Annons

Tung kamera i vattnet, hur göra den lättare!)

Produkter
(logga in för att koppla)

kmsellin

Aktiv medlem
Hej,

Det är säkert fler än jag som tycker att kameran är för tung under ytan. Vilka sätt finns att få den mer positiv? Jag har funderat på olika hemlösningar.

Har någon något bra förslag samt bilder på hur ni löst problemet.
 
Jasså?

Tack för ditt svar. Är medveten om det, men jag antar att det går att göra på flera olika sätt. Söker tips om olika lösningar att göra det samt vilka material som kan vara lämpliga att använda.

Vill ha ett material som inte komprimeras ju djupare man går, då tappas ju en del av effekten.

Funderar på att bygga nått runt blixtarmarna..
 
Kent Forsen hade en nätvakare av "mjuk"plast som flöte på sin Hasselbladare. Har tyvärr ingen bild att visa nu.
Men på Angarosh (kanske felstavat) i Röda Havet så imploderade den. Jag lovar, det var en imponerande smäll.
Vet även dykare som använt petflaskor med samma resultat och blivit groggy av smällen. Med andra ord använd inte luftbehållare som flytelement.
 
1) Ultralight Control Systems har styva, gasfyllda blixtarmar.Om du redan har ULCS eller kompatibla armar kan det vara en lösning. Jag har några du kan få prova vid tillfälle.

2) Om du tar med makroobjeltiv kan du slänga på en mellanring och få mera luft framför objektivet. Särskilt bra vid 100-105 mm. Det minskar även vattenpelaren mellan dig och objektet = mindre backscatter och bra avskärmning mot blixtarna. Nackdel: Kaneran blir litet "uppnäst", dvs vill vrida sig uppåt.

3) Surra fast litet kork eller frigolit på blixtarmarna.

4) Använd något av skruvhålen till att montera skalet av en dyklampa eller något annat ihåligt (men hållbart!) ovanpå eller under huset (bäst är nog ovanpå, så drar den uppåt och stabiliserar).

Hälsningvar
 
Leta upp en bergagnad flytväst med in och utflötes ventiler på. Då blir det lätt att justera lyftkraften.
 
nicrosoft skrev:
Leta upp en bergagnad flytväst med in och utflötes ventiler på. Då blir det lätt att justera lyftkraften.

Sorry, Nicro, men det tror jag faktiskt kan ställa till det rejält. Då börjar plötsligt kameran dra uppåt när man är på väg mot ytan. Om det är något man inte vill ha, så är det en för lätt kamera, som sticker ifrån en uppåt om man skulle tvingas släppa den för ett ögonblick. Då kan man aldrig simma efter den. Nedåt går ju, till en viss gräns...

En flytkropp på en kamera ska helst ha konstant volym, inte ändra flytkraft med djup. /Ingvar
 
Intressant

Tja Ingvar,

Jag kör med Sea&Sea's egna armar. De sägs tillföra positiv vikt i vattnet men det är allt för lite.

Vet du av några lösningar till dem? Jag vill helst ha lösningen på armarna.

Funderar även på att sy ett neoprenskydd till mina blixtar, helst i 5 el 7mm neopren, Får två effekter av det. Positiv flytkraft samt skydd för blixtrarna när man kryper omkring i vrak, de vill gärna skrapa mot väggarna där..

Vad tror du om det?
 
Hm. en liten fråga. Varför vill du ha den positiv? Jag har alltid personligen tyckt det vart en fördel att ha den lätt negativ så om jag släpper den så hamnar hela paketet nedanför mig (har den alltid säkrad med lina givetvis).

När du väl håller i kameran så kommer den ju att fungera som en avvägd enhet tillsammans med dig. Dvs. avvägningen styrs av dräkt/väst + andning.

Annars är väl lösningen att öka volymen på grejerna så mycket som möjligt. Nån som testat balsaträ?

/Henrik
 
Rätt

Stämmer bra, jag vill bara ha kameran mer positiv i vattnet. Alltså fortfarande negativ, men endast lite...önskvärt är att den endast skall sjunka sakta omm jag släpper den.
 
Neopren

Ursäkta sen reaktion i ämnet.

Jag har ett paket som med makroport blir lite "framtung", till skillnad mot när jag har domeporten monterad. Jag har löst det med en liten bit neopren (som jag sätter runt porten i framkant som ett armband). Det hjälper perfekt!

Det kan kanske vara en idé, placerad/monterad på annat sätt för jämnare balans och något mer positivitet...

Hälsningar
Eric
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.