Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som håller på och "pluddrar och dravlar" om PC eller MAC. Hur orkar ni hålla på utan att vara konkreta och relevanta i ert snack.

Testa en Pc och en Mac med likvärdig bestyckning dvs processor, grafikkort, ljudkort, ram-minne, hårddisk, ljudkort, program etc. Priset kan också vara intressant.. Testa gärna "värstingmodellerna".
///
Den ena bättre än den andra sett i tiden beroende på vilken version som är aktuell. Sammantaget kan man säga att de är ungefär likvärdiga. Annat är enbart "tycke och smak"
Erik
Exakt! Annat är enbart tycke och smak. Jag väljer lätt min ett år gamla iMac med en förhållandevis slö dual core före en sprillans ny Dell med i7-allt-extra-godis-blue ray-vad-som-helst-och allt smör i Småland.

Jag har "testat" Windows sedan 1995, och bytte till Apple helt för något år sedan. Inte för att jag tycker speciellt illa om Windows, skulle säkert trivas med Windows 7. Men Apple känns trevligare. Framförallt deras bärbara.

Prestanda-diskussionen håller jag mig utanför.

Något annat vi bör ha i åtanke är att för 97% av användarna på FS är det egentligen i realiteten väldans oviktigt med processorhastigheter och hur många pixeltjofsar skärmen kan visa.
Men för självkänslan och snoppjämförelsen är megahertzen på processorn och bild-i-sekund-möjligheten på dyra Canonen jätteviktig:)
 
Ni som håller på och "pluddrar och dravlar" om PC eller MAC. Hur orkar ni hålla på utan att vara konkreta och relevanta i ert snack.

Testa en Pc och en Mac med likvärdig bestyckning dvs processor, grafikkort, ljudkort, ram-minne, hårddisk, ljudkort, program etc. Priset kan också vara intressant.. Testa gärna "värstingmodellerna".

När ni har gjort detta då har ni förutsättningar att lämna objektiva synpunkter.
Om ni inte jämför likvärdiga modeller, även års-modeller, så blandar ni ihop äpplen och päron.

Jag har kört både Mac och Pc i många år och kan därför konstatera att operativsystemen har bäde varit bra och dåliga. Den ena bättre än den andra sett i tiden beroende på vilken version som är aktuell. Sammantaget kan man säga att de är ungefär likvärdiga. Annat är enbart "tycke och smak"

Mac är en Pc. Viktigt i sammanhanget är att det finns 100-tals tilverkare och modeller. Jag menar att det kan vara bra att veta för de som framför uppfattningar.

Erik

+ 1

Instämmer i vartenda ord!
 
Det där har du nog missförstått. Det stora gemensamma nämnaren för Linuxanvändare är inställningen att programvara ska vara fri. Dvs källkoden ska vara tillgänglig och vem som helst ska kunna förbättra den genom att ändra den.

Gratis eller inte är underordnat, och en stor del till missförstånd av den ovan citerade typen tror jag beror på att "fri" och "gratis" stavas likadant på engelska.

Nää det har jag inte. Öppenheten är en dimension som är viktig för en del men långtifrån alla eftersom de flesta konsumerar utan att producera och för dessa är det viktigaste över allt annat att slippa betala Microsoft eller Adobe som är företag som många kallar "evil" eller onda på ren svenska. Det är religionen och livsluften för den "kulturen". Det är verkligen ingen bisak att saker ses som gratis men initial kostnad är bara en del av vad det kostar totalt att driva datasystem och Linuxkonsulterna tar igen på gungorna vad de förlorar på karusellen. Det är det som är en stor del av affärsidén - rena godisfällan. Total cost of ownership (TOC) är det som förnuftet bör jämföra. En del packar ju olika varianter av Linux och säljer support på dessa gratisprogram folk kan hämta gratis om de vill. Det är ju också en affärsidé. Ingen större skillnad mot vad de kommersiella gör bara det att de ofta säljer det en massa andra människor gjort ideellt och gratis över hela världen. Inte undra på att företag som Novell som tidigare var "ont" och t.o.m. ondare än Microsoft under övergången mellan 80-90-talen då det helt dominerade marknaden för nät-OS för PC, klamrade sig fast vid den drivveden. De förlorade slaget fullständigt mot Microsoft på 90-talet och var sedan ett företag med bäst föredatum för längesedan passerat, men upptäckte sedan att de hellre och billigare kan packa om vad andra redan gjort gratis åt dem (de upptäckte helt förbluffade att de inte längre ens behöver jgöra hela jobbet själva). Vips så var man på banan igen och i värmen bland de goda eller åtminstone lite bättre.
 
Hur är det Windows fel att du fick en riktigt kass dator vars batteri dör efter tre månader?
Det är det såklart inte, men det kan vara en poäng att en mac är dyrare än en PC för samma prestanda på papperet för att det finns saker som Apple lägger pengar på som inte står på papperet... Batteritiden från början var också knappt hälften av motsvarande mac.

Sony Vaio anses väl annars som en av de finare Windows -laptoparna?
 
Samma svar som jag fått många gånger tidigare.
Det jag undrar är: VAD är det som är dåligt med Finder? Inte att den är dålig och att något annat program är bättre. Att många inte uppskatta Finder har jag förstått, men fortfarande har ingen förklarat vad det är som är problemet.
Jag har själv aldrig använt Finder, det är därför jag undrar.

Jag undrar också, vad är det för fel på Finder? Jag har kört med mac i lite över två år och inte hittat något större fel på Finder.

Det mest störande skulle isåfall vara att när man markerar flera filer och väljer visa info så kommer det upp en ruta för varje fil som man sedan får stänga manuellt och att det står ledigt utrymme längst ned i alla Finder-fönster istället för något vettigt som i Windows. Det är det jag saknat mest sedan bytet.
 
Jag undrar också, vad är det för fel på Finder? Jag har kört med mac i lite över två år och inte hittat något större fel på Finder.

Det mest störande skulle isåfall vara att när man markerar flera filer och väljer visa info så kommer det upp en ruta för varje fil som man sedan får stänga manuellt och att det står ledigt utrymme längst ned i alla Finder-fönster istället för något vettigt som i Windows. Det är det jag saknat mest sedan bytet.

Markera alla bilder, tryck alt+kringla+i. Då får du sammanlagd info på hela högen.
Vad vill du ha för info i stället för ledigt utrymme?

Det finns massor med smarta tricks i Finder
 
Ahaa, tack för det Mats :)

T.ex. kunde gärna total storlek på markerade filer visas, som den gör i windows. Det kanske går att ställa in? Jag har inte ens funderat på det där, bara stört mig på det ;-)
 
Ahaa, tack för det Mats :)

T.ex. kunde gärna total storlek på markerade filer visas, som den gör i windows. Det kanske går att ställa in? Jag har inte ens funderat på det där, bara stört mig på det ;-)

Det tror jag inte att man kan få till, då är det ovanstående metod som gäller.

Jag tror att många som klagar på Finder känner inte till alla trick som finns. Jag är ibland ute och supportar i olika program och ser oftast ganska klumpigt användande av Finder och detta är oftast personer som jobbat i Mac i massor av år.
 
Kanske skulle starta en tråd där alla kunde dela med sig av de bästa tricksen i Finder?
Finns intresse?
 
Det är troligen för att du har kört VGA innan.

Haha... jag hade faktiskt XGA så det så! Vad jag försökte säga är att jag upplever skärmen som mer kontrastrik för att förtydliga min förra post, och det upplever jag som positivt.

Däremot lämnar Macapplikationer oftast en hel drös med config-filer efter sig. Jag talar av egen erfarenhet och menar inte att påstå att du har "fel" eller något.

Så sant som det är sagt!

Mvh Petter
 
Haha... jag hade faktiskt XGA så det så! Vad jag försökte säga är att jag upplever skärmen som mer kontrastrik för att förtydliga min förra post, och det upplever jag som positivt.

Jag tror det pratades om anslutningen mellan dator och bildskärm inte upplösningen. Nu kör du förmodligen DVI eller DP, förut körde du nog VGA. VGA för över signaler analogt och dom andra digitalt vilket ger en klarare bild.

/Karl
 
pcmaclinux

Det är dags att förnya datorn på bordet hemma och då uppstår frågan: Fortsätta jobba med PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?

Tacksam för råd!

Kasta in linux i den datorn du har så kan du på en gång lägga in rawstudio och gimp + en massa andra bra gratisprogram.
 
Ahaa, tack för det Mats :)

T.ex. kunde gärna total storlek på markerade filer visas, som den gör i windows. Det kanske går att ställa in? Jag har inte ens funderat på det där, bara stört mig på det ;-)

Nej men du kan få storlek på filer och mappat i listvy. Sätt fönstret i listvy och tryck kringla-J där kan du kryssa i beräkna alla storlekar. Detta skulle jag vilja ha på windows.
 
Ingen större skillnad mot vad de kommersiella gör bara det att de ofta säljer det en massa andra människor gjort ideellt och gratis över hela världen.
En av poängerna med fri programvara är att man ska kunna göra precis så. Det är alltså inte ett dugg oetiskt. Man får förstås inte sälja det under några andra villkor än under de villkor som gällde när man fick tag på det.

Visst finns det en massa fanatiker som blir upprörda och galna så fort nånting kostar pengar, men de har helt missförstått vad fri programvara är.
 
Jag tror att många som klagar på Finder känner inte till alla trick som finns. Jag är ibland ute och supportar i olika program och ser oftast ganska klumpigt användande av Finder och detta är oftast personer som jobbat i Mac i massor av år.

Lite OT kanske....

Enligt min mening är det påståendet klockrent!

JAG tror att många som klagar på allt möjligt inte har en aning om "alla trick" som finns överhuvudtaget. Datorer, mjukvara, kameror...you name it. Jag kan bara gå till mig själv. Tekniknörd som jobbar dagligen med datorer och teknik men som ändå drar igång burken när jag kommer hem, grottar i program, mekar med mina kameror, studioprojektet och allt vad det är. Köpte en såndäringa HDD/DVD-inspelare för en tid sedan. Instruktionsbok som Nya Testamentet. Vem f....orkar läsa den? Har säkert missat massor av "trick" eftersom jag, såsom säkert många andra, helt enkelt inte orkar ta in allt.

Problemet är väl helt enkelt att vår elektroniska tillvaro idag är ganska komplex. Istället för att grotta ned sig på djupet i utvalda ämnen och lära sig från grunden så är man och petar i allt möjligt. Hur många finns det, om vi nu pratar om "vanliga" användare, som till fullo behärskar ett operativsystem? Eller sin kamera.......

Tur att det finns forum ;-)

//Per
 
Lite OT kanske....

Enligt min mening är det påståendet klockrent!

JAG tror att många som klagar på allt möjligt inte har en aning om "alla trick" som finns överhuvudtaget. Datorer, mjukvara, kameror...you name it. Jag kan bara gå till mig själv. Tekniknörd som jobbar dagligen med datorer och teknik men som ändå drar igång burken när jag kommer hem, grottar i program, mekar med mina kameror, studioprojektet och allt vad det är. Köpte en såndäringa HDD/DVD-inspelare för en tid sedan. Instruktionsbok som Nya Testamentet. Vem f....orkar läsa den? Har säkert missat massor av "trick" eftersom jag, såsom säkert många andra, helt enkelt inte orkar ta in allt.

Problemet är väl helt enkelt att vår elektroniska tillvaro idag är ganska komplex. Istället för att grotta ned sig på djupet i utvalda ämnen och lära sig från grunden så är man och petar i allt möjligt. Hur många finns det, om vi nu pratar om "vanliga" användare, som till fullo behärskar ett operativsystem? Eller sin kamera.......

Tur att det finns forum ;-)

//Per

Helt rätt om saker och ting inte är självförklarande och onödigt krångligt eller onödigt gömt så kommer bara några få använda det. Hur många otroligt bra tips och tricks har man inte provat en gång och sedan glömt bort och aldrig använt dom igen.
Hålla ner sjuttioelva tangenter samtidigt som håller ner musknappen och kliar sig bakom örat med högerfoten kombinationer är otroligt krångliga att komma ihåg.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.