Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppsnappat i fotobutiken

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ber om ursäkt om jag inte läste rätt men skrev du inte:
Citat: "Samt där dom negativa sidorna av Canikonernas kassa funktioner drar ner omdömmena för dom på liknande sätt som utebliven filmfunktion drar ner betygen på Sonys stillbildskameror.. För hålla det enkelt.."

Jag frågade då om du hjälpa till att speca de kassa funktionerna du syftar på hos Nikon/Canon som inte belyses i tester. Är det möjligt?

Men snälla.. Las läs läs ..... Det står redan saker som utan tvekan även du torde förstå. Jag orkar inte sitta med repriser efter repriser.. Du får faktiskt delta mera på större delar också utav forumet om du missar vad som samtalas om ofta. Eller i alla fall i denna topic.. Men tips. Dålig i praktiken använbarhet i sk live view funktioner där inga minus blir alls. Det nämns. Men ger inga tydlige nerdragningar..Medans stora nerdragningar blir för ingen filmande funktion för en Sony.. Och man ser noll utav förbättrande i omdömmen trotts bra skärm vinklingsbarhet samt en live view som de fakto är en förkrossande bra tillgång ofta då man väl börjar använda en Sony A550 vid det kameran är byggd för. DVS att vara en stillbildskamera.....

Därmed får du nu koppla på eget kritiskt tänkande samt läsande och själv försöka läsa in mera om flera saker och se hur saker blir omnämnda samt bedömda... Och anser du att allt är soligt och jättebra får du tycka som så. Åsiktsfrihet är en underbar sak i Sverige.. Och jag har noll problem att du har en annan åsikt än mig..

Men då du börjar uttala dig om saker såsom dina erfarenheter gäller alla kameror så får du finna dig i att jag poängterar att du bör endast tala om din kamera och dess funktion.. Svårare är det inte..

Så.. Punkt.. Du har dina tankar och jag mina... Och jag är gärna ändå en forumspolare trotts våra tankar inte är domsamma.. :) :)
 
Konkurrens ska ske med sjyssta medel.

Absolut!

Men tänk om det är så illa (ur en Sonyists ögon) att många fotohandlare upplever att de får fantastiskt bra stöd med försäljning, garantiärenden, priser ,kampanjer och annonsstöd av t.ex. Canon och Nikon, för att ta två helt slumpvisa exempel, men inte av Sony, för att ta ett annat helt slumpmässigt exempel.

Det är ju i så fall inte ett dugg konstigt om de känner att de i sin tur helst säljer Canon och Nikon till sina kunder eftersom de vet att det är lätt att jobba med dessa leverantörer. Det finns ju inget oschysst i det, tvärtom det står ju i så fall Sony fritt att bli lika bra som, eller tom. bättre än de andra - om de bara själva vill!
 
Jag håller utan tvekan om att man som testare har ett stort ansvar för det man skriver. Tror att jag kan säga att de jag känner anstränger sig för att göra en seriös utvärdering av de produkter som de testar. Att det sedan brister i kunskap om hur en utrustning ska användas är inte ovanligt.

Vad jag kan anmärka på är framförallt att man inte säger vad, varför och hur man testar en utrustning. För att man ska kunna göra en ordentlig utvärdering som läsare om testen är relevant för ens fotografi krävs det att man förstår hur en test utförs.

Stefan

Helt enig. Det är därför jag personligen tycker DxO är överlägset allt annat eftersom de har en standardiserad testprocess som de tillämpar på allt de testar och att den finns hyfsat dokumenterad. Men även här finns ju lyckor då man överhuvudtaget inte testar de olika kamerornas funktioner utan bara mäter ett antal tekniska nyckeltal som dock är centrala.

Men mycket ad hoc är det i branschen och det är ju ibland helt uppenbart att man jämför äpplen och päron och vi kan vara ganska säkra i en del fall att samme testare inte testar konsistent över tid så inga jämförelser är möjliga mellan olika tester och testresultat. Det är DxO:s styrka att de fixar just detta även om de lämnar en hel del åt sidan. Många övriga tester fokuserar mycket på de olika kamerornas olika funktionsuppsättningar. DxO lämnar det fältet helt öppet till övriga att fylla.
 
Absolut!

Men tänk om det är så illa (ur en Sonyists ögon) att många fotohandlare upplever att de får fantastiskt bra stöd med försäljning, garantiärenden, priser ,kampanjer och annonsstöd av t.ex. Canon och Nikon, för att ta två helt slumpvisa exempel, men inte av Sony, för att ta ett annat helt slumpmässigt exempel.

Det är ju i så fall inte ett dugg konstigt om de känner att de i sin tur helst säljer Canon och Nikon till sina kunder eftersom de vet att det är lätt att jobba med dessa leverantörer. Det finns ju inget oschysst i det, tvärtom det står ju i så fall Sony fritt att bli lika bra som, eller tom. bättre än de andra - om de bara själva vill!

Där finns substans... Jag vet då jag talat med handlare att där kommit klagomål från en vad jag anser seriös handlare att dom inte har kontakt med Sony direkt. Utan via agent.. (Dvs "Fonus trading" som jag kallar dom). Menar då "Fokus trading" som dom egentligen heter..

Men detta bör inte inverka på hur "Tester" utförs samt med vilken tonart man skriver.. Inte heller bör det utgöra skäl att använda olika böcker vid bedömmningar. Utan dom bör oavsett vilka kanaler en handlare har vara utförda med exakt samma bok som facit..
Och allt som Canikon har ger pluspoäng. Medans allt annat märke har ger noll plus om det inte står med i Canikonernas bok...

Inte heller bör det utgöra en skillnad vid säljarens behovsanalys eller analys av vad kunden gärna vill ha....
 
Focus Nordic är inte längre agent för Sony.


jepp..Så man får hoppas Sony tar detta med kameror på mer seriöst sätt än då dom säljer en tv bara.... För kamerakrängande är inte som att sälja tv apparater. Kamera är lika med mer personkontakt. Inte sitta i en support som nada hajar om kameror.. Utan som är en slags samtalsinsamling för alla grejer företaget kränger..
 
Den som tror sig få objektiv information av en försäljare är bra jävla naiv.

Jag förstår verkligen inte problemet i situationen ts beskriver. Konsumentupplysning hoppar inte på köparen utan är något denne själv får och ska söka. En nybörjare inom något område gör bäst i att läsa facktexter innan han eller hon gör ett köp.

Jag läser på om vad som hänt inom datorvärlden inför varje datorköp på samma sätt som jag studerar utbudet av telefoner mm. innan jag bestämmer mig. Kameraköp är inte annorlunda. Vet jag inte tillräckligt för att själv kunna bestämma vad jag ska köpa får jag väl se till att skaffa mig tillräckligt beslutsunderlag på egen väg. (Genom forum, tidningar, böcker, mm.)

Att lägga en näve pengar på disken och tro att säljaren plockar fram det som passar en själv bäst är naivt som sagt.
 
Eller varför inte...

http://www.youtube.com/watch?v=6yPi0H8RJ1w

En fråga:
Det har varit mycket kritik och klankande här ett par sidor med inlägg nu.
Finns det någon som har ett förslag på hur situationen skulle kunna förbättras?
Om den nu är såpass risig att det är ett problem...
Att Sony fortsätter ge ut nya kameramodeller och objektiv tyder väl på att de inte upplever det som något större problem att lyckas kränga dem, oavsett hur usla eller förstklassiga de i själva verket är.
De "egna" fanatikernas kall att komma med allehanda konspirationsteorier och påhopp hjälper varken dem eller någon annan organisation.
 
Att Sony fortsätter ge ut nya kameramodeller och objektiv tyder väl på att de inte upplever det som något större problem att lyckas kränga dem, oavsett hur usla eller förstklassiga de i själva verket är.
De "egna" fanatikernas kall att komma med allehanda konspirationsteorier och påhopp hjälper varken dem eller någon annan organisation.

