Annons

Uppsnappat i fotobutiken

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan skriva det igen Sonys LV är överlägsen canons o nikons, och jag känner till dess fördelar.

Men mitt problem är att jag har svårt att se bilden ordentligt på en skärm så det blir lite lotteri vad jag fotar, kanske skulle det fungera bättre med en huv runt skärmen eller annat tillbehör.
Detta innebär bara att det är så för mig för många andra fungerar det säkert bra med skärm

Provade en Canon S90 under en helg och det var rätt värdelöst att vara hänvisad till skärmen.

Har för några år sedan haft en Fujifilm S9600 och samma där den optiska sökaren var bättre, men för all del att fota macro eller då man höll kameran över huvudet så var den vinklade skärmen bra att ha.

Och nog tycker jag att det är OK att skriva ur sitt eget perspektiv liksom du skriver ur ditt.

Sedan mera i topic, så var nog säljarens beteende fel men inget ovanligt, har stött på liknande i många sammanhang och inte bara inom foto (hifi är ett inte helt ovanligt exempel, men jag blev faktiskt övertalad av en handlare att köpa mina gradient revolution frontar något som jag inte har ångrat, däremot fick han inte kränga någon Maranz förstärkare till mig)
 
Debatten om oss som testar kameror dyker upp i än den ena, än de andra tråden. Jag kan hålla med dig om att jag sett ett antal oserösa tester, slarvigt genomförda av människor som travar omkring i allt för stora skor. Men att dra alla testare över en kam och att om och om igen hävda att vi gör ett oseriöst arbete känns lika dåligt som om jag skulle inför en test av en Sony-kamera hävda att den naturligtvis kommer att ge ett sämre resultat.

Eftersom jag utvärderar så mycket som möjligt i form av utskrifter, där jag inte vet vilken kamera som gett vilket resultat, så har jag svårt att förstå hur en eventuell favorisering skulle kunna ske.

Stefan

Stefan, jag tror faktiskt inte att folk alltid drar alla testare över en kam, men däremot tror jag att vi är många som känner igen ett taskigt test och skruvade slutsatser när vi ser dem. Du måste nog också som alla testare ta till er att ni som kollektiv har ett stort ansvar att inte hålla testare som grupp bakom ryggen. Testerna styr och därför är folk irriterade på taskiga, okunniga och oseriösa testare

Jag tror att många vet vem du är och vad du gör och gjort för många när du delat med dig av dina kunskaper främst när det gäller färgkalibreing och utskrifter. Vi är många som är tacksamma för det. Så det är nog inte dig de är ute efter i första rummet även om det stänker på dig också för att du råker stå bredvid.
 
Jag är inte alls säker på att jag håller med om att alla testare skulle vara kassa och inte förstå hur Sony's kameror fungerar. Kan du ge några exempel på dessa tester? Är det DPReview? Photozone? Tidningen Foto? Kamera & Bild? Vilka är det du tänker på?

När det gäller ursprungsinlägget, tror jag precis som flera andra skrivit tidigare att det handlar om att rekommendera det ledande märket eller kanske har bättre provision för det. Sedan är ju knappast Canon 500D/550D ett dåligt köp heller (mycket möjligt att Sony 550 hade varit lika bra).

Jag tycker det är bättre du läser igenom tester och kollar om jag har rätt eller fel i det jag säger mig anse.. Att jag upprepar mig igen och igen lär inte tillfredställa varken dig eller någon annan. Så slå på kritiskt tänkande och läs tester med öppna ögon. Och se själv om det jag anser har nått innehåll eller ej.. Klart bättre det..

Sedan vill jag markera att jag har inte uttalat mig om tex en Canon 500D eller 550D att den/dom skulle vara ett dåligt köp. Har inte sett någon annan heller skriva det. Men det är inte det saken gäller även om man lätt kan se att inga fel alls skrivs någonsin om tex Canonkameror i tester. Men kan läsas i forum paralellt om en hel del saker som kanske tester borde tagit upp.. Men som uteblir..alltid..

Utan det handlar väl om att tex en Sonykamera aldrig får plus för sina fördelar oavsett dom fördelarna finns på stillbilds-sidan av kamera-användandet.. medans filmande ger stora avdrag.. På en i huvudsak stillbildskamera... och aldrig avdrag för en dåligt införd live view syns heller..
 
Det finns många orsaker till varför en säljare kanske framhåller ett visst märke framför ett annat.. En sak kan vara leverantörens serviceförmåga, för det är så, säljer du en vara, som av olika anledningar går sönder och det sedan skall göras service på den, ja, då blir det butikens problem och butikens problem om inte leverantören sköter sitt serviceåtagande.

En annan anledning att framhålla ett visst märke, är precis som någon skrev tidigare i tråden, man känner till vissa märken bättre, man "känner" mer för vissa märken, vilket gör dig till en bättre säljare av just det märket..

Visst en tredje aspekt är självklart att man kanske har bättre avtal med vissa leverantörer och vadå, alla vill väl tjäna pengar eller hur??

Jag minns själv inom en branch, där en leverantör tillhandahöll deras märken till säljarna, så säljarna bar deras kläder i butiken, klart att det märket sålde bättre, inte för att säljarna propsade på det, utan det fick en extra exponering.. När en annan leverantör undrade varför vi inte sålde mer av deras märke, påpekade jag detta.. Dom tyckte detta förfarande var för dyrt.. hmmm...

Slutligen, kamerabranchen är en tuff branch, där konkurrensen är stenhård. Olika butiker lockar med olika rabatter och erbjudanden.. Det gäller för andra butiker att hänga med och samtidigt faktiskt tjäna pengar.. och till syvende och sist, en säljares första åtagande är faktiskt att tjäna pengar åt företaget där han är anställd.. för som sagt, det gagnar honom själv eftersom det är så säljaren får sin lön.

Är det nu så som vissa konspiratoriska människor spekulerar i att Nikon och Canon t ex, på olika sätt premierar när man säljer deras kameror, delar ut bonus, har säljtävlingarn, osv, osv.. soo what.. Om nu inte Sony har det, visar det ju bara hur dåliga dom är på att marknadsföra sig

Ja, just det, Jag har själv Nikon, och jag använder inte Live-wiev när jag fotar macro.. så slipper ni spekulera i det.
 
Jag svär. En Sony D40 skulle dött sotdöden direkt.. En Nikon NEX skulle redan varit kultförklarad i varenda test... Ni får som sagt tro vad ni vill.. Men testmarknaden är inte seriös anser jag.. och tyvärr styr denna testmarknad sedan vad handlarna säljer enklast...
Tycker detta är en väldigt fånig jämförelse. D40 har det mesta NEX fått kritik för i handhavandet, då är ändå D40 en snart 4 år gammal kamera.

Hade D40 bara haft 3 direktknappar, ingen snabbmeny, ingen konfigurerbar knapp, och bara haft ett djupt menysystem där alla inställningar fanns så skulle den fått samma kritik som NEX fått. NEX har även fått kritik för att överexponera bilderna, medan exponeringsautomatiken hos D40 fungerar mycket bättre.

Du behöver hitta bättre bevis på att testare är färgade än ovanstående exempel, detta visar snarare varför D40 fått bättre betyg än NEX. D40 är helt enkelt bättre avvägd vad gäller balansen mellan funktionalitet och handhavande.
 
Jag tycker det är bättre du läser igenom tester och kollar om jag har rätt eller fel i det jag säger mig anse.. Att jag upprepar mig igen och igen lär inte tillfredställa varken dig eller någon annan. Så slå på kritiskt tänkande och läs tester med öppna ögon. Och se själv om det jag anser har nått innehåll eller ej.. Klart bättre det..

Jag läser gärna kritiskt och vill inte se världen som svart eller vit. Samtidigt vill jag förstå och se konkreta exempel där Sony särbehandlas negativt. Ett exempel skulle kunna vara A550 testet på DPReview:
http://www.dpreview.com/reviews/sonyalphadslra550/page27.asp

I mina ögon är det ett balanserat test som framhåller både fördelar och nackdelar men som totalt sett är mer negativt än positivt (t.ex Canon 550D får mer beröm). Är detta ett exempel på negativ särbehandling?

Sedan vill jag markera att jag har inte uttalat mig om tex en Canon 500D eller 550D att den/dom skulle vara ett dåligt köp. Har inte sett någon annan heller skriva det. Men det är inte det saken gäller även om man lätt kan se att inga fel alls skrivs någonsin om tex Canonkameror i tester. Men kan läsas i forum paralellt om en hel del saker som kanske tester borde tagit upp.. Men som uteblir..alltid..

Nej, men frågan var om säljaren agerat vettigt eller på ett OK sätt. Om Canon 550D eller Nikon D5000 är lika bra som Sonys motsvarighet och säljaren ser andra fördelar med att sälja en sådan (antingen för kunden eller för sig själv) så är det naturligtvis valet han/hon gör. Jag ser inget märkligt/anmärkningsvärt med det. Det hade varit mer anmärkningsvärt om säljaren rekommenderat en sämre produkt men så är ju inte fallet.
 
Debatten om oss som testar kameror dyker upp i än den ena, än de andra tråden. Jag kan hålla med dig om att jag sett ett antal oserösa tester, slarvigt genomförda av människor som travar omkring i allt för stora skor. Men att dra alla testare över en kam och att om och om igen hävda att vi gör ett oseriöst arbete känns lika dåligt som om jag skulle inför en test av en Sony-kamera hävda att den naturligtvis kommer att ge ett sämre resultat.

Eftersom jag utvärderar så mycket som möjligt i form av utskrifter, där jag inte vet vilken kamera som gett vilket resultat, så har jag svårt att förstå hur en eventuell favorisering skulle kunna ske.

Stefan


Du har ju den underbara sittsen att bevisa att jag har fel åsikt genom att helt enkelt berätta vart jag kan ta del utav en seriöst utförd "Test" där Sonys possetiva användarfunktioner tas in i den bedömmning som sedan kommer som helhet..!

Samt där dom negativa sidorna av Canikonernas kassa funktioner drar ner omdömmena för dom på liknande sätt som utebliven filmfunktion drar ner betygen på Sonys stillbildskameror.. För hålla det enkelt.. Ta Sony A550 som exempel från Sony då den kameran är aktuell. Samt jag haft en aldeles nyss...

Jag skall med nogranhet läsa testen/testerna du hänvisar till.. För jag har nog missat nått om du klarar detta att påvisa mig en sådan seriös test.....

Mvh
Tobbe.
 
Du har ju den underbara sittsen att bevisa att jag har fel åsikt genom att helt enkelt berätta vart jag kan ta del utav en seriöst utförd "Test" där Sonys possetiva användarfunktioner tas in i den bedömmning som sedan kommer som helhet..!

Då gör jag ett försök med DPReview (länkar till sammanfattningen):
http://www.dpreview.com/reviews/sonyalphadslra550/page27.asp
eller PhotoZone:
http://www.photozone.de/dslr_reviews/487_sonydslra550?start=7

Samt där dom negativa sidorna av Canikonernas kassa funktioner drar ner omdömmena för dom på liknande sätt som utebliven filmfunktion drar ner betygen på Sonys stillbildskameror.. För hålla det enkelt.. Ta Sony A550 som exempel från Sony då den kameran är aktuell. Samt jag haft en aldeles nyss...

Kan du hjälpa till att speca vilka kassa funktioner du tänker på? Länkar då till samma sajter som för Sony ovan. Tyvärr hade PhotoZone inte testat 550D, däremot 500D samt 7D:

DPReview:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos550d/page29.asp
eller PhotoZone test av Canon 500D - surt nog hade de inget test av 550D:
http://www.photozone.de/dslr_reviews/439_canon_eos_500d?start=6

BTW: Såg att Nikon D5000 var testad hos Photozone. Där nämns iaf den plågsamt långsamma AF som används i LiveView och ingen inbyggd bildstabilisering. Balanserat?:
http://www.photozone.de/dslr_reviews/440_nikon_D5000?start=6
 
Nej, men frågan var om säljaren agerat vettigt eller på ett OK sätt. Om Canon 550D eller Nikon D5000 är lika bra som Sonys motsvarighet och säljaren ser andra fördelar med att sälja en sådan (antingen för kunden eller för sig själv) så är det naturligtvis valet han/hon gör. Jag ser inget märkligt/anmärkningsvärt med det. Det hade varit mer anmärkningsvärt om säljaren rekommenderat en sämre produkt men så är ju inte fallet.


Dpr kommenterar jag inte ens. Dom står för långt ner på min lista av oseriösa testare som går att komma... Jag vet dom är gudar för många. medans här i mina ögon är dom den ultimata bilden av bias testinstanser... Dom skulle jag inte ens betvivla att dom har ett fett samarbete med Canikons marknadsavdelningar om någon sa att det var så..Och givetvis med nån faktainfo som grund då. Eller trovärdig sådan grund..... Så lågt förtroende har jag för den siten. obs att jag INTE påstår att dom har det.. Så missförstå mig inte.!.. Men om någon sa att det var så så skulle jag inte betvivla den uppgiften.... Utan finna den högst trovärdig.


Sedan har du verkar det som en mindre god kunskap (?) om vad som skiljer en seriös duktig säljare från en dålig dito. . En duktig seriös säljare visar upp produkter utan att säga att det ena är bättre mot det andra.. Han/hon visar funktioner samt hur dom kan användas från alla märken han/hon företräder.. Och sedan detta gjorts och kunden visar vilket kunden verkar ha mest böjelse för så går man vidare i säljsamtalet via nerbandade jämföranden mer finstilt mellan dom kameror/saker kunden i första sållningen tog ut som intresanta... Det kallas för analysera kundens behov samt önskningar..

Där kan det bli olika märken. Men även samma märke fast olika modeller som kunden vill gå vidare med att få den mer exakta förklaringen för varje kamera..

I Mats medlyssning till säljsamtalet hade kunden intresse för just bland annat tydligen Live view för anknyta till topic.....
 
Är det nu så som vissa konspiratoriska människor spekulerar i att Nikon och Canon t ex, på olika sätt premierar när man säljer deras kameror, delar ut bonus, har säljtävlingarn, osv, osv.. soo what.. Om nu inte Sony har det, visar det ju bara hur dåliga dom är på att marknadsföra sig

...och om det nu är så att det finns bonusar och säljtävlingar när man säljer Canon och Nikon, varför har de undanhållit dom för mig..? :)
 
Stefan, jag tror faktiskt inte att folk alltid drar alla testare över en kam, men däremot tror jag att vi är många som känner igen ett taskigt test och skruvade slutsatser när vi ser dem. Du måste nog också som alla testare ta till er att ni som kollektiv har ett stort ansvar att inte hålla testare som grupp bakom ryggen. Testerna styr och därför är folk irriterade på taskiga, okunniga och oseriösa testare

Jag håller utan tvekan om att man som testare har ett stort ansvar för det man skriver. Tror att jag kan säga att de jag känner anstränger sig för att göra en seriös utvärdering av de produkter som de testar. Att det sedan brister i kunskap om hur en utrustning ska användas är inte ovanligt.

Vad jag kan anmärka på är framförallt att man inte säger vad, varför och hur man testar en utrustning. För att man ska kunna göra en ordentlig utvärdering som läsare om testen är relevant för ens fotografi krävs det att man förstår hur en test utförs.

Stefan
 
Kristoffer. Du får nog läsa vad jag skriver mer noga nu.. Orkar inte besvara saker jag inte talar om.. Jag har aldrig sagt att där finns fel i tester utav Canon. Mer än att i dessa tester uteblir saker som borde finnas med.... kanske. Kan jag tycka.... Du kan ju läsa på Canon här på forumet så hajar du nog...

Samt läsa VAD jag skriver mer noga.. Så förstår du nog...
 
Lite kurisoa i sammanhanget:

Var som jag tidigare nämnt i Sthlm den 13-15 maj och besökte bl a Japan Photo på Söder. De minnesgoda kommer säkert ihåg att det var under denna tidsperiod som den omtalade tillfälliga prissänkningen på A850 kom. Och bara 2 veckor senare så alla trodde att tillfället var över sålde Rajala ytterligare ut ett par ex av A850 för 13999:-.

Jag ställde frågan på Japan Photo (söder) varför de exv tog 4999 för ett Sonykit som Rajala tog 3999 för samt just om den omdiskuterade prissänkningen på A850.

Svaret blev på första frågeställningen att resp parti var inköpt vid olika tillfällen och gav en prisdifferens hos 2 olika ÅF (senare höjde Rajala sitt kit till 4999) samt och (DETTA ÄR INTRESSANT) att Sony generellt är LÄTTARE att sätta "press på" från ÅF-leden än andra märken.

Alltså skulle Sony vara följsamma för att få ut sina produkter. Vad gällde tillfällig prisdumpning på A850 kom ett förtydligande att det hela bottnade i att ´""FF är inne och många funderar på att ta steget men tvekar för merkostnaden". D v s får de väl ett kamerahus billigt så skulle intresset/efterfrågan på Sonys FF-objektiv öka.

Sannolikt gav dessa prisdumpningar under denna tid även mindre marginal för ÅF-ledet. Icke desto mindre förekom i den affä'ren ingen preferens för ett märke framför ett annat.

Jag tycker om, och använder Sonys kameror, men kör även andra system. Jag vill nog istället trots allt även blanda in Svenska Sony i den här problematiken. Jag ser inga speciellt smarta marknadsföringskampanjer för deras dslr. Fortfarande möts man, när man kommer strosande med sin A900+grepp och Zeissglugg, av fotografer som faktiskt INTE ENS VET att Sony tillverkar dslr av den digniteten.

Faktum kvarstår: Det är lättare att sälja en Nikon eller Canon, ny eller begagnad. Sony borde kanske behållit namnet Minolta på sina dslr. Det är/var ett märke som är rotat i fotografkretsar. Eller också handlar det om bättre marknadsföring.

Inget av detta ursäktar dock beteendet hos den säljare mats Lillnor refererar till.
 
Jag är inte alls säker på att jag håller med om att alla testare skulle vara kassa och inte förstå hur Sony's kameror fungerar. Kan du ge några exempel på dessa tester? Är det DPReview? Photozone? Tidningen Foto? Kamera & Bild? Vilka är det du tänker på?

När det gäller ursprungsinlägget, tror jag precis som flera andra skrivit tidigare att det handlar om att rekommendera det ledande märket eller kanske har bättre provision för det. Sedan är ju knappast Canon 500D/550D ett dåligt köp heller (mycket möjligt att Sony 550 hade varit lika bra).

Finns många, många. Läs tråden A500/A550 lanserade om du orkar, den är på väldigt många sidor. Det här har uppmärksammats över hela världen, på t.ex. Dyxum, Luminous Landscape osv. Gary Friedman skrev en artikel om detta som han kallar "A rebuttal to all those lukewarm A550 reviews"
http://www.friedmanarchives.com/newsletters/newsletter-09-12/index.htm

Kamera och bild gjorde ett test av Sony A550. Bl.a. skrev dom att kameran hade en gammalmodig CCD-sensor och knappt hade förändrats jämfört med A350. Om LV-funktionen skrev de att den var "omständig" och till sist avslutades det med att kameran saknar video och lider som alla andra Sony av kraftig brusighet vid höga ISO-tal. osv. (För att klargöra så har A550 en CMOS-sensor med exceptionellt bra ISO-egenskaper och en LV-lösning som totalt utklassar alla andra på marknaden).

Det finns inte en chans att en person som verkligen testat kameran kan skriva så, ett extremt slarvigt gjort test där jag gissar att testaren snappat en del från andra (dåliga) tester och snabbt tittat på kameran och rafsat ihop nåt.

osv. osv.

Det här kommer också upp gång på gång och informationen finns i massor av trådar här, så ursäkta oss om vi är lite less på att återigen svara på såna här saker.

(Kan förresten tillägga till Tobbes förtydligande att det inte går att leva utan Sonys LV.Jag håller med. Han går NEX-vägen och i mitt fall så kommer jag nog bara tillfälligt vara utan det och senare komplettera med någon av de nya APS-C kamerorna med Video som lanseras inom kort, antingen med pellix-spegel eller traditionell dslr. Blir ett komplement, men A900 stannar trots avsaknaden av LV för att det är en så underbar kamera i byggkvalité och bildkvalite med 24Mpx FF.)

/Mats
 
Senast ändrad:
[SNIP]
Alltså skulle Sony vara följsamma för att få ut sina produkter.
[SNIP]
Jag vill nog istället trots allt även blanda in Svenska Sony i den här problematiken. Jag ser inga speciellt smarta marknadsföringskampanjer för deras dslr.

Att Sony i Sverige tänker annorlunda är jag övertygad om. Jag tror att de faktiskt inte är medvetna om hur kameramarknaden fungerar. Någonstans i ett inlägg här på FS skrev någon medlem som talat med en Sony-representant, på en mässa eller liknande, när de larvigt höga priserna på Sonyprodukter kom på tal att representanten svarat "Ja, men det kostar med Sony-kvalitet!"

Det verkar mao. som om de tror sig kunna "ta med sig" sitt goda rykte på andra produktområden till systemkameramarknaden utan att först behöva bevisa något. Det här är tokigt, visserligen verkar det som om de faktiskt håller väldigt hög kvalitet på sina kameror, men det är fortfarande så att de måste förtjäna ett sådant rykte innan massorna går med på det. För Audi tog det väl nästan 20 år att gå från billig rosthög till statusmärke.

Sony behöver visa under lång tid att de kan och vill leverera kameror av bra kvalitet om de vill ta marknadsandelar från "de gamle" dvs. Canon och Nikon. Stillbildsfotografer struntar i att Sony är bra på tv-apparater och världsledande på filmkameror (det är nog här som Sony gått vilse; "kamera som kamera..."), för dem är Sony bara något slags elektronikjätte som gör tv-spel och sådant. Vad vet de om kameramekanik? En del av det här insåg Sony förstås, det var därför de köpte Minolta, men de tycks ha glömt bort det igen...

Kanske skulle de ha försökt med att kalla sig SonyMinolta ett par år för att vinna mer förtroende, precis som de kallar sig SonyEricsson då bara Sony (eller Ericsson!) inte ansågs känt nog på alla marknader i världen som de ville in på.

Jag har köpt det mesta av mina Sonygrejor i England där Sony tvärtemot nästan verkar dumpa priserna i hopp om att först vinna marknadsandelar och kanske först sedan när basen finns och kunder kan vittna om god kvalitet, ta betalt efter förtjänst.

Jag tycker egentligen om att köpa av en lokal handlare, men jag kan inte sponsra Sony i Sverige genom att betala flera tiotals procent högre priser än vad jag kan få genom handlare i andra länder.

Sony, åtminstone i Sverige, har i dagsläget alldeles för höga tankar om sig själva, och jag tror att de behöver fundera lite ödmjukt på att de faktiskt är en liten, ny och i sammanhanget nästan okänd spelare i om de skall kunna växa kraftigt i Sverige.
 
Senast ändrad:
Kristoffer. Du får nog läsa vad jag skriver mer noga nu.. Orkar inte besvara saker jag inte talar om.. Jag har aldrig sagt att där finns fel i tester utav Canon. Mer än att i dessa tester uteblir saker som borde finnas med.... kanske. Kan jag tycka.... Du kan ju läsa på Canon här på forumet så hajar du nog...

Samt läsa VAD jag skriver mer noga.. Så förstår du nog...

Jag ber om ursäkt om jag inte läste rätt men skrev du inte:
Citat: "Samt där dom negativa sidorna av Canikonernas kassa funktioner drar ner omdömmena för dom på liknande sätt som utebliven filmfunktion drar ner betygen på Sonys stillbildskameror.. För hålla det enkelt.."

Jag frågade då om du hjälpa till att speca de kassa funktionerna du syftar på hos Nikon/Canon som inte belyses i tester. Är det möjligt?
 
Jag kan säga att jag tyvärr känner igen det Mats beskriver i sitt ursprungsinlägg. Och det gäller, precis som andra påpekat, långt ifrån bara Sony och kameramarknaden.

Problemet ligger som jag ser det mycket i det som Sten-Åke Sändh beskrev och det som Lennart Aspman tar upp.

