Annons

Tveksam fotomässighet i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Mellannivåerna ger tillgång till en del extra funktioner osm inte finns i gratismedlemskapet. Och så har man en mindre begränsad uppladdningsfrekvens vilket gör det snabbare att förnya sina album.
 
Om tio bilder "räcker och blir över" så är ju dom andra formerna meningslösa.

Nåväl, nog om detta, det skulle vara intressant med ett officiellt klargörande. Om din hållning också är den officiella så tror jag en mycket stor del av bilderna på Fotosidan borde plockas bort, och en majoritet av medlemmarna borde säga upp medlemskapet.

Det känns som om mitt medlemskapet inte kommer att förnyas i alla fall. Går det att "nedgradera" och få tillbaka mellanskillnaden direkt?
 
...ingen kan ha hundra bilder under samtidig kritik/diskussion...

- Nej men gammal diskussion är lärorik för andra...

Jag läser med behållning kommentarer kring andras bilder inom den bildtyp jag för närvarande jobbar med...

Lärorikt att fundera över varför vissa bilder får många tittar men få kommentarer och andra får kommentarer av nästan alla som tittat... saklig kritik på andras bilder hjälper mig att bättre se mina egna bilder... osv

...jag låter mina gamla bilder ligga kvar även om ny kritik inte skulle tillföra just mig något...

...ett slags solidariskt utbyte alltså...
 
(Bara för att förtydliga så talar jag inte för fotosidan, det är bara mina personliga ståndpunkter och tolkningar. Kontakta David eller Christer om du har frågor till redaktionen)

Jag tror faktiskt inte att den uppfattning du har om syftet med fotosidan är så utbredd. Det har varit många såna här liknande diskussioner tidigare och jag kan inte minnas att jag sett någon ifrågasätta det tidigare. Naturligtvis är det många som vill ha många bilder uppe, men då har ändå (i alla fall det uttalade) syftet varit kritiken.
 
Jag har alltid tolkat, och haft inställningen, att man laddar upp bilder för kritik. Det stod iaf tidigare något i stil men "Är du ute efter att visa bilder på katten för familjen finns det andra ställen att göra det på, tex MSN Photo.". (Jag vet inte om det fortfarande gör det.)
Sen är det givetvis så att man lägger upp bilder som man själv är nöjd med för att höra vad andra tycker. Och visst är det roligt att få bekräftelse på att "detta funkar". Men jag skulle faktiskt önska mer negativ/kontruktiv kritik. Det är därför jag lägger upp bilderna här. Även om jag är nöjd med bilderna jag lägger upp här så har jag svårt att se att de skulle vara så jädra bra att det inte finns NÅGOT att "gnälla" på. :)

Jag håller åxå med Mari om att det kan vara givande att titta på "gamla" bilder och läsa kommentarer/diskussioner runt dem.
När jag tar bort en bild så händer det faktiskt tom att jag sparar ner kommentarerna i en textfil tillsammans med bilden.
På samma sätt är det ju intressant att kolla på andras bilder och läsa kommentarer.
 
en nybörjares syn på saken...

Jag måste få hålla med Mikael Good här. Som den nybörjare jag är så jobbar jag fortfarande med Motivet. Jag har mitt motiv, jag komponerar så att motivet ligger bra i bild, jag kikar också på hur ljuset faller på motivet, bländare o slutartider. Grundläggande alltså, egentligen inte så svårt, men nånstans måste man ju börja.... Motivet kan vara min hund, fågel, blomma, ja va som, men det är och förblir motivet som är viktigt för mig.

För det riktigt svåra kommer i ett senare skede, nämligen att fånga en tittares känslor genom att förmedla känslor med bilden, då gärna med en abstrakt bild. Kan jag lyckas med det då har jag nått ett stort mål inom fotografin. Jag är långt ifrån där ännu, kanske kommer jag inte ens dit, men tillsvidare kommer jag att fortsätta ladda upp bilder på tydliga motiv. För det är så långt som min kunskap sträcker sig, och även där finns åtskilligt mer att lära...

Frågan är då, är det fel av mig att ladda upp bilder eftersom jag vet med mig att motivet har kommit i första hand och inte själva bilden...?
 
Re: en nybörjares syn på saken...

Bohmanskan skrev:
Frågan är då, är det fel av mig att ladda upp bilder eftersom jag vet med mig att motivet har kommit i första hand och inte själva bilden...?

Det tycker jag absolut inte. Någon form av motiv spelar ju dessutom alltid en central roll i ett fotografi. Om det sedan är en katt eller ett löv eller en tom vägg eller... Det är ju olika, men ett motiv finns ju alltid. Sedan kan man ju beroende på hur ljuset faller eller vilken vinkel man fotograferar från lyckas uttrycka olika saker osv.
Men det är ju något som kommer med tiden.
Det är ju här fotosidan kommer in. Du laddar upp en bild och kanske åxå skriver i beskrivningen att "Jag ville åstadkomma .... Funkar det? Hur skulle ni ha gjort?"
 
Re: en nybörjares syn på saken...

Bohmanskan skrev:
Jag måste få hålla med Mikael Good här. Som den nybörjare jag är så jobbar jag fortfarande med Motivet. Jag har mitt motiv, jag komponerar så att motivet ligger bra i bild, jag kikar också på hur ljuset faller på motivet, bländare o slutartider. Grundläggande alltså, egentligen inte så svårt, men nånstans måste man ju börja.... Motivet kan vara min hund, fågel, blomma, ja va som, men det är och förblir motivet som är viktigt för mig.

För det riktigt svåra kommer i ett senare skede, nämligen att fånga en tittares känslor genom att förmedla känslor med bilden, då gärna med en abstrakt bild. Kan jag lyckas med det då har jag nått ett stort mål inom fotografin. Jag är långt ifrån där ännu, kanske kommer jag inte ens dit, men tillsvidare kommer jag att fortsätta ladda upp bilder på tydliga motiv. För det är så långt som min kunskap sträcker sig, och även där finns åtskilligt mer att lära...

Frågan är då, är det fel av mig att ladda upp bilder eftersom jag vet med mig att motivet har kommit i första hand och inte själva bilden...?

Bra skrivet! Det är såhär jag känner, fast visste inte hur jag skulle förmedla/förklara det =)
/E
 
Kungen går på gatan, folket har samlat utefter trottoaren. En tveksam fotograf vill visa sin kompisar på fotosidan att han/hon sett kungen, med kameran på automatik hoppar fotografen upp med kameran i höjda armar för att få kameran över de andra människorna utan att se i displayen hur bilden blir, trycker av och hoppas kungen kommer med. Det är soligt ute, den tveksamme fotografen har inte fällt upp blixten för att lätta upp skuggorna i kungens ansikte och hoppet ger rörelseoskärpa. Det blir en bild och kungen kommer med i övre vänstra hörnet, kanske lite utfrätt men ändå. Fotografen laddar upp bilden på FS. På andra sidan gatan står en annan fotograf på en pall och ställer in sina värden efter bästa förmåga under den korta tid han/hon har på sig, visst blir det en skakningsoskärpa eftersom kungen rörde på sig och slutartiden blev visst lite för lång. Hur bedöms fotomässigheten i dessa fall? I fall två är jag helt på det klara med att fotografen har försökt efter förmåga och situation, men jag känner mig tveksam till vad man egentligen tycker i fall ett.
 
Re: en nybörjares syn på saken...

Bohmanskan skrev:
Jag måste få hålla med Mikael Good här. Som den nybörjare jag är så jobbar jag fortfarande med Motivet. Jag har mitt motiv, jag komponerar så att motivet ligger bra i bild, jag kikar också på hur ljuset faller på motivet, bländare o slutartider. Grundläggande alltså, egentligen inte så svårt, men nånstans måste man ju börja.... Motivet kan vara min hund, fågel, blomma, ja va som, men det är och förblir motivet som är viktigt för mig.

För det riktigt svåra kommer i ett senare skede, nämligen att fånga en tittares känslor genom att förmedla känslor med bilden, då gärna med en abstrakt bild. Kan jag lyckas med det då har jag nått ett stort mål inom fotografin. Jag är långt ifrån där ännu, kanske kommer jag inte ens dit, men tillsvidare kommer jag att fortsätta ladda upp bilder på tydliga motiv. För det är så långt som min kunskap sträcker sig, och även där finns åtskilligt mer att lära...

Frågan är då, är det fel av mig att ladda upp bilder eftersom jag vet med mig att motivet har kommit i första hand och inte själva bilden...?

Jag tror att du har missuppfattat mig. Jag menar absolut inte att man inte skulle få koncentrera sig på motivet. Vad jag menar är bilder där motivet är det enda viktiga. Där motivets plats i bilden inte spelar någon som helst roll för fotografen, så länge det är med i bild är det bra. Där exponeringen inte var något som fotografen gav någon som helst tanke, så länge som katten/hunden/bilen/flickvännen syns så är det bra. Sen spelar det ingen roll om bilden är mörk eller ljus. Helt enkelt där fotografen inte har haft någon som helst fotografisk tanke annat än att få med motivet på bild. Förstår du nu vad jag menar?

Du skriver själv att du "komponerar så att motivet ligger bra i bild, jag kikar också på hur ljuset faller på motivet, bländare o slutartider". Du ägnar altså bilden en fotografiskt tanke...du komponerar, tänker på ljuset och har någorlunda koll på bländare och slutartider. Och du laddar väl upp bilderna för att få konstruktiv kritik?
 
Anders Östberg skrev:
Förstår kanske inte riktigt problemet... det finns väl många skäl till att ladda upp en bild. Fotosidan används dels för att få kontruktiv kritik och synpunkter, dels för att visa upp det man gör för andra fotografer och för släkt och vänner. Vissa använder det säkert också som reklampelare för sig själv i hopp att någon ska upptäcka bilderna och talangen.

Om man bara ska få ladda upp kritikbilder så blir det lite konstigt, jag kan i många fall bedöma själv om jag gillar mina bättre bilder. Syftet att ladda upp dom är förstås att få lite beröm som kvittens på att jag faktiskt gjort något rätt, och visa upp mitt arbete för olika tittare. Egentligen söker jag alltså inte kritik och skulle med den snäva definitionen som några verkar ha inte ladda upp dom. Mitt galleri skulle följdaktligen bara innehålla tveksamma eller misslyckade bilder som jag vill ha synpunkter på. Det är knappast så jag vill presentera mig på nätet.

Det finns ju olika albumtyper, vissa är personliga och där tycker jag det må vara fritt att ladda upp precis vad man vill (jag betalar ju till och med för utrymmet), om det så bara är semesterbilder jag vill dela med kusinerna. Andra album är avsedda för att specifikt söka kritik.

Som sagt, jag förstår nog inte problemet, det är ju ordnat på Fotosidan för båda typerna av bilder.

Om du ensdast laddar upp bilder för att få beröm, då är "vanligt album" fel ställe. Kanske utställningsalbum är bättre då. Eller portfolion som man får om man uppgraderar till guldmedlem. Själv har jag inte uppgraderat till guldmedlem, eftersom jag inte tycker mig ha behov av en portfolio än. Jag anser helt enkelt att jag inte är tillräckligt duktig för att vilja visa upp mina bilder i det syftet.

Själv laddar jag upp bilder som jag själv tycker att jag har lyckats riktigt bra med, men ändå vill förbättra. Den "perfekta" bilden är ju ingen realitet, men man (i alla fall jag) strävar ju efter att bli så duktig som möjligt. Så när jag laddar upp en bild som jag själv är nöjd med så gör jag inte det för att visa upp den, utan för att få konstruktiv kritik på vad jag kunde ha gjort ännu bättre. Men givetvis är det alltid trevligt med lite beröm då och då! Det har jag själv heller inget emmot, så länge som jag också får konstruktiv kritik.

Att ladda upp halvtaskiga bilder som man själv vet att man hade kunnat gjort bättre, och också vet hur man hade kunat gjort dom bättre, tycker jag inte att det är någon större mening med. Då tycker jag att det är bättre att försöka ta om bilden (om det är möjligt) och sedan ladda upp den nya bilden. Men om det är någonting man undrar över eller ändå vill ha kritik på så ska man givetvis ladda upp bilden.

Jag vill inte ha några förbud, utan manar bara till lite mer eftertanke.

Och som jag skrev förut så kan en bra början vara att fråga sig själv: "Varför laddar jag upp den här bilden? Vill jag ha kritik på den, eller vill jag bara visa hur duktig jag tycker att jag är?"

Om svaret är: "Jag vill ha kritik", ja då ska man ladda upp bilden. Om svaret däremot är "Jag vill visa hur duktig jag tycker att jag är så bör man ladda upp bilden till en portfolio istället. Eller en annan site.

Fotosidan är inget bildgalleri, det är en mötesplats för fotografer med ambitioner att bli bättre i sitt fotograferande.
 
Walle skrev:
...
Eller en annan site.
...

Har du eller någon annan förslag på andra lika välbesökta svenska sites, som skulle passa bättre för "portfolio"-typen av album?

"Vill få kritik" eller "vill få beröm" är kanske delvis överlappande, visst är det kul att få beröm, men det vore mer intressant att få konstruktiv kritik. Det förekommer, men tyvärr blir det mest "bra bild", eller "intressant digonal" och liknande. Folk är nog rätt försiktiga med allt som kan tolkas som negativ kritik, det verkar som om man väljer att inte kommentera alls istället, och då faller ju tanken med att ladda upp bilder lite grann.
 
dunberg skrev:
Däremot måste kritikern kunna påtala att en viss bild saknar egenskaper som gör den intressant.

Hmm...finns det någon "objektiv" sanning om vad som gör en bild intressant? Svår fråga. Kommer att tänka på Brasses lattjolajbanslåda. Han hade fyra föremål - ett skulle bort. Magnus och Eva hade fiffiga (olika) förslag. Och Brasse tyckte att han hade det allra fiffigaste.

Med andra ord. Det finns olika sätt att se på saker och ting. Inte minst inom en konstart som fotografin.

Sedan Kurt Bergengren gick bort har det väl inte funnit någon rescensent av fotografin värd namnet. Men jag ska erkänna att jag är dåligt påläst.

Bara mängden av bilder på fotosidan gör ju det till en helt omöjlig uppgift att leka fotolärare eller ge så kallad konstruktiv kritik. Vem mäktar med det?

/Ulf
 
Det behöver väl inte vara en OBJEKTIV åsikt? Det räcker väl med att man säger vad man själv tycker. Så gör jag.

Och inte måste man kommentera ALLA bilder på fotosidan? :)
 
Mikael skrev:
”Jag har funderat på en sak. En del laddar upp bilder på något intressant och när man ser på dessa bilder så är det egentligen inte något speciellt fotomässigt i bilden (ex vis komposition), utan de vill visa själva grejen, personen eller händelsen…” ”… Är detta fotomässigt eller vad ska man ha för åsikt om att söka uppmärksamhet för något sådant? Var går gränsen?”

Vaddå fotomässigt? Vaddå gräns? Det borde väl fungera om de som laddar upp bilder följer reglerna och om de som betygsätter bilder och kommenterar också följer reglerna. Ofta tycker jag att det funkar men lika ofta tycker jag att det är problem både med uppladdare och betygsättare/kommenterare. De som laddar upp en bild tål ofta inte kritiken och de som betygsätter/kommenterar kan skriva vad som helst t ex djävla skitbild etc. dvs osakligt bjäfs och fjams. Det förekommer också att kommenterare kastar skit på varandra. De har alltså inte fattat att det är bilden som ska kommenteras!
Ska man använda ”rapportera denna kommentar” i större utsträckning? Känns inget vidare kul men det är kanske det som behövs. Och en betygsättning utan någon kommentar borde den kommenterade själv kunna ta bort.
Tittade som hastigast på Mikaels bilder och där finns, i. mitt tycke, en del pärlor men ännu flera som jag inte skulle vilja kommentera för de känns för konstlade och uppställda. Ska man tvinga folk att bedöma bilder? Ska man ha en knapp som slumpar fram en bild för bedömning? Om en sådan knapp fanns så skulle jag kanske, av tvång, använda den en gång per inloggning men jag tycker inte att det känns kul längre det här med bildbedömning…
 
Christoffer - tack för ditt förtydligande.

Självklart vill jag ha konstruktiv kritik på mina uppladdade bilder. Men de uteblir allt som oftast, kritiken alltså. Troligtvis beror det på att mina bilder är blott alltför vanliga, med största sannolikhet saknas just det där viktiga, att få BILDEN att förmedla känslor. Men jag är varken sur eller förbannad över det, kan bara konstatera att jag har mycket kvar att lära.

Sen är det ju också så att jag inte bjuder på så många konstruktiva kommentarer själv. Svårt det där, för hur det en är, är man nybörjare så har man ju väldigt svårt att tillrättavisa en mer erfaren fotografs bilder. Därför blir mina kommentarer oftast i stil med Å så vackert... eller Vilken skärpa.... eller Utmärkt komp.... Och dessa kommentarer är ju rätt meningslösa. Men å andra sidan.... bilden har ju väckt någon slags känsla i mig, och då är vi ju tillbaka till kärnfrågan.... Visserligen är kritiken inte konstruktiv, men med min meningslösa kommentar har jag ju ändå talat om för fotografen att han ha lyckats förmedla känslor med sin bild.

Tänk va man kan vrida o vända på allt!

Sonja
 
Mina asikter:

1) omojligt att censurera har pa sidan, eller onska att kvaliten ska vara en annan / hogre. Enda sattet ar att hjalpa andra att utvecklas genom konstruktiva kommentarer, garna langre an 5 ord...O)

2) att avbilda ngt (graffiti, tavla, eller fota kungen i aktion) beror pa.. personligen brukar den typen av bilder saga mig valdigt lite, foredrar ( som ngn kommenterat tidigare) se det avbildade i sin egen form.

3) det ar inte katten/blomman/ dottern som ater grot, som ar det ointressanta i en del av alla dessa familjealbumsbilder vi kan se har, utan hur temat ar behandlat. foto handlar inte om det avbildade, utan om HUR fotografen valjer att avbilda.

tack for mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.