Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag hörde nått om att det är någon processor eller liknande som är fem år gammal på 13" och att man bör ta 15" eller vänta tills den uppdateras om några månader, någon som vet hur det ligger till?
Klart man kan vänta, det kommer alltid något nytt... Eller så köper man ändå. Datorn blir ju inte sämre bara för att det kommer en ny:) Å andra sidan släpptes nuvarande modeller i april 2010, så en uppdatering är nog relativt närstående.

Jag har bland annat en 13" MacBook Pro, hur nöjd som helst.

Virtualbox kan jag annars rekomendera, gratis och smidigare än bootcamp.

Medhåll. Jag har nyligen bytt från en Windows-laptop til en Mac-laptop, men behöver kunna köra Windows då och då. Jag avfärdade "dual boot" med Boot Camp rätt snart och installerade VirtualBox istället. Det är ju mycket mer praktiskt att kunna köra Windows och OS X samtidigt istället för att behöva boota om mellan de två systemen.

Jag har ganska lite erfarenhet av VirtualBox men det verkar fungera bra. Tidigare (när jag hade en Windows-laptop) körde jag VMware och var mycket nöjd, men VirtualBox har ju fördelen att vara gratis. :)

Instabilt Windows kan bli bättre med pirat...

Jag är nyfiken på att byta till Mac, men än så länge har jag kört PC. Mest Windows, men även lekt med Linux ibland.
I våras köpte jag en bärbar med 7 home premium 64-bitars som än så länge fungerar bra trotts att Acer gjort om det en del. Vi har även en lite Eeepc med XP som fungerar bra. Men alla datorer jag haft tidigare med förinstallerat Windows (95, 98 och XP) har varit instabila. Hängt sig och strulat på många sätt. Det har inte blivit bättre efter ominstallation med det system som hör till datorn.
När jag plockat ut hårddisken, monterat in en annan och på prov installerat samma system, men pirat utan hårdvarutillverkarens demoprogram, reklam och annat de lägger till. När datorn är testkörd ordentligt har jag slutligen raderat eventuell dold partition med återställningsfiler och återinstallerat originaldisken, men med piratOS.
Känns samtidigt surt att ha licensetiketten med tex "Windows XP home edition" fastklistrad på burken, men köra pirattankat "Windows XP home edition".
En lösning är såklart att köpa dator utan operativ, då är det ett begränsat utbud. Eller köpa delar och bygga själv. Sedan köpa en lös skiva med Microsofts OEM, som inte Packard Bell, Compaq eller någon annan ändrat en massa i.
Eller köpa en förinstallerad dator. Betala en gång till för en ren, orörd skiva med samma system som man redan betalat för och installera om.

För att överhuvudtaget kunna ha en åsikt om vad som är bäst bör man ju ha prövat alternativen.

Men jag skulle gärna vilja höra om någon som provat Mac men som varit missnöjd och bytt tillbaka till windows.
Någon?
Hade Mac tidigare, men tröttnade på den helt totalt till slut.
Får man krångel med Apple/OSX så är de värre att reda ut än med en PC/WinOS för att inte säga om att Apple sket i sitt ansvar för en dator med fabriksfel som de först erkände men sedan man krävde en ny ersättande mac för den pajade så fanns det inget fel på den plötsligt utom att den inte funkade (den pajade 2 st hårddiskar efter varandra, var väl moderkortet visst som var felaktigt, men de har totalt skitit i ansvaret för detta).

Har en Sony Vaio F11 med Win7 nu och är mer än nöjd för tillfället, sen är skärmen på denna bättre en vad macen hade.

För mig så får Steve Jobs behålla sitt skit, själv kommer jag att försöka undvika deras produkter framöver för tillfället.

Kört PC hela livet, aldrig haft några problem.
Jo, två hårddiskar har dött. =) De kom från Samsung så jag bojkottade dom och väljer numera endast Western Digitals hårddiskar, aldrig haft några problem överhuvudtaget.

Skulle dock säga att Mac är mer användarvänligt, dock gillar jag utbyggnadsmöjligheterna på PC så mycket mer än den "låsta världen" Mac har.

där står det "don't buy" under macbook pro. menar de då även 15"? ni som har 15", tycker ni den är för stor o tung för att bära runt eller att det med den är menlöst att ha en stor skärm till?
Anledningen till rådet att vänta med köp är troligen att Intel bara för några dagar sedan släppt nya i3-, i5- och i7-processorer, och apple väntas vara snabba med att släppa nya modeller av macbook pro med dem i. Inte säkert hur snabbt dock eftersom apple samtidigt släppte en mindre uppdatering av 15" och 17" i mitten av hösten med en upphottad i7-processor av nuvarande modell.

Vänta med köp om du vill ha de nuvarande modellerna billigare som utågende ex eller om du vill ha mer prestanda än vad som erbjuds. Om du däremot tycker nuvarande modellutbud passar dina behov och din plånbok finns ingen anledning att vänta, eftersom du inte vet hur lång väntan blir..

Hade Mac tidigare, men tröttnade på den helt totalt till slut.
Får man krångel med Apple/OSX så är de värre att reda ut än med en PC/WinOS för att inte säga om att Apple sket i sitt ansvar för en dator med fabriksfel som de först erkände men sedan man krävde en ny ersättande mac för den pajade så fanns det inget fel på den plötsligt utom att den inte funkade (den pajade 2 st hårddiskar efter varandra, var väl moderkortet visst som var felaktigt, men de har totalt skitit i ansvaret för detta).

Har en Sony Vaio F11 med Win7 nu och är mer än nöjd för tillfället, sen är skärmen på denna bättre en vad macen hade.

För mig så får Steve Jobs behålla sitt skit, själv kommer jag att försöka undvika deras produkter framöver för tillfället.

Fan, det var tråkigt att höra att mac sket it. Har en gång haft fabriksfel på en av maccarna, ringde dom och dom sa att: vi hämtar en ny åt dej hem till dörren inom några dar så ger du bara den trasiga åt budet så är allt bra. Ifall den trasiga fungerar alls kan du använda den tills dess. två,tre dar senare får jag ny maskin och den trasiga förs bort utan problem.

Men måste hålla med. det här var för typ 4-5 år sen. Jag är macfreak och älskar dessa maskiner. Men mac supporten har blivit bara skit. Inget du har nytta av ifall det inte är så att du är helt novice med mac. Men maccen är ganska lätt att klura ut och mixtra med, även hårdvaran. Mac har även såpas hängivna användare att du får supporten från diverse forum kvickare än någon supporttelefon ifall det är nåt som inte fungerar.

Oftast ifall det är nåt som strular med osx så handlar det om en uppdatering som strular till det, och det brukar inte ta lång tid innan den fixas med en ny uppdatering.

jag hörde nått om att det är någon processor eller liknande som är fem år gammal på 13" och att man bör ta 15" eller vänta tills den uppdateras om några månader, någon som vet hur det ligger till?

Ja, processorfamiljen introducerades 2006. Men den ger å andra sidan mycket lång batteritid.
En 13" borde vara en lämplig dator att ha med på resande fot, liten och lång batteritid. Men om du letar efter en dator att sitta med hemma för bildredigering bör du satsa på en med större skärm.

Bästa jämförelse mellan MacBook Pro jag funnit: http://macworld.idg.se/2.1038/1.331467/hardtest-av-nya-macbook-pro/2

En 13" borde vara en lämplig dator att ha med på resande fot, liten och lång batteritid. Men om du letar efter en dator att sitta med hemma för bildredigering bör du satsa på en med större skärm.

