Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppsnappat i fotobutiken

Produkter
(logga in för att koppla)
En seriös säljare ska väl kunna presentera alla sina produkter utan att knuffa nån från nån monter...jag skulle bli förbannad och gå därifrån.

Det var faktiskt ytterligare en sak i sammanhanget, men jag glömde bort att skriva den i det första inlägget av någon anledning, men det tillsammans med just frågan om LV var att jag reagerade på det så mycket.

Kunden frågade också om objektiv med bildstabilisering och undrade om det skilde mycket i pris jämfört med utan. Fick svaret att det visst gör det och att det skiljer avsevärt, kanske dubbla priset. Kunden frågar då om att det finns väl kameramärken som har det inbyggt i kamerahuset och får svaret att "visst, det finns det iofs., men det är inte alls samma sak, ska man ha nåt som verkligen funkar så ska det sitta i objektive"t.

/Mats

Jag är väl ganska naiv, men jag tror inte alls det är så konspiratoriskt som du antar. Jag jobbar i butik och känner tyvärr igen mig i din beskrivning till viss del. Det handlar inte om lönsamhet eller mutor, utan helt enkelt för att det är svårt att hålla fler än kanske sex kameramodeller + lika många modeller ur hela övriga sortimentet inkluderandes vitvaror, tv, radio, mobiler, osv i huvudet.

Med modellerna skall man kunna alla tillbehör, specifikationer, kunna omvandla detta till kundnytta, lyssna, presentera, merförsälja, avsluta.

Jag ursäktar inte detta beteende, utan hävdar bestämt att det hela tiden är kundens behov som skall ställas först. Men jag tror att det helt enkelt handlar om personligt intresse i kombination med lite tidsbrist och mänskliga begränsningar.

Hade jag fotat med Sony, hade jag förmodligen pratat mer om dem, tyvärr med avkall på något annat märke...

""konspiratoriskt"" Behöver man inte vara bara för man är realist och inser att "något" är förbannat fel..

Knappast.. Ännu kan man röka en cigg och röken går bara uppåt.. Så blåsten är inte så farlig ännu..

Visst, du får gärna beskriva det som konspiratoriskt. Jag håller med om att det är fel, men det är ju inte någon hemlig sammansvärjning det handlar om. Det är kameramärken, inte något ordenssällskap.

Jag har beskrivit hur det funkar för mig.

Hifiklubben.. Jisses mannen.. "ica maxi! inom Hifi .. Hehe..

och givetvis skriver jag som jag gjorde då HAN refererade till Live view såsom det var samma sak.. Hade han skrivit att han med CANONS sätt att göra detta på så använder han osv osv..

Men exakt som i tips och råd trådar kommer en Canikon med sitt snack att live view används endast med macro osv osv osv... men .. Sluta skriv såsom att det man säger är så gällande ALLA märken. Då slipper man rätta. Och du slipper tro Åke hade rätt...

Och jag som Sonydemokrat slipper sitta med tramsiga inlägg och förklara för som nu dig..

Ingen blir gladare än jag om jag slippper.. :)

Vad spännande
Vad jag skrev angående LV var att jag såg bättre i en optisk sökare och höll stadigare i kameran då den låg mot ansiktet. Och detta är orsaken till hur jag använder LV

Jag trodde i min enfald att detta gällde även Sonys kameror men tydligen har de enligt dig lyckats eliminera dessa olägenheter. Vore intressant att veta hur detta åstadkommits.

Fota en stund med Sonys typ så förstår du hur skillnaden utgör användbarhet i praktiskt fotande.... Mycket bättre det ...

Vad spännande
Vad jag skrev angående LV var att jag såg bättre i en optisk sökare och höll stadigare i kameran då den låg mot ansiktet. Och detta är orsaken till hur jag använder LV

Jag trodde i min enfald att detta gällde även Sonys kameror men tydligen har de enligt dig lyckats eliminera dessa olägenheter. Vore intressant att veta hur detta åstadkommits.

Jag förstår Tobbes reaktion och att han inte orkar förklara, detta kommer upp gång på gång. har man ingen bra LV-implementation använder man den helt enkelt inte till annat än macro och ibland i andra fall. Har man en bra LV-lösning däremot, alltså en som är blixtsnabb med riktig fasdetect AF vridbar skärm och seriebildtagning uppåt 5 b/s. och inte tär på batterier osv., så upptäcker man snart att man använder den mest hela tiden. Bl.a. för att hålla kameran stadigare, få människor att vara mer naturliga, hitta bättre vinklar, fota i låga positioner utan att behöva krypa på knä, snabbare kunna följa barn och djur, få bättre stöd av "naturliga stativ", komma längre in i hörn osv. osv.

Det här var nyss upppe i en Nikontråd.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1535503#post1535503

Jag tänkte också "suck inte igen" när du skrev "Själv använder jag bara liveview vid macro och ibland porträtt, föredrar en optisk sökare". Själlvklart att du gör med en sådan implementation, den funkar ju inget vidare för något annat. Förstår också att du blir irriterad på ett svar som Torbjörns när han skriver kort "sluta skriv ifrån enbart Canonperspektiv", för jag gissar att du inte läst de sjuttioelva gångerna han istället tålmodigt berättat hur det funkar.

För att återgå till ämnet, så det jag reagerade på är en säljare som faktiskt vet hur det funkar och ändå totalt dissar Sony när just denna funktion tydligt efterfrågas av kunden. Då är man oärlig och agerar man tvärtemot kundens intressen och jag spekulerar i varför det är så. Tror bestämt att det ligger annat bakom än att säljaren bara själv tycker bättre om det ena eller andra märket.

/Mats

Tack Mats. Du 100 rätt på det..

Men igen så sker just detta pga kassa tester där INTE testarna faktiskt beskriver kamerorna från Sony med ens en nyans utav seriositet..Inte beskriver hur dom kan användas . Så folk är ju totalt okunniga hur dom faktiskt fungerar på riktigt..

Hade dom faktiskt tagit upp denna live view funktion med beskrivande utav HUR den faktiskt är användbar skulle inte Canikoner sitta ideligen med detta trista okunniga surr om "att det går inte mer än till bla bla bla."...

Men detta är inte Åkes eller andra kamerafolks fel . Utan detta handlar om en marknad där testarna INTE är seriösa samt nyanserade anser jag.... Det vackra filmandet ur en Canon har väl beskrivits i otaliga omnämnanden... Men hur ofta har testarna med stora ord beskrivit hur makalöst användbar en Sony Live view är ?

Hur ofta har Canikonkamerorna fått rejält nerdragna omdömmen för deras handikapp mot Sonys live view funktion?? Såsom Sony får nerdragna omdömmen hela tiden för avsaknaden av filmande..

Det finns hela tiden en gemensam nämnare här.. Dvs Testarna.. Där ligger pudelns kärna.. Men som sagt. Detta är min åsikt.. Men den är makalöst enkelt för var och en att själv utvärdera.. Bara läs lite tester med kritiskt tänkande påslaget så bör man se varför jag har min åsikt..

Senast ändrad:
Tillägg till det förra inlägget.

I Nikontråden skrev jag att jag sålde min 850 för att jag inte stod ut med LV, men kan tillägga att jag ångrat mig och skaffat mig en A900 istället. Tycker fortfarande att LV är förbaskat bra, men det är inte allt, det finns såklart andra saker som också är bra och ibland överväger. Kan förresten skvallra att Torbjörn också har sålt sin A550 med LV och köpt en FF A850 utan den funktionen (han köpte min :)), så det går att leva utan (trots att det är på gränsen).

/Mats

Tillägg till det förra inlägget.

I Nikontråden skrev jag att jag sålde min 850 för att jag inte stod ut med LV, men kan tillägga att jag ångrat mig och skaffat mig en A900 istället. Tycker fortfarande att LV är förbaskat bra, men det är inte allt, det finns såklart andra saker som också är bra och ibland överväger. Kan förresten skvallra att Torbjörn också har sålt sin A550 med LV och köpt en FF A850 utan den funktionen (han köpte min :)), så det går att leva utan (trots att det är på gränsen).

/Mats

Nej. . Det går inte leva utan Sonys Live view funktion för min del... Så är det.. Men då NEX kom ""såg jag min väg solklart."" där jag får alla saker ur alla mina perspektiv samtidigt.. Och samtidigt kan framöver ersätta två mindre "hänga med kameror" med en NEX . Dom har ju legat i uppgraderingspåsen länge... Därigenom få A550 prestanda med litenhet och ersättare för dom två små...

Och jag anser fortfarande att A550 "kör över" en A850 i totalen rätt enkelt som användarkamera.... Där ändrar jag inte mig även om jag nu anser / har erfarenhet av att A850 kan ta bättre högisobilder med den kunskap hur man kan sköta kameran som förmedlats av vänliga erfarna kameragubbs här på forumet..

Men såsom användarkamera så är A550 en trygg solid leverantör av finfina bilder som "duger fett" till bildalbumet/förstoringar eller webbvisning i 24" skärm... Och som är en klart tryggare leverantör utav antal lyckade exponeringar....

:)

Men igen så sker just detta pga kassa tester där INTE testarna faktiskt beskriver kamerorna från Sony med ens en nyans utav seriositet..Inte beskriver hur dom kan användas . Så folk är ju totalt okunniga hur dom faktiskt fungerar på riktigt..

Jag är inte alls säker på att jag håller med om att alla testare skulle vara kassa och inte förstå hur Sony's kameror fungerar. Kan du ge några exempel på dessa tester? Är det DPReview? Photozone? Tidningen Foto? Kamera & Bild? Vilka är det du tänker på?

När det gäller ursprungsinlägget, tror jag precis som flera andra skrivit tidigare att det handlar om att rekommendera det ledande märket eller kanske har bättre provision för det. Sedan är ju knappast Canon 500D/550D ett dåligt köp heller (mycket möjligt att Sony 550 hade varit lika bra).

Det finns hela tiden en gemensam nämnare här.. Dvs Testarna.. Där ligger pudelns kärna.. Men som sagt. Detta är min åsikt.. Men den är makalöst enkelt för var och en att själv utvärdera.. Bara läs lite tester med kritiskt tänkande påslaget så bör man se varför jag har min åsikt..

Debatten om oss som testar kameror dyker upp i än den ena, än de andra tråden. Jag kan hålla med dig om att jag sett ett antal oserösa tester, slarvigt genomförda av människor som travar omkring i allt för stora skor. Men att dra alla testare över en kam och att om och om igen hävda att vi gör ett oseriöst arbete känns lika dåligt som om jag skulle inför en test av en Sony-kamera hävda att den naturligtvis kommer att ge ett sämre resultat.

Eftersom jag utvärderar så mycket som möjligt i form av utskrifter, där jag inte vet vilken kamera som gett vilket resultat, så har jag svårt att förstå hur en eventuell favorisering skulle kunna ske.

Stefan

En lite annan vinkling på det hela, även om jag tycker att säljarens beteende (om det var helt korrekt beskrivet) tyder mer på okunskap och osäkerhet än nåt rent konspiratoriskt.

Jag hade tidigare en Minolta med några objektiv som jag sedan sålde och köpte en KonicaMinolta 7D så fort den släpptes. Den kameran tyckte jag var grym, både användarmässigt och bildmässigt. Jag hade den i ca 2 år innan jag sålde allt och gick över till Nikon.
Beslutet kom efter alla problem att hitta tillbehör (främst objektiv) på begagnat-marknaden. Nya objektiv kostade en hel del och Sony hade inte alls samma fart i utvecklingen som Canon/Nikon.

Det kanske har förändrats lite nu men rent allmänt känns det fortfarande som att Canon/Nikon är dominerande i utbudet (nytt, begagnat, bredd) och det kan ju vara en anledning (för kundens bästa) att pusha lite på.

Eller så har jag bara fel... =)

Säljaren säljer så klart det med bäst förtjänst kortsigktigt eller vad han tror lönar sig långa loppet beroende på vilken målgrupp hans affär riktar sig till. Finns ingen anledning att bli upprörd över vinklad information i en butik. Ägaren(eller anställd) har väl inget ansvar att agera objektivt?

Precis! Folk måste sjäva ta ansvar för att bli bättre konsumenter och inte lita på första bästa säljare. Man måste fråga sig : Vem säger vad åt vem och med vilket syfte. Så bråttom får man inte ha att man bara går in och handlar och speciellt som man faktiskt köper ett SYSTEM när man köper sin första DSLR och inte bara "en kamera".

Jag är inte helt insatt i hur kameraföretagen styr "kanalerna" (distributörer och återförsäljare) ut mot kunderna idag. Men lite har jag sett under mina nära 20 år på nordens då största distributör för PC-prylar och annan elektronik Esselte Datasoft / Scribona (även om jag bara byggde IT-systemen som användes för artikelunderhåll och prissättning). Scribona distribuerade främst datorer och datautrustning men faktiskt också en hel del kameror från KonicaMinolta, Sony, Canon, HP, Panasonic och Ricoh. Precis som PC-foretagen försökte de stora elektronikföretagen som säljer kameror påverka både kanal och marknad med olika kampanjer och säljtävlingar. Vissa marknadsbidrag och bonusar utfaller när vissa volymmål uppnås o.s.v. Inget konstigt med det. Säljer man mer får man bättre priser i alla led och kan välja om man så vill att köpa sig ännu mer marknadsandelar eller ta ut det i ökade vinster om man kan av konkurrensskäl.

Förmodligen är det dessutom betydligt enklare att uppnå dessa volymmål om man säljer produkter som i princip säljer sig själva som en del Canon och Nikon-modeller förmodligen gör idag. Om en säljare får slita hårdare för att nå målen som Sony satt upp så kommer han att sälja sånt som går att kränga med mindre ansträngningar. Helt enkelt eftersom det är mest lönsamt för säljaren man står öga mot öga med. Det är faktiskt så det ser ut. Blundar man inför detr faktumet får man nog skylla sig själv lite för att man inte lyssnat av marknaden bättre. Scribona tryckte faktiskt (halvt på skämt?) på en uppsättning reklamskjortor den ironiska sloganen "Trust me I'm in sales". Men varför skulle vi lita på en säljare som vi vet är anställd bara för att maximera vinsten åt den organisation han arbetar i. Jag gör mig inga illusioner i att det det skulle vara mig som kund han har sina lojaliterer hos även om standardfloskeln på floskeltoppen i den branschen är att "kunden har alltid rätt". Kunden har faktiskt inte alltid rätt men han har alltid sista ordet och kan alltid välja att gå därifrån. Problemet är att många kunder faktiskt inte förstår sitt eget bästa och det är just det som säljarna helt utan skrupler utnyttjar. Tro inget annat - om du inte är ute efter att bli blåst!

Det Mats såg i butiken är bara ett resultat av hur dessa styrmedel kan se ut i vardagens kundkontakter. Jag tror inte man ska förväntra sig så mycket moral i det marknadskrig som pågår konstant. Det är svårt att komma ny in på an marknad om man inte är beredd att ta de hundår som behövs för att etablera sig. Det gäller Sony också. Bara för att det är ett av världens största och mest diversifierade elektronikföretag som innebär inte det automatiskt att man gör omedelbar dundersuccé på en så pass konservativ marknad som systemkameramarknaden är. Det som kan förvåna när jag mött en del Sony-folk på mässorna är att de haft så hög svansföring trots att de faktiskt har ganska mycket att bevisa. I ljuset av det har jag aldrig förstått mig på en del av Sonys prispolitik. Sony förefaller vara väldigt tungfotat och sakna fingertoppskänsla i en del fall (priser på en del objektiv och prissättningen av A700 under senare delen av demn kamerans produktcykel t.ex.). I andra (exv. instegsmodellerna) verkar man mer lättrörlig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar