Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom jag jobbar med datorer har jag möjlighet att prova lite olika varianter. Vad gäller laptops kör jag nu både HP 8740W, workstation och MacBook Pro, den lilla "13-tummaren". Var och en har sina respektive för- och nackdelar. HP:n är en grym laptop men kostar givetvis, och väger, därefter...Maccen är, självfallet med hänsyn till att den har lägre prestanda, den som smidigt är med i alla lägen. En riktig "soffpotatis"....

Handlar det om att bara använda datorn till surfning och allmänt nojsande skulle jag absolut föredra Maccen. Kommer det till bildhantering och andra specialintressen krävs det rejälare doningar, kanske en kraftfull Windowsmaskin eller en av de större Mac-modellerna. Handlar nog mest om vad man grottar ner sig i. Förr om åren tyckte jag nog att Maccen kändes stabilare men under senare tid har jag faktiskt haft en del krascher även med denna....har virusmakarna hittat till OS X tro? :)

//Per
 
Förr, i OS 9 och bakåt ynglade inte installationerna av sig så mycket filer i systemet. Då kunde man oftast dra programikonen till papperskorgen. På så vis var det även löjligt enkelt att dela med sig av installerade program också.

Har testat både App Zapper och App Cleaner och båda verkar fungera bra. Å andra sidan vet jag inte om det stör så mycket att ha diverse filer kvar i systemet. Troligtvis inte.

Filerna lär inte påverka prestanda på något mätbart sätt. Det är nog mest en estetisk sak som man kan reta sig på om man inte har något bättre för sig :)

Värre är det nog med registret i Windows när det blir stort och nersmetat med nonsens så påverkar det prestanda på hela systemet på ett märkbart sätt.
 
En gång tiden hade jag några datorer med windows från NT via 2000 till XP. NT var verkligen ingen höjdare, 2000 kunde jag leva med och XP var det som fick mig att byta till Mac 2007.

2006 köpte jag en begagnad 17" Powerbook, en för sin ålder riktigt vass maskin som använts till videoredigering innan. Tyvärr hängde den inte med utvecklingen riktigt så jag bestämde mig för att köpa en ny laptop, eftersom mac var så dyra köpte jag en 15" Sony Vaio med Vista. Vista var faktiskt helt OK att använda, mycket mer likt OS X än XP, eftersom datorn var rätt vass och påkostad led den inte av samma problem som många andra med Vista fått, men tyvärr var det bara ytan som var bättre än XP, under den var det samma skrot så efter ett år hade den geggat ihop sig fullständigt och jag sålde den med enorm förlust förra julen. Batteriet höll för övrigt i tre månader, sedan la det av helt. Istället köpte jag en 13" MBP som jag fortfarande har kvar, tyvärr köpte jag min vana trogen snikvarianten så frågan är hur länge till den hänger med.

Visst, att folk har problem med windows kanske beror på att de är oskickliga, men varför blir alla så jävla mycket skickligare så fort de byter till OS X?
 
Eftersom jag jobbar med datorer har jag möjlighet att prova lite olika varianter. Vad gäller laptops kör jag nu både HP 8740W, workstation och MacBook Pro, den lilla "13-tummaren". Var och en har sina respektive för- och nackdelar. HP:n är en grym laptop men kostar givetvis, och väger, därefter...Maccen är, självfallet med hänsyn till att den har lägre prestanda, den som smidigt är med i alla lägen. En riktig "soffpotatis"....

Handlar det om att bara använda datorn till surfning och allmänt nojsande skulle jag absolut föredra Maccen. Kommer det till bildhantering och andra specialintressen krävs det rejälare doningar, kanske en kraftfull Windowsmaskin eller en av de större Mac-modellerna. Handlar nog mest om vad man grottar ner sig i. Förr om åren tyckte jag nog att Maccen kändes stabilare men under senare tid har jag faktiskt haft en del krascher även med denna....har virusmakarna hittat till OS X tro? :)

//Per

Om du valt att du ska ha en macbook pro, i mindre modell med en extern skärm, som inte är från mac.
Vad hade du köpt då? Vad för skärm samt 13", 15" eller 17"? Den bärbara vill jag även ha när jag reser runt lite. Kommer användas främst till bildredigering och lättare filmredigering och vanlig internetanvändning.

Vilken mac och vilken skärm? :) Och, hade du väntat till uppdateringen kommit eller är det inte värt det då det inte finns något datum satt än och jag är i stort behov av en ny, Nu.
 
och just ja. när det gäller redigeringen kommer jag såklart att använda mig av skärmen och inte bara den lilla datorn.
 
Angående skärm, så använder jag en högupplöst 27" Dell på sniknaste unibody-MBP som tillverkats fast med 4 Gb ram. Det går precis lika fint som med de inbyggda skärmen eller en lägre upplöst extern skärm.
 
Vi (apple-geeks) fick ju en app-store till OS-X nu, det skulle kunna bli en riktig höjdare.
Ett ställe att hämta fri och köpa annan programvara.
Ett ställe som håller ordning på uppdateringar av allt oavsett leverantör.

(Ångestfyllda hatare av äpplen kommer nu att skriva om inlåsning och annat)

Har ännu inte ångrat mitt byte :)

Ja Apple gör ju precis som med telefonerna med sina datorer. Jag har en Android telefon och tycker väl att "Market" för applikationer funkar jättebra där med men där sitter man ju i knä på Google istället. Man kan ju bara undra vad som hade hänt om Microsoft i eget namn skulle gjort något liknande tidigare. Vilket ramaskri det skulle blivit om monopolfasoner. I Windows-PC-världen fick vi download.com och andra som delvis fyller samma roll plus alla tillverkares egna "tankbarer". Vore som användare smartare med ett enda ställe att gå till om det vore välstrukturerat och alltid uppdaterat så man alltid kunde lita på att man fick det senaste, men det kommer nog inte att hända. Det tåget har nog gått redan.

I övrigt blir jag lika förundrad varje gång en sån här klientoperativ vs bryter ut. För mig är ett OS det ointressantaste som finns bara det funkar. Jag har det bara till att lagra och återsöka filer samt att starta program med. Annat är det med server-OS men klient OS, suck...zzzzz. Jag kör Windows av ett enda skäl. Det är industristandard och alla applikationer görs nästan undantagslöst först för Windows och sedan kanske för Mac. Idag är båda dessa plattformar beprövade och stabila efter många års utveckling och avslipning. De applikationer som görs för PC och MAC täcker tillsammans in typ 98% av PC-användarnas behov och de görs ytterst sällan för Linux (som trots 10 års idoga försök att etablera sig står för en knapp % av marknadstäckningen av klient-OS). Både Linux och Unix (som klient OS) lever sina egna undanskymda liv, LINUX kramat av en minoritet som i det stora hela förenas bara av sitt hat till köpevärlden och UNIX oftast av användare av äldre större system eller användare i behov av exv. speciella nischade teknikapplikationer.

Jag har också lite svårt att förstå att en del av dessa användare som avskyr "den kommersiella programvarumarknaden" är upprörda över den för många av dessa användare betalar väl ändå inte vare sig för Windows- eller Mac-program om man mot förmodan skulle drista sig att köra dessa.

Det viktiga med ditt byte är väl annars att du är nöjd och det är bara att gratulera till ditt val och att du tycker att du träffat rätt i ditt val och landat.
 
Senast ändrad:
Om du valt att du ska ha en macbook pro, i mindre modell med en extern skärm, som inte är från mac.
Vad hade du köpt då? Vad för skärm samt 13", 15" eller 17"? Den bärbara vill jag även ha när jag reser runt lite. Kommer användas främst till bildredigering och lättare filmredigering och vanlig internetanvändning.

Vilken mac och vilken skärm? :) Och, hade du väntat till uppdateringen kommit eller är det inte värt det då det inte finns något datum satt än och jag är i stort behov av en ny, Nu.

Jadu, jag är inte någon expert på just skärmar men generellt för bildbearbetning hade jag valt så stor som möjligt. Det finns säkert andra på tråden som har mer kunskaper om detta. Vad gäller mac så fullständigt älskar jag den lilla 13-just av det skälet att den alltid kan vara med. Men skulle jag använda den mer aktivt till bildbearbetning hade jag nog gått upp i prestanda. Kanske en 15-tummare som iofs också är ganska smidig.

Frågan om att köpa nu eller att vänta är alltid svårt. Har du busbråttom så finns det självklart rappa maskiner men frågan är om du inte ska ha lite is i magen med tanke på det här;

http://macworld.idg.se/2.1038/1.362773/intel-och-nvidia-graver-ner-stridsyxan

Det lär nog hända saker på Mac-sidan relativt snabbt...

//Per
 
Jadu, jag är inte någon expert på just skärmar men generellt för bildbearbetning hade jag valt så stor som möjligt.

Viktigare är att skärmen har en IPS-panel om man tänker använda den till bildredigering. Att sedan en större skärm med IPS-panel är bättre än en mindre skärm med IPS-panel håller nog dom flesta med om.

/Karl
 
LINUX kramat av en minoritet som i det stora hela förenas bara av sitt hat till köpevärlden
Jag har också lite svårt att förstå att en del av dessa användare som avskyr "den kommersiella programvarumarknaden" är upprörda över den för många av dessa användare betalar väl ändå inte vare sig för Windows- eller Mac-program om man mot förmodan skulle drista sig att köra dessa.

Det där har du nog missförstått. Det stora gemensamma nämnaren för Linuxanvändare är inställningen att programvara ska vara fri. Dvs källkoden ska vara tillgänglig och vem som helst ska kunna förbättra den genom att ändra den.

Gratis eller inte är underordnat, och en stor del till missförstånd av den ovan citerade typen tror jag beror på att "fri" och "gratis" stavas likadant på engelska.
 
Båda skärmarna har ganska låg upplösning för att vara 27-tummare. 1920 x 1080 är bara vanlig HD-upplösning. Min 24-tummare har 1920 x 1200, vilket dessutom är ett trevligare sidoförhållande.
 
Jag vill berätta om de erfarenheter jag har haft med Mac i detta fall en iMac.

Positivt:
- Knäpptyst dator!
- Knivskarp display, mycket skarpare än jag någonsin haft tidigare.
- Snygg (subjektivt)!
- Har hållt sig relativt snabb genom åren.
- Lätt att installera/avinstallera program utan att det lämnas massa rester i registryt samt DLL:er och andra programrester


Negativt:
- Time Machine ej så "fool proof" som man skulle kunna önska sig, den kunde inte återställa det korrupta iPhoto-biblioteket jag drabbades av efter en uppdatering av iPhoto.
- Som nämnt fick jag ett korrupt iPhoto-bibliotek av en uppdatering, som tur var hade jag gjort en annan backup inför en längre resa annars hade jag förlorat tusentals bilder.
- Filhanteringen är inte så bra som in Win7 som jag personligen finner mycket bra
- Slott-in DVD:en har svårt att läsa skivor, hakar upp sig så att man måste ejecta den via terminalen


Sammantaget tycker jag att Mac är trevliga men något överreklamerade datorer. Rationellt finns det inte idag några skäl att välja Mac före PC tycker jag, jag köpte det bl a för Time Machine som sen svek mig när jag verkligen behövde det.

Mvh Petter
 

Storleken betyder inte allt, om du skall ha skärmen till foto skulle jag titta på dessa istället beroende på vad du vill betala.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=580584

/Karl
 
Jag har läst i en del forum att många klagar på Mac's Finder. Vad är som är problemet har jag dock inte lyckats läsa mig till, någon som kan upplysa mig?
 
PC eller Mac

Ni som håller på och "pluddrar och dravlar" om PC eller MAC. Hur orkar ni hålla på utan att vara konkreta och relevanta i ert snack.

Testa en Pc och en Mac med likvärdig bestyckning dvs processor, grafikkort, ljudkort, ram-minne, hårddisk, ljudkort, program etc. Priset kan också vara intressant.. Testa gärna "värstingmodellerna".

När ni har gjort detta då har ni förutsättningar att lämna objektiva synpunkter.
Om ni inte jämför likvärdiga modeller, även års-modeller, så blandar ni ihop äpplen och päron.

Jag har kört både Mac och Pc i många år och kan därför konstatera att operativsystemen har bäde varit bra och dåliga. Den ena bättre än den andra sett i tiden beroende på vilken version som är aktuell. Sammantaget kan man säga att de är ungefär likvärdiga. Annat är enbart "tycke och smak"

Mac är en Pc. Viktigt i sammanhanget är att det finns 100-tals tilverkare och modeller. Jag menar att det kan vara bra att veta för de som framför uppfattningar.

Erik
 
Jag har läst i en del forum att många klagar på Mac's Finder. Vad är som är problemet har jag dock inte lyckats läsa mig till, någon som kan upplysa mig?

Jag tänker inte försöka upplysa dig om varför folk klagar på finder i en del forum.
Däremot tänker jag upplysa om att jag använder mig av TotalFinder för att få en smidigare Finder med fler möjligheter och som därmed i mitt tycke gör att det blir mer användarvänligt.

http://totalfinder.binaryage.com/
 
Jag vill berätta om de erfarenheter jag har haft med Mac i detta fall en iMac.

- Knivskarp display, mycket skarpare än jag någonsin haft tidigare.
Det är troligen för att du har kört VGA innan.
- Har hållt sig relativt snabb genom åren.
Detta är felet med Windowsversioner innan Vista - de defragmenterades inte kontinuerligt automatiskt, så som både Win7 och OS X gör.
- Lätt att installera/avinstallera program utan att det lämnas massa rester i registryt samt DLL:er och andra programrester
Däremot lämnar Macapplikationer oftast en hel drös med config-filer efter sig. Jag talar av egen erfarenhet och menar inte att påstå att du har "fel" eller något.
- Filhanteringen är inte så bra som in Win7 som jag personligen finner mycket bra
TotalFinder gör Macs filhantering bättre!
Jag har läst i en del forum att många klagar på Mac's Finder. Vad är som är problemet har jag dock inte lyckats läsa mig till, någon som kan upplysa mig?
Därför att den saknar många (för mig väsentliga) saker. TotalFinder är nästan ett krav.
En gång tiden hade jag några datorer med windows från NT via 2000 till XP. NT var verkligen ingen höjdare, 2000 kunde jag leva med och XP var det som fick mig att byta till Mac 2007.

2006 köpte jag en begagnad 17" Powerbook, en för sin ålder riktigt vass maskin som använts till videoredigering innan. Tyvärr hängde den inte med utvecklingen riktigt så jag bestämde mig för att köpa en ny laptop, eftersom mac var så dyra köpte jag en 15" Sony Vaio med Vista. Vista var faktiskt helt OK att använda, mycket mer likt OS X än XP, eftersom datorn var rätt vass och påkostad led den inte av samma problem som många andra med Vista fått, men tyvärr var det bara ytan som var bättre än XP, under den var det samma skrot så efter ett år hade den geggat ihop sig fullständigt och jag sålde den med enorm förlust förra julen. Batteriet höll för övrigt i tre månader, sedan la det av helt. Istället köpte jag en 13" MBP som jag fortfarande har kvar, tyvärr köpte jag min vana trogen snikvarianten så frågan är hur länge till den hänger med.

Visst, att folk har problem med windows kanske beror på att de är oskickliga, men varför blir alla så jävla mycket skickligare så fort de byter till OS X?
Hur är det Windows fel att du fick en riktigt kass dator vars batteri dör efter tre månader?
Ruskigt dålig skärm. Köp en U2311H istället om du är i den prisklassen.
 
Därför att den saknar många (för mig väsentliga) saker. TotalFinder är nästan ett krav.

Samma svar som jag fått många gånger tidigare.
Det jag undrar är: VAD är det som är dåligt med Finder? Inte att den är dålig och att något annat program är bättre. Att många inte uppskatta Finder har jag förstått, men fortfarande har ingen förklarat vad det är som är problemet.
Jag har själv aldrig använt Finder, det är därför jag undrar.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.