Eller ansluta till en extern skärm hemma. Även skärmen på en 15"-MacBook är i minsta laget för bildredigering. Möjligen kan 17-tummaren duga, men den är å andra sidan knappast en laptop i vanlig mening, dvs lite småjobbig att resa med.

Ja, processorfamiljen introducerades 2006. Men den ger å andra sidan mycket lång batteritid.

Bästa jämförelse mellan MacBook Pro jag funnit: http://macworld.idg.se/2.1038/1.331467/hardtest-av-nya-macbook-pro/2

Ingen laptop skärm anpassar sej för seriöst bildarbete. Dom fungerar akut att snabbkorrigera nåt på fältet, men ska man göra nåt riktigt seriöst så får ddu nog ha en display.

skulle satsa på en 13" som fortfarande är ok att släpa omkring på. 15" börjar bli bara bökigt.

Ingen laptop skärm anpassar sej för seriöst bildarbete. Dom fungerar akut att snabbkorrigera nåt på fältet, men ska man göra nåt riktigt seriöst så får ddu nog ha en display.

skulle satsa på en 13" som fortfarande är ok att släpa omkring på. 15" börjar bli bara bökigt.

exakt jag använder min 13" som sorterings samt lagringsenhet samt en extern lacie rugged som backup. om du bara ska ha en dator så kan tex 15 tum med en extern skärm funka bra för då kan du du använda 15" som skärmen du lägger upp mappar på etc o så kör du bildredigeringen på externa skärmen. En 13" tummare blir lite liten för det men som resedator så är 13 tum perfekt.
Från början körde jag en 15 tummare med extern skärm sedan en stationär mac o en 13 tum.

tusen tack för all hjälp.

det bilr en 13" och sedan en extern skärm. några tips på sånna? inte mac's, det har jag inte råd med.
hade ni väntat tills uppdateringen kommer eller tror ni att jag kommer märka stor skillnad? går de inte upp i pris då också?
annars har jag hittat info om att det kanske ska släppas första halvan av detta året, vilket är lite ja, trögt.

lite tråkigt att testet inte hade med 13" på photoshopdelen. någon som vet varför? superbra test i övrigt :)

tusen tack för all hjälp.

det bilr en 13" och sedan en extern skärm. några tips på sånna? inte mac's, det har jag inte råd med.
hade ni väntat tills uppdateringen kommer eller tror ni att jag kommer märka stor skillnad? går de inte upp i pris då också?
annars har jag hittat info om att det kanske ska släppas första halvan av detta året, vilket är lite ja, trögt.

lite tråkigt att testet inte hade med 13" på photoshopdelen. någon som vet varför? superbra test i övrigt :)

Dell och HP gör bättre skärmar än Apple till lägre pris desutom.

/Karl

exakt jag använder min 13" som sorterings samt lagringsenhet samt en extern lacie rugged som backup. om du bara ska ha en dator så kan tex 15 tum med en extern skärm funka bra för då kan du du använda 15" som skärmen du lägger upp mappar på etc o så kör du bildredigeringen på externa skärmen. En 13" tummare blir lite liten för det men som resedator så är 13 tum perfekt.
Från början körde jag en 15 tummare med extern skärm sedan en stationär mac o en 13 tum.

Jag kör nuförtiden som resedator boostad 11" mba. klockrent, och deffinitivt bärbar. ryms nästan i fickan :) och med rutin gör man samma färgkorrigeringar på den som med 13" då det inte handlar om något mer.

För mig är det då i alla fall fullkomligt ointressant vad okunniga människor tycker i frågan om operativsystem, så huruvida dom människorna är nöjda när dom byter system är skit samma.

Jag skulle snarare säga tvärt om. Om ett operativsystem är så enkelt att även kålrot klarar av att använda det utan strul, så är det väl positivt. De flesta har ingen högskoleexamen i datorteknik/programmering/etc....

Att sen inte en avancerad användare kan anpassa systemet ner till minsta semikolon i källkoden kvittar ju för den stora massan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar