Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ramar med passepartout.

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt orelaterat till bildstorlekar är min erfarenhet av Rustas ramar tveksam. När du kommer upp över A4 storlekar (20x30 i passepartouten) så blir ”glaset” för tunt och mjukt att det inte kan håll bilden och passepartouten plan utan allt buktar ut och det blir fula glipor. IKEA är bättre för större billiga ramar och har lite kraftigare och styvare plexi vilket gör att bilden sitter bättre och man blir nöjdare när de kommer upp på väggen.
Som nämnts, tänker jag mest på ram och passepartout, för att komplettera med ett vettigt glas i efterhand. Men återigen, bara en tanke.

Fotopapper för mörkrum hade (har) följande standardstorlekar:
9x13
13x18
18x24
24x30
30x40
(Större jobbade jag aldrig med)

Därför finns det fortfarande ramar för 30x40.

Åhå, är det olika storlekar på papper om de är avsedda att användas i mörkrum eller för utskrift !? Det var mer än vad jag kände till, jag trodde det var en standard, därför blir jag så förvånad över att hålet inte stämmer överens med ett papper i standardformat.

Ikea, Rusta, Clas Ohlson använder plastglas i sina ramar och det sänker kvaliteten på konstverket/utskriften. Det duger inte till en utställning eller vid seriös försäljning av egna utskrifter.
Själv köper jag ramar hos Drewex i Malmö. I alla ramar används riktig glas och ett syrafritt passepartout till 40x50 ramen kostar 40 kr/första ex. de kan skäras till önskade storlek/format.

Ikea, Rusta, Clas Ohlson använder plastglas i sina ramar och det sänker kvaliteten på konstverket/utskriften.
Är medveten om det och om du läser vad jag skrev ovan, så är det egentligen ram och passepartouten som är mest intressant (för mig). Tänkte komplettera med ett bättre glas I efterhand, s a s.

Som jag tolkar det, är det hålet som är 30x40 cm, då det anges ytterligare ett mått, som är större för samma produkt. Om du tittar på länken jag bifogat, ser du det tydligare (hoppas jag).

Jag tror Gunnar har rätt. 30x40 låter som yttermåtten.

Mina A2 passepartouter från GBA har yttermåtten 50x70 och innermåtten 41x58,4. Av någon anledning kan jag inte använda de man nu får med IKEA-ramar i 50x70 för det innermåttet är bara 39x49, vilket är alldeles för litet normalt för A2. Jag har inga problem med ramar från IKEA egentligen men till A2 måste jag byta ut deras passepartouter till de från BGA.

Vad jag kan minnas så hade den passepartout man fick med mina ramar för A3 ett sidoförhållande som passade A3 men till A2 så är det ett annat sidoförhållande där främst det långa måttet är för litet.

Förr fick man glas även i IKEA-ramarna men nu är det plast överallt i billigare ramar men för min del använder jag allt "glas" bara som en distans i ramen då jag numera aldrig använder glas överhuvudtaget. Jag står inte ut med reflexer. Matta printar kommer bäst till sin rätt utan "glas" tycker jag.

Jag använder inte ens ramar längre i mitt arbetsrum då det blir enklare då att byta bilderna om jag vill se något annat istället, utan vare sig ramar eller glas. Jag har ett antal 1 dm djupa tavelrännor/hyllor och där har jag bildstöd i A2 som jag gjort av de "plastglas" jag fått över från ramar. De har jag styvat upp med påklistrade elkabelrännor i kors på baksidorna. Bilderna får sedan luta mot dessa stöd utan något annat. De är väldigt bra även när man vill torka nyprintade bilder. Inga ramar - inga passepartouter heller - bara bilderna.

Senast ändrad:
Jag tror Gunnar har rätt. 30x40 låter som yttermåtten.
Istället för att tro kan man klicka på länken jag bifogat och sedan förstora upp och läsa texten som står skriven inuti ramen från RUSTA. Bara ett tips i all välmening 😉.

Vad som är till fördel för både Ikea och BGA är att innermått för passepartouten står angivet, så det är ju en smal sak att ange dessa mått i samband med utskrift på papper i lämplig storlek för innermått på passepartouten.

Ikea, Rusta, Clas Ohlson använder plastglas i sina ramar och det sänker kvaliteten på konstverket/utskriften. Det duger inte till en utställning eller vid seriös försäljning av egna utskrifter.
Själv köper jag ramar hos Drewex i Malmö. I alla ramar används riktig glas och ett syrafritt passepartout till 40x50 ramen kostar 40 kr/första ex. de kan skäras till önskade storlek/format.
Är akrylglas plastglas? Jag noterade att en seriös engelsk ramfirma tar mer betalt (mer än dubbelt!) för akrylglas än riktigt glas.

Senast ändrad:
Är akrylglas plastglas? Jag noterade att en seriös engelsk ramfirma tar mer betalt (mer än dubbelt!) för akrylglass än riktigt glas.
Akrylglas är samma sak som plexiglas. Plexiglas är ett varumärke (som är så stort att det tagit över namnet på akrylglas). Fördelen med akrylglas är betydligt lägre vikt och mindre känsligt än vanligt glas. Passar därför speciellt bra i lite större ramar.

Om jag inte fått det om bakfoten, är akrylglas någon typ av plexiglas.

Sedan om det är dyrare än vanligt glas låter jag vara osakt, men det finns ju olika kvalitéer av glas också. T ex är ju museieglas betydligt dyrare än vanligt "fönsterglas", s a s.
Om det är plexiglas så är det i förlängningen en sorts plastglas. För plexiglas görs av plast. Det kanske inte är så illa som jag trodde när IKEA gick över till plast istället för glas med sina ramar?

Det jag jämförde var de högsta kvaliteterna av ”glas” som det företaget erbjöd.

Senast ändrad:
Är akrylglas plastglas? Jag noterade att en seriös engelsk ramfirma tar mer betalt (mer än dubbelt!) för akrylglas än riktigt glas.
Det finns glas och det finns glas. Det samma med plastglas. Det finns ju plastglas som ger UV skydd och är även reflexfritt. Tror inte att ramfirma du hänvisar till kör med samma plastglas man finner i Ikeas eller Rustas ramar.

Du kommer ihåg fel. A0 är 1 kvm till ytan och längden är roten ut två gånger bredden (841x1189 mm). Alla formaten i A-serien har förstås samma proportioner, och halva ytan jämfört med formatet före.
det stämmer bättre med tum än mm....

Som nämnts, tänker jag mest på ram och passepartout, för att komplettera med ett vettigt glas i efterhand. Men återigen, bara en tanke.

Min erfarenhet var att även passepartout i Rusta-ramarna var i lite tunnaste och sladdrigaste laget för att det skulle bl helt snygg. De från IKEA är lite kraftigare och gör att det blir lite luft mellan bilden och glaset/akrylplasten.

Jag skulle inte heller sätta I riktigt glas i Rusta-ramarna, förs själva ramen var också lite för sladdrig för att klara vikten av glas. Risken är stor att du skulle få en deformerad ram på väggen som långsamt ”säckar” ihop på väggen. Något jag också råkat ut för med billiga ramar i större format.

Så mitt råd är att helt hoppa över dessa om du ska upp över A4 storlek. Du kommer tyvärr bara bli besviken när du lagt ner allt jobb på att få upp dina bilder på väggen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar