Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppseendeväckande beteende

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Freeman

Avslutat medlemskap
Hej.
Var går gränsen för att inte bli åtalad för uppseendeväckande beteende (naket, provocerande osv (jag menar modeller och arrangerade scener)) vid fotografering på allmän plats?

Är det ngn som har stött på problemet?

MVH

Alex
 
Du tänker nog på förargelseväckande beteende. Grundbulten i den lagtexten är väl just att det ska väcka förargelse hos en anmälare. Det är nog lättare att bli anmäld för föragelseväckande beteende om man klär av sig naken inne på NK än om man gör det på badstranden. Det verkar således vara en lag med massa tolkningsutrymme.

/Kim
 
Uppseendeväckande beteende kan man väl inte bli åtalad för. Har aldrig hört den brottsrubriceringen förut. Vad betyder det??
 
Naket på allmän plats

Danmark 2006:

Hade med mig en nakenmmodell till Bornholm (Danmark).
Hon näckade och poserade på ett slott .
Folk tittade glatt på och applåderade när vi var klara.
Och några tjejer gick fram till modellen och sa att hon var supervacker och hade fin kropp.


Sverige 2008:

Jag visade en kollega Malmö och dess vackra stränder.
Vi tog oss ner till Brofästet (öresundsbron) och hans 2 modeller beslöt sig för att bada nakna och så tog han (min kollega) lite fina bilder.
Bilderna var konstnärliga (samma typ som jag tar)

12 minuter senare så kom det 2 poliser gående
och vi fick en varning, modellerna fick klä på sig och vi ombads lämna området
Och inte göra om det.

Orsak: folk hade ringt och klagat på att modellerna såg för UNGA ut. ( de var 19 och 23)

Summa: Vad som helst kan hända.
 
Ole Söltoft och dansk gladporr har väl imprgnerat den danska kynnet. Synd bara att det inte gäller detta luterska fäste också.
 
Tack för Era svar men jag kan inte riktigt dra gränsen än.
Efter att man har varit ute och fotat/tittat på t ex senaste Pride-parad så tror jag att det är svårt att dra några gränser överhuvudtaget.
 
Om jag minns rätt så var förargelseväckande beteende på fallrepet redan då jag läste juridik på 70-talet. Vad jag menar är att gränserna flyttas hela tiden och nu för tiden verkar det vara näst intill omöjligt att vara förargelseväckande. Det gäller väl ungefär detsamma som för förolämpning - det tycks utlösa mer skratt än böter i rättssalen.
 
Kollade faktiskt och bestämmelsen finns kvar i Brottsbalkens 16 kap 16§: Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter.
"som är ägnat" pekar i riktning mot att det krävs ett uppsåt bakom handlandet. Finns säkert många roliga rättsfall.
Däremot kan nakna tjejer på allmän plats antagligen bryta mot den lokala ordningsstadgan även om beteendet ej är ägnat att väcka förargelse. På badstränder har man ofta en särskilt avskild avdelning för nakenbadare just av den anledningen att ingen ska behöva ta anstöt - den som går in där får skylla sig själv för vilka hemskheter som kan dyka upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.