Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppet brev till redaktionen avseende beteende i forumtrådarna

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blir modererad

För jag lite sakligt sammanställt statistik i den nämnda tråden....

Det blir lite komiskt David.

De som gjort inlägg står väl för sina inlägg...
Jag var dessutom sjysst nog att bara använda deras alias och inte deras namn.
och inte heller kalla någon för idiot.

Rensat bort utpekanden.

/mod

Bäste M Å

Jag har inte kallat dig idiot.

Men de facto var du I topp 4 efter 230 inlägg i den aktuella tråden.

//J

Hej!
Det vore fantastiskt trevligt, och kanske ett lyft för stämningen på forumet, om du redigerar detta inlägg något.
Jag är överst på din topp 4 lista över personer som om och om igen tar över och förstör trådar, och dessutom är jag tydligen en jävla idiot.
Jag har som sagt gjort 200 inlägg på 10 år. Du kan ju räkna ut resten själv.

Kalla mig vänligen inte jävla idiot igen.

Senast redigerad av en moderator:

Nu gör ju du som jag skrev tidigare att många önskar moderering men alla som blir modererade tycker att det är fel.

Att peka ut folk är ingen trevlig netikett och jag tycker att diskussionen funkar fint utan att peka ut folk och det ger ett betydligt trevligare samtalsklimat. Det är ju principen vi pratar om.

Jag står definitivt för mina inlägg. Och jag anser att diskussionen i den omnämnda tråden var både on-topic och sansad.

Förutom att du pekade ut fyra medlemmar skrev du också ”Det här beteendet är inget nytt... det sker om och om igen av samma j...a personer”. Vilket fortfarande står kvar.

Flera andra har hakat på och håller med dig. Det skrivs om ”de fyras gäng” etc.

Han som stod först i din lista har gjort ungefär 200 inlägg totalt fördelat över tio år. Han kan knappast vara någon som alltid förstör. Knappast jag heller med mina 1,5 inlägg om dagen i snitt. De övriga två namngivna måhända skriver mer än jag, men jag upplever att de bidrar bra i diskussionen.

Statistiken du sammanställde gällde för en enskild tråd. Men du vred till det som att den var allmänrådande.

Så det var nog förnuftigt av moderator att justera lite i trådstarten.

I ditt inlägg uppviglar du också fler att haka på ”Ni som håller med mig i mina synpunkter – visa gärna ert stöd!” istället för att uppmana till diskussion.

Kanske moderator borde klippa lite till?

[...]om alla insåg [...] att man faktiskt ALDRIG någonsin kommer vinna en diskussionstråd på webben. ALDRIG någonsin kommer det ske. [...] Därför är det helt meningslöst att gå in i trådar och försöka vinna. Webben är utmärkt för frågor och svar och tillsammans försöka komma framåt. [...].

Segern man gör i en diskussion är inte med nödvändighet över någon som förlorar.

Jag (och jag tror att det gäller andra också) skapar mig nya insikter under diskussionerna på vårt forum. En seger värd att vinna.

Till och med insikten om att alla inte tycker lika är värdefull.

Ibland leder diskussionerna till insikten att vi i sak var överens, men uttrycker oss så olika att vi inte förstod det från början.
Och ibland inser vi att vi trots att vi uttrycker oss lika ändå inte är överens om saken.

Utmaningen att förstå vad som ligger bakom deltagarnas olika ståndpunkter är stimulerande och ett värde i sig.

Jag ger mig där David,
Visst jag korade Topp 4, Det är kanske ingen bra Netikett
Tror dock att en av de nu icke namngivna kombattanterna var lite besviken på att inte vara etta på listan. *S

Min poäng är fortfarande att en liten klick debattsugna dödar forumen.

När en tråd om bildstöld respektlöst börjar handla om Mercedsdörrarnas klickljud...

... I'll rest my case.

Nu gör ju du som jag skrev tidigare att många önskar moderering men alla som blir modererade tycker att det är fel.

Att peka ut folk är ingen trevlig netikett och jag tycker att diskussionen funkar fint utan att peka ut folk och det ger ett betydligt trevligare samtalsklimat. Det är ju principen vi pratar om.

[...]

När en tråd om bildstöld respektlöst börjar handla om Mercedsdörrarnas klickljud...

... I'll rest my case.

I en tråd där ”Tanken är att i denna tråd [...] ta upp allt som har med bilstölder att göra (i allmänhet)” fördes en diskussion om innebörden av ordet ”bildstöld”.

Kan man verkligen stjäla något immateriellt?

Jag gjorde några liknelser till användning av ordet stöld i sammanhanget av andra immateriella tillgångar. Därav Mercedes, HD, företagsspionage, idéstöld, osv.

Var är respektlösheten i det?

Trådskaparen blir moderator

Håller med om att det händer att den som skapade tråden efter ett tag inte längre "äger den" eller ens längre är närvarande i diskussionen. Frågor som: Hur gick det? Blev han/hon nöjd med inläggen och tipsen, vad hände med frågan tycker jag också är intressant.

Skulle istället den enskilde trådskaparen kunna vara "first line" moderator för sin egen tråd? Kunna tekniskt rensa bort eller stänga av nya inlägg. Från alla och/eller vissa? Om det ändå flippar ur på något sätt kan nästa nivå av moderator ta över

Skulle istället den enskilde trådskaparen kunna vara "first line" moderator för sin egen tråd? Kunna tekniskt rensa bort eller stänga av nya inlägg. Från alla och/eller vissa? Om det ändå flippar ur på något sätt kan nästa nivå av moderator ta över

Ibland händer det ju att trådskaparen "rättar till" diskussionen lite. Det är ju helt OK att lägga in en kommentar typ "Nisse, det var en intressant synpunkt men min tanke med den här tråden var att diskutera X. Om du vill diskutera Y så kanske det är bättre att starta en egen tråd?".

Däremot tror jag man alltid måste vara medveten om att man aldrig "äger" de trådar man skapar. Om trådskaparen skulle kunna censurera "sin" tråd så blir det nog inget vidare.

Blir det inte lite missvisande att hänvisa till hur många inlägg man snittat per dag sen medlemsstart? Det är inte daglig obligatorisk närvaro på forumsdelen och de dagar man faktiskt är online och skriver kan det teoretiskt räcka med ett eller två katalyserande OT inlägg som leder till att fler hoppar på.
Jag menar bara att det inte är mängden inlägg utan innehållet i dem som räknas och det gäller samtliga, oberoende av hur många inlägg man gjort sen medlemsstart.

Blir det inte lite missvisande att hänvisa till hur många inlägg man snittat per dag sen medlemsstart? Det är inte daglig obligatorisk närvaro på forumsdelen och de dagar man faktiskt är online och skriver kan det teoretiskt räcka med ett eller två katalyserande OT inlägg som leder till att fler hoppar på.
Jag menar bara att det inte är mängden inlägg utan innehållet i dem som räknas och det gäller samtliga, oberoende av hur många inlägg man gjort sen medlemsstart.

Det påstås på ett par ställen i denna tråd att samma fyra personer systematiskt kidnappar trådar och förstör hela forumet.
Jag gjorde statistik av mitt totala deltagande för att få en motvikt till dessa påståenden.

Flera andra har sedan nyanserat trådskaparen påhopp, och även kommit med motsatser. De fyra namngivna såväl uppför sig bra som bidrar med hjälp i trådarna.

Trådskaparen eget beteende på detta forum kanske bör ifrågasättas istället. Börjar tråden med personangrepp och sedan spär på med åsikter om respektlöshet i trådar. Men bemöter inte saklig beskrivning på detta. Snacka om respektlöst.

När man trycker på senaste inlägg så ser man bara klockslag, tycker det borde läggas till datum också så man får en överblick om det var postat idag eller för flera dagar sedan.

En möjlighet att begränsa OT är att varje svarande har max 5 inlägg i en tråd, endast TS har fritt antal. Detta skulle kunna gälla i tekniktrådarna där man faktiskt borde kunna hjälpa TS med dessa 5 inlägg. De svarande kanske då försöker att bättre hålla sig till saken och inte börja diskutera att frågan är fel ställd. Kanske går att testa i någon del av forumet om tekniken finns?

Som sagts i inläggen i denna tråd så hjälper ju alla till att ge relevanta svar itrådarna, det är ju inte någon som enbart bedriver OT verksamhet som det kanske kan tyckas i något inlägg.

Forumet är till stor hjälp och man får många bra tips från trådar man läser utan att vara aktiv i själva tråden

Hur många inlägg görs det på hela forumet en normal dag? 150..?
Tror åtgärder som sänker den siffran ytterligare vore ganska förödande, även om de eventuellt höjde snittkvaliteten på inläggen en aning.

....

Forumet är till stor hjälp och man får många bra tips från trådar man läser utan att vara aktiv i själva tråden

Absolut men problemet, som jag ser det, är att efter 1-2 sidors diskussion är det sedan hopplöst att hitta ev information man söker då trådarna alltid spårar ur i off topic tjafs om vem som vet bäst. Det handlar inte längre om att hjälpas åt att hitta korrekt information, konstruktivt komma fram till saker, eller lära sig nytt. Det handlar bara om vem som vet bäst.

Det är trevligt att folk är aktiva på forumet - annars hade det ju varit dött - men när det hela tiden mynnar ut i meninglöst tjafs så gör det ingen nytta, och man tröttnar på att använda fotosidans forum.

Jag håller helt med dig, och som David skrev tidigare - det går inte att vinna en diskussion på Internet så majoriteten av dessa inlägg är totalt meningslösa.

Detta är en smaksak naturligtvis. Men skulle forumet läggas som en lista med svar på med plus tecken för att expandera en diskussion så skulle inte offtopic trådarna drabba alla inlägg. Svarar man direkt till trådskaparen så skapas en ny post tråd som följer med inlägg. Lättare att se över svaren i sådant än att scrolla genom 6 sidor av text där 3 poster hör till ämnet.
Vi ser en sådan trådstruktur på Facebook bland annat.

Och gissa en gång vem som faktiskt bär huvudansvaret för det? Inga namn nämnda, men jag skulle säga trådskaparen ...

Trådskaparen startar en tråd med en lindrigt sagt öppen frågeställning, i ett ämne som ofta och återkommande väckt intensiva och spretiga diskussioner de senaste fem åren. Och som sedan inte säger ett knäpp förrän han 344 (!) inlägg senare skriver kommentaren "Denna tråd har spårat."

Det är lite som att sätta segel i en båt, släppa rorkulten, somna och sedan 344 sjömil (inlägg) senare när man vaknar, bli sur över att inte ha hamnat där man tänkt sig ...

Det är väldigt bekvämt att skylla på andra, men om du vill ha en strukturerad diskussion, försök ge som deltar i diskussionen någon slags vägledning om vad det är du är ute efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar