ANNONS
Annons

Uppsnappat i fotobutiken

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket bra och nyanserat skrivet Lennart!

Iofs vet vi inte slutet på historien eftersom jag gick därifrån. Tyckte inte alls att det var min sak att lägga mig i som någon föreslagit och dessutom var jag ganska jäktad för att komma iväg till en annan viktig sak.

Jag är inte heller speciellt inriktad på konspirationer, men jag avfärdar det heller inte lika kategoriskt som du. En stark anledning till att jag tog upp saken är att jag har hört från flera oberoende källor om just fotobranschen att det finns ett utbrett aktivt säljstöd med personliga presentationer och möjlighet att få utvärdera utrustning osv. Sen när det kommer nya modeller byts dessa ut till nya exklusiva modeller osv. Detta gäller specifikt för Canon och Nikon medan Sony inte gör det alls. Om det är för att Sony är "osmarta" eller "ärliga" vill jag låta vara osagt.

Hade hoppats på lite insiderinfrmation från människor som arbetar i fotofackhandeln, borde väl finnas sådana här på fotosidan som har sitt yrke också som hobby och inte minst som ett verktyg för att hålla sig ajour.

Fast alla kanske bara huserar i Nikon- och Canon-forumen och totalt ignorerar Sony... :)

/Mats

Inom all "testbransch / handlarbransch" jag sett förekommer indirekta eller/samt direkta mutor och/eller (vänskaps)korruption.. Eller allt på samma gång.. Och ibland inget utav detta givetvis.. Men jag vågar påstå att vänskapskorruptionen är hårt utbredd.. Man tänker inte ens på själv att den finns där.. Men vi som bedrivit säljutbildning lär till och med ut hur säljare skall manövrera sig till en "Vänskapspossiton" där säljaren genom bygga en vänskap får en personlig kontakt som utgör att en annan säljare leverantör har svårt att komma in med sina produker trotts dom kan vara bättre.. Även lönsammare för förbrukaren eller handlaren osv osv..

Detta är nog alla medvetna om egentligen. .. Samt då och då framkommer detta även då det avslöjas... Trotts själva grejen gör att ""sådant snackar man inte om""...

Medans inom just kamera så anses sådant totalt otänkbart... ?? Förvånande ...!

Detta anser jag vara totalt blåögt utav er som sitter med himlande ögon och kastar lite hånfullt ordet "konspiration" på oss som inte ser världen med dom blåaste ögon som finns..

Jag har sett skiten personligen. Upplevt den.. Så jag har tyvärr förlorat mina blåa himlande ögon.

Fast skönt att se en del som fortfarande lever i sagornas värld där allt ont inte finns... Och hjälten alltid vinner.. :) :)

Sorry för att jag här lite ironiserar över blåögdhet.. Men lessnat på att vi är några st kallas för saker ifrån folk som uppenbarligen lever i en sagovärld..

Handlarnas bias startar inte hos handlarna. Utan detta startar i "Testerna". Där sätts ribban för vad folk köper.. Och där ligger problemet med kamerabranschen.

Testarna är inte seriösa helt enkelt.. Då man inte knappt känner igen kameran som testas med den man har fast dom heter detsamma.. Då blir det fasiken aningen knepigt.. A550 är en sådan kamera ..

Alla med kritiskt tänkande kan ju se hur D40 snackades om .. Och hur NEX resoneras om.... Läs fiundera och testa ert kritiska tänkande... Men skriv inte utan först tänka efter en hel del. Därför jag tänker inte skapa kritiskt tänkande för folk som inte har detta själva från start..

Men jag kan ge en vink om en sak.. bara den är ju helt underbar..

Med D40 så ansågs det så att det var bra för nybörjaren att det inte var direktknappar osv så förvirrar den nya användaren.. Sedan så gick det ju styra kameran också via menyer.............. Detta om en stillbildskamera... I tipstrådar var D40 guds gåva till alla nya. trotts den saknade af samt stabilisering så var den alltid bäst...

NEX.. Stor kritik över avsaknad av direktknappar.. Och stark kritik att saker ligger i menyer.. Men tar man kameran enbart som stillbildskamera.. Så verkar den inte svårare att styra i stora drag än en vanlig systemkamera.... Att där sedan finns flera grenar på trädet beror ju på en massa mer funktioner som finns där..rätt givet får man byta avdelning för komma till nästa sak som kameran kan..

Men vad sker.. Jo NEX sågas i praktiken.. Totalt tvärtemot D40.. Med D40 är enkelheten en tillgång .. I NEX fallet är det skäl till sänkande av bedömmning rätt radikalt... Och kameran bedömms utifrån att den skulle vända sig främst till proffs som enbart sysslar med manuellt fotande samt ändra allt hela tiden konstant...

Extremt underligt detta.. Därför kameran är nog byggd för samma kundgrupp som D40 var... Men ändå sker ett totalt byte av ögon att se kamerorna med..

Jag svär. En Sony D40 skulle dött sotdöden direkt.. En Nikon NEX skulle redan varit kultförklarad i varenda test... Ni får som sagt tro vad ni vill.. Men testmarknaden är inte seriös anser jag.. och tyvärr styr denna testmarknad sedan vad handlarna säljer enklast...

Detta var ett utmärkt exempel, och så väldigt sant, D40 har bara 3st af-punkter (om jag inte mins helt fel) Autofokusen är också ganska långsam, sedan det nya med optiken som passar, kameran hade väl ingen egen af-motor. Ett fantastiskt bra exempel, som inte någon vettig kan förklara bort. Kameran var bara så bra, toleransen var mycket hög i denna test. sedan är det sant att kameran tar fina bilder. Men det skojiga är ju att nästan inga av svagheterna har någon betydelse alls med D40.

Tur för Nikon o Canon att det var Sony och inte Apple som köpte Minolta, men det kanske inte är försent än.

Tur för Nikon o Canon att det var Sony och inte Apple som köpte Minolta, men det kanske inte är försent än.

NU vart jag nyfiken.. "Varför var det tur?

Frågan kan verka dum. Och den kanske även är rent korkad..Men jag vet knappt vad apple är.. Nån poppis mobil eller nått tror jag det är..?

Och dom har haft stora framgångar i marknadsföring och sälj.. Kan det vara det du menar? Aggresiva marknadsföringen?

Om nu kunden specifikt uttrycker att video inte är intressant men vill ha LiveView och bildstabilisering i kamerahuset och säljaren (trots kunskap och kännedom om funktioner hos de olika modellerna) totalt ignorerar Sony A550 och istället tar fram en Canon EOS 500D så är det väl exakt det han gör, rekommenderar en sämre produkt alltså! Mycket sämre åtminstone i dess specifika avseendena.

Det är bara du som varit i butiken och vi får lita på din återberättelse. Flera i denna tråd väljer att se rött och ser en konspiration framför sig där Sony på något vis behandlas negativt (det är ett multinationellt företag vi snackar om här, de behöver knappast hjälp). Andra inklusive mig själv tänker att det kanske fanns skäl för säljaren att agera som han gjorde. Vi har ju inte hans sida av historien.

Kan inte förstå det uttalandet annat än om du levt inne i en Canonbubbla och aldrig rattat en Sony A550 så att du faktiskt inte känner till fakta. Alltså när Canon eller Nikonkamerornas LV-funktion används och du fokuserar med spegel flipppflapp och sen tar bilden med ett ytterligare flippflapp osv. (och missar hela ögonblicket) så har Sonykameran levererat 10-15 bilder med fullständig kontroll, riktig följande exakt autofokus och exponeringsmätning med 900000 punkter (som på Nikon D3X) på varenda bild, dessutom med en batterikapacitet på flera tusen exponeringar.

Kan ju samtidigt fråga mig: Hur många i denna tråden har rattat en Canon 550D eller Nikon D5000 och kan göra en ärlig jämförelse? Jag skulle våga påstå att detta är ett problem som de flesta av oss delar dvs. att inte använt andra märken tillräckligt för att kunna uttala oss. Det finns kanske en Sony-bubbla också ;-)

Om du på riktigt vill veta hur det funkar så har du chansen här :)
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=131841

Tack! Är inte på jakt efter en ny kamera just nu. Tror min D700 håller i 3-4 år till.

Kan ju samtidigt fråga mig: Hur många i denna tråden har rattat en Canon 550D eller Nikon D5000 och kan göra en ärlig jämförelse? Jag skulle våga påstå att detta är ett problem som de flesta av oss delar dvs. att inte använt andra märken tillräckligt för att kunna uttala oss. Det finns kanske en Sony-bubbla också ;-)

Hur många Sonyanvändare ser du som sitter och uttalar sig som Canikoner gör ofta om ditt o datt utan ha minsta koll hur andra märken fungerar eller har sina funktioner.?

Där finns en markant skillnad min vän.. En markant skillnad..!

Lite kurisoa i sammanhanget:

Var som jag tidigare nämnt i Sthlm den 13-15 maj och besökte bl a Japan Photo på Söder. De minnesgoda kommer säkert ihåg att det var under denna tidsperiod som den omtalade tillfälliga prissänkningen på A850 kom. Och bara 2 veckor senare så alla trodde att tillfället var över sålde Rajala ytterligare ut ett par ex av A850 för 13999:-.

Jag ställde frågan på Japan Photo (söder) varför de exv tog 4999 för ett Sonykit som Rajala tog 3999 för samt just om den omdiskuterade prissänkningen på A850.

Svaret blev på första frågeställningen att resp parti var inköpt vid olika tillfällen och gav en prisdifferens hos 2 olika ÅF (senare höjde Rajala sitt kit till 4999) samt och (DETTA ÄR INTRESSANT) att Sony generellt är LÄTTARE att sätta "press på" från ÅF-leden än andra märken.

Alltså skulle Sony vara följsamma för att få ut sina produkter. Vad gällde tillfällig prisdumpning på A850 kom ett förtydligande att det hela bottnade i att ´""FF är inne och många funderar på att ta steget men tvekar för merkostnaden". D v s får de väl ett kamerahus billigt så skulle intresset/efterfrågan på Sonys FF-objektiv öka.

Sannolikt gav dessa prisdumpningar under denna tid även mindre marginal för ÅF-ledet. Icke desto mindre förekom i den affä'ren ingen preferens för ett märke framför ett annat.

Jag tycker om, och använder Sonys kameror, men kör även andra system. Jag vill nog istället trots allt även blanda in Svenska Sony i den här problematiken. Jag ser inga speciellt smarta marknadsföringskampanjer för deras dslr. Fortfarande möts man, när man kommer strosande med sin A900+grepp och Zeissglugg, av fotografer som faktiskt INTE ENS VET att Sony tillverkar dslr av den digniteten.

Faktum kvarstår: Det är lättare att sälja en Nikon eller Canon, ny eller begagnad. Sony borde kanske behållit namnet Minolta på sina dslr. Det är/var ett märke som är rotat i fotografkretsar. Eller också handlar det om bättre marknadsföring.

Inget av detta ursäktar dock beteendet hos den säljare mats Lillnor refererar till.

Den enda marknadsföring som verkar förekomma av Sonykameror, står ju av Sonygubbsen på dessa fotosidor, jag vill ju att den gode Gunnar absolut skulle söka anställning på Svenska Sony som marknadskonsulent. På det sätt som han presenterar superlativen om Sonykamerorna har jag alldrig sett maken till hos något kamera märke. ANG. Minolta-namnet kanske nyckeln finns där, som skulle låsa upp en del dörrar. Många kan inte fatta som exempel att Toyota inte behöll namnet Corolla, som var så väl etablerat och som stog för så mycket. Minolta var för övrigt omtalade för sina ljusa klara sökare

"Märkesfascismen" har nog alltid funnits. Kan bara dra mig till minnes hur det var för åtskilliga decennier sedan medan jag fortfarande arbetade som säljare i en fotobutik. Vissa märken betraktades av många som mindre värda oavsett hur bra kameror de producerade.

Fabrikat som Pentax, Minolta, Konica och Topcon låg stadigt nedanför toppskiktet, som bestod av Hasselblad, Leica, Rollei, Nikon och Canon,

Gränsen mellan Canon och Nikon var skarp. De som höll på Canon ansåg att Nikon var inget att ha och tvärtom. Så dagens "konflikt" är ingalunda ny.

Vad som skiljer dagens butikssäljare från gårdagens är som jag ser det kunskaperna om produkterna i butikens sortiment. När jag jobbade som säljare så hörde det till att man skulle sätta sig in i varje kamera som fanns i butiken och det inte bara ytligt. Detta för att man skulle kunna ge kunden vettig och korrekt information inför köpet. Viktigt var att med utgångspunkt från vad man kunde få fram om kundens intresse och behov ge för alternativ att välja mellan. Det var alltid kunden som skulle göra valet och inte säljaren. Säljaren skulle enbart ge en korrekt och så opartisk information som möjligt för att kunden skulle kunna välja den kamera som passade honom/henne bäst. För vad var det som gav den största förtjänsten? En viss kamera eller en nöjd och återkommande kund?

Var i tisdags inne på Expertbutiken vid Hötorget och fick höra ett skrämmande exempel på den okunnighet som råder i många av dagens butiker. En kund var spekulant på en systemkamera och "säljaren" presenterade en Canon 500D och en Nikon D5000. På kundens fråga om kamerorna ifråga hade någon form av skakreducering svarade "säljaren" att det hade bägge. Skillnaden var att Canon har sin skakreducering i kamerahuset medan Nikon har den i optiken. Fördelen med Canon-kameran var ju det att man då har skakreducering oavsett vad för sorts optik som sattes på huset till skillnad från Nikon där man endast får skakreducering om det finns inbyggt i optiken. Kunden verkade tveksam och frågade klart och tydligt om det verkligen förhöll sig på det viset med de olika kamerorna ifråga och fick det beskedet att så var det.

Jag hade god lust att ingripa, men avstod. Kanske dumt men jag hade ingen större lust att argumentera med denne, som jag anser, väl okunnige "säljare".

Nu är det väl inte riktigt så att de som håller på Nikon respektive Canon på detta forum uttalar sig sig okunnigt om kameror än de som håller på andra fabrikat. De råkar bara vara fler. Men nog vore det bra om det blev mer substans i många inlägg.

NEX öppnar idag dörrar för Sony tror jag. Där skapas nu framöver nya kunder som inte bryr sig om gamla Minolta ett smack.... Så Sony behöver nu inga gamla märkesnamn längre..

Dessutom kan inte ett stort bolag som Sony rida på gamla meriter från andra bolag i andras namn.... Därför har dom tydligen nu sattsat på eget nytt sortiment med nya teknik i bredd.... Samt som jag ser det tagit kanske vad man kan säga "sista steget" ifrån att vara just Minolta-Sony till att bli bara nu Sony...

Det kan ju vara så så att det handlar om märkestrogenhet. Säljaren kanske har Canon själv och är väl förtrogen med det märket och kan ge specificerad info och demonstrationer av det märket. Och i så fall är det upp till affärsägaren att se till att de ha kunskap om de märken som säljs i butiken.
Jag är själv inbiten "Canonite" efter x antal år med deras analoga modeller + att en FD-adapter gör att jag kan använda de gamla goda FD-objektiven på mina digitala ( framförallt ett superbt 50 mm FD )

Sony ? Ja, en god kamrat har köpt en A850 och jag säger bara: Djä..lar, vilken bra kamera !
Själv har jag börjat snegla åt en NEX5. Mycket intressant !

Vad har det för betydelse vilket tillverkarmärke som står på kameran?
Ja mer än då för aktieägarna och de anställda på aktuellt företag.

Jag blir alltid lite betänksam då jag från något håll enbart får läsa starkt positiva eller negativa omdömen om något, kamera eller något annat. T.ex min svärmor har bara två lägen då hon bedömer något, antingen är det superbra eller helkass, något mellanläge existerar inte.

Det kan ju vara så så att det handlar om märkestrogenhet. Säljaren kanske har Canon själv och är väl förtrogen med det märket och kan ge specificerad info och demonstrationer av det märket. Och i så fall är det upp till affärsägaren att se till att de ha kunskap om de märken som säljs i butiken.
Jag är själv inbiten "Canonite" efter x antal år med deras analoga modeller + att en FD-adapter gör att jag kan använda de gamla goda FD-objektiven på mina digitala ( framförallt ett superbt 50 mm FD )

Sony ? Ja, en god kamrat har köpt en A850 och jag säger bara: Djä..lar, vilken bra kamera !
Själv har jag börjat snegla åt en NEX5. Mycket intressant !

Grejen är att du skriver är en förklaring. Men det gör ändå inte att det är korrekt utifrån en säljares roll att uppföra sig som så.. Då skall en säljare skapa den kunskap som krävs för sitt yrke...

---------------------------------------------------------------------------
Almänt runt ämnet säljare...

Det verkar vara extremt små krav inom stora kundgrupperingar mot kamerabranschen på just säljkåren. Bara dom säljer "rätt" märke så verkar dom vara kanon samt finnas förklaringar till max..

Hur dom såsom återförsäljare aggerar med korrekthet och fakta samt kunskaper är totalt ointresant i mångas ögon tydligen..... Då man till och med förklarar ett beteende som är generalfel utav en säljare som försvar i stället för verkligen kräva en uppryckning är för mig obegripligt..

Kravlösare marknad har jag knappast sett. Inte ens den rätt sunkiga hifibransen med allt skit den innehåller är så kravlös som kamera är..

Jag har hittat en förklaring i mina hjärnvindlingar. Det är ett exempel som jag kom ihåg för en stund sedan. Tilldrog sig för 3 år sedan.

En lokal fotohandlare (som inte finns längre) berättade för mig att han för att hålla samma priser som exempelvis Cyberphoto och Scandinavian Photo samt ett antal andra försäljare med både fysiska affärer och näthandel pressats av Canon att köpa minst 10 ex av en dslr samt lagerhålla någon av deras promodeller.

Fanns inte en chans att kundunderlaget skulle räcka så därför avstod han. På den tiden var CP och SP mucket billigare än den traditionella fackhandeln och det har väl jämnats ut en del. Vidare var Canon ensam på tronen med sina FF och relativt brusfria kameror vid denna tidpunkt. Nikon höll på att kravla sig upp igen. Sony hade precis släppt sin A100.

Men kanske förfarandet finns kvar och vissa kameramärken säljs på konsignation så att si eller så många ex av en kamera måste krängas för att ÅF ska kunna hålla prisnivån. Vi har ju exempel i Prisjakt där det kan skilja upp till 3000:- mellan olika ÅF på en kamera som har ett medelpris på 6500:-.

M a o skulle vissa ÅF vara utestängda om de inte köper ett visst antal eller ett visst sortiment av ett visst märke. Och har en ÅF köpt in kameror på dessa villkor måste de ju säljas.

Jag har ingen susning om det förhåller sig så fortfarande, eller om det var en överdrift från ÅF för några år sedan. Men OM det förhåller sig på det viset så finns ju en del av en förklaring i alla fall.

Jag såg på en lista vad nämnda ÅF fick betala för att köpa in en Canon 5D. Om han skulle lagt sig på samma pris som vissa större nätfirmor skulle han gått back 2 kronor och 61 öre förutom tiden det tog att sälja den samt post och distributiuonskostnader.

Nu sticker jag iväg en liten vända men finns väl på tråden ikväll igen. Ska bli intressant att se om ytterligare aspekter kommit in.

Grejen är att du skriver är en förklaring. Men det gör ändå inte att det är korrekt utifrån en säljares roll att uppföra sig som så.. Då skall en säljare skapa den kunskap som krävs för sitt yrke...
Jag tror du har missuppfattat vad en säljare är. De är företagare och anställda vars uppgift är att tjäna pengar genom att sälja varor/tjänster.

Jag tror du har missuppfattat vad en säljare är. De är företagare och anställda vars uppgift är att tjäna pengar genom att sälja varor/tjänster.

Det är riktigt så lång (man kan dölja det under hur många fina ord som helst men att sälja är målet)
Men du har tappat bort HUR!

T.ex
- Känna av köpsignaler
- Analysera kundens behov
- Ha god produktkunskap för att kunna ge lämpliga råd och alternativ.
- Se affären långsiktigt, en nöjd kund som återkommer är mer värd och genererar merförsäljning, liksom en missnöjd aldrig återkommer och dessutom kan kan gå ut och varna för affären och orsaka missade affärer

Det är riktigt så lång (man kan dölja det under hur många fina ord som helst men att sälja är målet)
Men du har tappat bort HUR!

T.ex
- Känna av köpsignaler
- Se affären långsiktigt, en nöjd kund som återkommer är mer värd och genererar merförsäljning, liksom en missnöjd aldrig återkommer och dessutom kan kan gå ut och varna för affären och orsaka missade affärer

- Känna av köpsignaler
"Hej, jag vill köpa en systemkamera, pris kring 6-8 tusen"

"Video är inte intressant, däremot LiveView verkar ju bar"
"Ett märke som har bildstabilisering inbyggt i kamerahuset så att inte objektiven blir för dyra"

Ja just det, vilket han säkert hade (till skillnad från flera här som uttalar sig).

Varför då göra exakt tvärtemot?
Att säljaren då totalt negligerar Sony A550 och istället tittar på Canon 500D är ju så totalfel det kan bli. Det är ju du som säger dom här sakerna, hur kan då din slutsatats bli så totalt uppåt väggarna?

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar