ANNONS
Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Åter igen, läs dina inlägg, har inte sett ett enda ännu som du byggt på saklig fakta. Du har ju inte ens kört W7 och ändå tror du dig veta något om det, per definition en gissning.

Nja jag skulle kalla det en mha statistik väl underbyggd prediktion. :)

Det är möjligt att W7 är "the best thing since sliced bread" MS operativsystem blir (möjligen undantaget Vista) bättre för varje release.

Det är dock inte helt osannolikt att problem som finns i tidigare releaser fortfarande finns kvar. Det har hänt förr när det gäller MS även om du har svårt att acceptera det.

Jag tänker dock tillåta mig att vara skeptisk till jag fått motsatsen bevisad.

Nja jag skulle kalla det en mha statistik väl underbyggd prediktion. :)

Det är möjligt att W7 är "the best thing since sliced bread" MS operativsystem blir (möjligen undantaget Vista) bättre för varje release.

Det är dock inte helt osannolikt att problem som finns i tidigare releaser fortfarande finns kvar. Det har hänt förr när det gäller MS även om du har svårt att acceptera det.

Jag tänker dock tillåta mig att vara skeptisk till jag fått motsatsen bevisad.

Hehe, den här filmen passar bra här:
http://www.youtube.com/watch?v=Gk4FIIkKXdw

Hur får du Apple til OS X? Det är ju inte ens samma bokstäver.
Det är ju du som envisas med att jämställa MS med Apple inte jag.
Det är korrekt att jämföra Vista eller W7 med Leopard eller Snow Leopard.

Ska du jämföra Apple med någon så välj en som matchar något så när. Du kan välja Sun som är en leverantör pls som Apple med et totalansvar för hela systemet.

Du skyller ju på Windows för allt och lite till så det skulle inte förvåna mig det minsta.
Nope beskyller Windows för rätt lite egentligen. Det finns dock en hel del missar i systemdesignen och ett arv som gör att en Windows-baserad dator kan vara väldigt struliga varelser att ha med att göra.

Bakåtkompabilitet

Ett problem med PC och de olika Windowsversionerna, som jag upplevt, är att det är svårt att få äldre kringutrustning att fungera med nyare Windows-versioner. Jag köpte nyligen en välutrustad PC med Windows 7 som fungerar oklanderligt i alla avseende utom att jag inte kan hitta drivrutiner för min storformatskrivare Epson 7600 eller mina scannrar för flatbädd resp film. Tidigare hade jag en XP-dator och då var det inga problem. Liknande problem har jag med mina Adobe-program Photoshop, Illustrator osv. Jag köpte mina första program för flera år sedan (Photoshop 4.0) och har därefter regelbundet köpt uppgraderingar. För att kunna installera uppgraderingarna på Windows 7-datorn måste jag ju installera grundversionen av programmen vilket dock inte går eftersom man gått över till 32-bitar. Jag har parallellt med mina PC-datorer kört en MacBook Pro med Adobe-paket installerat. Där har detta aldrig varit några problem och inte heller att få den att fungera med min gamla kringutrustning. Om man sen ska välja PC eller Mac är väl en smaksak men problemen med att köra gammal kringutrustning till Windows 7 bör man vara medveten om. Kanske går det att lösa men irriterande är det.

Nu får ni lugna ner er ett snäpp här, vissa inlägg börjar bli både aggressiva och okonstruktiva. Utvecklas det till ett rent ställningskrig får vi ta och stänga tåden.

// CL, kör själv både-och :)

Ett problem med PC och de olika Windowsversionerna, som jag upplevt, är att det är svårt att få äldre kringutrustning att fungera med nyare Windows-versioner. Jag köpte nyligen en välutrustad PC med Windows 7 som fungerar oklanderligt i alla avseende utom att jag inte kan hitta drivrutiner för min storformatskrivare Epson 7600 eller mina scannrar för flatbädd resp film. Tidigare hade jag en XP-dator och då var det inga problem. Liknande problem har jag med mina Adobe-program Photoshop, Illustrator osv. Jag köpte mina första program för flera år sedan (Photoshop 4.0) och har därefter regelbundet köpt uppgraderingar. För att kunna installera uppgraderingarna på Windows 7-datorn måste jag ju installera grundversionen av programmen vilket dock inte går eftersom man gått över till 32-bitar. Jag har parallellt med mina PC-datorer kört en MacBook Pro med Adobe-paket installerat. Där har detta aldrig varit några problem och inte heller att få den att fungera med min gamla kringutrustning. Om man sen ska välja PC eller Mac är väl en smaksak men problemen med att köra gammal kringutrustning till Windows 7 bör man vara medveten om. Kanske går det att lösa men irriterande är det.

Bakåtkompatibiliteten för mac är det väl lite si och så med eftersom Apple gillar att byta "allt" så att ens gamla program eller hårdvara inte längre går att använda. Bränna broar? Nu tror jag iofs att Apple bytt färdigt på ett bra tag iom intel.

Vad det gäller drivrutiner, jag har några gånger fixat drivrutiner för gammal hårdvara när jag uppgraderat windows bara genom att ändra drivrutinens lista för systemstöd. Tex min Epsonscanner vägrade Epson släppa drivrutiner till. Kan man ändra drivrutinerna på en mac? Jag skulle inte ens veta vilken ände jag skulle börja i.

Mac kanske har bättre uppdaterade drivrutiner men ofta stöds hårdvaran inte alls eller med eftersläpning.

