ANNONS
Annons

Öppet brev till redaktionen avseende beteende i forumtrådarna

Produkter
(logga in för att koppla)
Medlem i ett halvår. 306 inlägg totalt hittills. I snitt ungefär 1,5 inlägg per dag. Jag alltså.
Är det verkligen så att jag är med och sabbar alla trådar på FS?

Flera inlägg i den här tråden pekar ut fyra personer som tråkiga sabotörer. Som tar kommandot i trådarna. Alltid samma personer. De fyras gäng.

Är det verkligen sant? Skrivs det så lite på FS att 1,5 inlägg om dagen kan göra sådan skada?
Har det blivit såhär dåligt just sista halvåret?

Ja nu håller jag med dig! ;)

Jag har gjort 200 inlägg på 10 år.

Ok att tråden flippade lite, tycker i övrigt inte att detta forum är särskilt dåligt.

Tycker inte heller det är särskilt relevant om man har eller inte har laddat upp foton på FS, alla har väl sina skäl att besöka och använda FS.
 
Det är inte allt för länge sedan vi hade en synnerligen godtycklig moderering av forumen, där dåvarande moderatorn, framförallt på fredags- och lördagskvällar/nätter gärna klappade till folk vars åsikter eller sätt att uttrycka sig han inte gillade. Låt oss slippa den typen av moderering i framtiden!

Jag skulle nog säga att det sätt du uttrycker dig på i det här stycket med all önskvärd tydlighet visar varför du ofta blev modererad av mig (och andra) ;)
 
Medlem i ett halvår. 306 inlägg totalt hittills. I snitt ungefär 1,5 inlägg per dag. Jag alltså.
Är det verkligen så att jag är med och sabbar alla trådar på FS?

Flera inlägg i den här tråden pekar ut fyra personer som tråkiga sabotörer. Som tar kommandot i trådarna. Alltid samma personer. De fyras gäng.

Är det verkligen sant? Skrivs det så lite på FS att 1,5 inlägg om dagen kan göra sådan skada?
Har det blivit såhär dåligt just sista halvåret?

Nej, det är inte så illa och du har nog lite oförskyllt hamnat i skottgluggen! :)

Om problemet vore koncentrerat till en handfull personer och alla andra skötte sig exemplariskt så vore det ju enkelt. Då skulle förstås fotosidans ledning helt enkelt bara behöva stänga av dess enstaka personer så vore ju allt frid och fröjd! Så enkelt är det förstås inte.
 
Nej, det är inte så illa och du har nog lite oförskyllt hamnat i skottgluggen! :)

Om problemet vore koncentrerat till en handfull personer och alla andra skötte sig exemplariskt så vore det ju enkelt. Då skulle förstås fotosidans ledning helt enkelt bara behöva stänga av dess enstaka personer så vore ju allt frid och fröjd! Så enkelt är det förstås inte.

JProblemet är koncentrerat till ett fåtal medlemmar enligt min åsikt (fast inte just de som utpekades i starten av den här tråden). Och ja, problemet skulle gå att lösa genom att stänga av dessa medlemmar, men det bästa vore förstås om de förstod att de är ett problem och beter sig som folk ;)
 
Men det är väl ändå ett diskussionsforum, i alla fall i de trådar som har mer öppna frågeställningar, och inte ett support- eller FAQforum. Själv läser jag med stor behållning även trådar som drar iväg lite från ursprungsfrågan. De flesta diskussioner är ändå relevanta, där man kan lära sig nya saker eller få alternativa infallsvinklar. Jag tycker mao det fungerar ganska bra nu på FS forum. Det enda jag har lite svårt för är de superlånga inläggen som ett fåtal har viss förkärlek att publicera. Orkar sällan läsa hela dessa inlägg.
 
JProblemet är koncentrerat till ett fåtal medlemmar enligt min åsikt (fast inte just de som utpekades i starten av den här tråden). Och ja, problemet skulle gå att lösa genom att stänga av dessa medlemmar, men det bästa vore förstås om de förstod att de är ett problem och beter sig som folk ;)

Så du anser att det är glasklart vilka som borde stängas av? Och du tror att om dessa stängs av så kommer alla diskussioner i framtiden vara relevanta, kortfattade, vänliga och fria från OT?

Som sagt - så enkelt är det inte...
 
JProblemet är koncentrerat till ett fåtal medlemmar enligt min åsikt (fast inte just de som utpekades i starten av den här tråden). Och ja, problemet skulle gå att lösa genom att stänga av dessa medlemmar, men det bästa vore förstås om de förstod att de är ett problem och beter sig som folk ;)

Håller med, tycker att alla de utpekade medlemmarna "beter sig som folk" i diskussionerna. Inga personangrepp och alltid ett vårdat språk. (Till skillnad från TS i denna tråd).
 
Det är lätt att ryckas med av någon tråd ibland. Tycker både SB12 och fotbollsfoto kan strykas från listan. Det finns många namn i denna tråd (mig inräknad) som i sådant fall är betydligt mer lämpade för en listplats. Bra TS att du sätter fingret på ett bekymmer, men tyvärr blir det lite missvisande när endast en tråds debattanter får klä skott för ett utbrett problem. Personligen skulle jag kunna göra en 10 i topp lista som nog står för 50% av alla inlägg. Det som inte kommer fram dock är att dessa personer också är hjälpsamma och gör mycket nytta på forumet.
För er som tror att ert namn kan vara aktuellt på min lista :). Fortsätt hjälpa men dra ner på långa inlägg vars enda syfte är att få sista ordet till varje pris. Grymt svårt men genomförbart. Nu fick jag nog sista ordet ;)
 
Har inte varit medlem på detta forumet speciellt länge men anser att det inte är så farligt. Anledning till att vissa trådar spårar är nog för att överlag är forumet rätt dött helt ärligt.

De utpekade av TS har liksom några 100 inlägg utspridda över flera år. Vilket i princip är ingenting. Jag är medlem på flera andra forum där jag har 1000-tals inlägg o de fungerar utmärkt.

Överlag dock tycker jag forumet borde få en ”makeover” dock. Det ser ut som att det inte har ändrats sen 2005 eller nåt sånt.

Lite ny modern webbdesign vore bra anser jag. Utöver det anser jag att man borde skala ner på underkategorierna till kanske ett 10 tal. Nu finns det oändligt många varav större delen av dem är helt döda. Mobilsidan är inte alls specielt bra, främst scalar den dåligt.

Sedan en viktigt tillägg skulle jag anse vara att man får en ”notifikation” när man går in på sidan ifall någon svarat på ditt inlägg eller ”quotat” dig i något inlägg. Mail funktionen av detta är ganska primitiv.

Jag vet att jag vart ganska negativ nu, men jag tror det jag sagt är viktiga synpunkter som behöver åtgärdas för att detta forumet ska överleva bland alla nya modernare sidor.
 
Sedan en viktigt tillägg skulle jag anse vara att man får en ”notifikation” när man går in på sidan ifall någon svarat på ditt inlägg eller ”quotat” dig i något inlägg. Mail funktionen av detta är ganska primitiv.

Kan bara hålla med. Har själv stängt av allt som har med mailutskick att göra då sådant irriterar mig, således får jag leta efter om jag fått svar eller inte i trådar.
 
Överlag dock tycker jag forumet borde få en ”makeover” dock. Det ser ut som att det inte har ändrats sen 2005 eller nåt sånt.

Lite ny modern webbdesign vore bra anser jag. Utöver det anser jag att man borde skala ner på underkategorierna till kanske ett 10 tal. Nu finns det oändligt många varav större delen av dem är helt döda. Mobilsidan är inte alls specielt bra, främst scalar den dåligt.

Sedan en viktigt tillägg skulle jag anse vara att man får en ”notifikation” när man går in på sidan ifall någon svarat på ditt inlägg eller ”quotat” dig i något inlägg. Mail funktionen av detta är ganska primitiv.

Jag vet att jag vart ganska negativ nu, men jag tror det jag sagt är viktiga synpunkter som behöver åtgärdas för att detta forumet ska överleva bland alla nya modernare sidor.

Forumet är en tredjepartsprodukt som inte så kul att jobba med. Vi har försökt jobba så att framförallt mobilt skulle funka bra. Och jag tycker den är rätt hyfsad om man jämför med liknande webbforum. Men det finns alltid saker att slipa på. Vad menar du med att den "scalar" dåligt. Så jag är med på vad du menar.

Notifiering i toppbaren vore väldigt rätt! Håller med!
 
Bästa Redaktion

Jag har slutat betala trots att jag egentligen vill stötta Fotosidan som jag i mångt och mycket tycker är ett bra forum/mötesplats för alla som fotograferar.

Den främsta anledningen är denna eviga kidnappningen av trådar som en del personer ägnar sig åt.

Ett tydligt exempel i mängden är:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=170794

Det tog 7 inlägg innan tråden började spåra ur pga XXs rättshaveristiskt beteende.
Efter 12 inlägg handlade tråden om någon helt annat än ursprungsfrågan

En tråd som ursprungligen handlade om hur man kommer till rätta med, eller tips om hjälp vid bildstöld handlar numer om snatteri, att stjäla ritningar, Mercedesdörrars klickljud och Harely Davidsons motorljud.
Trådskaparen Tony tröttnade...

Tråden är skrivande stund uppe i över 230 inlägg….
Men efter 7 inlägg dog som sagt den högintressanta ursprungsfrågan.

TOPP 4:



Av de fyra kombattanterna som slåss ihärdigast och tillsammans står för 73% av inläggen är det tydligen bara isolen.se som fotograferar, eller falla fall visar upp några bilder.

Det här beteendet är inget nytt... det sker om och om igen av samma j...a personer.
Jag vet att jag inte är ensam i mina synpunkter. Känner flera som valt att inte förnya
Ni som håller med mig i mina synpunkter – visa gärna ert stöd!

Ni på redaktionen måste ta tag i det här på något sätt – annars spårar det ur totalt och Fotosidan blir en tummelplats för personer som eg inte har fotografering som huvudintresse utan likt huliganer som går på fotboll för att slåss istället för att kolla på fotboll, använder Fotosidan för att kidnappa trådar och genom uttröttningsprincipen slåss för att alltid få sista ordet.

Det vore tråkigt om Fotosidan måste införa en spärr för hur många inlägg man kan göra per dag.
Alternativt dela ut varningar. Eftersom inte uppmaningar i trådarna hjälper.

Nån annan därute som har några bra idéer?

Hej!
Det vore fantastiskt trevligt, och kanske ett lyft för stämningen på forumet, om du redigerar detta inlägg något.
Jag är överst på din topp 4 lista över personer som om och om igen tar över och förstör trådar, och dessutom är jag tydligen en jävla idiot.
Jag har som sagt gjort 200 inlägg på 10 år. Du kan ju räkna ut resten själv.

Kalla mig vänligen inte jävla idiot igen.
 
Forumet är en tredjepartsprodukt som inte så kul att jobba med. Vi har försökt jobba så att framförallt mobilt skulle funka bra. Och jag tycker den är rätt hyfsad om man jämför med liknande webbforum. Men det finns alltid saker att slipa på. Vad menar du med att den "scalar" dåligt. Så jag är med på vad du menar.

Notifiering i toppbaren vore väldigt rätt! Håller med!

Vissa inlägg blir för breda, de radbryter utanför skärmen och man blir tvungen att scrolla i sidled. Det går inte att zooma för att kunna se hela raden. Ungefär så, åtminstone på iOS.
 
Vissa inlägg blir för breda, de radbryter utanför skärmen och man blir tvungen att scrolla i sidled. Det går inte att zooma för att kunna se hela raden. Ungefär så, åtminstone på iOS.

Ok! Ja det är länkar i inlägg som ställer till det ibland. Medveten om det.
 
Hej!
Det vore fantastiskt trevligt, och kanske ett lyft för stämningen på forumet, om du redigerar detta inlägg något.
Jag är överst på din topp 4 lista över personer som om och om igen tar över och förstör trådar, och dessutom är jag tydligen en jävla idiot.
Jag har som sagt gjort 200 inlägg på 10 år. Du kan ju räkna ut resten själv.

Kalla mig vänligen inte jävla idiot igen.

Rensat bort utpekanden.

/mod
 
Forumet är en tredjepartsprodukt som inte så kul att jobba med. Vi har försökt jobba så att framförallt mobilt skulle funka bra. Och jag tycker den är rätt hyfsad om man jämför med liknande webbforum. Men det finns alltid saker att slipa på. Vad menar du med att den "scalar" dåligt. Så jag är med på vad du menar.

Notifiering i toppbaren vore väldigt rätt! Håller med!

Fast ni har en version från Anno Dazumal, så analysen är ju korrekt i sak. Fördelen är dock att den är mycket lättare att ladda än nyare saker och en hel del annat på sidan.

Nu har ju SweClockers en egen specialmjukvara, men den har så att man kan se antingen om man har blivit citerad eller om någon skrivit @användarnamn. Fast den är betydligt nyare... Samma typ av funktioner finns dock även i t ex Xenforo, så det finns ju även i mer standardiserade prylar.

Tillägg: Mig stör inte avsaknaden av dessa funktioner så fasligt eftersom jag oftast läser så pass regelbundet att det går att hålla någorlunda koll. Däremot blir det ju knepigt om man bara går in någon gång då och då, särskilt om en tråd dragit iväg med femton sidor...
 
Fast ni har en version från Anno Dazumal, så analysen är ju korrekt i sak. Fördelen är dock att den är mycket lättare att ladda än nyare saker och en hel del annat på sidan.

Nu har ju SweClockers en egen specialmjukvara, men den har så att man kan se antingen om man har blivit citerad eller om någon skrivit @användarnamn. Fast den är betydligt nyare... Samma typ av funktioner finns dock även i t ex Xenforo.

Jotack jag är full medveten om versionen är från urtid, och det är inte perfekt, så det skall fixas. Vi har kikat på det under förra året och utvärderat om vi skulle migrera till något helt annat. Men vi landade i att den nog är mest taktiskt att ligga kvar.

Att få notifieringar i topbaren håller jag helt om! Skall kika på det.
 
Som jag ser det finns det en del fundamentala grundproblem som gäller alla forum, inte bara Fotosidans. Om vi börjar med det kanske största problemet som i stort sett alla forum lider av så är de att olika människor har rätt olika idéer om vad forum är till för och hur de skall användas.

För att ställa det lite på sin spets kan man se två huvudkategorier av forumanvändare
a) De som vill ha forumtrådar där det ställs konkreta frågor, som konkreta svar, allt utöver det är off-topic och skall raderas (eller helst inte alls dyka upp)
b) De som ser forumtrådar som öppna samtal som börjar med en fråga och sedan - som samtal gör - vandrar iväg i diverse riktningar och med tiden kan handla om ungefär vad som helst.

Som vanligt befinner sig de flesta användare någonstans på vägen mellan de här två ytterligheterna. Och ofta kan nog inställningen till forumtrådar variera beroende på vilket ämne de handlar om och vilket humör man just då är på ... :) Men min poäng är mest att diskussioner om forum och om moderering av forum ofta blir till en diskussion mellan de här två ytterligheterna.

Själv tycker jag att det skall kunna finnas plats för bägge typerna av trådar. Och kanske också att det skulle kunna finnas lite mer förståelse och acceptans för att en och samma tråd faktiskt kan vara lite av bägge - att den i början är väldigt konkret och specifik, men att den sedan när glider iväg så som samtal tenderar att göra.

Forumtrådar är ett slags levande föremål som skapas av de människor som deltar i dem - eller indirekt av de som väljer att inte göra det. Vi kan diskutera begränsningar och moderering tills korna går hem, men i slutändan handlar det kanske i första hand om att vi själva begränsar oss lite och faktiskt själva modererar oss lite.

Jag har under årens lopp varit med i många föreningar, organisationer, forum, mejllistor och annat som är uppbyggda kring att man frivilligt deltar i dem. Ett tema återkommer oavsett sammanhang: Det är några få som står för en väldigt stor del av aktiviteten och väldigt många - inklusive de som själva inte deltar speciellt mycket - har väldigt starka åsikter om hur verksamheten egentligen borde se ut. Och om vad de få aktiva gör, hur de gör det och hur lämpliga de är att göra det de gör ... :)

Ett forum och dess forumtrådar är i väldigt hög grad något som vi som deltar i dem skapar själva. Den återkommande kritiken att det är några få som styr hur verksamheten ser ut slår faktiskt delvis tillbaka till den som ställer den: Om det nu är så få, då är det ju ganska enkelt att själv hoppa in och vara med och förändra hur verksamheten ser ut. Det gäller allt från styrelsen i bostadsrättsförningen till forumtrådar på Fotosidan. Jag kan ibland förvånas av hur passiva många trådskapare är, i synnerhet om man skapar en tråd som inbjuder till diskussion. För att uttrycka det lite elakt: Man ställer en fråga som inbjuder till diskussion, tittar sedan ganska passivt på och blir sedan missnöjd då samtalet inte utvecklades som man hoppats.

Det enklaste är förstås att ropa på moderering. Och sedan gräla på moderatorerna när de försöker göra sitt jobb :)

För att avrunda:

- Forum och forumtrådar är och kommer alltid vara olika saker för olika människor. Försök acceptera och respektera det - det riktar sig både till de som gillar att diskutera och bör lära sig att dämpa sin iver lite och de som störs av att samtal faktiskt ibland kan vara lite öppna och inte sluta där de började.

- Forum och forumtrådar är saker vi själva skapar. Vill du att de skall se annorlunda ut - delta i dem. Att stå bredvid och vara missnöjd leder ingenvart.
 
Martin, själva problemet är snarare att en ganska liten del av användarna tenderar att ge sig in i väldigt många trådar och att dessa dessutom ofta vrider till det så att luften fullkomligt går ur den ursprungliga frågeställaren eller att de ofta attackerar dem som motsäger deras argument med en massa ordvrängerier istället för att kanske nyansera sig själva istället. Ofta far de dessutom ut med sanningar utan att det verkar som om de har någon egen praktisk erfarenhet av det de tycker till om. Man måste anpassa sina svar lite till frågeställaren ibland. Om någon som exempel är nybörjare och vill digitalisera gamla diabilder och har en budget på ett par tusen och frågar om flatbäddsskannrar så blir det tämligen meningslöst om det dyker upp förståsigpåare som påstår att nämnda skannertyp är skräp och inte duger utan att frågeställaren helst bör införskaffa en Hasselblad/Imacon skanner för flera hundra tusen osv. osv. Märk väl innan de ens bemödat sig om att ta reda på vilket syfte frågeställaren har och vad hen vill använda sina bilder till. Även om mitt exempel är överdrivet så ser jag massor av varianter på den typen av svar där man helt enkelt sänker frågeställaren som förmodligen tappar sugen och dessa svar kommer ofta från en handfull personer som dessutom har en kraftigt utvecklad övertro på sin egen kompetens. Nu skall jag tillägga att de som är utpekade i den här tråden inte nödvändigtvis tillhör denna skara. Men just att det finns en del som tycks ha ett behov att framhålla sig själva och/eller tycker att det är kul att jiddra om allt möjligt och ta över trådar torde inte vara någon nyhet för någon.
 
Forumet är en tredjepartsprodukt som inte så kul att jobba med. Vi har försökt jobba så att framförallt mobilt skulle funka bra. Och jag tycker den är rätt hyfsad om man jämför med liknande webbforum. Men det finns alltid saker att slipa på. Vad menar du med att den "scalar" dåligt. Så jag är med på vad du menar.

Notifiering i toppbaren vore väldigt rätt! Håller med!

Rubrikerna bryts inte utan de går utanför skärmen så du får scrolla i sidled och likande saker som gör att olika element hamnar utanför osv.


Ett forum jag tycker har lyckats väldigt bra är: https://linustechtips.com/main/

Det är kanske inte riktigt samma genre som detta forumet men det är väldigt välorganiserat med ett modernt och funktionellt utseende. Utöver det har de tydliga riktlinjer över vad som gäller och det finns många moderatorer (på olika nivå) som ser till att regler osv följs.

Misstänker att det är byggt på någon form av ett framework eftersom jag har sett många sidor med liknande utseende och funktion.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.