Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad var det för slags Mac-stöd du saknade när du letade NAS:ar?

Här ligger nog Apple i lä, ja. Det finns diverse tredjepartsprodukter, men frågan är hur bra de fungerar.


Tangentbord och skärm är väl inga problem? Nog fungerar det mesta (för att inte säga allt) med en Mac?

Vilken iMac är det som har skitskärm? Jag sneglar lite på en iMac 27", men om den har skitskärm så blir det nog ingen sådan. iMac 24" hade/har så vitt jag vet en riktigt bra skärm.

Annars kan man ju koppla in en bra skärm på sin iMac samt använda den externa skärmen för bildbehandling och den inbyggda för annat. Det kan vara rätt trevligt med två skärmar när man sysslar med bilder.

När det gällde NAS:en så var det få som hade administrationsprogram för mac. Jag vill liksom inte börja med att leta rätt på en tredjepartsprogram för att köra min NAS. Vet inte exakt vad som var problemet eftersom det mesta är http-baserat. Men jag köper ju inte en produkt där det står att den inte stöds av Mac.

När det kommer till iMac:en så vet jag inte riktigt vilken det var, de ser ju lika dana ut hela högen. Men gissar att det var nån av antingen 21" eller 24", nått i den stilen. Hopplös till bildredigering var den i vart fall. Dock så var den andra, och betydligt äldre, iMacen på redaktionen helt okej. Vad som sitter i nu vete fan, det kommer aldrig bli aktuellt med iMac för mig inom överskådlig framtid så jag har inte brytt mig om att kolla.

Tangentbord så fungerar väl de flesta som generic antar jag, men gissar att det kan bli problem med t ex gamer-tangentbord. Fast det finns ju så få spel så det kvittar väl antar jag. Gäller bara att hitta funktionstangenterna, mycket irriterande när man hoppar mellan miljöer även om det är ett skitproblem.

/Maverick
 
Uppdaterade just "firmware" i en av mina Nas'ar och vipps fick den både ett vettigare och snyggare gränssnitt, dessutom blev den också "Macadministrationsvänlig".
Kändes som en helt ny produkt plötsligt..... kul!
 
Älskar sådana här diskussioner men jag ger mig inte in i den.

iMacen som suger på bildredigering är 21". Det var iaf det som säljaren sa till mig när vi köpte vår högt älskade iMac 24" för ett par år sedan. 21" visar olika resultat på bilderna. Har för mig att resultatet var att håller man bilden nere i ena hörnet så är den mörkare än om man har den i överkant på skärmen. Han demade det och vi såg det tydligt. Därför köpte vi 24" som fortfarande lever och startas om pga systemfel eller andra hängningar max 1 gång per år.

Idag säljs väl inte den gamla varianten av skärm som satt i iMac 21"? Så jag tror inte att man behöver oroa sig för detta numera.
 
Den jag satt på fick olika resultat beroende på hur du satt. Det vill säga den hade en extremt dålig betraktningsvinkel, men det är möjligt att det var den iaf.

/Maverick
 
allt fungerar bättre och tillförlitligare i en mac
min pc är snabbare än allt utom dom allra dyraste macarna, kostar en bråkdel och är inte ett dugg otillförlitlig.

...men nu kör du en betydligt snyggare pc dvs Mac
min pc är snyggare än alla mac:ar jag sett iaf...har ett svart, cleant chassi med sidor i borstad aluminium som i mina ögon är mycket trevligare än exempelvis en mac pro som ser ut som nån gammal radiator.
apples design är nåt sjukt överdrivet hypad - deras grejer är inte snyggare än andras. däremot syns det (oftast) att det är apple...vilket ju är bra ur ett varumärkesperspektiv.

den här diskussionen ser ut precis som alla andra mac vs pc-trådar här gjort förut...inget nytt under solen. macianerna försöker som vanligt påvisa att en mac är så mycket bättre och stabilare än en pc medans pc-lägret hävdar att det inte är nån skillnad annat än i plånboken.
det enda som skulle kunna få mig att helt byta mina hemmabyggen är om bäst prestanda per krona skulle falla över till mac:ens sida.
 
Förlåt alla för att jag väckte denna tråd till liv igen.

*Biter mig i tummen för att inte skriva mer än så här*
 
Artikel i senaste svenska Macworld

I det senaste numret (1/10) av svenska Macworld låter man en kollega från
tidningen PC för Alla, provköra en mac under en vecka. Hans slutsats är bl a
att det numera inte är några större skillnader mellan mac och winpc, dock finns det en del kulurella skillnader. Tydligen är tillgången på ekonomiprogram (för fakturering m m) lite skral för mac.
 
min pc är snabbare än allt utom dom allra dyraste macarna, kostar en bråkdel och är inte ett dugg otillförlitlig.

min pc är snyggare än alla mac:ar jag sett iaf...har ett svart, cleant chassi med sidor i borstad aluminium som i mina ögon är mycket trevligare än exempelvis en mac pro som ser ut som nån gammal radiator.
apples design är nåt sjukt överdrivet hypad - deras grejer är inte snyggare än andras. däremot syns det (oftast) att det är apple...vilket ju är bra ur ett varumärkesperspektiv.

den här diskussionen ser ut precis som alla andra mac vs pc-trådar här gjort förut...inget nytt under solen. macianerna försöker som vanligt påvisa att en mac är så mycket bättre och stabilare än en pc medans pc-lägret hävdar att det inte är nån skillnad annat än i plånboken.
det enda som skulle kunna få mig att helt byta mina hemmabyggen är om bäst prestanda per krona skulle falla över till mac:ens sida.


kan du köra mac os x på din snygga burk?
det är mer avgjörande tycker jag, har du använt bägge systemen en längre tid till likvärdiga uppgifter ?
Jag har det under flertal år och min erfarenhet är att mac osX och maccar kladdar betydligt minde
 
Hellre MAC

Min dotter har en MAC Book som vi köpte loss när hon slutade gymnasiet. Jag har alltid tidigare använt PC, men efter att ha provat hennes MAC några gånger blev jag mycket positivt överraskad, och kommer troligen att köpa MAC själv när det blir dags att byta dator nästa gång. Enda nackdelen med MAC är väl att de är dyrare.
 
Ja, nu har jag knappast orkat läsa igenom hela denna tråd...28 sidor(!).
Förslaget har säkert redan varit uppe men har du övervägt att prova Ubuntu Linux. Det är en mycket trevlig linuxdistribution. Jag har kört den i flera år och även min kära mor använder numer Ubuntu.

Du kan ju alltid testa lite innan du slänger ut din nuvarande dator, eller ladda hem det och köra det direkt från CD eller från USB-minne (utan att behöva installera något). Det kostar ingenting att köra och i princip alla program finns kostnadsfritt (öppen källkod) och det som gör det så smidigt är att allt kan installeras inifrån ett och samma system, man behöver alltså inte ladda hem alla program separat och installera allt separat. Dessutom tar systemet hand om uppdateringar av ALLA program. I windows verkar ju varenda program man installerar ha sitt eget uppdateringsprogram som ligger och kör i bakgrunden och tar upp minne och processorkraft samt är säkerhetsrisker (för att inte tala om hur lång tid det tar att logga in i ett windowssystem pga all detta). Du behöver inte köra ett tungt virusprogram heller som slöar ner.

Andra fördelar är att alla drivrutiner finns med från början, kopplar du t.ex. in en skrivare så fungerar den i princip direkt till skillnad från i windows där man måste leta på någon cd-skiva med drivrutiner att installera via någon konstig "wizard" och en massa extra skitprogram som man inte kommer använda eller ladda hem uppdateringar från nätet.

Det finns väldigt bra program tillgängliga också, openoffice för kontorsapplikationer, gimp för bildbehandling, scribus för DPT etc.
Sen finns det fler och fler betalprogram som börjar hitta till linux, t.ex. Bibble och Lightzone som är mycket trevliga Raw-konverterare.

Behöver du köra någon windows applikation så kan man köra en del via ett program som heter wine (t.ex. spotify, starcraft :) och sen kan man köra en virtuell maskin som VirtualBox med en windows installation för andra saker.

Sen är det ett väldigt demokratiskt val att använda öppen källkod något som jag tycker väger in ganska tungt. Vill helst undvika Apples produkter med tanke på dess historia att försöka låsa in användare i speciella system med olika DRM-skydd och grejs (konstigt hur de fått ett nästan motsatt rykte bara pga att de är "uppstickare" när de egentligen är bland de värsta). Sen är ju inte Microsoft särskilt mycket bättre heller.
 
Nja, Ubuntu är bra, men vi behöver inte övertyga oss själv agenom att blunda för dess brister och överdriva dem i Windwos - då låter man mer som en mactaliban med mentala skygglappar och det vill vi väl inte ;)

1. Att installera program är bara enkelt så länge programmet finns med i Ubuntus canonical partnerprogram. Vill man ha något annat som t,ex XMBC så börjar problemen om man inte är van användare. Vill man ha ett program som inte finns färdigkompilerat för Ubunus kärna uppstår samma sak.

Ja, i Windows hantera många program sin egen uppdatering - men detta sker vid programstart och tar inte mer resurser än Update Manager i anspråk, eller kör du Windwos 7 på en Compaq Presario från 1995?

2. När det kommer till drivrutiner är tyvärr Ubuntu ljusår efter Windwos. Så länge du håller dig till någorlunda ny hårdvara är det ofta inget problem. Men det var inte lände sedan Ubuntu hade problem med drivrutiner till trådlösa nätverk.
När det gäller skrivare är det samma sak faktisk. Microsoft levererar med en uppsättning drivrutiner för de vanligaste skrivarna och har en överlägsen arsenal som går flera år bakåt. Men självklart finsn det udda skrivare som faller ur, men det gäller även för *nix.

3. Använder själv VirtuaBox. Mycket bra om man behöver köra program som t.ex inte har sin motsvarighet i *nix-världen. Förvånadsvärd snabb ändå även på gammal hårdvara.

4. DRM belyser också ett annat problem med *nix. Vill man kunna spela Blu-Ray så går det inte. Det finns ingen stöd för BD/BD+ (DRM) i *nix-värdeln (Mac undantagen) just pga kravet på öppen källkod. Då är det Mac/Win som gäller.
 
Kom just att tänka på en sak... har aldrig sett en tråd där någon tänker byta från Mac till något annat. Det bästa är gott nog. Enough said!
 
Men, ärligt talat - finns det datorer idag man kan vara riktigt nöjd med? I princip allt trasslar och vanligt systemunderhåll är för svårt för, tippar jag, 95% av alla vanliga användare (mig inkluderad).
Hur många timmar har man inte tillbringat med strulande installationer, krascher, backuper som går snett och uppdateringar som fallerar. Man blir ju vansinnig när man gör en Windows-uppdatering på kvällen och möts av en blådump när man slår på datorn på morgonen. Och nu försöker jag hjälpa mellangrabben att installera ett externt ljudkort - "Error 2932. Could not bluttan bluttan ... Error:1392." Om man nu har PC-underhåll som yrke eller fritidsintresse kanske det är värt, men jag ids bara inte lägga de timmar som skulle behövas att lära sig skräpet ordentligt. Och då har jag ändå bakgrund som utvecklare av realtids-OS. Mina grannar finansknuttarna som jag hjälper ibland är ju helt chanslösa. Och vad ska man i så fall investera i att lära sig? Linux? Nåt Mac OS? Någon Windows-version - vilken i så fall? Den blir ändå snart obsolet. Jag klarar mig OK i XP, helt lost i Vista och W7 orkar jag bara inte tänka på...
När senast hörde man någon som inte är PC-proffs, använder datorn till annat än att surfa och är NÖJD? I princip alla jag känner har olika sorters strul. Nåt verkar vara vansinnigt feltänkt i hela den här soppan...

I hushållet kör vi lite olika: Jag är mest nöjd med min stationära m. Ubuntu som jag iofs inte utmanar för mycket genom icke-kanoniska programvaror eller udda drivers. På vinden står en stationär XP som driver astronomiprylarna och är OK. Dotterns Mac funkar, den hon är mest bara ute på nätet. Min och frugans Vista-laptops är rena tragedin, för att inte tala om tonårsgrabbarnas Vista-laptops.

Hur är det tänkt? Är det tänkt? Ibland när jag ser en glad person knappa på en laptop i en SIBA-annons kan jag inte tänka mig annat än att detta är ett stort förljuget hyckleri.
 
Kom just att tänka på en sak... har aldrig sett en tråd där någon tänker byta från Mac till något annat. Det bästa är gott nog. Enough said!

Kanske lite sent i diskussionen och hoppas jag inte gör någon sur. Jag utvecklade på mac och bytte till PC.

Och för de som inte följt tråden, den mac book pron som jag köpt, jag kör win7 på den.
 
... och ? Ola, vi vet att Du inte riktigt vågar visa Dig, men ditt nick skvallrar - iSolen.se! Kan det vara tydligare än så? :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.