ABW är en bra funktion och tillgång men är det ett grönstick i bilderna är det något som inte stämmer med skrivaren och nog bättre att komma tillrätta med problemet än att försöka kringgå med ABW.
Nackdelen med ABW är att man inte kan softproofa på skärmen för att se hur bilden kommer att se ut på papper eller på olika sorters papper.
Marco och Oscar Larsson
Jag vet inte, men om jag nu skulle skiva ut svartvitt och inte vill ha dessa problem så är väl ändå ABW en väldigt bra väg att gå. Har man köpt en ny skrivare vill man kanske inte ha en massa problem initialt om man kan slippa dessa och kanske är ny skrivaranvändare. Så pröva ABW Oscaroch ta det sedan därifrån.
Om Advanced B&W
Jag såg videon ATW rekommenderade och ska man tro honom så är ju inte den här skrivaren lika bra för svartvitt som P700 och det är inte att vänta heller. Däremot är den ju tydligen bättre för färg. Jag skulle som jag tidigare skrev satsa på ABW och koppla ur applikationens kontroll den vägen.
Om Softproof
Jag har numera Softproof i mitt Photolab 6 men jag tycker faktiskt inte att jag har något större behov av det. Det är ju ändå skärm/utskrift som det handlar om. För mig är Softproof mest en nödlösning för de som saknar skrivare och outsourcar sina utskrifterna och saknar kontroll över hela arbetsflödet. Jag skulle börja med att kalibrera skärm om int det är gjort och vara noggrann även med "Brightness".
Om Keith Coppers video
Keith Cooper är bra men jag tycker nog att jag har svårt att hålla med om att en P700 skulle vara så mycket svårare att få ordning på än en 8550. I grunden så står man ju inför precis samma problem vilken av dessa skrivare man än har. Jag kan väl säga, efter att ha gått igenom denna process med P900, storebror till P700 att det funkat som det ska ända från början.
Mina tidigare erfarenheter
Som jag vittnat om tidigare hade jag stora problem med Cansons ICC-profilen till min äldre P600 och Cansons Infinity Etching Rag. Jag har aldrig sett något liknande vare sig förr eller senare. Den gav verkligen ett avvikande resultat i förhållande till alla mina andra papper jag körde med Epson ICC till. Så det slutade med att jag använde Epsons Archival Matte ICC till mina Canson-papper då.
Du försökte hjälpa mig då vänligt nog men det tog ett tag av labbande innan det blev acceptabelt - men inte helt bra.
Bilden i mitten ser ut som den ska och är printad med Epson Semi Gloss ICC på Scandinavians Satin som ju är väldigt likt Epsons papper. Västra bilden är Canons Etching Rag-papper med Cansons P600 ICC som gav mycket mer jordartade färger och den högra är på Cansons papper men med Epsons Archival Matte. Så, så stor skillnad var det då. Men idag ser det helt annorlunda och näst intill perfekt ut.
Om att starta upp med min P900 och komma igång med den
Epson har jobbat mycket med installationsprogrammet för P900 och det har de säkert med 8550 också så det underlättar för ovana och nybörjare en hel del. Annat var det med de äldre skrivarna.
5 testskott istället för 50 som Keith pratade om
Jag befarade det värsta när jag skulle börja använda min P900 men istället är Canson-profilen nu till P900 för samma papper riktigt bra. Så eftersom jag tidigare hade särskilda problem med Cyan med P600 så började jag där. Efter två test av det ena och tre av det andra så kunde jag konstatera att det nu blev i princip så bra jag kunnat hoppas på. Nu bara kör jag. Keith pratade om 50 testprintar för att hitta rätt jag behövde 5 A4 och det berodde inte på mig utan på att den nya profilen var riktigt bra från början. I vilken mån man behöver testa eller inte styrs inte bara av skrivartypen utan förmodligen i högre grad av skrivarexemplar, bläck, papper och profiler och inte minst det program man skriver ut från samt av kalibrering av skärm och inte minst "brightness" samt av hur man hanterar färgrymderna i sina arbetsflöden.
Oscar kommer nog inte undan lite testande han med
Möjligen menade Keith kanske att folk som köper dedikerade fotoskrivare ofta har högre krav och därför tenderar att testa mer och så kan det ju vara men i princip så är det ingen skillnad, för vill man ha bra resultat även med en 8550 så kommer man behöva testa och särskilt om man lämnar Epsons trygga famn och även i denna tråden dyker det ju upp problem med exv. grönstick för Oscar trots Epson-papper och Epson-profiler, som definitivt kan behöva undersökas för det kanske är något som även dyker upp i färgutskrifterna.
Det enklaste är att väl att testa några andra Epson-profiler som finns lätt tillgängliga och se om även de ger dessa avvikelser och som sagt ha koll på vad man skriver ut och i vilken färgrymd det görs om man vill ha synk med skärmen. Har man en sRGB-skärm som inte stöder Adobe RGB så kan man pröva med att hålla sig till sRGB i hela flödet (spara ut JPEG i sRGB och testa). Många ger ju ryggmärgsstyrt att köra Adobe RGB så fort man pratar utskrifter och då kanske man inte tänker alla gånger på att alla inte har skärmar som stöder Adobe RGB och då kommer nog inte det man ser på skärm stämma med utskrifterna tyvärr.
Hur som helst så är det en väldigt härlig känsla när man lyckas träffa rätt och får till ett flöde som verkligen fungerar, vilket jag har med både Epsons papper och profiler och Cansons nu. Så har det som sagt verkligen inte alltid varit och det är inget jag numera tar för givet.