Det skulle kunna vara annorlunda:

Jag var i höstas på ett pressevent och satt en stund och pratade med en polsk fotojournalist. Han nämnde då att Sony (och förut Minolta) tydligen var största DSLR-märke i Polen. Hans beskrivning av hur de blivit de (redan på Minolta-tiden) och sedan stannat kvar i den positionen, är talande. Tydligen är säljorganisationen där oerhört energisk, de är runt på alla både små och stora fotomässor. De besöker fotoklubbar där de berättar om sina prylar och de lägger mycket energi på att åka runt bland fotobutiker och berätta om och förklara sina produkter. De håller produktvisningar för kunder i butiker, de ordnar olika evenemang för fotointresserade. Kort sagt, de hörs, de syns och de är tillgängliga både för konsumenter och branschfolk. Resultat - de är största märke.

Hur ser det ut här i Sverige? Jo, Canon och Nikon är och har länge varit energiska på ungefär samma sätt. Medan jag har hört mer än en fotohandlare muttra om att Sony verkar mer intresserade av sina egna Sony Center än av att hjälpa fotohandlare. Resultat ...?
 
Ja, inte fasen lär Sony bli populärare hos fotohandlarna genom att öppna konkurrerande butiker, även om de är artiga nog att hålla ännu högre priser där: När Rajala tog 12999:- för en A850 så ville Sony själva ha 27000:-...
 
Finns många, många. Läs tråden A500/A550 lanserade om du orkar, den är på väldigt många sidor. Det här har uppmärksammats över hela världen, på t.ex. Dyxum, Luminous Landscape osv. Gary Friedman skrev en artikel om detta som han kallar "A rebuttal to all those lukewarm A550 reviews"
http://www.friedmanarchives.com/newsletters/newsletter-09-12/index.htm

En iaktagelse från friedmanarchives är att han mellan raderna skriver att det krävs ett nytt sätt att titta på kameran för att uppskatta den fullt ut (min tolkning). Ex. "Camera works best when used in LV-mode" eller " But once I took off my "professional photographer" hat and put on my "tourist" hat these attributes (or lack thereof) quickly melted away".

Kan vara att de som testar, helt naturligt jämför med marknadsledande produkter från Canikon och då har samma synsätt på alla produkter dvs. gå sin egen väg och t.ex premiera LV belönas inte alltid.

Kamera och bild gjorde ett test av Sony A550. Bl.a. skrev dom att kameran hade en gammalmodig CCD-sensor och knappt hade förändrats jämfört med A350. Om LV-funktionen skrev de att den var "omständig" och till sist avslutades det med att kameran saknar video och lider som alla andra Sony av kraftig brusighet vid höga ISO-tal. osv. (För att klargöra så har A550 en CMOS-sensor med exceptionellt bra ISO-egenskaper och en LV-lösning som totalt utklassar alla andra på marknaden).

Ok, ett konkret test som anses oseriöst. Det var det jag efterlyste. Då blir naturligtvis nästa fråga: vilka tester kan anses seriösa? DPreview kan vi stryka och Kamera & Bild kan vi stryka.

Det här kommer också upp gång på gång och informationen finns i massor av trådar här, så ursäkta oss om vi är lite less på att återigen svara på såna här saker.

Det är ingen som kräver att du ska svara lika lite som någon förväntas läsa 80 sidor om A850 eller A550 för att få några konkreta exempel på vad som är fel i testningen av Sonys kameror.
 
Tidig parellell

Det finns en parallell från en helt annan bransch, och en episod som inträffade för länge sedan.
I slutet eller kanske rentav mitten av sjuttiotalet hade en medicingrossist en kampanj för en viss produkt på finländska apotek: Den farmaceut som på det apoteket sålde flest förpackningar av deras vad det nu var för medicin - framom konkurrerande märken, så klart - skulle få en brödrost.
Då medicinalstyrelsen fick nys om detta blev det stopp för kampanjen.
För att rädda sitt ansikte köpte grossisten brödrostar till samtliga farmaceuter...
Allvarligt talat är det du beskriver mycket oroande. Konkurrens ska ske med sjyssta medel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.