Vad menar du gått över till 32 bitar? Menar du 64? Och alla 32-bitarsprogram funkar på 64-bitarssystem...

Nu får ni lugna ner er ett snäpp här, vissa inlägg börjar bli både aggressiva och okonstruktiva. Utvecklas det till ett rent ställningskrig får vi ta och stänga tåden.

// CL, kör själv både-och :)

Stäng inte tråden, stoppa påhoppen/påhopparna istället om de fortsätter. Finns mycket underhållningsvärde och en hel del bra info. Kör också bägge.

/ Mac och Win fan

Macarna är något stabilare, tystare, startsnabbare, mer logisk (enligt mig) och mycket exklusivare. Det räcker för mig. Men glöm inte att du måste fram med stora plånboken.

Hur stor plånboken behöver vara beror på. Visst, det finns ingen lågbudget-Mac eller någon Mac som man kan bygga ihop själv från lösa delar, men om man jämför Mac:eek:r med Windows-PC-maskiner med motsvarande prestanda (och bundlad mjukvara) så tror jag faktiskt att Mac är ganska priskonkurrenskraftig.

En stor mängd hårdvara saknar helt stöd för mac, sist jag råkade ut för det var när jag letade NAS.
Vad var det för slags Mac-stöd du saknade när du letade NAS:ar?
Här ligger nog Apple i lä, ja. Det finns diverse tredjepartsprodukter, men frågan är hur bra de fungerar.

Vidare så finns det nog en stor mängd människor som inte betraktar det som en fördel att vara låst till tillverkarens hårdvara. Tror det är gott om folk som vill välja sina ljudkort, grafikkort, tangentbord osv själv. Jag skulle t ex aldrig köpa en iMac eftersom jag vill välja skärm själv och främst slippa den skitskärmen som den tycks vara utrustad med numera. Eller bara möjligheten att kunna installera extra hårddiskar. Det känns inte så rimligt att köpa en MacPro bara för att få den möjligheten...
Tangentbord och skärm är väl inga problem? Nog fungerar det mesta (för att inte säga allt) med en Mac?

Vilken iMac är det som har skitskärm? Jag sneglar lite på en iMac 27", men om den har skitskärm så blir det nog ingen sådan. iMac 24" hade/har så vitt jag vet en riktigt bra skärm.

Annars kan man ju koppla in en bra skärm på sin iMac samt använda den externa skärmen för bildbehandling och den inbyggda för annat. Det kan vara rätt trevligt med två skärmar när man sysslar med bilder.

På vad sätt är den bättre än andra datorers tangentbordsbelysning?

Köpte ett på netonnet för en hundring och det är jätteuselt. Det lyser visserligen men ååååååå vilket skräp att skriva på.
Tur att den sitter på datorn i garderoben (min server) därav behovet av belysning. Väldigt sällan man pillar på den rent fysiskt så det spelar ju inte så stor roll.

Det måste även innebära att MS är skräp... eller ubuntu föresten för det är vad som körs på servern.

Jäkla netonnet, sänka hela open source världen så här...

Tycker det är rätt kul att detta ämne leder till så många heta diskussioner. Skönt att det fortfarande är ett stort motstånd mot mac. Detta gör förhoppningsvis att Apple fortsätter producera efter kvalitet i stället för att försöka tävla med Microsoft om marknaden. Ju färre som köper mac - ju färre virus, tredjepartstillverkare och annat kommer i slutändan medverka till datorstrul - och det är det jag hatar. Sen skiter jag i vilken logga som står på datorn. Och vill man spela annat än wow så är det förstås PC som gäller...

Tycker det är rätt kul att detta ämne leder till så många heta diskussioner. Skönt att det fortfarande är ett stort motstånd mot mac. Detta gör förhoppningsvis att Apple fortsätter producera efter kvalitet i stället för att försöka tävla med Microsoft om marknaden. Ju färre som köper mac - ju färre virus, tredjepartstillverkare och annat kommer i slutändan medverka till datorstrul - och det är det jag hatar. Sen skiter jag i vilken logga som står på datorn. Och vill man spela annat än wow så är det förstås PC som gäller...

Eller PS3 ;-)

Lennart Sindahl:

Bytte själv till Mac (Imac 27") för ca 1 månad sedan efter att tidigare alltid ha kört diverse PC-burkar. Kan tala om att jag nu, efter att ha börjat förstå hur logiskt allt är med Macen, ALDRIG kommer att byta tillbaka till PC. Med Macen flyter allt bara på.

Jag köpte en MacMini för 6 månader sedan och gör allt utom att spela spel på den. Jag har kvar min PC, men den blåskärmar mest hela tiden. Det tar nån vecka eller så att vänja om sig till Mac, men det är inga höga trösklar att ta sig över. Den största fördelen med min MacMini är att den är knäpptyst. Underbart att slippa burrandet från PCn.

Och då kan jag flika in, som färsk win7 32bit användare, att win7 är det smidigaste windows jag någonsin använt, ur en photoshop synpunkt.

Otroligt bra flyt i photoshop samtidigt som burken inte segar ner när jag använder fler program tillsammans med PS, som var rena mardrömmen när jag gjorde samma sak med vista.

//L

Jag har ju sagt att jag tyckte iTunes var av mindre hög kvallitet, nåja den suger helt enkelt.

Jag har dock hittat en underbar lite applikation (nåja rätt stor egentligen) som heter Songbird.

Finns till OS X, Win och Linux så alla kan prova, mkt demokratiskt och bra. ;-)

http://getsongbird.com/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar