Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bytte till mac för knappt ett år sedan, och det är det bästa jag gjort. Använder den främst till musikproduktion, vilket därför kräver att jag snart uppgraderar till en iMac i5/i7. Ok, dessa kostar mycket, men vad får du? En sanslös skärm på 27" med bättre öpplösning än HD. Men bäst med mac är operativsystemet, och det faktum att de för (de flesta) strular mindre. Det finns förstås aldrig någon garanti, men försöker man hålla sig till främst program som är utvecklade av eller för apple ska de fungera ypperligt - har i alla fall gjort så för mig, och de jag känner. Minus är att de är dyrare, sen tycker jag design-grejen känns lite töntig. Hade hellre haft en lite robustare macbook, men det bara är min smak...
 
Jag pratar förvisso om Apple och Microsoft, att du pratar om något annat är väl upp till dig.
Ett antal syftningsfel i ditt inlägg gör det väldigt svårt att tolka vad du vill ha sagt.

Jag skulle säga att du blandat Operativsystem, drivrutiner, firmware och hårdvara rätt friskt i de inlägg du skrivit.

Du kan som jag skrev inte prata Apple & Microsoft, det är som att försöka jämföra Bosch med BMW.

edit: Om du inte fattar liknelsen så tillverkar Bosch delsystem till bilar medan BMW använder Bosch i sin produkt som är ett komplett system.
Strular din BMW vänder du dig till BMW även om det står Bosch på den del som strular.
 
Jag skulle säga att du blandat Operativsystem, drivrutiner, firmware och hårdvara rätt friskt i de inlägg du skrivit.
Och det har vad med vad att göra? Jag pratar fortfarande om Apple och Microsoft. Eftersom inget märke på hårdvaran specificerats för PC är det svårt att prata om en specifik maskin, jag, till skillnad från dig, gissar inte hej vilt.
 
Följdfråga...

Kort och gott har Apples QC (Quality Control) gått ner kraftigt, vilket är ett resultat av ökat sälj, oavsett tillverkare.
Apple har så vitt jag vet aldrig erkänt sina misstag utan silently pushat nya updates med fixar. Det är därför det är så roligt med folk i trådar som denna som skriker om hur bra Apple är för att det är samma tillverkare av OS och hårdvara (Apple outsourcar för övrigt sin produktion) när verkligheten säger något helt annat. Många verkar dock inte leva i verkligheten :)
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1828404&start=15&tstart=0
http://www.reghardware.co.uk/2009/06/26/macbook_firmware_drive_failure/

Har du haft någon egen Mac?
 
Och det har vad med vad att göra? Jag pratar fortfarande om Apple och Microsoft. Eftersom inget märke på hårdvaran specificerats för PC är det svårt att prata om en specifik maskin, jag, till skillnad från dig, gissar inte hej vilt.

Då är du något mindre med i matchen än jag trodde. Du fattade inte min liknelse med Bosch och BMW antar jag trots att jag förklarade den för dig.

Du får ju för hela friden välja vilken systemnivå diskussionen ska ligga.
Det går inte att jämföra hela Apple:s system med delmängden som MS gör, det borde du fatta för du är ju enligt egen utsago så rackarns smart.

Sedan får du gärna visa mig var jag "gissar hej vilt"
 
Grattis!

Jag skriver detta från en (som i min/företagets)...

Grattis! Du är lyckligt lottad! Inte alla har sådana förmåner! Jag skulle nästan göra vad som helst om mitt företag kunde slänga ut PCarna genom fönstret...

Såklart kan inte alla gilla allt. Windows är ju marknadsledare och det stör mig inte. Om jag däremot får frågan om vad som "man" ska köpa brukar jag fråga om de är beroende av Windowsmiljö. Om inte kan jag inte annat än rekommendera Mac eftersom det är vad jag själv starkt föredrar samt att jag är någon form av supportcentral för olyckliga datorägare i min bekantskapskrets. När någon skall byta informerar jag vänligt att de bara får min fortsatta support om de köper Mac. Det har lett till att jag nästan inte alls behöver engagera mig i andras datorer. Inte för att de köper PC utan för att deras nya Macar funkar så bra och de verkar kunna med det mesta själva! Bra va? Konstigare än så är det inte. Case closed...
 
Då är du något mindre med i matchen än jag trodde. Du fattade inte min liknelse med Bosch och BMW antar jag trots att jag förklarade den för dig.

Du får ju för hela friden välja vilken systemnivå diskussionen ska ligga.
Det går inte att jämföra hela Apple:s system med delmängden som MS gör, det borde du fatta för du är ju enligt egen utsago så rackarns smart.

Sedan får du gärna visa mig var jag "gissar hej vilt"
Jo jag fattade den, men ignorerade den eftersom den var meningslös.

Som svar på din sista fråga kan du kolla igenom dina inlägg.
 
Grattis! Du är lyckligt lottad! Inte alla har sådana förmåner! Jag skulle nästan göra vad som helst om mitt företag kunde slänga ut PCarna genom fönstret...

Såklart kan inte alla gilla allt. Windows är ju marknadsledare och det stör mig inte. Om jag däremot får frågan om vad som "man" ska köpa brukar jag fråga om de är beroende av Windowsmiljö. Om inte kan jag inte annat än rekommendera Mac eftersom det är vad jag själv starkt föredrar samt att jag är någon form av supportcentral för olyckliga datorägare i min bekantskapskrets. När någon skall byta informerar jag vänligt att de bara får min fortsatta support om de köper Mac. Det har lett till att jag nästan inte alls behöver engagera mig i andras datorer. Inte för att de köper PC utan för att deras nya Macar funkar så bra och de verkar kunna med det mesta själva! Bra va? Konstigare än så är det inte. Case closed...
Lyckligt lottad vet jag väl inte, men att få välja dator själv ser jag som ett krav om jag ska kunna jobba på ett företag numera.

Att folk har olika erfarenheter är väl ganska självklart, men det är inte det som är relevant enligt mig. Relevant är att man inte använder lögner som att Mac skulle vara säkrare eller stabilare då det helt enkelt inte är så.
 
Senast ändrad:
Lyckligt lottad vet jag väl inte, men att få välja dator själv ser jag som ett krav om jag ska kunna jobba på ett företag numera.

Att folk har olika erfarenheter är väl ganska självklart, men det är inte det som är relevant enligt mig. Relevant är att man inte använder lögner som att Mac skulle vara säkrare eller stabilare då det helt enkelt inte är så.

Säkrare vet jag faktiskt inte. Jag tror inte något datorsystem är helt säkert. Däremot är OSX ännu så länge betydligt mindre utsatt för virus och annan malware. Utan att jag börjat leta efter länkar på internet så vill jag helt klart framföra att mina Macar har alltid varit stabilare än mina PC. Mycket talar väl för att det är UNIX-baserat precis som Linux som också anses stabilare. Men det beror nog mindre på hårdvara och mer på mjukvara.
 
För dom som är intresserade (vilket är väldigt få i ett forum som detta) så brukar jag rekommendera att man jämför t.ex.
http://secunia.com/advisories/product/96/?task=statistics_2009
http://secunia.com/advisories/product/27467/?task=statistics_2009
(Windows7 räknas bara från release, inte beta).

Att sitta och ljuga om att OS X på något sätt skulle vara säkrare än något annat borde nästan vara straffbart. Det tänket föder ignorans och det förlorar alla på, speciellt när det spenderas så mycket tid på Internet som det gör.
 
Öhm?

tozz;1450394 Att sitta och ljuga om att OS X på något sätt skulle vara säkrare än något annat borde nästan vara straffbart. Det tänket föder ignorans och det förlorar alla på sa:
Uhm, läste du mitt inlägg alls?
Jag kommenterade bara stabiliteten...?
 
Jo jag fattade den, men ignorerade den eftersom den var meningslös.

Aah, va bra då kan du ju fortsätta skälla på OS X och hänvisa till en länkar som hanterar firmwareuppgraderingar.

Jag ska skylla på Windows nästa gång en firmwareuppgradering går snett, det verkar logiskt.

Kan jag även skylla på Windows när kylfläkten börjar bli sliten och låter som ett reaplan, eller är det Ubuntu som tar skulden för fläktar?

Som svar på din sista fråga kan du kolla igenom dina inlägg.
Åter igen var gissar jag vilt?
 
Aah, va bra då kan du ju fortsätta skälla på OS X och hänvisa till en länkar som hanterar firmwareuppgraderingar.

Jag ska skylla på Windows nästa gång en firmwareuppgradering går snett, det verkar logiskt.

Kan jag även skylla på Windows när kylfläkten börjar bli sliten och låter som ett reaplan, eller är det Ubuntu som tar skulden för fläktar?


Åter igen var gissar jag vilt?
Hur får du Apple til OS X? Det är ju inte ens samma bokstäver.

Du skyller ju på Windows för allt och lite till så det skulle inte förvåna mig det minsta.

Åter igen, läs dina inlägg, har inte sett ett enda ännu som du byggt på saklig fakta. Du har ju inte ens kört W7 och ändå tror du dig veta något om det, per definition en gissning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.