Vilka är "fanatiker" ? Du kanske? Därför ditt inlägg "hjälper" absolut ingen ...Så då passar du perfekt in enligt din egen tolkning samt påhoppet du gör..
 
Har inte läst hela tråden, men försöker delta iallafall...

Jag tror för det första inte att varken Nikon, eller Canon "mutar" återförsäljarna.

Däremot så tror jag att försäljaren premierade Nikon och/eller Canon utav antigen egna erfarenheter eller andra argument.
TS vet ju inte vad som sas efter att h*n lämnat butiken.

När jag skulle inhandla en DSLR för ett par-tre veckor sedan, så gick jag till Elgiganten. Där hade jag turen att få prata med en fotograf som rekommenderade Sony A330. Jag köpte mig en sådan och tänkte inte vidare på det.
Jag antar att säljaren, så opartiskt som möjligt ville hjälpa mig att hitta en kamera som passade mina behov.
Eller så rekommenderade hon den kameran, bara för att den var dyrast...

Vad jag vill komma till, är att försäljaren på Japan Photo kanske rekommenderade Canon och/eller Nikon utav andra anledningar, såsom personliga erfarenheter, större tillbehörsutbud, lättare att hitta resvervdelar eller liknande...

Men givetvis kan ju även försäljaren agerat enligt TS "misstankar"...

Givetvis kan man som kund, alltså icke arbetande i fotoaffären, rekommendera/informera andra om kameror...

//Jocke
 
Nej, men frågan var om säljaren agerat vettigt eller på ett OK sätt. Om Canon 550D eller Nikon D5000 är lika bra som Sonys motsvarighet och säljaren ser andra fördelar med att sälja en sådan (antingen för kunden eller för sig själv) så är det naturligtvis valet han/hon gör. Jag ser inget märkligt/anmärkningsvärt med det. Det hade varit mer anmärkningsvärt om säljaren rekommenderat en sämre produkt men så är ju inte fallet.

Om nu kunden specifikt uttrycker att video inte är intressant men vill ha LiveView och bildstabilisering i kamerahuset och säljaren (trots kunskap och kännedom om funktioner hos de olika modellerna) totalt ignorerar Sony A550 och istället tar fram en Canon EOS 500D så är det väl exakt det han gör, rekommenderar en sämre produkt alltså! Mycket sämre åtminstone i dess specifika avseendena.

Kan inte förstå det uttalandet annat än om du levt inne i en Canonbubbla och aldrig rattat en Sony A550 så att du faktiskt inte känner till fakta. Alltså när Canon eller Nikonkamerornas LV-funktion används och du fokuserar med spegel flipppflapp och sen tar bilden med ett ytterligare flippflapp osv. (och missar hela ögonblicket) så har Sonykameran levererat 10-15 bilder med fullständig kontroll, riktig följande exakt autofokus och exponeringsmätning med 900000 punkter (som på Nikon D3X) på varenda bild, dessutom med en batterikapacitet på flera tusen exponeringar.

Därmed inte alls sagt att Canon är en dålig kamera, den har massa bra saker inom andra områden, vilket iofs. Sonyn också har iom. inbyggd HDR osv, men det var ju inte frågeställningen. om säljaren har kunskapen så har an absolut gjort fel, om han är okunnig är det också fel, fast på ett annat sätt.

Om du på riktigt vill veta hur det funkar så har du chansen här :)
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=131841


/Mats
 
Om nu kunden specifikt uttrycker att video inte är intressant men vill ha LiveView och bildstabilisering i kamerahuset och säljaren (trots kunskap och kännedom om funktioner hos de olika modellerna) totalt ignorerar Sony A550 och istället tar fram en Canon EOS 500D så är det väl exakt det han gör, rekommenderar en sämre produkt alltså! Mycket sämre åtminstone i dess specifika avseendena.

Kan inte förstå det uttalandet annat än om du levt inne i en Canonbubbla och aldrig rattat en Sony A550 så att du faktiskt inte känner till fakta. Alltså när Canon eller Nikonkamerornas LV-funktion används och du fokuserar med spegel flipppflapp och sen tar bilden med ett ytterligare flippflapp osv. (och missar hela ögonblicket) så har Sonykameran levererat 10-15 bilder med fullständig kontroll, riktig följande exakt autofokus och exponeringsmätning med 900000 punkter (som på Nikon D3X) på varenda bild, dessutom med en batterikapacitet på flera tusen exponeringar.

Därmed inte alls sagt att Canon är en dålig kamera, den har massa bra saker inom andra områden, vilket iofs. Sonyn också har iom. inbyggd HDR osv, men det var ju inte frågeställningen. om säljaren har kunskapen så har an absolut gjort fel, om han är okunnig är det också fel, fast på ett annat sätt.

Om du på riktigt vill veta hur det funkar så har du chansen här :)
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=131841


/Mats

Mycket bra sagt Mats!
Instämmer till fullo i ditt inlägg...
 
Bara så inte den här tråden flipprar ut för mycket vill jag tillägga några egna personliga tankar och åsikter.

Tråden handlar om en säljares beteende. Och som Mats berättat det är ju försäljaren en god kandidat att axla manteln "Hederlige Harrys begagnade bilar" eller forna tiders hästskojare.

Frågar en kund specifikt efter ett par funktioner och försäljaren styr kunden till andra alternativ som kunden inte aktivt efterfrågat så är det ett klandervärt beteende. Isynnerhet om de efterfrågade egenskaperna finns på varor i en annan hylla och affären lagerför dem.

Och därför är det viktigt att tråden cirklar kring just den frågan och inte "försvarar" varumärket Sony.

Det hade varit lika illa om kunden efterfrågat en dslr med filmfunktion till vilken man kunde skaffa långa och helst gråvita ljusstarka supertelen med röd ring och optisk bildstabilisering i och säljaren föst kunden förbi Canonhyllan samt rekommenderat en Sony A550 eller A850.
Det är just det agerandet som är fel och gör följdfrågan varför så intressant.

Ska inte slå ned på något enskilt inlägg, men ett par av dem vittnar om att de som skrivit dem är lite enögda och därmed egentligen inte agerar bättre än den omskrivna försäljaren. Dock ursäktade eftersom de saknar vana och kunskap från andra märken, vilket man måste ha som grundkrav på en säljaren i en specialaffär för foto där man även saluför proffsutrustning.

Sony har ett par finesser som är outstanding och som andra märken saknar
Canon och Nikon har finesser som Sony saknar. Kan med gott samvete skriva det då jag har ganska lång erfarenhet av de tre märkena.

Konspirationsteorier ställer jag inte upp på alls. Klantiga försäljare finns i alla branscher. Det finns bra och dåligt gnomförda kameratester men köpta testare Nej! Slarviga och mindre kunniga testare däremot Ja. Och extremt kunniga och noggranna testare Ja!

Några vill lägga en del skuld på kunden. Det tycker jag är så fel det kan bli. Isynnerhet när kunden besöker en ren fackhandel och ärligt söker vägledning i den goda tron att han/hon ska bli ärligt bemött.

Jag har funderat länge och väl nu varför försäljaren agerat som Mats beskrivit och jag kan inte hitta något bra svar hos mig själv. Och inte i tråden heller. Förvisso ett par embryon till uträtning av frågetecknet, men inget riktigt fullgånget.

Så om vi kopplar bort alla konspirationsteorier, butterflyeffekter, märkestänkande o dyl så hoppas jag att någon kan besvara frågan VARFÖR.

Att sådant här kan hända på elektronikvaruhus där säljare ska hålla reda på allt från dammsugare, hårddiskar, spel, TV-apparater, kyl/frys mm kan jag ha viss förståelse för. Man fanimej inte i en fackhandel.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.