Annons

Tre nybörjarfrågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristofer L

Ny medlem
Hej!

Jag är en nybörjarfotograf som försöker lära mig mer om fotograferingens ädla konst. Har precis köpt en Olympus 8080 som levererar väldigt fina bilder.

1.
Jag tycker dock att den är lite långsam i fokuseringen. Vad kan jag göra för att få snabbare fokusering/snabbare bilder? Hänger det på fokuseringen för att ta en "snabb bild" eller vilka fler inställningar kan jag göra?

2.
Tyvärr blir en del bilder lite suddiga, inte så mycket, men helt klar så att det stör. Självklart ska jag köpa in ett stativ, men vad kan jag göra för att få bättre skärpa/mindre suddiga bilder utan stativ.

3.
Finns det någon bra fotograferingsskola på nätet för absoluta nybörjare?

Tack för hjälpen.
Kristofer

Kristofer L skrev:
Hej!

Jag är en nybörjarfotograf som försöker lära mig mer om fotograferingens ädla konst. Har precis köpt en Olympus 8080 som levererar väldigt fina bilder.

1.
Jag tycker dock att den är lite långsam i fokuseringen. Vad kan jag göra för att få snabbare fokusering/snabbare bilder? Hänger det på fokuseringen för att ta en "snabb bild" eller vilka fler inställningar kan jag göra?

2.
Tyvärr blir en del bilder lite suddiga, inte så mycket, men helt klar så att det stör. Självklart ska jag köpa in ett stativ, men vad kan jag göra för att få bättre skärpa/mindre suddiga bilder utan stativ.

3.

Tack för hjälpen.
Kristofer

1. Hur långsamt är långsamt? Och under vilka förhållanden? Autofokus vid dåligt ljus ger ofta längre fokustider för de flesta kameror.

2. Vilken sorts suddighet? Fel fokus? Skakningsoskärpa, d.v.s. du har darrat på handen eller haft för långa slutartider? Rörelseoskärpa, d.v.s. motivet har hunnit röra på sig under exponeringen?

3. Du har ju redan hittat hit till Fotosidan. I menyn överst har du ett val som heter "Artiklar" och där finns en del att läsa.

Re: Re: Tre nybörjarfrågor.

erro_67 skrev:
1. Hur långsamt är långsamt? Och under vilka förhållanden? Autofokus vid dåligt ljus ger ofta längre fokustider för de flesta kameror.

2. Vilken sorts suddighet? Fel fokus? Skakningsoskärpa, d.v.s. du har darrat på handen eller haft för långa slutartider? Rörelseoskärpa, d.v.s. motivet har hunnit röra på sig under exponeringen?

3. Du har ju redan hittat hit till Fotosidan. I menyn överst har du ett val som heter "Artiklar" och där finns en del att läsa.

1. Långsamt nog för att tex. min 9 månaders son ska hinna röra sig, dvs. jag missar de där speciella ögonblicken. Jag vet att det tar längre tid vid dåligt ljus, men finns det inga generella inställningar som man kan göra för att snabba upp fokusering m.m för att ta en snabbare bild, oavsett ljus förhållande. Har läst att 8080 har fått kritik för att den har lite långsam fokusering...

2. Det lutar nog åt rörelseoskärpa. Här spelar fokuseringen in igen, då jag snabbt vill kunna fokusera om, om motivet har flyttat sig.

3. Visst har jag sett "Artikel" avdelningen, undrar bara om det finns mer läsning för nybörjare på någon annan sajt.

Re: Re: Re: Tre nybörjarfrågor.

Kristofer L skrev:
1. Långsamt nog för att tex. min 9 månaders son ska hinna röra sig, dvs. jag missar de där speciella ögonblicken. Jag vet att det tar längre tid vid dåligt ljus, men finns det inga generella inställningar som man kan göra för att snabba upp fokusering m.m för att ta en snabbare bild, oavsett ljus förhållande. Har läst att 8080 har fått kritik för att den har lite långsam fokusering...

2. Det lutar nog åt rörelseoskärpa. Här spelar fokuseringen in igen, då jag snabbt vill kunna fokusera om, om motivet har flyttat sig.

3. Visst har jag sett "Artikel" avdelningen, undrar bara om det finns mer läsning för nybörjare på någon annan sajt.

Tar du bilder på din son inomhus? Utan blixt? Vanligt belysningsljus inomhus är inte särskilt starkt, även om våra ögon tycker det. Har du nån exempelbild du kan visa, med tillhörande information om belysning, slutartid och bländare?

Vad gäller fokusinställningar så vet jag inte vad som finns på just din kamera. På min (Minolta A2) kan man välja (utöver "normal" autofokus) att den ska fokusera på en viss specifik punkt, t.ex. mitt i bilden, istället för att försöka vara intelligent och gissa var du vill att fokus ska vara. Man kan även ställa om den i "continous autofocus" vilket innebär att den fokuserar hela tiden på samma punkt, d.v.s. den låser aldrig fokus utan den försöker hela tiden justera fokus, t.ex. vid ett rörligt motiv. Till slut finns även "tracking autofocus" vilket även tillför att kameran flyttar på själva fokuspunkten autimatiskt för att själv försöka följa efter ett rörligt motiv.

Om dessa funktioner sen är bra eller inte, och om de fungerar bra eller inte, kan ju vara förmål för diskussion. Fördelen med digitalt är att man kan testa tills fingrarna blöder :)

Kristofer L skrev:
Hej!

1.

2.

3.

Tack för hjälpen.
Kristofer

1. hastigheten på autofucus har ganska lite med rörelseoskärpa att göra. Ditt problem är förmodligen att du har för låga slutartider.
Har din kamera "bländarautomatik"? Dvs du anger slutartiden och sedan ställer kameran in blöndaren automatiskt?
Använd det läget i så fall och ställ det relativt högt typ 1/125 - 1/500

Tänk på att du måste ha gott om ljus då så blixt är bra att ha aktiverat.

2. Se svaret på fråga 1

3. Läs i forumen här på fotosidan samt kika i artiklarna.

När du har gjort det söker du i forumet om det du inte riktigt förstod och sedan är det abra att prova sig fram och laborera med alla inställningar.
Räkna med att det tar några hundra bilder innan du får kläm på hur det fungerar så att det blir som du vill och inte som kameran vill.

Kristofer L skrev:
1. Jag tycker dock att den är lite långsam i fokuseringen. Vad kan jag göra för att få snabbare fokusering/snabbare bilder? Hänger det på fokuseringen för att ta en "snabb bild" eller vilka fler inställningar kan jag göra?

2.

Tog och kollade lite fakta om den kamera du har, och vad jag förstår så har du ju möjligheterna. Trots allt är fotografen viktigast för en lyckad bild.

1. Det kan ju helt enkelt vara dåligt ljus för kameran, även om dina ögon som sagt inte tycker det.
Men vissa kameror kan ha svårt att hitta fokus när objektet har dålig kontrast.
Din kamera har ju manuell fokusering, utnyttja den!

2. Ta bättre stöd när du fotograferar. Om du använder displayen som sökare innebär det också att du håller kameran på raka armar, och det blir sällan lyckat.
Fotografera med snabbare tider än 1/60-del.
Om du drar upp ISO-värdet på kameran kan du också tjäna några steg i exponeringen. Men jag reserverar mig för hur mycket brus bilden i så fall innehåller.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto