ANNONS
Annons

Blixt för Makro fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur nära vid macro fotar du?

Jag har en laowa 65mm 2x macro till min aps-c kamera. Ju närmre man kommer blir det även mörkare och man kan behöva höja ljusstyrkan. Jag går inte längre än bländare F8 då vid så nära syns diffraktioner mer tydligt på mindre bländaröppning.

Inomhus gjorde jag dock ett test på en vattendroppe på F22 och datorskärmen i bakgrunden. Visa bilaga 171548
Visa bilaga 171549

Du är ju proffs med proffsutrustning.

Är det bara bländaren du ändrade (F8-F22)?
I så fall förstår jag inte riktigt hur bilden blev upp och ner vänd?
 
Droppen är en konvex sfär (konkava sfärer är nog sällsynta) och borde därmed efter ett visst avstånd flippa bilden både horisontalt och vertikalt.

Så avståndet mellan droppen och kameran skiljer sig säkerligen mellan 171548 och 171549. Vilket också återspeglar sig i avbildningstorleken på droppen.
 
Det handlar förmodligen om samma bild där den undre är en delförstoring av den övre samt vänd 180 grader.
 
jag vill tacka alla som med sina kunskaper och erfarenheter bidragit till göra lättare för mig att besluta bästa lösningen för ljussättningen vid makrofotografering.

Avslutningsvis vill jag bifoga en bild där man använder sig alla medel till hands (eller till fots) för att ta bättre makrofoto.
 

Bilagor

  • alla_medel_tillåtna.png
    alla_medel_tillåtna.png
    1.6 MB · Visningar: 20
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.