvitt som P700 och det är inte att vänta heller. Däremot är den ju tydligen bättre för färg. Jag skulle som jag tidigare skrev satsa på ABW och koppla ur applikationens kontroll den vägen.

Om Softproof
Jag har numera Softproof i mitt Photolab 6 men jag tycker faktiskt inte att jag har något större behov av det. Det är ju ändå skärm/utskrift som det handlar om. För mig är Softproof mest en nödlösning för de som saknar skrivare och outsourcar sina utskrifterna och saknar kontroll över hela arbetsflödet. Jag skulle börja med att kalibrera skärm om int det är gjort och vara noggrann även med "Brightness".

Om Keith Coppers video
Keith Cooper är bra men jag tycker nog att jag har svårt att hålla med om att en P700 skulle vara så mycket svårare att få ordning på än en 8550. I grunden så står man ju inför precis samma problem vilken av dessa skrivare man än har. Jag kan väl säga, efter att ha gått igenom denna process med P900, storebror till P700 att det funkat som det ska ända från början.

Mina tidigare erfarenheter
Som jag vittnat om tidigare hade jag stora problem med Cansons ICC-profilen till min äldre P600 och Cansons Infinity Etching Rag. Jag har aldrig sett något liknande vare sig förr eller senare. Den gav verkligen ett avvikande resultat i förhållande till alla mina andra papper jag körde med Epson ICC till. Så det slutade med att jag använde Epsons Archival Matte ICC till mina Canson-papper då.

Du försökte hjälpa mig då vänligt nog men det tog ett tag av labbande innan det blev acceptabelt - men inte helt bra.

Sista jämförelsen_4K_.jpg

Bilden i mitten ser ut som den ska och är printad med Epson Semi Gloss ICC på Scandinavians Satin som ju är väldigt likt Epsons papper. Västra bilden är Canons Etching Rag-papper med Cansons P600 ICC som gav mycket mer jordartade färger och den högra är på Cansons papper men med Epsons Archival Matte. Så, så stor skillnad var det då. Men idag ser det helt annorlunda och näst intill perfekt ut.

Om att starta upp med min P900 och komma igång med den
Epson har jobbat mycket med installationsprogrammet för P900 och det har de säkert med 8550 också så det underlättar för ovana och nybörjare en hel del. Annat var det med de äldre skrivarna.

5 testskott istället för 50 som Keith pratade om
Jag befarade det värsta när jag skulle börja använda min P900 men istället är Canson-profilen nu till P900 för samma papper riktigt bra. Så eftersom jag tidigare hade särskilda problem med Cyan med P600 så började jag där. Efter två test av det ena och tre av det andra så kunde jag konstatera att det nu blev i princip så bra jag kunnat hoppas på. Nu bara kör jag. Keith pratade om 50 testprintar för att hitta rätt jag behövde 5 A4 och det berodde inte på mig utan på att den nya profilen var riktigt bra från början. I vilken mån man behöver testa eller inte styrs inte bara av skrivartypen utan förmodligen i högre grad av skrivarexemplar, bläck, papper och profiler och inte minst det program man skriver ut från samt av kalibrering av skärm och inte minst "brightness" samt av hur man hanterar färgrymderna i sina arbetsflöden.

Oscar kommer nog inte undan lite testande han med
Möjligen menade Keith kanske att folk som köper dedikerade fotoskrivare ofta har högre krav och därför tenderar att testa mer och så kan det ju vara men i princip så är det ingen skillnad, för vill man ha bra resultat även med en 8550 så kommer man behöva testa och särskilt om man lämnar Epsons trygga famn och även i denna tråden dyker det ju upp problem med exv. grönstick för Oscar trots Epson-papper och Epson-profiler, som definitivt kan behöva undersökas för det kanske är något som även dyker upp i färgutskrifterna.

Det enklaste är att väl att testa några andra Epson-profiler som finns lätt tillgängliga och se om även de ger dessa avvikelser och som sagt ha koll på vad man skriver ut och i vilken färgrymd det görs om man vill ha synk med skärmen. Har man en sRGB-skärm som inte stöder Adobe RGB så kan man pröva med att hålla sig till sRGB i hela flödet (spara ut JPEG i sRGB och testa). Många ger ju ryggmärgsstyrt att köra Adobe RGB så fort man pratar utskrifter och då kanske man inte tänker alla gånger på att alla inte har skärmar som stöder Adobe RGB och då kommer nog inte det man ser på skärm stämma med utskrifterna tyvärr.

Hur som helst så är det en väldigt härlig känsla när man lyckas träffa rätt och får till ett flöde som verkligen fungerar, vilket jag har med både Epsons papper och profiler och Cansons nu. Så har det som sagt verkligen inte alltid varit och det är inget jag numera tar för givet.
 
Senast ändrad:
Om Softproof
Jag har numera Softproof i mitt Photolab 6 men jag tycker faktiskt inte att jag har något större behov av det. Det är ju ändå skärm/utskrift som det handlar om. För mig är Softproof mest en nödlösning för de som saknar skrivare och outsourcar sina utskrifterna och saknar kontroll över hela arbetsflödet. Jag skulle börja med att kalibrera skärm om int det är gjort och vara noggrann även med "Brightness".
Hur kan du veta vad du printar om du inte softproofar med den utskriftprofil du tänker använda?

Att inte få till printen med hjälp av softproofing utan en massa testprintar brukar vara ett säkert bevis på att man inte har färghanteringen fullt ut under kontroll.

En perfekt kalibrerad skärm hjälper knappast om man inte vet hur bilden kommer att se ut med utskriftsprofilen. Vad är det du justerar då? Mot skärmprofilen?

Det finns en anledning till att så många printar i sRGB och slösar bort både bläck och papper innan de får till en acceptabel print.

Kalibrera och profilera skärmen och lär er softproofa så slipper ni mycket trial and error!
 
Hur kan du veta vad du printar om du inte softproofar med den utskriftprofil du tänker använda?

Att inte få till printen med hjälp av softproofing utan en massa testprintar brukar vara ett säkert bevis på att man inte har färghanteringen fullt ut under kontroll.

En perfekt kalibrerad skärm hjälper knappast om man inte vet hur bilden kommer att se ut med utskriftsprofilen. Vad är det du justerar då? Mot skärmprofilen?

Det finns en anledning till att så många printar i sRGB och slösar bort både bläck och papper innan de får till en acceptabel print.

Kalibrera och profilera skärmen och lär er softproofa så slipper ni mycket trial and error!

Nä nu är du ute och snurrar. De som oftast soppar till det trots kalibrerade skärmar är de som inte har koll på sRGB och Adobe RGB genom flödena. Om man inte har Adobe RGB-skärmar, vilket många alltså inte har så vet man inte vad man gör om man inte printar i sRGB och då kommer de att köra trial and error. Skärm och skrivare måste jobba med samma färgrymd annars blir det strul.

Det är printarna som gäller och inte softproof IRL. Printen är facit och softproof är inget annat än simulering i ett helt annat medium än pappret är. Skärm och print är två olika media så har man en skrivare så finns inga skäl att gå på något annat än printarna tycker jag. När jag har hittat rätt med kalibrering, brightness och arbetsflödet så att det jag ser på skärmen ger de utskrifter jag är nöjd med från den konverterare jag skriver ut ifrån ser jag inga skäl att varken softproofa eller göra testutskrifter i tid och otid normalt. Jag behöver inte det och jag bara printar efter efterbehandlingen av bilderna som alltid sparas i sRGB i kvalitet 100.

Eftersom du tar upp detta har jag sooftproofat ett antal bilder med flera profiler idag igen och jag kan verkligen säga att Canson nu ligger väldigt bra med färgerna med profilen för det papper jag har och det gäller även Epson med Semi GLoss-profilen. Möjligen ser jag en lite större variation i brightnees för Epson-profilen. Det finns en liten diff i brightness på skärmen i softproof, det är allt.

Testar gör jag initialt när jag fått en helt ny skrivare för att komma dit jag ska men sedan håller jag mig strikt till mitt flöde. Det blir i princip bara Canson och Matte Black numera för det pappret är underbart och ger en mycket djup svärta som är som sammet för ögat. Det blir väldigt fint med färg också det matta och kommer bäst till sin rätt helt utan glas så det har jag helt slutat med också. Där finns egentligen den enda märkbara skillnaden för IRL så kan skärmen inte tävla med svärtan Canson-pappret ger för den är rätt enastående. Så den kan skärmen aldrig göra full rättvisa. Skärmen är blank och printarna mycket matta.

Softproof är självfallet oumbärligt för de som är tvingade att outsourca sina printar men det gör ju faktiskt aldrig jag. Det är säkert även oumbärligt för de som tar fram profilerna och sparar säkert massor med bläck och papper i den processen men eftersom nu Canson äntligen gjort ett bra jobb för Epson P700 och P900, så finns inga skäl för att jag skulle sätta igång och göra egna och det skulle nog vara lite märkligt om jag skulle göra bättre profiler än de proffs hos Epson och Canson som ju gjort profilerna.

De dåliga profilerna för Canson Etching Rag jag fick för P600 måste bara vara ett olyckligt olycksfall i arbetet men i det fallet var jag tvungen att göra en hel del testprintar, för att fatta att det faktiskt inte var mig det var fel på. Jag har haft egna skrivare nu i över 15 år så jag tycker faktiskt att jag har rätt bra koll på mina flöden nu och facit är ju att man faktiskt själv är nöjd med resultaten. Det finns inget överhuvudtaget som jag känner att jag måste ändra nu. Allt är där det ska nu och systemet är helt i jämvikt. Det finns således inget jag stör mig på nu.
 
Senast ändrad:
Sten-Åke, trevligt att se att Canson gjort profiler. Det hade de inte när jag köpte skrivaren. Jag har använt Canson papper i många år tillsammans med en annan Epsonskrivare.
 
Hej igen och tack för era svar, detta är mitt resultat när jag skriver ut som "Advanced Black & White" via Epson Print Layout appen till iOS.
Tone är satt till "Normal" och Color Toning är satt till "Neutral".
Pappret är Epson Premium Semi-Gloss.

Får mer eller mindre samma resultat, fast värre, om jag kör andra alternativ och program, till exempel Photoshop, och inställningar såsom "Printer manages color", "ICC Profile", "Photoshop Manages Color".

Är det bara jag som får det här problemet, isåfall är det ju något knas med mitt exemplar?

UPPDATERING: Efter ett par timmar till av testning så hittade jag en lösning! Inställningen "Glossy” verkar funka bättre. Det var alltså "Premium Semi-Gloss" som ställde till det, trots att det är epsons egna papper…

IMG_3506.jpg
Orginalet:L9960136 2.JPG
 
Senast ändrad:
Jag har funderingar på att köpa en Ecotank. Men har funderingar över bläcket. På Epsons hemsida framgår det att bläcket till dom vanliga skrivarna kallas färgämnes baserade och att det till fotoskrivarna är ett Claria bläck men inte HD utan någonting annat och man behöver väl inte vara paranoid för att misstänka att om något är billigare kan det vara sämre?
 
Jag funderar också på en 8550 då min 3880 havererat på grund av att jag var dumsnål och köpte Ink123 egna bläck som kloggade igen mitt skrivarhuvud totalt.

Vad jag förstått så ska nyare dye ink, infärgat bläck, ha en beständighet på mellan 30 och 50 år vilket är mer än tillräckligt för min del. Och 8550 kan skriva med mindre bläckpunkter vilket gör att den klarar sig utan light färgerna som t.ex. 3880an har. Någon som har någon riktig kunskap om detta, som kan komplettera mina "Internet kunskaper" :geek:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.