Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är nog mer troligt att det beror på antivirusprogrammet, laptopen i sig eller drivrutiner än win7.
Saker självdör heller inte utan vidare, det finns alltid en orsak. Men den okunnige skyller nog gärna ofta på windows och menar att osx är så mycket bättre.

Att ni kör xp på jobbet beror väl till stor del på att det praktiskt taget skulle vara omöjligt att administrera (nåja, oerhört mycket krångligare i alla fall) ett mac-nätverk på ett sådant sätt man kan med ett windows-dito i kombination med att det vore en väldigt stor investering att byta till 7:an när det redan funkar med xp.

Du slår knut på dig själv nu :)

1. Windows XP är enligt dig så dåligt att det är helt irrelevant att jämföra med mac osx anno 2006

2. Med win 7 är allt problemfritt

3. När mac-maskinerna tuffar på och win 7 maskinen strular så har det inte med windows att göra

4. Du säger att det är en väldigt stor investering att byta från winXP (som är dåligt men fortfarande används på många företag) till win7 som är problemfritt. Kostnaden för ett IS/IT system är konstant på ett företag, vare sig man behåller eller byter system. Undantaget om man kan ändra mängden support/arbetstid som går åt för driften, då kan ett nytt bättre system ge lägre kostnader...

5. Jag är tydligen okunnig om operativsystem trots att jag skrivit flera stycken och jobbat med utveckling av datorsystem i 20 år. Hur många OS och drivrutiner har du skrivit? Du kanske jobbar på microsoft...

6. Om windows 7 inte fungerar bra så har man valt fel hårdvara eller drivrutiner. Hur väljer man hårdvara i en laptop? Byter du chipset i dina och skriver egna drivrutiner?

Hela poängen med inläggen från min sida var just att jag jobbar med sånt här och kör windows hela dagarna på jobbet och har gjort så sen windows 3.0 MEN när jag nu sett vad lite arbete som krävs för att använda en mac-dator med OSX så tycker jag att det är bättre.

Har en kompis som är rätt hardcore windows/MS fanboy och han deklarerade nyligen att nu kommer de nya windows mobile telefonerna som kommer att sopa banan med iPhone m.fl eftersom MS nu tagit fram det ultimata OS:et för smartphones :)

Minns ni Windows CE? Tablet PC (föregångare till iPad med windows)? Zune mediaspelaren med "plays for sure" (MS DRM som i praktikten betyder "will not play at all") osv osv. Den röda tråden är användarupplevelsen ;)

OT
Varför blir sådana här trådar så långa? De har ju inget med foto eller bilder att göra. Vi borde ladda upp och kommentera bilder istället eller kanske skriva inlägg om vad som är en bra bild och varför man tycker det...
 
Senast ändrad:
Om windows 7 inte fungerar bra så har man valt fel hårdvara eller drivrutiner. Hur väljer man hårdvara i en laptop? Byter du chipset i dina och skriver egna drivrutiner?
Man slänger skiten och köper en ny Cåmpack på ElGiganten för 3995:- med rosa skal och 14 klisterlappar. Och du får en cykel på köpet:)
 
Ge Mac:en till ungarna skall du se att de kan ordna lite problem åt dig ;-)

min 2,5 åriga kille använder mac och inte har han ännu strulat till det. Visst byter han namn på filer som han har på desktoppen till obegripliga kombinationer, men det beror på att han fortfarande inte kan läsa eller skriva. Han kör förstås inga komplicerade program, men eyeTv och dvd-playern hanterar han. Spotify är hans senaste fynd. Den behöver han fortfarande lite handledning med, det börjar finnas så många spellistor då han använder min inloggning. Men det går bra tycker han för vi har rätt lika musiksmak. Han lyssnar antingen på David Bowie eller Sex Pistols, beror på vilket humör han är på. För tillfället använder han mest minimaccen, men tror att det snart är dags för en macbook för honom.
 
Jag jobbar på ett företag med både Mac och PC och det är ganska oavgjort mellan systemen vilka som har mest problem.
På OS/X-sidan är det mest strul med Adobes program och på PC sidan är det oftast Office som krånglar. Slänger man ut adobes produktes och microsofts Office suite så har man i bägge fallen riktigt bra system.

Det många syftar till att OS/X är stabilare är att det är ett mer oflexibelt system det finns mindre möjligheter, många gånger då någon klagar på att Windows inte fungerar har dom helt enkelt råkat ställa om en inställning så att det inte fungerar som det gjorde innan.

Här är nu det stora vägvalet, vill man arbeta som man vill eller vill man arbeta som Steve har bestämmt att man skall arbeta. Dom flesta ca 88% väljer Windows, många förmodligen pga priset och köper man en billig PC så brukar det vara fler problem med den också.

Köper men dock en HP eller Sony PC ur deras företagsserie så har man en dator som är minst lika bra som en Apple.

Någon sade tidigare att det är ok att jämföra winXP mot Snöleoparden eftersom WinXP fortfarande är det största operativet, frågan som dyker upp då är om snöleoparden är störst på Mac-sidan, den snurrar nog fortfarande många PowerPCs där ute och dom kör Tiger på sin höjd.
Att Tiger har sina fördelar mot WinXP kan jag dock hålla med om, då var nog OS/X lite före men å andra sidan är nu Windows 7 enligt mig lite bättre än Snöleoparden.

/Karl
 
Uppskattar tråden, mkt bullshit men även konstruktivt, har bara kört pc sedan -95 mkt spelande, nu spelar jag och barnen på konsol och datorn blir över för foto, lyssna på musik, mm och nu vill jag prova Mac. iMac och kalibrering av skärm är det lätt, vilken är en bra prestanda/pris maskin av macarna?
 
Uppskattar tråden, mkt bullshit men även konstruktivt, har bara kört pc sedan -95 mkt spelande, nu spelar jag och barnen på konsol och datorn blir över för foto, lyssna på musik, mm och nu vill jag prova Mac. iMac och kalibrering av skärm är det lätt, vilken är en bra prestanda/pris maskin av macarna?

iMac:arna är väldigt prisvärda, både för OS/X och som Windowsdatorer.

/Karl
 
På OS/X-sidan är det mest strul med Adobes program och på PC sidan är det oftast Office som krånglar. Slänger man ut adobes produktes och microsofts Office suite så har man i bägge fallen riktigt bra system.

Det låter i mina öron mycket konstigt att Adobes program skulle vara källan till problem. Som du vet är OS X dominerande på företag i reklam- och tryckeribranschen. Den dominerande programsviten är Adobe CS. Om den kombinationen skulle vara ett stort problem hade jag märkt det eftersom jag tar konsultuppdrag för en Appleåterförsäljare. Det gånger jag är ute hos reklambyråer som har problem med InDesign, Illustrator eller PS etc, är det nästan alltid något typsnittrelaterat. Problemet är att de behöver ha så många typsnitt och användaren vet inte alltid hur de ska hanteras. Resultatet blir konflikter med systemets egna fonter. Det har säkert många OS X användare upplevt.
 
Det låter i mina öron mycket konstigt att Adobes program skulle vara källan till problem. Som du vet är OS X dominerande på företag i reklam- och tryckeribranschen. Den dominerande programsviten är Adobe CS. Om den kombinationen skulle vara ett stort problem hade jag märkt det eftersom jag tar konsultuppdrag för en Appleåterförsäljare. Det gånger jag är ute hos reklambyråer som har problem med InDesign, Illustrator eller PS etc, är det nästan alltid något typsnittrelaterat. Problemet är att de behöver ha så många typsnitt och användaren vet inte alltid hur de ska hanteras. Resultatet blir konflikter med systemets egna fonter. Det har säkert många OS X användare upplevt.

Vi är i just den branchen. Våra Mac:ar är kanske konstiga, men det är CS4 och CS5 som strular mest. Så pass mycket att grafikerna faktiskt har en Windowsburk med CS5 för vissa saker.

Det är mest komplexa indesigndokument med hopp till Photoshop som orsakar problemen.

Vi hade problem med typsnitten förut men det var på PowerPC/Tiger-tiden, när vi bytte till intel så rensade vi rejält bland typsnitten, vi gör medicinsk reklam så det behövs inte så otroligt många konstiga typsnitt, just nu är det kanske 20-30st utöver systemtypsnitten som dom jobbar med.

/Karl
 
Vi är i just den branchen. Våra Mac:ar är kanske konstiga, men det är CS4 och CS5 som strular mest. Så pass mycket att grafikerna faktiskt har en Windowsburk med CS5 för vissa saker.

Det är mest komplexa indesigndokument med hopp till Photoshop som orsakar problemen.

Vi hade problem med typsnitten förut men det var på PowerPC/Tiger-tiden, när vi bytte till intel så rensade vi rejält bland typsnitten, vi gör medicinsk reklam så det behövs inte så otroligt många konstiga typsnitt, just nu är det kanske 20-30st utöver systemtypsnitten som dom jobbar med.

/Karl

OT

På tal om läkemedel, jag jobbade som pre-press chef på ett tryckeri som hade Pharmacia (vet inte vad de heter idag) som stor kund. Vi tryckte bipacksedlar och förpackningar till Nicorett m.m.. Kvalitetskraven var enorma och korrekturrutinerna helt "idiotsäkra", nästintill löjliga!

Efter nyår gick jag och köpte mig en ask med nikotintuggummin. Gissa om man blev förvånad när ett grovt korrfel har passerat alla instanser och ända ut till butikerna.

Någon söker nog nytt jobb nu...
 

Bilagor

  • nico.jpg
    nico.jpg
    78.7 KB · Visningar: 148
OT

På tal om läkemedel, jag jobbade som pre-press chef på ett tryckeri som hade Pharmacia (vet inte vad de heter idag) som stor kund. Vi tryckte bipacksedlar och förpackningar till Nicorett m.m.. Kvalitetskraven var enorma och korrekturrutinerna helt "idiotsäkra", nästintill löjliga!

Efter nyår gick jag och köpte mig en ask med nikotintuggummin. Gissa om man blev förvånad när ett grovt korrfel har passerat alla instanser och ända ut till butikerna.

Sådanna saker har vi aldrig släppt iväg på trycksaker. På weben har det nog hänt, men där är det lite lättare att rätta till.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.