Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dell och HP gör bättre skärmar än Apple till lägre pris desutom.

/Karl

Jo och mindre är de också. Apples skärm kostar visserligen ganska mycket pengar men jag tycker nog att den är ganska prisvärd. 27" IPS med högtalare, kamera och dessutom integrerad laddare/strömförsörjning till bärbara macar är rätt ok. Visst tex HP har ju ett par rätt bra 24" men prisskillnaden är inte jättestor.

M
 
Jo och mindre är de också. Apples skärm kostar visserligen ganska mycket pengar men jag tycker nog att den är ganska prisvärd. 27" IPS med högtalare, kamera och dessutom integrerad laddare/strömförsörjning till bärbara macar är rätt ok. Visst tex HP har ju ett par rätt bra 24" men prisskillnaden är inte jättestor.

M

Det handlar egentligen inte om pris eller kvalitet.

Står det Apple på grejerna så är det dåliga prylar enligt Falumas. Det är bara att skumma igenom dom trådar som handlar om iPhone eller annat från Apple där han har skrivit så syns hans aversion gentemot Apple väldigt tydligt.
 
Jag har bytt för något månad sedan. Är helnöjd!

Skönt att slippa allt det gamla vanliga strulet med windows. Såg inte fram mot bytet till Win 7 så jag bytte till Snow Leopard i stället.

Jag är gammal Unix & Linux-geek med Amiga i botten. Då passar Mac extra bra eftersom det ligger BSD i botten.

Våga ta steget du ångrar dig inte.

Men du har ju valt att byta vid fel tidpunkt kanske. Jag hade en gammal IBM T60 som tidigare varit en lätt mardröm med Windows XP (XP har annars varit döstabilt och jag har inte haft problem sedan 2006 med den maskinen. Det är IBM som alltid har hållit på att strula med egna lösningar till Windows och sina burkar, som oftast dessutom inte tillfört ett dugg. T60 var så hopplös att man inte ens fick igång musen efter en installation av Standard Windows. Toshiba har också historiskt haft en massa eget fix för sig och bärbara är ju ofta lite mer sofistikerade maskinellt än stationära burkar.

Min T60 ballade ur helt efter att jag installerat en Ericsson telefons programvara. Efter det funkade varken vanligt Ethernet, Bluetooth eller trådlöst. Jag ruttnade och det var faktiskt inte bara Windows fel i detta läget utan Ericssons. Ericsson tog inget som helst ansvar och låtsades som det regnade trots fullt med kommentarer på nätet om problemet i fråga.

Till slut lackade jag ur helt en dag och beslutade att ge Windows 7 en chans. Var ytterst tveksam eftersom jag haft lite strul med Vista tidigare och maskiner med äldre grafikkort. T60 är väl åtminstone 4 år gammal vid detta laget. Döm om min förvåning - jag säger bara plug and play och allt bara funkade. Inte tillstymmelse till installationsstrul. Mycket nöjd med det gamla liket. Den är ju som helt ung på nytt och allt går som tåget. Hade jag försökt med XP igen så skulle jag som vanligt tvingats ladda ner drösvis med drivrutiner från Lenovos site (ja det är ju kineserna på Lenovo som köpte IBM-s konsument PC för ett antal år sedan som fortsatt får ta hand om det gamla eländet).

Visst finns det saker som jag tycker t.o.m. ändrat på mest för ändrandets egen skull, men i huvudsak är Windows 7 riktigt riktigt bra.
 
Senast ändrad:
Jo och mindre är de också. Apples skärm kostar visserligen ganska mycket pengar men jag tycker nog att den är ganska prisvärd. 27" IPS med högtalare, kamera och dessutom integrerad laddare/strömförsörjning till bärbara macar är rätt ok. Visst tex HP har ju ett par rätt bra 24" men prisskillnaden är inte jättestor.

M

Upp till 56% billigare är Dell och HP mot Apple, så Appleskärmen är ju bara dubbelt så dyr vilket kanske inte är jättestor skillnad enligt dig. Vill man ha en masse lull lull i skärmen och vill betala mer för en sämre skärm så är valet självklart apple.

Enligt prisjakt kostar följande IPS-skärmar

Apple 24" 8295kr
Dell 24" 4990kr
HP 24" 3649kr

HP 56% billigare

Apple 27" 8831kr
Dell 27" 7990kr

Dell 9% billigare, HP har ingen 27"-skärm.

Apple 30" 16778kr
HP 30" 12310kr
Dell 30" 12490kr

HP och Dell är 25% billigare

HP och Dell har dessutom lyckats betydligt bättre än Apple-Skärmen på sådant som är intressant för fotografer (dvs färgåtergivning) i alla test jag läst.

/Karl
 
Men du har ju valt att byta vid fel tidpunkt kanske.

Vi (apple-geeks) fick ju en app-store till OS-X nu, det skulle kunna bli en riktig höjdare.
Ett ställe att hämta fri och köpa annan programvara.
Ett ställe som håller ordning på uppdateringar av allt oavsett leverantör.

(Ångestfyllda hatare av äpplen kommer nu att skriva om inlåsning och annat)

Har ännu inte ångrat mitt byte :)
 
Det handlar egentligen inte om pris eller kvalitet.

Står det Apple på grejerna så är det dåliga prylar enligt Falumas. Det är bara att skumma igenom dom trådar som handlar om iPhone eller annat från Apple där han har skrivit så syns hans aversion gentemot Apple väldigt tydligt.

Det är din högst personliga åsikt.

Här kan du läsa otroligt bra tests av bildskärmar och se att Apples skärmar inte är riktigt lika bra som Dells och HPs.
http://www.anandtech.com/tag/displays

/Karl
 
Vi (apple-geeks) fick ju en app-store till OS-X nu, det skulle kunna bli en riktig höjdare.
Ett ställe att hämta fri och köpa annan programvara.
Ett ställe som håller ordning på uppdateringar av allt oavsett leverantör.

(Ångestfyllda hatare av äpplen kommer nu att skriva om inlåsning och annat)

Har ännu inte ångrat mitt byte :)

Nu har vi Windows-användare http://www.appup.com/applications/applications-Angry+Birds så att vi kunde spela Angry Birds innan OS/X-användarna kunde det.

App-Store i sig är bra, det kommer Microsoft med säkerthet släppa snart också. Så länge dom inte samma monopol som dom har till iPhone och Android, då blir det genast en annan femma när det börjar missbrukas.

/Karl
 
Ett ställe att hämta fri och köpa annan programvara.
Ett ställe som håller ordning på uppdateringar av allt oavsett leverantör.

One ring to rule them all.

App-store är nog en bra sak, men den där grejen med att hålla ordning på tredjepartsupdateringar har faktiskt Microsoft Update klarat av i ganska många år nu.

Installation och avinstallation tycker jag f.ö. är en av de få saker som Windows gör bättre än OS X. Annars föredrar jag OS X.
 
Apropå prisskillnader så sägs det i testet av Apples 27-tummare att den är billigare än Dells motsvarande skärm, medan du citerade Prisjakt och kom till en annan slutsats. Prisskillnaden kan nog variera.

Jo, men det är ju ofta så att när någon är ensam med något vilket Dell var med 27" med IPS så tas ofta ett överpris ut. Detta brukar ändra sig snabbt efter en konkurent dykt upp.

Visst är det dock så att priserna ändrar sig, konkurensen är benhård nu på skärmar. IPS-skärmar kostar en spottstyvel idag om man jämför med för ett par år sedan, vilket jag tror är lite tack vara Apple faktiskt.

Här i Schweiz ser prisbilden ut på följande sätt för
Apple 27
http://www.toppreise.ch/chart_205254.html
Dell 27
http://www.toppreise.ch/chart_196025.html

/Karl
 
One ring to rule them all.

App-store är nog en bra sak, men den där grejen med att hålla ordning på tredjepartsupdateringar har faktiskt Microsoft Update klarat av i ganska många år nu.

Installation och avinstallation tycker jag f.ö. är en av de få saker som Windows gör bättre än OS X. Annars föredrar jag OS X.

Nja, Microsoft update hanterar ju bara os-nära grejjor inte andra program.

Uninstall på windows (i alla fall i XP) lämnar ju så gott som alltid saker efter sig på ett rätt osnyggt sätt.
Kör app-trap i osx och då rensas det bra. Default är väl inte osx heller helt lysande.
 
Nja, Microsoft update hanterar ju bara os-nära grejjor inte andra program.
Är det inte fritt fram för alla tredjepartsleverantörer att leverera uppdateringar via Microsoft Update?
Uninstall på windows (i alla fall i XP) lämnar ju så gott som alltid saker efter sig på ett rätt osnyggt sätt.
Det är inte min erfarenhet. Visst finns det program som inte avinstallerar sig korrekt, men då har de inte använt Windows standardrutiner för installation och avinstallation.
Kör app-trap i osx och då rensas det bra. Default är väl inte osx heller helt lysande.
Apple borde standardisera installation/avinstallation bättre och skapa bättre verktyg för avinstallation.
 
Apple borde standardisera installation/avinstallation bättre och skapa bättre verktyg för avinstallation.

Verkligen?
De problem som ibland uppstår med avinstallation av mjukvara i OS X brukar vara relaterade till att den som producerat mjukvaran kört egena lösningar som inte följer Apples standard.

Följer du Apples standard så räcker det med att dra programikonen till papperskorgen för att göra en fullständig avinstallaion.

Att tredjepartsmjukvara kodas på ett sätt som inte funkar på detta sätt beror ju snarare på den aktuella utvecklaren än på Apple.
 
Följer du Apples standard så räcker det med att dra programikonen till papperskorgen för att göra en fullständig avinstallaion.

Nej, då avinstalleras inte filer (inställningsfiler, cachefiler, mm) som ligger under användarnas hemkataloger. Inte heller liknande filer som ligger i en systemkatalog (vilket kan förekomma för systemprogram).

Nu kanske man kan tycka att sådana filer inte ska tas bort när man avinstallerar ett program, men visst vore det väl bra om man finge välja?
 
Är det inte fritt fram för alla tredjepartsleverantörer att leverera uppdateringar via Microsoft Update?
Kanske är så men det dyker inte upp mycket den vägen i alla fall.

Det är inte min erfarenhet. Visst finns det program som inte avinstallerar sig korrekt, men då har de inte använt Windows standardrutiner för installation och avinstallation.
Tycker var och varannat program lämnar efter sig minst en tom katalog i "program files" ofta mer än så i register och liknande.

Apple borde standardisera installation/avinstallation bättre och skapa bättre verktyg för avinstallation.
Har som sagt inte haft några problem med Mac:en, det betyder ju inte att problemen inte finns där :-/
 
Nej, då avinstalleras inte filer (inställningsfiler, cachefiler, mm) som ligger under användarnas hemkataloger. Inte heller liknande filer som ligger i en systemkatalog (vilket kan förekomma för systemprogram).

Dubelkollade just, och insåg att jag varit felunderrättad.
Så jag tackar för påpekandet :)

Nu kanske man kan tycka att sådana filer inte ska tas bort när man avinstallerar ett program, men visst vore det väl bra om man finge välja?

Jo, det vore kanon.
Finns ju faktiskt tillfällen när man kan tänkas vilja ha kvar viss info.
Men att kunna välja vore helt klart optimalt.
 
Förr, i OS 9 och bakåt ynglade inte installationerna av sig så mycket filer i systemet. Då kunde man oftast dra programikonen till papperskorgen. På så vis var det även löjligt enkelt att dela med sig av installerade program också.

Har testat både App Zapper och App Cleaner och båda verkar fungera bra. Å andra sidan vet jag inte om det stör så mycket att ha diverse filer kvar i systemet. Troligtvis inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.