Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tubkikare ts-1 och tsn-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred Arne

Ny medlem
Ser ofta dessa två kowa modeller till salu och är intresserad av att köpa en. Är det någon skillnad på dessa två modeller kvalitetsmässigt och prismässigt? Bör man bry sig om en liten repa på frontlinsen på en tsn-1'a, påverkas priset och bildkvalitet, och hur mycket i så fall?

Vad jag förstår är TS-1 en riktigt gammal modell, TSN-1 betydligt modernare.

Repan kan förstås ge reflexer i motljus, men bör inte påverka skärpa osv i märkbar grad.

Ser ofta dessa två kowa modeller till salu och är intresserad av att köpa en. Är det någon skillnad på dessa två modeller kvalitetsmässigt och prismässigt? Bör man bry sig om en liten repa på frontlinsen på en tsn-1'a, påverkas priset och bildkvalitet, och hur mycket i så fall?

TSN-1 ("Kowa Guld") kör 88:eek:r runt den gamla klassikern TS-1 ("Kowa Bly")! Helt annan kvalité på både optiken och okularen samt en milsvid bättre ljusinsläpp!

Men även "Guld"-modellen har några år på nacken, så kolla frontlinsen efter repor o.dyl samt att fokusskruven inte glappar i längsled (det får nämligen ett prisma i tuben att röra sig med följden att skärpan "hoppar", har själv det glappet i min "Kowa Guld").

/Oscar

Tack för svar. Har kollat på en tsn 1'a som hade en liten repa på frontlinsen. Dock verkade mekaniken helt ok. Kikade bara som hastigast i den, men repan verkade inte påverka bilden. Men jag tänker att repan kanske påverkar priset. Hur mycket är ett rimligt pris för en tsn1'a med en 1,5 cm lång repa nästan i mitten? (verkde inte gå så djupt in, mest ytlig)

Tack för svar. Har kollat på en tsn 1'a som hade en liten repa på frontlinsen. Dock verkade mekaniken helt ok. Kikade bara som hastigast i den, men repan verkade inte påverka bilden. Men jag tänker att repan kanske påverkar priset. Hur mycket är ett rimligt pris för en tsn1'a med en 1,5 cm lång repa nästan i mitten? (verkde inte gå så djupt in, mest ytlig)

Sorry, men jag har en dålig uppfattning om vad som är ett rimligt pris för en "repad Kowa Guld", men förslagsvis kan du lyssna med Instrument Testo (www.instrumenttesto.se) som meckar med bl.a Kowa-kikare. Där kan du dessutom få prisförslag på vad en reparation skulle kosta, vilket i sin tur kan ge en vägledning till vad som är ett rimligt pris...

/Oscar

Köpte nyligen ett välvårdat exemplar av TSN-1med ett Manfrotto stativ. Gav 3000 kr för det. Om det kan kan vara till någon vägledning.

Micke.

Köpte nyligen ett välvårdat exemplar av TSN-1med ett Manfrotto stativ. Gav 3000 kr för det. Om det kan kan vara till någon vägledning.

Och jag gav 4000 kr för 2 år sedan för en TSN-1 i toppskick samt ett rejält Manfrotto stativ.
En tub med rejäl repa på frontlinsen skulle i alla fall jag undvika.
Sen beror det på vilket okular som följer med. Jag har ett 30x Wide som är riktigt bra.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto